Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt13.6.2018

Hei!

Olen 18-vuotias, suht terve poika. Nyt työt alotettuani pari viikkoa sitten olen alkanut kärsimään vaivasta, jossa oikean jalan pottuvarvas puutuu ja varpaan kärjestä heikkenee tunto. Työ on fyysisesti rankkaa ja seisomisessa sekä laatikoiden ja muiden tavaroiden nostelussa menee paljon voimia ja aikaa. Työkenkinä käytän sopivan kokoisia, tarpeeksi väljiä teräskärkisiä saappaita. Työympäristö on kokoajan noin +4 asteinen, joten viileä on myös. Varpaat eivät kuitenkaan juurikaan palele. En ole kärsinyt erityisemmin selkä tai hartiakivuista. Voiko työn rankkuus olla syy puutumiseen ja meneekö se ohi? Mistä muusta se voisi johtua? Kannattaako huolestua ja mennä lääkärille? Onko muilla ollut kokemuksia vastaavasta ongelmasta?

Kysy myös lisää, jos asia herätti jotain kysyttävää. Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen!

- Tietämätön

Sivut

Kommentit (31)

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3573
Liittynyt15.9.2015

Käyttäjä8953 kirjoitti:
Hei!

Olen 18-vuotias, suht terve poika. Nyt työt alotettuani pari viikkoa sitten olen alkanut kärsimään vaivasta, jossa oikean jalan pottuvarvas puutuu ja varpaan kärjestä heikkenee tunto. Työ on fyysisesti rankkaa ja seisomisessa sekä laatikoiden ja muiden tavaroiden nostelussa menee paljon voimia ja aikaa. Työkenkinä käytän sopivan kokoisia, tarpeeksi väljiä teräskärkisiä saappaita. Työympäristö on kokoajan noin +4 asteinen, joten viileä on myös. Varpaat eivät kuitenkaan juurikaan palele. En ole kärsinyt erityisemmin selkä tai hartiakivuista. Voiko työn rankkuus olla syy puutumiseen ja meneekö se ohi? Mistä muusta se voisi johtua? Kannattaako huolestua ja mennä lääkärille? Onko muilla ollut kokemuksia vastaavasta ongelmasta?

Kysy myös lisää, jos asia herätti jotain kysyttävää. Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen!

- Tietämätön

Alaselässä välilevyn pullistuma nikamien välissä. Kiireesti lääkäriin, niin saat sairaslomaa. Lääkettä siihen ei ole, mutta kevyt liikunta on terapeuttista. Työ on liian raskasta sun vartalollesi - etsi kevyempää hommaa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3573
Liittynyt15.9.2015

Vaivasi on nimeltään iskias. Pullistunut/luiskahtanut välilevy painaa jalkaan menevää hermoa. Lopeta heti tavaroiden nostelu, ettei vaiva pahene.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3246
Liittynyt7.7.2013

Ai se oli välilevy. Minulla oli joskus vuosia sitten pitkän aikaa niin että molemnat isovarpaat tuntuivat ajoittain tunnottomilta. Kävin lääkärillä vai olisko ollut terkkari joka ei sanonut mitään syystä joten annoin varpaiden puutua ja odotin että tuleeko muita oireita. Ei tullut ja meni ajastaan ohi.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä171
Liittynyt15.5.2018

Käyttäjä8953 kirjoitti:
Hei!

- Tietämätön

On täällä taas neuvot, kyse ei ole iskiaksesta, vaan jalkapöydän hermopinteestä, eli kuten vanki nro: 7668 jo kertoikin, saatat tarvita tukipohjalliset saappaisiin, kun niissä on yleensä aika tasainen pohja.

Jalkapöydässä voi olla turvotusta, mikä puristaa hermoa, joten aluksi olisi hyvä selvittää, onko siinä jotain rakenteellista vikaa, esim. lättäjalka.

Molemminpuoleinen puutuminen voi johtua alkavasta ääreishermostovauriosta, mikä johtuu usein B12 vitamiinin puutteesta kasvissyöjillä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2197
Liittynyt10.10.2011

Nykyään saa myös hyviä turvakenkiä. Pari sataa ei ole kummoinen sijoitus pottuvarpaan tuntemuksiin.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3573
Liittynyt15.9.2015

Viidennen lannenikaman juuren puristus tuntuu isossa varpaassa.

Voihan syy olla jalkapöydässäkin, mutta anna lääkärin selvittää syy.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3573
Liittynyt15.9.2015

Kontra1 kirjoitti:

Tarkemmin nikamien L4/L5 välilevyn vaurio tuntuu isossa varpaassa.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä2197
Liittynyt10.10.2011

Ois melko kätevä ninjaisku, jos osaisi lyödä pottuvarpaan tunnottomaksi. Minua on sattunut jotakuinkin 20 vuotta yhtäjaksoisesti vähintään toiseen pottuun.

Olet siis onnekas tunnottomuutesi kanssa.  =D

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Käyttäjä7668
Seuraa 
Viestejä1067
Liittynyt19.5.2018

Kontra1 kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:

Tarkemmin nikamien L4/L5 välilevyn vaurio tuntuu isossa varpaassa.

Saattaa tuntua. Ei taida olla ihan ainoa rata siinä kohtaa selkärankaa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3573
Liittynyt15.9.2015

Hermo isoonvarpaaseen haarautuu selkäytimestä lannenikamien L4/L5  välistä, ja varioitunut välilevy voi painaa tai ärsyttää sitä, jos isovarvas oireilee puutumalla tai särkemällä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13692
Liittynyt12.7.2010

Mulla puutu kerran molemmat isovarpaiden kärjet aivan tunnottomiksi. Syy oli et englannissa hotellissa tungin itseni vaan peiton alle väkisin repimättä sitä ulos patjan alta. Siihen sammuin.

Aamulla oli varpaat tunnottomat kun ne oli koko yön ponnistaneet pinkeetä peittoa vasten.

Ei kai sulla ole mitää muuta mikä olisi varvasta voinnut painaa?

Kai tiedät oikeat nostotekniikat tavaroiden roudaamiseen?

Hyvä joku rankempi duuni. Nuoriso on aika pimppiä nykyään, rankemmissa hommissa kroppa vahvistuu.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat