Sivut

Kommentit (134)

Vierailija

HuuHaata kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Satunnaisuudella tarkoitan tässä siis termistä fluktuaatiota fysiikassa, tai jotain muutakin satunnaisuuden muotoa, joka aiheuttaa sen ettei kaksi simulaatiota koskaan ole samanlaisia.

Siinä tapauksessa kokeile uskontoa. Matikassa 1+1 on 2 ihan joka kerta.

Uskontoakin on kokeiltu. Fyysikkohan minä olen. Pidän matematiikkaa ilman sovelluksia6 aika tylsänä.

Tuskin olet fyysikko. Miten määrität satunnaisuuden jatkuvassa avaruudessa? Yksi askel mihin tahansa suuntaan on äärettömän vähän siihen suuntaan. Nyt kaksi askelta siihen suuntaan on puolikas potenssiin kaksi jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä7262

HuuHaata kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Satunnaisuudella tarkoitan tässä siis termistä fluktuaatiota fysiikassa, tai jotain muutakin satunnaisuuden muotoa, joka aiheuttaa sen ettei kaksi simulaatiota koskaan ole samanlaisia.

Uskontoakin on kokeiltu. Fyysikkohan minä olen. Pidän matematiikkaa ilman sovelluksia6 aika tylsänä.

Tuskin olet fyysikko. Miten määrität satunnaisuuden jatkuvassa avaruudessa? Yksi askel mihin tahansa suuntaan on äärettömän vähän siihen suuntaan. Nyt kaksi askelta siihen suuntaan on puolikas potenssiin kaksi jne.

Määritän sen ihan millä tahansa tavalla joka sekä pitää ilmiön mielenkiintoisena, että tuo siihen lisäulottuvuutta. Toki samalla sen pitää olle nimenomaan satunnaisuutta, joka asettaa reunoja miten sen määrittää.

Onhan saninainenkin olemassa vaikkei ole olemassa jatkuvaa avaruutta, kuin matemaatikkojen mielikuvituksessa.

Kyttääjä
Seuraa 
Viestejä1086

Ohessa on vielä yksi zoomaus laskettuna raskaammalla tavalla. Edelleen olisi tarvetta erilliselle sovellukselle, jolla voisi asettaa värit haluamaansa kuosiin. Voin sellaisen joskus koodata, jos innostuu fraktaaleista enemmän.

Vierailija

HuuHaata kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:

Määritän sen ihan millä tahansa tavalla joka sekä pitää ilmiön mielenkiintoisena, että tuo siihen lisäulottuvuutta. Toki samalla sen pitää olle nimenomaan satunnaisuutta, joka asettaa reunoja miten sen määrittää.

Onhan saninainenkin olemassa vaikkei ole olemassa jatkuvaa avaruutta, kuin matemaatikkojen mielikuvituksessa.

Hienosti määritelty. Kerrotko vielä mikä on fraktaali?

Kyttääjä
Seuraa 
Viestejä1086

Minijehova kirjoitti:
Kyttääjä kirjoitti:
Fraktaalisaniainen.

Erilaiset kotilot ovat myös kauniita luonnon fraktaaleja.

Minulla on vanha fraktaalikirja jostain 80-90 luvulta, hukkunut jonnekin :-( Kirjassa esiteltiin metodi aavikon piirtämiseksi. Kaktukset jatkuivat perspektiivissä yhä pienempinä ja pienempinä. Ei senkään koodin pituus ollut muutamaa riviä enempää.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14777

No eikö tuohon hieman sallita väljyyttä, koska fraktaalia ei kai ihan niin kipakasti ole määritelty missään. Minun puolestani fraktaalilta näyttäviä voidaan oikein hyvin fraktaaleiksi kutsua.

MJ

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3966

Joskus nuorna poikana kaivoin kirjastosta esiin mikähän oli "Acta Mathematica jotain" artikkelin olisko ollu Myrbergin tms. "Map jotain johonkin", ranskaksi, eli mulle hepreaa :). Benoit oli ymmärtänyt tiettävästi.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3966

NytRiitti kirjoitti:
Joskus nuorna poikana kaivoin kirjastosta esiin mikähän oli "Acta Mathematica jotain" artikkelin olisko ollu Myrbergin tms. "Map jotain johonkin", ranskaksi, eli mulle hepreaa :). Benoit oli ymmärtänyt tiettävästi.

https://inaesp.org/Legacy/myrberg_259_1958.pdf

Olihan se Myrberg, epäilin vähän muistiani. Tämä on jotain muuta kieltä kuin ranskaa. Se ranskankielinen artikkeli oli kai v.1962, tuskin edes ESKO olis osannu laskea.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3966

https://www.researchgate.net/publication/267747567_WHAT'S_THE_FRACTAL_BOX-WITHIN-A-BOX_BIFURCATIONS_STRUCTURE

" ...- The Pulkin’s paper (Pulkin [1950], which deals with one-dimensional maps generating
infinitely many unstable cycles, giving rise to what he named completely invariant sets. Such sets
are related to the existence of limit sets of different classes. So infinitely many limit points of the
unstable cycles set, when their period tends toward infinity, lead of class 1 limit set. The limit
sets of class 1 generate limit points of class 2, and so on until limit points of class . The
increasing rank classes of limit points leads to what was called 25 years after fractal structure...."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat