Seuraa 
Viestejä1

Hei. Olen näpertelemässä ledien kanssa kotiverstaassa. Ledien kynnysjännite on 2,0v ja virtalähteeksi ajattelin normaalia 9 v paristoa. Ledit tulevat peräkkäin eli sarjaankytkentänä. Kysymykseni on, että tarvitsenko jonkin sortin vastuksen jos ledejä tulee vain kolme?

Kommentit (6)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Varmaan vastus on ihan hyödyllinen. Ledeistä riippuen ledit pimahtavat ilman sarjavastusta tai sitten ne palavat aika kirkkasti kunnes patteri on hetken kuluttua tyhjä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6595

Käyttäjä11488 kirjoitti:
Hei. Olen näpertelemässä ledien kanssa kotiverstaassa. Ledien kynnysjännite on 2,0v ja virtalähteeksi ajattelin normaalia 9 v paristoa. Ledit tulevat peräkkäin eli sarjaankytkentänä. Kysymykseni on, että tarvitsenko jonkin sortin vastuksen jos ledejä tulee vain kolme?

Saatavana on myös ledidrivereitä, jotka ovat PWM-periaatteella toimivia vakiovirtageneraattoreita. Tuolloin ei hukata tehoa etuvastuksissa lämmöksi, jolloin kokonaishyötysuhde nousee. Kuluttaja löytää noita esim. aliexpressistä tai ebay-verkkokaupasta. Esim. https://www.ebay.com/bhp/constant-current-led-driver  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1725

Käyttäjä11488 kirjoitti:

Käyttöjänniteestä vähennetään kynnysjännitteet ja jäännös 3 V jaetaan halutulla virralla, esim 0,02 ampeerilla, on 150 ohmin vastus.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6595

Tuossa on yksinkertainen ns. "Joule Thief" Joka antaa vakiovirtaa ledille. Ledi palaa hyvin vielä melko tyhjälläkin patterilla.  Eri variaatioita löytyy netissä Joule thief-haulla. Esim. http://technologytutor.co.nz/technology-and-science-for-kids/01-build-your-own-joule-thief Periaate on se, että induktanssiin varataan virtapulssilla vakiomäärä  sähköenergiaa, joka sitten puretaan ledin kautta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat