Seuraa 
Viestejä975

Pitäisi mittailla kodin ilmanvaihtoa. Tilasin kiinasta parin kympin anemometrin, joka näyttää ainakin tuulennopeuden, oletan, että siitä saa myös kierrosluvun, vaikka en sitä pikaisen tutustumisen perusteella tsekannut.

Tarvitsisin nyt kuitenkin läpikulkevan ilmamassan litramäärän.

Miten tuo saadaan laskettua laitteesta, siihenhän pitää rakentaa suppilo joka estää ilman ohivuodon, mutta kun en ymmärrä matematiikasta mitään, viitsiikö joku kertoa laskukaavan?

Kommentit (15)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tuo vähän riippuu. Minkälainen on anemometrin anturi? Joku potkuri torvessa? Jos noin, niin onko isokin potkuri verrattuna aukkoon, jossa ilma kulkee? Jos on samankokoinen potkuri kuin aukkokin, niin sitten on tehtävä helppo.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5072

Selaisen mittauksen olen kuullut että kun laittaa A4 paperin venttiilin eteen ja se pysyy siinä niin ilmanvirtausta on tarpeeksi. Kannattaisiko mitata paine-eroa venttiili kiinni? Olisi ainakin helpompi. Läpinäkyvään letkuun vettä ja letkunpää venttiilin sisään niin pinnankorkeuserosta näkee paine-eron (mmH2O) asteikolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Lyde19 kirjoitti:
Selaisen mittauksen olen kuullut että kun laittaa A4 paperin venttiilin eteen ja se pysyy siinä niin ilmanvirtausta on tarpeeksi. Kannattaisiko mitata paine-eroa venttiili kiinni? Olisi ainakin helpompi. Läpinäkyvään letkuun vettä ja letkunpää venttiilin sisään niin pinnankorkeuserosta näkee paine-eron (mmH2O) asteikolla.

Eipä taida tuommoinen paineen mittaus kertoa virtauksesta mitään muuta kuin sen, että virtausta ei tapahdu kun kerran kanava on tukossa. Joku talkkari tai huoltomies tietysti voi kokeilla tuolla menetelmällä sen, onko huippuimuri käynnissä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5072

Paine-ero aiheuttaa virtauksen. Tai virtaus paine-eron.Yksi tapa mitata virtausta on laittaa kuristin kanavaan ja mitata paine-ero kuristimen yli. Jos mittaa paine-eron tuloventtiilin yli niin voi laskea virtauksen venttiilissä tarkasti.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Lyde19 kirjoitti:
Paine-ero aiheuttaa virtauksen. Tai virtaus paine-eron.Yksi tapa mitata virtausta on laittaa kuristin kanavaan ja mitata paine-ero kuristimen yli. Jos mittaa paine-eron tuloventtiilin yli niin voi laskea virtauksen venttiilissä tarkasti.
Onnistuu se varmaan jollain tarkkuudella noinkin kunhan ottaa huomioon, että kuristin vaikuttaa virtauksen alkuperäiseen suuruuteen. Tuossa ketjun alussa oli jo virtausmittari käytettävissä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Ihan omat asennukset mittailen kuntoon.  Tuttavapiiristä löytyy kyllä ihan asennusfirmojakin noihin hommiin jotka kävisi tekemässä säädöt ilmaiseksi mutta tämä on osin myös harrastusta, niin teen sillä itse.

Joo ei ole kuumalankamittari, vaan siipipyörä. Siipipyörän ympärillä on kehä, ja pyörä on kehän kokoinen. Vain torvi puuttuu.

Manometri eli paine-ero mittarikin löytyy, jonka saa liitettyä suoraan ilmanvaihtokoneeseen, joka mittaa koko kanaviston paine-eron. Netissä joku on asentanut sellaisen ohuen 1-2mm paksuisen taipuvan metallilangan paine-mittariin, jonka sisällä on reikä. Tuollaisen saan sitten työnnettyä venttiilin raosta kanavaan tiiviisti, ja saa mitattua paine-eron. Laite reagoi hitaasti reiän pienuuden vuoksi, mutta toimii. Rakennan varmaan tuollaisenkin jossain vaiheessa, mutta laskekaava siipipyörällekkin kiinostaa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Ei tuo ala*nopeus vielä mitään kerro. Pömpelin kurkussa on ilman nopeus suurempi ja paine ja tiheys pienempi kuin ulkopuolella. Energian pitää virtauksessa säilyä, jolloin osa paine-energiasta menee nopeusenergiaksi.

Koska kaasut ovat kokoonpuristuvia, niin tuossa ei pärjää pelkästään pinta-alojen suhteilla. Suosittelen jonkun Insinöörin käsikirjan esiinkaivamista ja sieltä lukaisemaan kohdasta "Kaasun virtaus putkistossa".

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2750

Aika idiootti pitää olla, jos ei ymmärrä, että tuolla yksinkertaisella kaavalla saadaan tilavuus, kun tiedetään keskimääräinen ilman nopeus. Virtaus ei ole kokoonpuristuvaa, joten tiheys on vakio.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5072

o_turunen kirjoitti:
Ei tuo ala*nopeus vielä mitään kerro. Pömpelin kurkussa on ilman nopeus suurempi ja paine ja tiheys pienempi kuin ulkopuolella. Energian pitää virtauksessa säilyä, jolloin osa paine-energiasta menee nopeusenergiaksi.

Koska kaasut ovat kokoonpuristuvia, niin tuossa ei pärjää pelkästään pinta-alojen suhteilla. Suosittelen jonkun Insinöörin käsikirjan esiinkaivamista ja sieltä lukaisemaan kohdasta "Kaasun virtaus putkistossa".

Näinhän se menee putkistossa ja kuristetussa virtauksessa. Ilmanvaihdossa ei paine nouse niin paljon että vaikuttaisi juurikaan tiheyteen ja siten ilmamäärään virtauksessa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Lyde19 kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Ei tuo ala*nopeus vielä mitään kerro. Pömpelin kurkussa on ilman nopeus suurempi ja paine ja tiheys pienempi kuin ulkopuolella. Energian pitää virtauksessa säilyä, jolloin osa paine-energiasta menee nopeusenergiaksi.

Koska kaasut ovat kokoonpuristuvia, niin tuossa ei pärjää pelkästään pinta-alojen suhteilla. Suosittelen jonkun Insinöörin käsikirjan esiinkaivamista ja sieltä lukaisemaan kohdasta "Kaasun virtaus putkistossa".

Näinhän se menee putkistossa ja kuristetussa virtauksessa. Ilmanvaihdossa ei paine nouse niin paljon että vaikuttaisi juurikaan tiheyteen ja siten ilmamäärään virtauksessa.

Riippuu aivan tuon mittauspömpelin mitoituksesta. Sen vaikutusta virtaukseen on turha väittää olemattomaksi. Kyse on mittalaitteesta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5072

Ilmastoinnin venttiileissä on läppä tai muu jolla virtauksen määrä rajoitetaan. Kannattaa mitata läpän paine-ero niin ei tarvitse ylimääräistä kuristinta. Läpälle on helppo laskea virtauspinta-ala avauskulman funktiona.

Diam
Seuraa 
Viestejä2750

Paljon suurempi tekijä on ilman tila Mollier-asteikolla. Ilmavirtoja kanavissa mitataan Pitot-putkella, mitä käytetään anturina eli virtauksen paikallinen nopeus paine-eron aikaan saamana. Ammattilainen tietää jo kädellä kokeilemalla, paljonko räppänässä virtaa Pascaleina.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat