Seuraa 
Viestejä2900

Kertokaas missä päin suomea saa elämisen ja olemisen suhteen pahaiten rahalle vastinetta. Oma käsitys ja perustelut olisi suotavaa.
Pääkaupunkiseudulla jo asunnon hinta rajoittaa elämän laatua, mutta onko siellä mahdollisuudet muuten parhaat?

Kommentit (9)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330

Ei kai tällaisessa asiassa voi olla kuin omia käsityksiä, koska toiveet ja ärsytyksen aiheet vaihtelevat. Minä en usko, että näillä minun elämän reunaehdoilla löytyisi paljon parempaa kuin 50-100 km:n päässä Helsingistä umpimaaseudulla. Hintataso on vielä sellainen, että kaksi kohtuu hyvätuloista pystyy elämään ilman järjetöntä velanottoa, ja töissä käynnin vaiva siedettävä. Jos olisi sellainen ammatti (tai CV, luonne tai mitä siihen nyt tarvitaankaan), jolla saa töitä pikkukaupungeista, tai niin paljon rahaa ettei tarvitsisi vaivata päätään asialla, niin varmaan asuisin vielä syrjemmässä. Silloin voisi olla umpipusikossa kaukana naapureista ja "sivistyksestä" lyhyemmällä työmatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä10418

K5llä kai parhaan voi laskea.

Yhdistämällä työmatka ja asumisen hinta niin niin saadaan numeroita. Päivähoidot, koulut, terkkarit ja muut vastaavat vaikuttaa monilla myös valintaan.

Jos työpaikka on kantakaupungissa niin tuusulantien ja lahdentien varrella on lähes maalaishalpaa taloa isolla tontilla ihan puolen tunnin työmatkan päässä. Joku Hyrylä on esimerkiksi mainio kylä vartin päässä käpylä-kallio-akselilta.

Jos on töissä itä-Helsingissä niin porvoontien varrella joku Nikkilä on ihan mainio.

Jos aikoo pysyvästi asua ja työ on edes melko vakaa, niin työmatkaan käytetty aika korreloi vahvasti neliöhinnan kanssa.

Ihmiset arvottavat oman aikansa keskimäärin todella halvaksi. Psykologisista syistä oman aikansa hinta kai arvioidaan aika samalla tavalla kuin työnantaja sen on laskenut. Minun aikani on näin markkinatalouteen vain löyhästi sitoutuneena aina vähintään 20e/h arvoista. Jos aikaa käytetään johonkin turhaan tai epämiellyttävään (esimerkiksi joku työ), niin kai realistinen arvio aikani arvosta pyörii jossain sadan ja tuhannen euron välissä. Sius tuntia kohti.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330

Zorba the Greek kirjoitti:
Onko ystävät, sukulaiset, läheiset merkityksekkäitä asumisen kannalta tai asuinpaikkaa valitessa?

Perheenjäsenet tietysti, ja mielellään niin, että isovanhempien luo pääsee useita kertoja vuodessa. Muilla ei ole juuri väliä. En ole varsinaisesti ystävystynyt kenenkään kanssa lapsuuden jälkeen ja aika hajallaan se porukka on tietääkseni ainakin Euroopan alueella.

En minä mielellään muuttaisi lasten takia, he ovat aika arkoja ja saisivat varman vaikeasti kavereita uudessa paikassa. Enkä muutenkaan, olen tyytyväinen valintaani ja iloinen siitä, että vaimokin pitää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330

Entäs jos työtä ei tarvii ollenkaan ajatella?

Missä silloin saa parasta vastinetta rahalle ja niin että mukulat kuitenkin saa opetusta ja viihtyy?

Etelä-Suomessa voi asua ihan hyvin 10 km:n päässä maalaistaajamasta, jossa on koulut ym. palvelut ja lasten koulukyydit ovat järkevät. Pitkät kyydit ovat Itä- ja Pohjois-Suomen ongelmia, jossa asutus on oikeasti harvaa. Mutta jostain Joensuusta Vaasaan -linjan eteläpuolella on ruuhkasuomea (perinnesuomalaisesta näkökulmasta, jossa ruuhka on, kun näkee lajitoverin, joka ei kuulu perheeseen tai siihen porukkaan, jossa itse hengailee ja ruuhkautunut ghetto on paikka, jossa näkee jonkun muun  kuin itse rakentamia ja omistamia kiinteitä rakenteita).

Luulen, että lapset viihtyvät siihen mihin tottuvat (Suomen oloissa ainakin). Maalaiset maalla ja kaupunkilaiset löytävät kiinnostavat paikat kaupungeista. Nykyään tosin tietokone ja puhelin tuntuu olevan riittävä virike, jos lapsilta kysytään.

Mutta tuossa taas tuo vastine rahalle kuulostaa aika oudolta valintaperusteelta. Ainakin minulle se tuo mieleen asumisen näkemisen jonkinlaisena investointina. Varmaan joku ison kaupungin lähellä oleva paikka, joka kehittyy lähitulevaisuudessa voimakkaasti, voisi olla hyvä. Siinä tekee kyllä helposti tilin, johon ihan tavallisen kuolevaisen palkoilla on vaikea yltää, jos onnistuu ostamaan ison tontin "syrjästä", ja sitten paikalle rakennetaan taajama, mutta sen ennakointi on aika vaikeaa ja varmaan käytännössä nuo tontit ostetaan niiden toimesta, joilla on suhteita kuntaan ja saavat vihiä mitä projekteja on tekeillä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10418

Neutroni kirjoitti:
Entäs jos työtä ei tarvii ollenkaan ajatella?

Missä silloin saa parasta vastinetta rahalle ja niin että mukulat kuitenkin saa opetusta ja viihtyy?

Etelä-Suomessa voi asua ihan hyvin 10 km:n päässä maalaistaajamasta, jossa on koulut ym. palvelut ja lasten koulukyydit ovat järkevät. Pitkät kyydit ovat Itä- ja Pohjois-Suomen ongelmia, jossa asutus on oikeasti harvaa. Mutta jostain Joensuusta Vaasaan -linjan eteläpuolella on ruuhkasuomea (perinnesuomalaisesta näkökulmasta, jossa ruuhka on, kun näkee lajitoverin, joka ei kuulu perheeseen tai siihen porukkaan, jossa itse hengailee ja ruuhkautunut ghetto on paikka, jossa näkee jonkun muun  kuin itse rakentamia ja omistamia kiinteitä rakenteita).

Luulen, että lapset viihtyvät siihen mihin tottuvat (Suomen oloissa ainakin). Maalaiset maalla ja kaupunkilaiset löytävät kiinnostavat paikat kaupungeista. Nykyään tosin tietokone ja puhelin tuntuu olevan riittävä virike, jos lapsilta kysytään.

Mutta tuossa taas tuo vastine rahalle kuulostaa aika oudolta valintaperusteelta. Ainakin minulle se tuo mieleen asumisen näkemisen jonkinlaisena investointina. Varmaan joku ison kaupungin lähellä oleva paikka, joka kehittyy lähitulevaisuudessa voimakkaasti, voisi olla hyvä. Siinä tekee kyllä helposti tilin, johon ihan tavallisen kuolevaisen palkoilla on vaikea yltää, jos onnistuu ostamaan ison tontin "syrjästä", ja sitten paikalle rakennetaan taajama, mutta sen ennakointi on aika vaikeaa ja varmaan käytännössä nuo tontit ostetaan niiden toimesta, joilla on suhteita kuntaan ja saavat vihiä mitä projekteja on tekeillä.

Niin, tuohon sopisi hyvin esimerkiksi helsingin hiljattain sipoolta kaappaamat alueet , joista tuleekin yhtäkkiä uusi itäisin helsinki.

On stadin sisälläkin ihan kartanonomistajia, mutta ei niitä kovin montaa ole.

Minä suosittelen työtä vieroksuvalle parasta vastinetta rahalle ostamalla talon isolla tontilla jostain 40km sisällä helsingin rajoilta, ja 40km edempänä samaa motaria ostat kesämökin, jossa on mukana omaa maata; peltoa, metsää ja rantaa.

Voittajan valinta.

Juopottelureissuille suosittelen sijoituskaksiota kantakaupungista. Pitää sen lyhytaikaisvuokralla kalusteineen, niin se maksaa itse itsensä kohtuuajassa ilman riskejä, jos siis pitää lainarahalla alentua ostamaan.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Vähän vaikea sanoo missä sun mukulat viihtyy. :) Jos nyt asutte ranchilla maaseudulla ja lääniä riittää, ei varmaan kannata pk-seudulle ahtautua. Itse en ainakaan sielä viihtynyt, asunu Meilahdessa, Vuosaaressa ja Lauttasaaressa.

Lauttasaari ehdottomasti miellyttävin paikka noista. Työnperässä sinne muutin, ja hienojen yökerhojen.

Mut kun tuli vähä ikää eikä jaksanu enää klubeja, niin jäljelle jää pienet ja kalliit asunnot, ahtaat kadut, eikä mitään mitä ei löytyis Tampereelta miellyttävämmin. :) Tietty jos syntynyt siellä, niin eri juttu. Mut kaverit, tuttavat ja sukulaiset hyvin pitkälti Tampere-Hämeenlinna akselilla ja onhan niillä iso merkitys.

Jos ei tarvis työntekoa eikä rahaa miettiä niin ite muuttaisin Suomessa johonkin pienempään rannikkokaupunkiin rantatontilla. Hanko, Naantali, Uusikaupunki, tai Turun sisäsaaristoon johonkin mihin pääsee suoraan siltaa pitkin. Ja olisin merellä jigaamassa vähintään 50% ajasta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Minijehova kirjoitti:

Juopottelureissuille suosittelen sijoituskaksiota kantakaupungista. Pitää sen lyhytaikaisvuokralla kalusteineen, niin se maksaa itse itsensä kohtuuajassa ilman riskejä, jos siis pitää lainarahalla alentua ostamaan.

Lainarahalla kannattaa periaatteessa Suomessa ostaa asunto aina, vaikka olis miten paljon massia. Tai varsinkin sillon, kun marginaalit saa ihan olemattomiks. Tumpulakin saa reilusti paremman tuoton mitä asuntolainan korot.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat