Seuraa 
Viestejä1

Olen itse sivustolla www.introvertit.net olevan introverttitestin mukaan 80% introvertti ja 20% ekstrovertti, eli siis aika lailla akselin introverttipäädyssä. Kun olen tarkemmin tutustunut tähän luonteenpiirteeseeni, niin sitä on myös väkisinkin alkanut pohtimaan, että miksi tällainen piirre on kehittynyt ja sitten säilynyt evoluutiossa. 

Äkkiseltään voisi olettaa, että lauma luo turvaa ja yksinoloon kannustavat luonteenpiirteet olisivat siten karsiutuneet pois. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen, sillä introversio-ekstroversiota ei suoraan peritä, eli introilla vanhemmilla voi olla ekstrovertti lapsi ja päinvastoin. Jakauma on aina karkeasti 20-30% introvertteja ja loput ekstrovertteja (riippuen rajanvedosta ja lasketaanko keskivaiheilla olevat ambivertit mihin kategoriaan vaiko omaansa).

Sitten aloin miettimään asiaa koko lauman kannalta. Lauman turvallisuuden kannalta ei ole optimaalista, että kaikki nököttävät aivan samassa läjässä. Saalistajista ja muista vaaroista ei täten saada mitään ennakkovaroitusta. Loogisesti on kokonaisuuden kannalta parempi, että tietty osa laumasta hakeutuu yksin vähän kauemmas, sillä näin he toimivat lauman vartijoina ja ennakkovaroitusjärjestelmänä. Yksin ollessa ja hiljaisuudessa introvertin akut latautuvat, ja tällöin hiljaisena ja yksin introvertti on myös täydellinen vartija (pienetkin poikkeavat äänet ja ilmiöt on helppo rekisteröidä). Kun lauman I/E -suhde on optimaalinen, niin osa introverteista lataa aina akkujaan muiden sosialisoidessa lauman kanssa. 

Mekanismi on pakostikin jotenkuten yllä kuvatun kaltainen, ainakin oman logiikkani mukaan. Jos palstalla on evoluutipsykologiaa paremmin tuntevia, niin haluaisin kuulla argumentteja ajatuksistani puolesta ja vastaan.  

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat