Sivut

Kommentit (1740)

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi ei oikeasti näytä ymmärtävän sitä tieteellistä faktaa, että jossain vaiheessa väestönkasvusta muodostuu erittäin haitallinen ilmiö, ellei ole jo muodostunutkin. Jokainen tajuaa sen, että Intia olisi paljon terveempi yhteiskunta, jos siellä olisi 700 miljoonaa ihmistä vähemmän. Silloin ei olisi tällaisia ongelmia:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006152438.html

Eivät Kaliforniankaan maastopalot ole mikään uutinen sinänsä. Ongelma on se, että Kaliforniassa on jo yli 50 miljoonaa asukasta ja asuinalueita leviää metsä- ja pensaspaloriskialueille. Liikaa ihmisiä.

Mikä köyhdyttää Sahelin vyöhykettä Afrikassa? Malin, Burkina Fason tms. maiden liika syntyvyys. Siksihän he vievät kaiken veden ja karja syö taimet. Liikaa ihmisiä, hakkaavat vielä puut polttopuiksi.

jne.jne. Ihmisiä on monin paikoin liikaa.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää." Pommit ja etnojengit? Uusi normaaliko?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18817

Toope kirjoitti:
Pseudohippi kirjoitti:

(Japanin väestön ennustetaan romahtavan kolmasosaan nykyisestä. Se on niin valtava muutos ettei se voi olla vaikuttamatta perustavalaatuisesti koko maahan.

Ei näin, vaan tämänhetkinen Japanin väestökehitys jatkuessaan vuosikymmeniä johtaisi siihen, että Japanin väestömäärä romahtaa.

Uskomatonta. Juuri noinhan minä sanoin.

Lainaus:
Me emme tuota tiedä, koska vain tämänhetkinen väestökehitys ennustaa tuollaista, ei 10 tai 20 vuoden jälkeinen syntyvyys. Tuo on vähän kuin ilmastotieteilijöiden ennustukset, jotka perustuvat tämän kesän säihin, katastrofeja ja kauhistuksia. Asioita pitää kyetä ajattelemaan pidemmällä tähtäimellä. Japaninkin väestönkasvu kykenee muuttumaan, kun yhteiskunta muuttuu. Sukupuuttoon japanailaiset eivät ole kuolemassa, se on varmaa.

Olen kyllä sanaton kun vertaat väestöennusteita sääennusteisiin. Ihmiset elävät sen lähes sata vuotta joten tämänhetkisen tilanteen perusteella voidaan tehdä tarkkoja noin sadan vuoden päähän yltäviä ennusteita. Säätä ei kyetä ennustamaan edes huomiseksi.

Sen sijaan kukaan ei osaa sanoa ainuttakaan perustetta sille, että jonkun Japanin (tai Suomen) syntyvyys yhtäkkiä hyppäisi jonnekin Nigerian tasolle (sillä niin pitäisi tapahtua jotta väestökehitys yhtäkkiä kääntyisi). Jos uskot tällaisiin ihmeisiin niin onnea vain. 

Lainaus:
Pseudohippi: "Tiedän kyllä miksi toistelet näitä valheita mistään piittaamatta. "

Kyseenalaistin "väistämättömiä" väestöteorioitasi,

Eivät ne ole minun "teorioitani" vaan esim. YKn ja Tilastokeskuksen laatimia väestöennusteita. Kuten satavarmasti tiedät, kun sinulle on niistä linkkejä ja kuviakin annettu.

Lainaus:
mutta ei tämäkään taas tee minusta valehtelijaa. Voisitko lopettaa tuon toisten ja toisinajattelevien leimaamisen valehtelijoiksi, koska on erittäin huonoa foorumikäytöstä?

Tuo Putinin menetelmä ei toimi minun kanssani. En "leimaa" toisinajattelijoita valehtelijoiksi vaan niitä jotka valehtelevat. Minun on erittäin vaikea uskoa että olet niin täydellienn idiootti että jätät kaikki esitetyt faktat huomiotta vahingossa. Siksi sen täytyy olla tietoista.

Lainaus:
Pseudohippi: "Ihanteellinen tilanne jota ei ole odotettavissa ainakaan sataan vuoteen. Ja jotenkin näistä sadastakin vuodesta pitäisi selvitä. Lapsiluku on tavannut kasvaa kun yhteiskunnat romahtavat. Hyvinvointi ja elintaso korreloi kaikkialla maailmassa käänteisesti syntyvyyteen. Kenties toivot yhteiskunnan romahtamista myös meillä."

EI. Minä en toivo väestönkasvusta tulevan globaalia yhteiskunnallista ongelmaa, minä Pelkään siitä tulevan sellaisen. Afrikan väestönkasvu ei ole hallinnassa, ei ole osin Aasiankaan. Tämä on se globaali sosiaalinen ja ympäristöongelmamme. Jos Afrikan väestönkasvu räjähtää, kuten pelätään, mitä voimme tehdä? Minä pelkään sitä, että aseet pian puhuvat. En toivo, pelkään

Yököttävää harkitun tietosta puhumista eri asiasta kun mitä kanssakeskutelija tekee. On vastenmielitä kohdata tuota kanssakeskutelijoihisi kohdentamaa syvää halveksuntaa.

Lainaus:
Pseudohippi: "Kunhan elintaso saadaan Afrikassakin nousuun, nollakasvuun päästään globaalisti noin vuonna 2100."

Tuubasta vedetty koko ajatus! Mihin tuo näkemys perustuu? Ei ainakaan väestöennusteisiin.

Se perustuu nimen omaan väestöennusteisiin. Sinä et ole esittänyt ainuttakaan väestöennustetta, muuta kun itse hatustasi vetämiä. Kaikkien tärkeimpien ennusteiden mukaan maailman väestönkasvu tasaantuu n. vuoden 2100 jälkeen, ja sinä et voi olla tätä tietämättä. Silti väität harkiten muuta.

Lainaus:
Minulla oikeasti ei ole viisastenkiveä. En tiedä. Tiedän sen, että jos kehitys jatkuu, länsimaiden tavoin tai toisin torjuttava väestötulvaa.

Kehitys ei jatku. Syntyvyys on laskussa kaikkialla maailmassa, eikä ole mitään syytä että sen lasku hidastuisi tai pysähtyisi. Maailmassa on vain kourallinen maita joissa syntyvyys ei ole viime vuosikymmeninä merkittävästi laskenut, ja useimmissa niissäkin ' korkeaan syntyvyyteen syinä ovat poikkeukselliset yhteiskunnalliset olot (esim. Israel, Nigeria, Somalia). Kunhan nämäkin yhteiskunnat vakiintuvat kääntyy niissäkin syntyvyys laskuun kuten kaikkialla muuallakin maailmassa. (Viime vuonna ylitettiin yksi virstanpylväs: puolet maailman maista on nyt sellaisia  että niissä väestön määrä enää uusiudu vaan kääntyy laskuun.)

Mutta olet kyllä muuttunut vuosien myötä erittäin vastenmieliseksi valehtelijaksi. Minun silmissäni asetut nykyään tuonne top-3:n pahimpien tapausten joukkoon kaikista palstalaisista, ja tämä keskustelu on vain vahvistanut käsitystäni. Tässäkin keskutelussa näet suunnattomasti vaivaa sivuuttaaksesi faktat ja esittääksesi samoja valheelllsiksi tietämiäsi väittämiä kerta toisensa jälkeen. Teet erittäin pahaa vahinkoa omalle asiallesi (ja tietysti Suomelle) ajamalla sitä tuolla tavoin. En yhtään ihmettele että maahanmuuttokriitikoista annetaan joissakin piireissä sellainen kuva kun annetaan. Sinä ja kaltaisesi olette siihen syynä.

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18817

Toope kirjoitti:
Pseudohippi ei oikeasti näytä ymmärtävän sitä tieteellistä faktaa, että jossain vaiheessa väestönkasvusta muodostuu erittäin haitallinen ilmiö, ellei ole jo muodostunutkin.

Aivan helvetin vastenmielistä valehtelua taas kerran. 

Lainaus:
Jokainen tajuaa sen, että Intia olisi paljon terveempi yhteiskunta, jos siellä olisi 700 miljoonaa ihmistä vähemmän.

Jokainen tajuaa. Jokainen tajuaa myös että Intiassa ei ole 700 miljoonaa ihmistä vähemmän kun mitä siellä on. Joten mitähän jos harhoista palattaisiin keskustelemaan todellisesta maailmasta, sen ongelmista ja niiden ratkaisemiseasta.

Lainaus:
Silloin ei olisi tällaisia ongelmia:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006152438.html

Eivät Kaliforniankaan maastopalot ole mikään uutinen sinänsä. Ongelma on se, että Kaliforniassa on jo yli 50 miljoonaa asukasta ja asuinalueita leviää metsä- ja pensaspaloriskialueille. Liikaa ihmisiä.

Mitä tehdä?

Lainaus:
Mikä köyhdyttää Sahelin vyöhykettä Afrikassa? Malin, Burkina Fason tms. maiden liika syntyvyys. Siksihän he vievät kaiken veden ja karja syö taimet. Liikaa ihmisiä, hakkaavat vielä puut polttopuiksi.

jne.jne. Ihmisiä on monin paikoin liikaa.

Mitä tehdä?

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Ikävän tavoin henkilökohtaisuuksiin taas Pseudohippi menee, koska ei oikein keksi järkevää sanottavaa tuohon väestöräjähdykseen. Minultako hän vastauksia vaatii? Vaatisi afrikkalaisilta, hehän ongelma ovat!

Jotkut kulttuurit sopeutuvat, kuten Etelä-Korea, toiset eivät, kuten Afrikka. Heissä on se ongelma, kulttuurissaan.

Kuten sanoin, ei minulla ole viisastenkiveä ratkaista globaalin väestönkasvun ongelmaa, haluaisin yhteiskuntien vaan ymmärtävän sen, että tuo on se suurin ongelmamme ympäristön ja sosiaalisten ongelmiemmekin suhteen. Ihmisiä on liikaa, joten tuo on asia, johon täytyy huomiota kiinnittää.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää." Pommit ja etnojengit? Uusi normaaliko?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi kirjoitti:
Toope kirjoitti:

Pseudohippi ei oikeasti näytä ymmärtävän sitä tieteellistä faktaa, että jossain vaiheessa väestönkasvusta muodostuu erittäin haitallinen ilmiö, ellei ole jo muodostunutkin.

Ei tuokaan ole valehtelua. Tuo on huomio sitä kohtaan, ettet näe ilmiselvää perusongelmaa, eli liiallista väestönkasvua sinä perusongelmana, josta muut ympäristö- tai sosiaaliset ongelmat johtuvat. Ei ole mitään valehtelua huomauttaa sinua tästä ilmiselvästä asiasta.

Luuttu
Seuraa 
Viestejä197

Ilmasto on aina muuttunut ja lajeja on aina kuollut sukupuuttoon, on luonnon vastaista yrittää estää niistä kumpaakaan. Vieraan tunkeutujan laskeminen  ilman vastustamista omalle alueelleen ja elättäminen siellä on sekin kaiken luonnollisen toiminnan vastaista, luonnossa tyhminkään eläin ei toimi siten.

Jalkapallon MMkisat  taas tuottaa mielihyvää ja lisää kansallistunnetta, se lieneekin maailman nationalistisintä toimintaa.

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Käyttäjä2036 kirjoitti:
Ilmasto on aina muuttunut ja lajeja on aina kuollut sukupuuttoon, on luonnon vastaista yrittää estää niistä kumpaakaan. Vieraan tunkeutujan laskeminen  ilman vastustamista omalle alueelleen ja elättäminen siellä on sekin kaiken luonnollisen toiminnan vastaista, luonnossa tyhminkään eläin ei toimi siten.

Jalkapallon MMkisat  taas tuottaa mielihyvää ja lisää kansallistunnetta, se lieneekin maailman nationalistisintä toimintaa.

Ei se oman pihan tarjoaminen vieraille välttämättä paranna omaa pihaa. Se voi johtaa myös siihen, ettei kukaan lopulta hallitse tuota pihaa. Sitten siitä tulee sikolätti.

Pidetään huolta pihastamme. Kukaan muu nimittäin ei siitä huolta pidä, ellemme me itse.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18817

Toope kirjoitti:
Pseudohippi kirjoitti:
Toope kirjoitti:

Ei tuokaan ole valehtelua. Tuo on huomio sitä kohtaan, ettet näe ilmiselvää perusongelmaa, eli liiallista väestönkasvua sinä perusongelmana, josta muut ympäristö- tai sosiaaliset ongelmat johtuvat. Ei ole mitään valehtelua huomauttaa sinua tästä ilmiselvästä asiasta.

Ilmiselvä tosiasia on että sinä tiedät kyllä näkemykseni mutta siitä huolimatta väität niiden olevan muuta kun ne ovat.  Väistät faktat ja esität näitä itse vääriksi tietämiäsi olkiukkoja loputtomiin.

Et voinut katsoa muka edes Hans Roslingin esitystä väestönkasvusta koska "youtube pätkii". En ole vuosikausiin kuullut että youtube olisi pätkinyt mutta kuinka ollakaan, kun olisit joutunut kohtaamaan muiden sanomana saman kun mitä minä olen sanonut, tällainenkin ihmeellinen tapaus sattui juuri sinun kohdallesi.

Sinua ei edes hävetä mutta älä luule että valehtelusi jää huomaamatta.

Andrew Stroehlein

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi." Et voinut katsoa muka edes Hans Roslingin esitystä väestönkasvusta koska "youtube pätkii"." Kyllä silloin pätki, nyt sen katsoin. Älä taas leimaa kanssaväittelijöitäsi valheellisesti!

Olen itse aikoinani laittanut moniakin Hans Roslingin linkkejä tänne, tuo lienee yksi huonoimmista. Aiemmat ovat olleet osuvia. Tuossa on ilmiselviä virheitä.

Hän on oikeassa siinä, kuten osoittaakin, että väestönkasvun hidastuessa väestöpyramidista tulee tolppa, jossa eri ikäryhmät ovat varsin samankokoisia, aivan kuten aiemmin esitin. Hän ei silti huomioi tuossa, että monissa kehitysmaissa lasten syntyvyys ei ole tarpeeksi laskenut, joten nuorten sukupolvien määrä on suurempi, mitä Rosling arvioi.

Roslinginkin teorian mukaan ihmismäärä tulee yltämään n. 11 miljardiin ihmiseen, mikä on ilmiselvä katastrofi ihmiskunnalle ja maapallolle, Rosling ei tuota kiistä. Ihmisten määrä tulee kasvamaan 11 miljardiin, koska Afrikan väestö tulee moninkertaistumaan. Rosling ei puhu mitään siitä!

Rosling ei siis sano oikeastaan yhtään mitään, mitä en itse olisi jo sanonut. Kehittyneissä maissa syntyvyys laskee ja yhteiskunnan väestöpyramidi muuttuu tolpaksi, joka tarkoittaa sitä, että väestönkasvu on ohi. Loistavaa kehitystä, lienet samaa mieltä?

Kaikki merkittävät väestöennusteet, ilmeisesti Roslinginkin, ennustavat, että Afrikan alle miljardin väestö tulee moninkertaistumaan kuluvan vuosisadan aikana, teemme mitä tahansa, koska A) Syntyvyys on edelleen monin paikoin aivan liian suurta, B) lastensaannin ikä naisilla on aivan liian alhainen C) Paikalliset kulttuurit ylläpitävät uskomusta runsaan lapsimäärän auvoisuudesta, D) Syntyvyydensäännöstely on monin paikoin Afrikkaa aivan liian heikkoa... Tuota voisi jatkaa...

Rosling siis on kanssani samaa mieltä siinä, että kehittyneissä maissa syntyvyys on saatu rajoitetuksi. Ongelma, johon Roslingillakaan ei ole vastausta on se, miten kaikkein kehittymättömimpien Afrikan maiden syntyvyys saataisiin noudattamaan samaa kehitystä.

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Edelleen huomautan Pseudohippiä tuosta, ettei hänen pitäisi leimata valehtelijoiksi ihmisiä, joilla on vähän erilainen näkemys yhteiskunnasta ja sen kehityksestä. Hyvä keskustelija ei pidä toisia valehtelijoina.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18817

Toope kirjoitti:
Edelleen huomautan Pseudohippiä tuosta, ettei hänen pitäisi leimata valehtelijoiksi ihmisiä, joilla on vähän erilainen näkemys yhteiskunnasta ja sen kehityksestä. Hyvä keskustelija ei pidä toisia valehtelijoina.

Edelleen huomautan että en leimaa ketään valehtelijaksi sen vuoksi että heillä on erilainen näkemys yhteiskunnasta ja sen kehitykseksi. Totean valehtelijoiksi sellaiset kirjoittajat, jotka tuovat käsitystään yhteiskunnasta ja sen kehityksestä esiin tietoisesti valehtelemalla. Eritysen vastenmilistä valehtelu on sikkoin, kon se kohdistuu suoraan kanssakestelijoihin , esimerkiksi kun esitetään heidän sanomisistaan väitteitä jotka eivät ole paikkansapitävi ja yriutetään tälla tavoin kyseenalaistaa heidän argumenttinsa. Sinä olet syymmistynyt siihen useasti, se on jopa vakiokäytäntöäsi .

Olet siten valinnut valehtelun tärkeäksi osaksi argumentaatiotasi. Tässä esikuvinasi ovat tämän hetken pahimmat valehtelijat, Trump ja Putin. 

Andrew Stroehlein

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi kirjoitti:
Toope kirjoitti:

Edelleen huomautan että en leimaa ketään valehtelijaksi sen vuoksi että heillä on erilainen näkemys yhteiskunnasta ja sen kehitykseksi. Totean valehtelijoiksi sellaiset kirjoittajat, jotka tuovat käsitystään yhteiskunnasta ja sen kehityksestä esiin tietoisesti valehtelemalla. Eritysen vastenmilistä valehtelu on sikkoin, kon se kohdistuu suoraan kanssakestelijoihin , esimerkiksi kun esitetään heidän sanomisistaan väitteitä jotka eivät ole paikkansapitävi ja yriutetään tälla tavoin kyseenalaistaa heidän argumenttinsa. Sinä olet syymmistynyt siihen useasti, se on jopa vakiokäytäntöäsi .

Olet siten valinnut valehtelun tärkeäksi osaksi argumentaatiotasi. Tässä esikuvinasi ovat tämän hetken pahimmat valehtelijat, Trump ja Putin. 

Jos kerran julistat minua valehtelijaksi, kai voit myös osoittaa aiheita, joissa mielestäsi olen valehdellut. Jos et kykene, tehnee tuo sinusta valehtelijan? Anna esimerkkejä siitä, missä "valehtelen". Asiat, joissa olen eri mieltä kuin sinä, eivät ole todisteita, eivät valehtelua. Esitä Pseudohippi, missä valehtelen!

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Inhoan tällaista keskustelua, mutta joskus täytyy puuttua asiaan. Joku syyttää oikeasti valehtelijaksi, mutta ei osoita mitään näyttöä siitä. Olen varsin pitkäpinnainen henkilö, mutta nyt odotan mielenkiinnolla, uskaltaako Pseudohippi vastata, vai pakeneeko?

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18817

Toope kirjoitti:
Pseudohippi." Et voinut katsoa muka edes Hans Roslingin esitystä väestönkasvusta koska "youtube pätkii"." Kyllä silloin pätki, nyt sen katsoin. Älä taas leimaa kanssaväittelijöitäsi valheellisesti!

Olen itse aikoinani laittanut moniakin Hans Roslingin linkkejä tänne, tuo lienee yksi huonoimmista. Aiemmat ovat olleet osuvia. Tuossa on ilmiselviä virheitä.

Hän on oikeassa siinä, kuten osoittaakin, että väestönkasvun hidastuessa väestöpyramidista tulee tolppa, jossa eri ikäryhmät ovat varsin samankokoisia, aivan kuten aiemmin esitin. Hän ei silti huomioi tuossa, että monissa kehitysmaissa lasten syntyvyys ei ole tarpeeksi laskenut, joten nuorten sukupolvien määrä on suurempi, mitä Rosling arvioi.

Yli yhdeksässä kymmenestä maailman maasta syntyvyys on viime vuosikymmeninä laskenut. Trendi on niin selvä että sinun poaskanjauhannallasi ei ole sen suhteen mitään merkitystä. Kehitys tapahtuu kuitenkin eri maissa eri tahtiin, siksi kestää vielä vuosikymmeniä ennen kun maailman väestömäärä kääntyy laskuun,varsinkin kun syntyvyyden laskun aiheuttama elintason nousu samalla nostaa ediaikaodotetta (kuinkahan monta kertaa olen töämänkin jo toistanut. Ja yhtä monta kertaa sinä olet jättänyt huomiotta). Noin puolessa maailman maista tämä on kuitenkin jo tapahtunut.

Lainaus:
Roslinginkin teorian mukaan ihmismäärä tulee yltämään n. 11 miljardiin ihmiseen, mikä on ilmiselvä katastrofi ihmiskunnalle ja maapallolle, Rosling ei tuota kiistä. Ihmisten määrä tulee kasvamaan 11 miljardiin, koska Afrikan väestö tulee moninkertaistumaan. Rosling ei puhu mitään siitä!

Väität katsoneesi tuon videon mutta toisaalta kun sanot näin, et ole videota katsonut. Tai  ehkä et vain kuunnellut. Kenties youtuben ääni pätki...

Lainaus:
Rosling ei siis sano oikeastaan yhtään mitään, mitä en itse olisi jo sanonut. Kehittyneissä maissa syntyvyys laskee ja yhteiskunnan väestöpyramidi muuttuu tolpaksi, joka tarkoittaa sitä, että väestönkasvu on ohi. Loistavaa kehitystä, lienet samaa mieltä?

Väetöpyramidi muuttuu tolpaksi globaalisti. Puolessa maailman maista se on jo (ilman siirtolaisuutta) alhaalta kapeampi kun ylempää. Ei tolppa, vaan kärjellään seisova pyramidi..Väetönkasvun gobaaliin tasaantumiseen menee vielä sata vuotta, ja jotenkin  niistäkin on selvittävä. Tämän sadan vuoden aikana monissa maissa (kuten Suomessa) vähenevän väestön määrä tulee aiheuttamaan vakavia ongelmia yhteiskuntien perusrakenteiden ylläpidossa. 

Lainaus:
Kaikki merkittävät väestöennusteet, ilmeisesti Roslinginkin, ennustavat, että Afrikan alle miljardin väestö tulee moninkertaistumaan kuluvan vuosisadan aikana, teemme mitä tahansa, koska A) Syntyvyys on edelleen monin paikoin aivan liian suurta, B) lastensaannin ikä naisilla on aivan liian alhainen C) Paikalliset kulttuurit ylläpitävät uskomusta runsaan lapsimäärän auvoisuudesta, D) Syntyvyydensäännöstely on monin paikoin Afrikkaa aivan liian heikkoa... Tuota voisi jatkaa...

Niin. Samaan aikaan yli puolessa maailman maista väestö vähenee.

Lainaus:
Rosling siis on kanssani samaa mieltä siinä, että kehittyneissä maissa syntyvyys on saatu rajoitetuksi. Ongelma, johon Roslingillakaan ei ole vastausta on se, miten kaikkein kehittymättömimpien Afrikan maiden syntyvyys saataisiin noudattamaan samaa kehitystä.

Et sitten kuunnellut videota jos kerran väität sen katsoneesi. Hän esittää vastauksen hyvin selvästi ja se on sama kun minulla. Kehitys. Sama syy joka on johtanut syntyvyyden alenemiseen kehittyneissä maissa.

Andrew Stroehlein

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi ohittaa täysin tuon Afrikan väestökehityksen ja osin Aasiankin. Kyllähän esim. Intiassa ja Pakistanissa tai Afganistanissa väestö kasvaa edelleen, mikä ei ole siunaus, se on kirous.

Jopa Egyptissä väestö tullee kasvamaan 100 miljoonaan, vaikka onkin kehitysmaista "parhaimpia", Etiopia, Kongo, Tansania, Nigeria, en haluaisi edes puhua noista, niin murheellista on noiden maiden kehitys.

Roslingin teoria on sitä samaa, mitä joku täällä aiemmin esitti "demografisen transition" teoriana.

https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4est%C3%B6llinen_muuntuminen

Ongelmanahan on se, että teoria perustuu länsimaisiin yhteiskuntiin, eikä täysin päde erilaisia kulttuureja omiviin Afrikan ja Aasian maihin. Teoria ei siksi toimi. Kulttuurien täytyy muuttua, jotta päästäisiin eroon mallista, jossa naiset ovat poikatehtaita. Moniavioisuudesta tulisi päästä eroon, tyttöjen koulutusta parannettava ja myös herranjumala poikienkin. Kokonaisten kulttuurien tulisi muuttua, jotta väestönkasvu pysähtyisi. Helpommin sanottu kuin tehty toki.

Ei riitä, jos puolessa maailmassa väestö vähenee. Afrikan väestönkasvu on hallitsematonta ja se riittää aiheuttamaan konfliktia Lähi-idän ja Euroopan välillä siirtolaisuudellaan.

Pseudohippi: "Kehitys tapahtuu kuitenkin eri maissa eri tahtiin, siksi kestää vielä vuosikymmeniä ennen kun maailman väestömäärä kääntyy laskuun"

Tuo tarkoittaa sitä, että Roslingeista huolimatta Afrikan väestö tulee vähintään kaksinkertaistumaan, joidenkin mukaan jopa nelinkertaistumaan. Se tarkoittaa maapallon väestön yltävän yli 10 miljardin.

Tiedät hyvin, että tuo on katastrofi, ei kehitystä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18817

Toope kirjoitti:
Pseudohippi ohittaa täysin tuon Afrikan väestökehityksen ja osin Aasiankin.

En ohita älä valehtele. Olet varmasti itsekin tutustunut faktoihin väestönkasvusta, joten sinun ei tarvitse valehdella.

Lainaus:
Kyllähän esim. Intiassa ja Pakistanissa tai Afganistanissa väestö kasvaa edelleen, mikä ei ole siunaus, se on kirous.

Niin. Puolessa maailman maista se ei kasva, ja suuntaus on täysin selvä. Yhdeksässä maassa kymmenestä syntyvyys on viime vuosikymmeninä pienentynyt, Pakistanissakin lähes puolittunut 1960-luvulta. Tasaanatumisen rajaa ei useissa kehitysmaissa ole vielä saavutettu, mutta sitä kohden mennään lähes kaikkialla. Rosling (ja minäkn) kertoo miten se saavutetaan.

Lainaus:
Jopa Egyptissä väestö tullee kasvamaan 100 miljoonaan, vaikka onkin kehitysmaista "parhaimpia", Etiopia, Kongo, Tansania, Nigeria, en haluaisi edes puhua noista, niin murheellista on noiden maiden kehitys.

Niin. Onneksi suurimmassa osassa maailman muita maita kehitys on toisenlainen. (Etiopiassa syntyvyys on muuten käänynyt jo laskuun). 

On muuten liikuttavaa kuinka huolissasi olet Afrikan väestökehityksestä. Mitähän sille voisi tehdä?

'

Lainaus:
Roslingin teoria on sitä samaa, mitä joku täällä aiemmin esitti "demografisen transition" teoriana.

https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4est%C3%B6llinen_muuntuminen 

Ai että "joku". Olet täysin häikäilemätön.

Lainaus:
Ongelmanahan on se, että teoria perustuu länsimaisiin yhteiskuntiin, eikä täysin päde erilaisia kulttuureja omiviin Afrikan ja Aasian maihin.

Ei pidä paikkaansa, kuten valtioiden syntyvyyden kehityksestä voit nähdä. (Vain täydellinen urpo tai väittää että esimerkiksi Japanin tai Korean kulttuuri on samanlainen kun länsimaissa. ) Demografinen transitio pätee muutamia poikkeusoloista kärsiviä maita lukuun ottamatta kaikkailla maailmassa. Niin Intiassa, Saudi-Arabiassa kun Suomessakin. Jos et usko, tutustu näiden maiden syntyvyyden kehitykseen.

Afrikassa väestö kasvaa koska sen kehitystaso on matala. Kuten Rosling sanoi, heti kun lapsikuolleisuus vähenee ja yhteiskunnat kehittyvät kyeten paremmin pitämään huolta kansalaisistaan lapsiluku vähenee. Toki tarvitaan myös asennemuutosta. Sekin on koulutuskysymys.

Tämä asia on käsitelty perin pohjin jo aiemmin. 

Lainaus:
Teoria ei siksi toimi.

Se toimii. n. 90 % maailman maista syntyvyys on vähenemään päin. Puolessa maailman maista se on jo pienempi kun kuolleisuus.

Lainaus:
Kulttuurien täytyy muuttua, jotta päästäisiin eroon mallista, jossa naiset ovat poikatehtaita.

Elintason tarvitsee nousta. Poikatehtailu loppuu kun turva tulee muunlaisista tehtaista. MItä tulee uskontoon niin Islamilasessa teokratiassa Iranissa syntyvyys on jo selvästi alle kahden, samoissa lukemissa kun monissa länsimaissa. Saudi-Arabiassakin lähestytään samoja lukuja (käppyrän postasin jopa tähän ketjuun, jätit sen huomiottaa). Ja kyse on kuitenkin maailman vanhoillisimmista islamilaisista maista.

Lainaus:
Moniavioisuudesta tulisi päästä eroon, tyttöjen koulutusta parannettava ja myös herranjumala poikienkin. Kokonaisten kulttuurien tulisi muuttua, jotta väestönkasvu pysähtyisi.

Nämä toki nopeuttavat kehitystä. Onneksi pitkällä aikavälillä näin tapahtuukin ja maailman väestökehitys pysähtyy tuonne 10-11 mrd tasolle ensi vuosisadan alkupuolella. Rosling perusteli hyvin, miksi.

Lainaus:
Ei riitä, jos puolessa maailmassa väestö vähenee.

Se on ihan sama riittääkö se sinulle vai ei. Sen kanssa meidän on elettävä. Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen.

Se on megatrendi joka aikanaan pysäyttää maailaman väestönkasvun. Mutta siihen menee vuosikymmeniä. Sitä ennen se mitä voimme tehdä on nopeuttaa kehitystä koulutuksella ja investoinneilla, sekä toisaalta pyrkiä vähentämään niitä haittoja joita aiheuttaa yhtä lailla väestön kasvu kun väheneminenkin. Kautta maailmanhistorian siirtolaisuus on ollut yksi niistä keinoista.

Lainaus:
Afrikan väestönkasvu on hallitsematonta ja se riittää aiheuttamaan konfliktia Lähi-idän ja Euroopan välillä siirtolaisuudellaan.

Kenties. Tai sitten ei, jos Afrikan maat onnistuvat kehittymään rauhanomaisesti. 

Lainaus:
Pseudohippi: "Kehitys tapahtuu kuitenkin eri maissa eri tahtiin, siksi kestää vielä vuosikymmeniä ennen kun maailman väestömäärä kääntyy laskuun"

Tuo tarkoittaa sitä, että Roslingeista huolimatta Afrikan väestö tulee vähintään kaksinkertaistumaan, joidenkin mukaan jopa nelinkertaistumaan. Se tarkoittaa maapallon väestön yltävän yli 10 miljardin.

Sitä se tarkoittaa, eikä sitä voida estää. Asian taivastelun ja käsien ylös nostamisen sijaan olisi parempi miettiä mitä tämän faktan kanssa tulee tehdä.

Lainaus:
Tiedät hyvin, että tuo on katastrofi, ei kehitystä.

Millainen katastrofi se on? Miten sitä voidaan ehkäsitä?

Andrew Stroehlein

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi kirjoitti:

Häviät, koska menet tuollaisiin henkilökohtaisuuksiin. En ole koskaan putinia tukenut, kuten hyvin tiedätkin. Itse taidat sortua nyt valheisiin, jos sellaista väität = Huonoa keskustelua.

Toope
Seuraa 
Viestejä28181

Pseudohippi kirjoitti:

Se toimii. n. 90 % maailman maista syntyvyys on vähenemään päin. Puolessa maailman maista se on jo pienempi kun kuolleisuus.

Ja jäljellejäävät maat pitävät huolen siitä, että Afrikan väestö moninkertaistuu, Aasiankin väestö kasvaa.

Pseudohippi: "Tasaanatumisen rajaa ei useissa kehitysmaissa ole vielä saavutettu, mutta sitä kohden mennään lähes kaikkialla."

Niin hitaasti, että väki ehtii noissa maissa ainakin kaksinkertaistua! Tiedätkö, että 2,0- 2,5% väestönkasvu tarkoittaa aika hirvittävää väestönkasvua, vaikkei se maallikolle kuulosta kovinkaan suurelta?

Pseudohippi: "Niin. Onneksi suurimmassa osassa maailman muita maita kehitys on toisenlainen. (Etiopiassa syntyvyys on muuten käänynyt jo laskuun). "

No wau, vastahan saavat 100 miljoonaa täyteen! Nytkö vasta alkaa väestönkasvu "vähetä". Sivistyneenä tiedät, että tasaantumiseen kestää pari sukupolvea, joten Etiopia lähentelee 200 miljoonan ihmisen rajaa, ennen kuin saavuttavat väestönkasvunsa tasapainon, ellei sitten luonto ja politiikka puutu kehitykseen...

Pseudohippi: "Demografinen transitio pätee muutamia poikkeusoloista kärsiviä maita lukuun ottamatta kaikkailla maailmassa."

Teoria on nimenomaan osoittanut, ettei toimi erilaisissa kulttuureissa, koska lastenhankkimisen idea poikkeaa meikäläisestä kulttuurista. Patriarkaaliset heimoyhteisöt eivät luovu ideasta poikatehtaista (=naiset) ihan helposti. Vaatii yhteiskunnan rakenteiden muutosta, jotta nuo äijät saataisiin tekemään töitä perheidensä eteen.

Pseudohippi: "Toki tarvitaan myös asennemuutosta. Sekin on koulutuskysymys."

Mutta jos me tarjoamme heille toimivampaa kulttuuria, meitä syytetään rasisteiksi? Jos he pitäytyvät perinteisissä kulttuureissaan, he eivät ongelmiaan ratkaise. Pikku ongelma tässä?

Pseudohippi: "Onneksi pitkällä aikavälillä näin tapahtuukin ja maailman väestökehitys pysähtyy tuonne 10-11 mrd tasolle ensi vuosisadan alkupuolella."

Meillä on jo saatu luontoa suojeltua, joitakin eläinlajeja palautettua ja elvytettyä. Jos Maailmassa on 11 miljardia ihmistä, ainoat elefantit, leijonat, kirahvit, flamingot  (jatka listaa) ovat länsimaisissa eläintarhoissa, eivät pian enää Afrikassa.

Pseudohippi: "Millainen katastrofi se on? Miten sitä voidaan ehkäistä?!

Voimmeko ehkäistä mitenkään?

Voimme ehkäistä sen leviämistä koteihimme (Eurooppaan) toki. Mutta se vaatii niitä pelkäämiäni voimatoimia.

Vierailija

Käyttäjä19401 kirjoitti:
Ota Toope kuvakaappaus noista sun tykkääjistä. Niitä kun tuppaa olemaan poikkeuksetta vähintään yksi, ja lähes aina vain yksi.

Noh, mikä kestää?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat