Seuraa 
Viestejä5

Jo vuosia olen satunnaisesti nähnyt unia, joissa on todellisia tapahtuneita asioita ja yksityiskohtia. Pidän näitä "tosia" uniani ahdistavina ja outoina siksi, että niissä usein kuvautuu jokin tapahtuma samanaikaisena kuin se tosiasiassa tapahtuu yksityiskohtineen. Kuin itse olisin paikalla. Liian monta kertaa on selvinnyt unen paikkaansapitävyys, jotta voisin ottaa ne vain sattumina.

Näen normaalin nukkumisen aikana ihan tavallisiakin unia, jotka pian unohtuvat ja niiden tapahtumat ovat unimaisia. Todet unet tulevat päiväsaikaankin,silloin, kun jään ns tuijottamaan jotakin ja nukahdan tai vajoan jonkinlaiseen unenomaiseen tilaan. Silmäni ovat tällöin usein auki. Aina kun ei voi nukahtaa vaikka mieli tekisi.

Mielestäni kyse ei ole ns huuhaajutuista kuten selvänäkeminen tai ennustaminen.

Esimerkki: Unessa olin kauppakeskuksessa. Ihmisiä kulki ympäriinsä. Käytävällä oli mainoshenkilöauto, jonka päälle kiipesi kaksi poikaa nousten seisomaan auton katolle. Pystyn kuvailemaan poikien pukeutumisen, puheet (toinen puhui poikkeavasti) ja auton mallin. Hetken kuluttua vartija juoksi paikalle ja pojat lähtivät karkuun. Toiselta pojalta putosi jokin esine liukuen läheisen penkin viereen. Näin että pudonnut esine oli puhelin, jonka värin ja mallin sekä erityistuntomerkit pystyn kuvaamaan. En kyennyt nostamaan sitä. Haihduin ja heräsin kotonani.

Näen normaalin nukkumisen aikana ihan tavallisiakin unia, jotka pian unohtuvat ja niiden tapahtumat ovat unimaisia. Todet unet tulevat päiväsaikaankin,silloin, kun jään ns tuijottamaan jotakin ja nukahdan tai vajoan jonkinlaiseen unenomaiseen tilaan. Silmäni ovat tällöin usein auki. Aina kun ei voi nukahtaa vaikka mieli tekisi.

Toinen esimerkki. Minut oli valittu vastoin tahtoani osallistumaan työpaikan koulutusmatkalle uudistettuun laitokseen toiselle puolen Suomea. En pidä oudoista paikoista, suuntavaistoni on olematon.
Unessa kävelin suuressa laitoksessa. Pääaulassa oli remontti kesken, kieltokilpiä oli mm. vessojen ovessa. Etsin toiminnassa olevan wc:n oven. Luin huoneiden nimikyltit ja opasteet. Kuljin eri kerrosten läpi. Ihmisiä ei näkynyt. Oli hiljaista. Olin ruokalassa, jonka ovessa oli seuraavan viikon ruokalista. Koulutuspäivänä oli ruokaa, jota en halua syödä. Käytävällä kuulin huutoa,joka käski pysähtymään. Haihduin ja heräsin.

Koulutusmatkallani totesin tulleeni unesta tuttuun paikkaan ja olin varannut eväät ateriakseni. Ne tulivat tarpeeseen, sillä ruokalista oli juuri se, jonka olin unessa nähnyt.

Näistä asioista olen kerran erehtynyt kertomaan terveydenhuollon henkilölle, jonka mukaan olen huomionhakuinen ja satuileva tyttö. Ei minulle näistä unista haittaakaan ole, pelottavia ja ahdistavia ne alkuun olivat. Tähän mennessä ei ole missään ollut juttua vastaavankaltaisista eikä ainakaan selitystä puhumattakaan ilmiön nimestä.

Kysynpä siis, onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia tai onkohan ilmiö ehkä yleinenkin, mutta siitä ei vain puhuta?

Sivut

Kommentit (201)

Vierailija

Narkolepsia.

Ja laskepa huviksesi kuinka monta kertaa unistasi ennusti jotain, ja kuinka monta kertaa ei. Nimittäin annoit kaksi yksityiskohtaista unta, joista toinen ei edes ollut ennustus.

okivi
Seuraa 
Viestejä1731

Tällaisista kokemuksista on kyllä jo nykyään olemassa runsaasti julkista tietoa. Ei niiden kanssa enää tarvitse yksin painiskella. Voisit esimerkiksi lukea kirjan Jeena Rancken (2017): Yliluonnollinen kokemus - Tulkinta, merkitys ja vaikutus. Vastapaino. 375 sivua. Samoin voisit käydä lukemassa alakerran blogistani jutun spontaanitapauksista. Se löytyy hakemiston avulla.

Voit varautua siihen, että esimerkiksi nimimerkki Japetus tulee kertomaan sinulle, että täsmällisten ennusunien näkeminen on täysin mahdotonta, luonnontieteellisin perustein.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

okivi kirjoitti:
Tällaisista kokemuksista on kyllä jo nykyään olemassa runsaasti julkista tietoa. Ei niiden kanssa enää tarvitse yksin painiskella. Voisit esimerkiksi lukea kirjan Jeena Rancken (2017): Yliluonnollinen kokemus - Tulkinta, merkitys ja vaikutus. Vastapaino. 375 sivua. Samoin voisit käydä lukemassa alakerran blogistani jutun spontaanitapauksista. Se löytyy hakemiston avulla.

Voit varautua siihen, että esimerkiksi nimimerkki Japetus tulee kertomaan sinulle, että täsmällisten ennusunien näkeminen on täysin mahdotonta, luonnontieteellisin perustein.

Mitä vittua sä teet täällä, jos luonnontiede on sinusta niin typerää?

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Ite koitan suhtautuu uniin vähä toisinpäin.

Näin kerran vuosia sit unta et tapoin ihmisen. Olin herätessä vähän shocked, koska unessa en tienny et näin unta. Se tosin oli oikeutettua, korkeintaan hätävarjelun liioittelu.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1770

"Todet unet tulevat päiväsaikaankin,silloin, kun jään ns tuijottamaan jotakin ja nukahdan tai vajoan jonkinlaiseen unenomaiseen tilaan."

Poissaoloepilepsia varmaankin ja aivojen toimintahäiriöistä johtuvia deja-vu kokemuksia.

Kuinka yleisiä poissaolokohtaukset ovat ja kauan ne kestävät?

Deja-vusta kannattaa lukea aluksi tuolta.

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/tutkijat-loysivat-vih...

Haamu
Seuraa 
Viestejä717

Aivoilla on hämmästyttävä tapa korjata muistikuvia vaikkapa unesta jälkikäteen, niin että ne vastaavat todellisuutta, eikä tätä muistojen muokkaamista huomaa itse mitenkään. Kokeileppa joskus kirjata yksityiskohtia unestasi tarkasti paperille heti unen jälkeen, niin voit testata kuinka hyvin ne oikeasti vastavat todellisuutta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Annilina kirjoitti:

Näistä asioista olen kerran erehtynyt kertomaan terveydenhuollon henkilölle, jonka mukaan olen huomionhakuinen ja satuileva tyttö. Ei minulle näistä unista haittaakaan ole, pelottavia ja ahdistavia ne alkuun olivat. Tähän mennessä ei ole missään ollut juttua vastaavankaltaisista eikä ainakaan selitystä puhumattakaan ilmiön nimestä.

Kysynpä siis, onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia tai onkohan ilmiö ehkä yleinenkin, mutta siitä ei vain puhuta?

Narkolepsia kyl kannattaa ehdottomasti tsekkauttaa jos kesken päivän tipahtelee.

No vilkas mielikuvitus sulla ainakin on, siitä voin lyödä vaikka vetoo. Ja siis mitähäh, eiks huomiohakuisuus muka oo hyvä asia? Mikä lie elämäänsä kyllästyny vanha takakiree harppu lekurina.

Mitäs jos harjottelisit näkeen lucid unia? Se oli aluks ihan siistiä, ja muutti ainakin mulla unien laatua pysyvästi. 

https://mielenihmeet.fi/lucid-unien-hyodyt/

Ne unien tarkat yksityiskohdat on vähän hankalia kun ne syntyvät muistijäljet ei taida olla ihan samanlaisia kuin hereillä, ja niiden vertaaminen tapahtumiin jälkikäteen on vähän epäluotettavaa kun ne muistot voi tarkentua vasta varmennusvaiheessa ilman että mitään tajuaa siitä edes.

Japetus
Seuraa 
Viestejä11695

okivi kirjoitti:

Vain jos ilmeinen on taas tarpeen kertoa.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen himokkaana: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

Japetus
Seuraa 
Viestejä11695

Annilina kirjoitti:

Toinen esimerkki. Minut oli valittu vastoin tahtoani osallistumaan työpaikan koulutusmatkalle uudistettuun laitokseen toiselle puolen Suomea. En pidä oudoista paikoista, suuntavaistoni on olematon.

Unessa kävelin suuressa laitoksessa. Pääaulassa oli remontti kesken, kieltokilpiä oli mm. vessojen ovessa. Etsin toiminnassa olevan wc:n oven. Luin huoneiden nimikyltit ja opasteet. Kuljin eri kerrosten läpi. Ihmisiä ei näkynyt. Oli hiljaista. Olin ruokalassa, jonka ovessa oli seuraavan viikon ruokalista. Koulutuspäivänä oli ruokaa, jota en halua syödä. Käytävällä kuulin huutoa,joka käski pysähtymään. Haihduin ja heräsin.

Koulutusmatkallani totesin tulleeni unesta tuttuun paikkaan ja olin varannut eväät ateriakseni. Ne tulivat tarpeeseen, sillä ruokalista oli juuri se, jonka olin unessa nähnyt.

Aika juttu tosiaan. Koko ruokalistakin painui mieleen ihan tuosta vain. Toinen vaihtoehto tietysti on, että näit unta jostain samankaltaisesta paikasta ja sovitit muistot jälkeenpäin yhteen todellisen kokemuksesi kanssa. Tämän ei tarvitse olla mitään huijausta tai satuilua. Voit aivan vilpittömästi itsekin uskoa, että paikka oli täysin sama, koska käyntisi siellä on muokannut muistojasi unen sisällöstä.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen himokkaana: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

Annilina
Seuraa 
Viestejä5

Deja-vu ei sovi, sillä tosi uneni näyttää tapahtuman samaan aikaan sen todellisuudessa tapahtuessa. Aivan kuin olisin itse vierestä seuraamassa. Univaeltelen juhlassa sinä hetkenä kun juhla todellisuudessa tapahtuu, kun todellisuudessa nukun kotonani. Näin yksinkertaisella esimerkilä ilmaisten.
Arviolta yli puolessa tapauksista pystyn varmentamaan tosiuneni joko sattumalta kuten ostoskeskusesimerkissäni tai tarkistamalla esim. tietyn tapahtuman valokuvista, osallistuneiden henkilöiden kertomuksista jne. Joskus aiheutan kammotusta kertomalla sellaisia yksityiskohtia, joita ei kukaan ole voinut kertoa minulle syystä tai toisesta ja joita tietää vain paikalla ollut henkilö. Ja minä en ole ollut paikalla kuin todessa unessani.

Olen joskus vahingossa maininnut jonkun henkilön asunnossa olleista asioista, vaikken ikinä ole todellisuudessa käynyt asunnossaan enkä edes tuntenut henkilöä. Henkilöllisyys on joskus selvinnyt, joskus ei. Näistä en yleensä kerro kenellekään jo turvallisuussyistä. Pari kertaa olen kuitenkin vahingossa paljastanut tietoni. Joskus minut todessa unessa vaeltaessani ilmeisesti havaitaan, sillä kotona oleva ihminen kavahtaa ja yleensä suuntaa kirkkaan valon minua päin tai lapsi alkaa itkemään. Tällöin haihdun ja herään.

Ennustukset ovat myös eri asia, kuten sanoin, uneni kuvaavat tapahtumaa tai tilaa reaaliajassa.

Juuri epilepsiaa epäilin hakeutuessani lääkärin luo. Kokemus oli senverran ikävä, etten tämän asian tiimoilta lääkärille puhu. Toisaalta eipä tästä haittaa ole ollut, oikeastaan päinvastoin. En kuitenkaan usko olevani ainoa tosiunivaeltelija, mutta ymmärrän halun salata tämä kyky.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1770

Annilina kirjoitti:

Esimerkki: Unessa olin kauppakeskuksessa. Ihmisiä kulki ympäriinsä. Käytävällä oli mainoshenkilöauto, jonka päälle kiipesi kaksi poikaa nousten seisomaan auton katolle. Pystyn kuvailemaan poikien pukeutumisen, puheet (toinen puhui poikkeavasti) ja auton mallin. Hetken kuluttua vartija juoksi paikalle ja pojat lähtivät karkuun. Toiselta pojalta putosi jokin esine liukuen läheisen penkin viereen. Näin että pudonnut esine oli puhelin, jonka värin ja mallin sekä erityistuntomerkit pystyn kuvaamaan. En kyennyt nostamaan sitä. Haihduin ja heräsin kotonani.

Tässä et mitenkään kertonut, kuinka uni vastaisi todellisuutta.

Vartija olisi juossut poikien perään, eikä paikalle, tapahtuiko unessa niin?

On aika epätodennäköistä että jotkut kiipeävät auton katolle ostoskeskuksessa, missä niin on tapahtunut?

okivi
Seuraa 
Viestejä1731

Haamu kirjoitti:
Aivoilla on hämmästyttävä tapa korjata muistikuvia vaikkapa unesta jälkikäteen, niin että ne vastaavat todellisuutta, eikä tätä muistojen muokkaamista huomaa itse mitenkään. Kokeileppa joskus kirjata yksityiskohtia unestasi tarkasti paperille heti unen jälkeen, niin voit testata kuinka hyvin ne oikeasti vastavat todellisuutta.

Tämä on hyvä neuvo. Itselleni tapahtui kerran uskomattoman tarkka unen toteutuminen: astuin sisään navettaan ja hiehot nousivat makuulta ylös ketjut kilisten. Muutaman päivän päästä uni toteutui, kun kävimme vierailulla sukulaisten luona. Uni jäi kuitenkin varsin arvottomaksi, koska en ollut kirjoittanut sitä muistiin.

Alla olevassa videossa professori kertoo kaksi hänet itsensä vakuuttanutta tapausta. Unitapaus alkaa noin 26 minuutin kohdalla. Hän näki hyvin selkeän unen: katseli kaunista maisemaa ylhäältä päin ja osa siitä oli sumun peitossa. Hän kirjoitti unen tuoreena muistiin ja se toteutui 10 päivän kuluttua.

Part 1: Cambridge Scientist Discusses the Pioneers of Parapsychology
https://www.youtube.com/watch?v=MGZDNIxsuas .

Joka tapauksessa lukemattomia ihmishenkiä on aikojen kuluessa säästynyt ennusunien ansiosta. Tapahtumien kulku on ollut aluksi kuten unessa, mutta onnettomuutta ei ole tapahtunutkaan, kun unennäkijä on toiminut toisin kuin unessa teki, unen varoittamana.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10474

Nukkumiseen käytetään hyvin iso osa elämästä, joten väkisinkin osuu unisattumia ajoittain kohdalle itse kullakin.

Minulla on siskoni kanssa myös yksi unisattuma, jota voisi helposti pitää yliluonnollisena tai sisarusten välisenä telepatiana:
Joskus 15 vuotta sitten yritin iltamyöhällä soittaa siskolleni yhdestä asiasta, mutta kun en ollut vuoteen tytön kanssa puhunut, niin oli puhelinnumero vaihtunut ja minulle kuului vain "valitsemanne numero ei ole käytössä".

Heti aamulla heräsin puhelimeeni ja siskohan se siellä soitteli. Sanoi että heräsi yöllä uneen, jossa yritin soittaa hänelle ja soitti kysyäkseen mitä asiaa minulla oli.

Luultavasti se kyseinen asiani tai joku ihan muu ajankohtainen seikka pisti vain meidät molemmat miettimään, että pitääpä sisaruksen kanssa päästä vaihtamaan pari sanaa asiasta.
Mihinkään ei tarvittu magiaa.

Koko nukkumisen ja unen tarkoitus lienee puhdistaa ja eheyttää muistia, joten ihan luonnollisesti noita sattumia tulee usein ilmi. Ja kuten todettua, aivoihinsa ei kannata aina luottaa. Sama järjestelmä kumminkin käsittelee uuden ja vanhan datan, eikä adminin huijaukset usein paljastu, vaikka kuinka sotkee tapahtumien todellista kulkua ja koko kronologista aikakäsitystämme.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1770

Unissa aivot käsittelevät päivän tapahtumia, joista pelkoja käsittelevät unet jäävät parhaiten mieleen.

Aivot voivat hahmottaa unessa pelkoihin liittyviä tapahtumia tai olosuhteita ja kun unia nähdään n. 25.000 yönä, jotkut näkevät siksi joskus unta, mikä oikeastikin toteutuu ainakin osittain ja todellista tilannetta voi luulla unessa nähdyksi, vaikka olosuhteet olisivat vähän erilaiset.

Näin 12 vuotiaana unta paikasta ja ihmisestä, jota en halunnut nähdä ja jonkin verran myöhemmin kun menin ko. paikkaan, tyyppi oli siellä ja läppäsi poskelle.

Tässä ei mitään enneunta ollut, vaan suunnilleen samalla tavalla hahmoteltu tilanne unissa, kuin valveillakin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat