Sivut

Kommentit (101)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

"By 2100, 96% of the global population may not have sufficient access to a naturally occurring essential brain-building omega-3 fatty acid, according to a study in the journal Ambio.

Global warming may reduce the availability of Docosahexaenoic acid (DHA), the most abundant fatty acid found in mammalian brains, which has a crucial role in processes such as neuroprotection, cell survival, and inflammation. Despite its requirement for neural development and health, humans are unable to produce enough of their own DHA. They rely on obtaining the nutrient through a diet of fish and seafood, and/or by taking supplements."

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190911212426.htm .

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Ihminen joka kokee, että hänen täytyy syödä lisäravinteita VARMUUDEN VUOKSI, on lähtökohtaisesti neuroottinen ja tämä voi olla lähtökohta sairaudelle.

Tämä totta.
Moni laittaa toistasataa euroa kuukaudessa lisäravinteisiin.
Sillä rahalla saa jo aika paljo laadukasta ruokaa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

"Effect of omega-3 fatty acids on offending behavior in repeat violent offenders: A randomized controlled trial feasibility study

...This study demonstrates that community-based individuals with histories of violent offending who self-reported reoffending within the past month had a lower mean Omega-3 Index compared to similar individuals who reported no offending behavior. This finding suggests diets of repeat violent offenders lacking important essential fatty acids may contribute to behavioral problems. Violent offender recruitment, adherence and techniques for improving lost to follow up are discussed. An adequately powered RCT of this intervention is warranted."

https://meddocsonline.org/journal-of-psychiatry-and-behavioral-sciences/... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

People who received omega-3 fish oil supplements in randomized clinical trials had lower risks of heart attack and other cardiovascular disease (CVD) events compared with those who were given placebo, according to a new meta-analysis from Harvard T.H. Chan School of Public Health and Brigham and Women's Hospital.

Researchers found an association between daily omega-3 supplementation and reduced risk of most CVD outcomes, including heart attack, death from coronary heart disease, and death from CVD, but did not see benefit for stroke. In addition, higher doses of omega-3 fish oil supplements appeared to provide even greater risk reduction.

The study will be published online September 30, 2019 in the Journal of the American Heart Association.

"This meta-analysis provides the most up-to-date evidence regarding the effects of omega-3 supplementation on risk of multiple CVD outcomes. We found significant protective effects of daily omega-3 supplementation against most CVD outcome risks and the associations appeared to be in a dose-response manner," said first author Yang Hu, a postdoctoral fellow in the Department of Nutrition at Harvard Chan School.

While observational studies have shown an association between fish consumption and lower heart disease risk, results from randomized controlled trials (RCTs) have been inconsistent. Two reviews published last year did not find clear evidence for benefit.

In this new analysis, the researchers did an updated meta-analysis that included three recently completed large-scale trials, which increased the sample size by 64%. The total population analyzed by Hu and colleagues included more than 120,000 adults in 13 randomized trials worldwide. The analysis included the VITAL trial, the largest randomized trial of omega-3s to date.

The findings showed that people who took daily omega-3 fish oil supplements, compared with those who took a placebo, lowered their risk for most CVD outcomes except stroke, including an 8% reduced risk for heart attack and coronary heart disease (CHD) death. The association was particularly evident at higher doses of omega-3 fish oil supplementation. This finding may suggest that marine omega-3 supplementation dosage above the 840 mg/day used in most randomized clinical trials may provide greater reductions in CVD risk. Given that several million people experience these CVD events worldwide each year, even small reductions in risk can translate into hundreds of thousands of heart attacks and CVD deaths avoided, according to the researchers.

"Although public health recommendations should focus on increasing fish consumption, having an overall heart-healthy diet, being physically active, and having other healthy lifestyle practices, this study suggests that omega-3 supplementation may have a role in appropriate patients," said senior author JoAnn Manson, chief of the Division of Preventive Medicine at Brigham and Women's Hospital and professor in the Department of Epidemiology at Harvard Chan School. Manson is also the Director of the large-scale VITAL trial of omega-3s.

https://medicalxpress.com/news/2019-09-major-meta-analysis-omega-fish-oi... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

"World's largest evidence review: Nutritional supplements for mental health

Summary of results:

-The strongest evidence was found for omega-3 supplements (a polyunsaturated fatty acid) as an add-on treatment for major depression—reducing symptoms of depression beyond the effects of antidepressants alone.

-There was some evidence to suggest that omega-3 supplements may also have small benefits for ADHD.

-There was emerging evidence for the amino acid N-acetylcysteine as a useful adjunctive treatment in mood disorders and schizophrenia.

-Special types of folate supplements may be effective as add-on treatments for major depression and schizophrenia, however folic acid was ineffective.

-There was no strong evidence for omega-3 for schizophrenia or other mental health conditions.

-There is currently a lack of compelling evidence supporting the use of vitamins (such as E, C, or D) and minerals (zinc and magnesium) for any mental disorder."

https://medicalxpress.com/news/2019-09-world-largest-evidence-nutritiona... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

"Anti-inflammatory agents can effectively and safely curb major depressive symptoms

...Anti-inflammatory agents included: non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs); omega 3 fatty acids; drugs that curb production of inflammatory chemicals (cytokine inhibitors); statins; steroids; antibiotics (minocyclines); a drug used to treat sleep disorders (modafinil); and N-acetyl cysteine, known as NAC, and used to loosen the excess phlegm of cystic fibrosis and COPD and also taken as an antioxidant supplement.

The researchers trawled research databases to find suitable studies published up to January 2019. They found 30 relevant randomised controlled trials, involving 1610 people, which reported changes in depression scales. They pooled the data from 26 of these studies.

The pooled data analysis suggested that anti-inflammatory agents were better than placebo and enhanced the effects of standard antidepressant treatment.

These agents were 52% more effective in reducing symptom severity, overall, and 79% more effective in eliminating symptoms than placebo, as measured by an average fall in depression scales of 55.

More detailed analysis indicated that NSAIDs, omega 3 fatty acids, statins, and minocyclines were the most effective at reducing major depressive symptoms compared with placebo.

And the effects were even greater when one or other of these agents was added to standard antidepressant treatment.

But anti inflammatory agents didn't seem to improve quality of life, although this might have been because of the small number of studies which looked at this aspect, say the researchers.

No major side effects were evident, although there were some gut symptoms among those taking statins and NACs, and the trials lasted only 4 to 12 weeks, so it wasn't possible to track side effects over the longer term.

The researchers also point out that not all studies tracked changes in depression scores over the entire study period. The depression scales used in the studies differed, and those involving statins and minocyclines included only small numbers of patients.

Nevertheless, they conclude: "The results of this systematic review suggest that anti-inflammatory agents play an antidepressant role in patients with major depressive disorder and are reasonably safe.""

https://medicalxpress.com/news/2019-10-anti-inflammatory-agents-effectiv... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

"Omega-3 fatty acids' health benefit linked to stem cell control, researchers find

For years, researchers have known that defects in an ancient cellular antenna called the primary cilium are linked with obesity and insulin resistance. Now, researchers at the Stanford University School of Medicine have discovered that the strange little cellular appendage is sensing omega-3 fatty acids in the diet, and that this signal is directly affecting how stem cells in fat tissue divide and turn into fat cells.

The finding represents a missing link between two worlds—that of dietary science, and that of molecular and cellular biology. Dietary studies have long found that the consumption of omega-3 fatty acids, essential fatty acids common in fish and nuts, is associated with lower risk of heart disease, stroke, arthritis and even depression.

A paper describing the research will be published online Nov. 21 in Cell. The senior author is Peter Jackson, Ph.D., professor of microbiology and immunology and of pathology. The lead author is postdoctoral scholar Keren Hilgendorf, Ph.D."

https://medicalxpress.com/news/2019-11-omega-fatty-acids-health-benefit.... .

ekavekara
Seuraa 
Viestejä11526

En ota kantaa omegaan, mutta noin ruuan laatuun yleensä. Jos ei tavanomaisesta ruoasta saa riittävästi tarpeellisia rasvahappoja ja hivenaineita, niin lisäravinteet lienevät ihan hyödyllisiä. Jopa varikset kärsivät liian yksipuolisesta ihmisravinnosta.

Roskaruoka ajoi varikset synkkään kierteeseen – tuhosi ulkonäön ja vei lentokyvyn niin, etteivät ne kelpaa enää puolisoksi

Roskaruuan syöminen aiheuttaa kaupunkivariksille puutostilan, jonka seurauksena sen höyhenpeite kärsii.

https://yle.fi/uutiset/3-11077659

.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä17092

Minua kiinnostaa ottaako JP omppukolkkeja tai muita rasvoja lisänä itse?

Minä otan: klassista möllerin kalanperselitkua ja lisäksi pellavansiemenöljyä ja muutamia hamppulitkuja.

Toisaalta en syö normaalisti, eli syön oikein.

MJ

Deimos
Seuraa 
Viestejä11257

BS. Kyllä on ollut kolestroolit kohillaan kun syö Mölleriä.

BW kirjoitti: "The mad man from Tikkurila, who eats (drinks) more than he earns!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Reifengas: Saattaa säilyäkin pimeä markkina jonkin aikaa, mutta ...tuoni vie.Valtion on otettava omansa, huolehdittava omistaan, ja valtio olemme me.

outo
Seuraa 
Viestejä972

Älä tee ystävällesi karhunpalvelusta. Jos hänen (vaaraton) pilleri auttaa häntä, se auttaa häntä. Älä saa häntä menettämään uskoansa siihen.

Jokaisessa luonnon ravintoaineessa on jokin terveysvaikutus. Esim. omenan terveysvaikutteinen aine on tappavan tehokas. Mutta omenan suoja-aineet estävät haitalliset sivuvaikutukset. Luonnon 'lääkkeissä' ylimäärä ulostuu vaarattomasti viemäriin.
Kun kemisti irrottaa sen ja tekee siitä synteettisen lääkkeen, vaikutus on niin tehokas, että tarvitaan erikoiskoulutettu (lääkäri) valvomaan sen käyttöä.

Appelsiinissa C-vitamiini on sellaisessa muodossa, että jos se on kuin lentotukialus, muut siihen liittyvät aineet ovat kuin vihollisen torjuntakalusto: sukellusveneet, lentokoneet, aseistus, hävittäjälaivat, tutkat jne.
Synteettisistä valmisteista puuttuvat mm. imeytymistä edistävät aineet. Kehon läpi menneissä viemäriin kulkeneissa pillereissä voi yhä olla jopa tehtaan logo.

Luontaistuotteiden ongelma voi olla mm. se, että toiset aineet voivat jopa estää toisten aineiden imeytymistä. Luonnontuotteet (marjat yms) eivät tee noin.

Ala-arvoinen ravinto on tärkeimpiä syitä ihmisten sairasteluihin. Puutostilainen ravinto aiheuttaa puutostiloja. Esim. C-vitamiinin puute aiheuttaa keripukin. Kullekin kehon puutostilalle on lääkärikirjassa annettu jokin nimi, sairauden nimi.

Parhaan ravinnon laadun saisi pitämällä huolta mullan pieneliöstöstä. Koska kutakuinkin kaikkien valtioiden mullan pieneliöstö on tapettu kemiallisella lannoituksella, paluuta entiseen ei ole. Väestönkasvu pakottaa tuottamaan jättiläissuuria satoja kemian keinoin, mutta ravinnon laadun kustannuksella.

Myös synteettinen lääketeollisuus on niin suuri bisnes, että lainsäädäntö ja mainonta jyrää alleen kilpailijat. Apteekin hyllyille takavarikoidaan ja katoaa myös ne luonnontuotteet, joilla oikeasti on merkittävät terveysvaikutukset, kunnes kemistit oppivat tekemään sen kaavasta synteettisen 'pommin', joka voi tappaa taudin, mutta runnoo myös omia (sivuvaikutukset).

Minijehova
Seuraa 
Viestejä17092

Mikähän on optimaalisin omegan lähde? Hamppuöljy lienee paperilla paras, mutta uskon kalanmaksaöljylle ja pellanasiemenöljyllekin olevan tarpeensa. Noiden kolmen sekoittelua olen testaillut ja pohtinut, mutta pitänee tehdä askelta tieteellisempi selvitys asian tiimoilta, jotta osaa optimoida annostusta suhteessa muuhun ruokailuun.

Ellei JPn linkkivarastosta löydy valmiina... =D

MJ

Minijehova
Seuraa 
Viestejä17092

Tässä ollaan vedelty melko runsaalla annostuksella omegoita ja seuraavaksi olisi taas labrat vuorossa tutkimaan vaikutuksia.

Fyysisenä oireena voin todeta, että kaikkien lisäomegojen (myös 6, 7 ja 9 ovat tärkeitä, etenkin 6, jota emme kolmosen ohella osaa itse syntetisoida) kanssa kannattaa hajauttaa saantitapoja. Olen ottanut nyt useamman kuukauden niin miehekästä annostusta nimenomaan kalanperseöljyä, että ikenet vuotavat verta kuin muutama päivä tupakkalakosta. :)

Olen nyt pudottanut kalanmaksalitkun kolmannekseen, jotta ikenet hieman tuosta rauhoittuisivat. Muutaman viikon otti 15g/vrk kalaöljyä +pari g pellavansiemenöljyä ja hamppuöljyä molempia, jotta tuo liikasaannin yleisin efekti näkyi. Nenäverenvuotoja ei ole ollut, joka olisi ikenien vuotamisen ohella se toinen yleinen ylisaantioire. Nyt siis menee 5g kalaa, 2g pellavaa ja 1.5g hamppua vrk, joka tuntuisi olevan suht hyvä annos noin ilman labrojen apua vaikutusten tulkintaan.

15g/vrk on jo aika paljon, joten en suosittele normaalisti ruokaileville noin suuria itsetestausannostuksia, vaikkakaan varsinaista toksisuutta ei tarvitsekaan pelätä (pl. A-vita-toksisuus, joka riippuu valmisteen A-vitamiinimäärästä). Ohjeellinen teelusikallinen (3-5g?, pitäisi punnata!!) on sekin jo suhteellisen iso annostus.

Verenvuoto kohtuullisena ei itsessään ole huono homma, sillä se selvästi osoittaa omegojen suoran vaikutuksen veren klimppiintymisherkkyyteen.

Yleinen vammojen paranemisen hidastuminen ei haittaa kokeilussa, koska eipä pehmoelämällä paljon itselleen vammoja saa aiheutettua. Ja jos saa, voi saantejaan sopeuttaa paranemiselle paremmaksi.

Vammojen paranemisen hitaus liittyy minulla enemmän muihin kuin omegoihin, mutta hyytymistekijöihin, eli avohaavoihin liioilla omegoillakin on suora paranemista hidastava vaikutus.

Testaus itsellä jatkukoon, koska tavoitteena on saada käytännössä kaikki tasot kontrolliin, eli voi itse päättää millä alueella minkäkin mitattavan arvon milloinkin pitää olla.

Vain kokeilemalla ja jatkuvalla mittaamisella voi saada luotettavan arvion tilanteesta ja muutoksiin vaikuttavista tekijöistä.

Seuraava testattava omegalähde on krilliöljy, jos vaikka saisi sen mahtumaan mukaan omegapalettiin.

Eskimot eivät muuten saa omalla perinteisellä ruokavaliollaan sydänkohtauksia, mutta heillä onkin melkoisen rasvaruokavalio kaikin puolin. Sellainen ruokavalio vaatinee sukupolvien totuttelua.

Itse avauksen perusväite ei ole totta mikäli korvaa osan rasvoistaan omegalisillä, mutta jos ei korvaa osaa huonommista rasvoista paremmilla (eli vain lisää omegat muuhun saantiin), väite lienee totta.

=D

MJ

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

Minijehova kirjoitti:
Minua kiinnostaa ottaako JP omppukolkkeja tai muita rasvoja lisänä itse?

Minä otan: klassista möllerin kalanperselitkua ja lisäksi pellavansiemenöljyä ja muutamia hamppulitkuja.

Toisaalta en syö normaalisti, eli syön oikein.

Makrillia ja muita rasvaisia kaloja olen pyrkinyt pitämään ruokavaliossa.  Joskus Omega 3 purkista.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

Minijehova kirjoitti:
Mikähän on optimaalisin omegan lähde? Hamppuöljy lienee paperilla paras, mutta uskon kalanmaksaöljylle ja pellanasiemenöljyllekin olevan tarpeensa.
Hamppuöljyjen Omega 3 ei vastaa kalan Omega 3.sta. Se on tutkittu ja tiedossa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54638

A new study is adding to the discordant volume of study on fish oil, finding supplements may improve testicular function in healthy men. The new research recruited nearly 1,700 young Danish men, all who completed a lifestyle and diet survey that included information of vitamin and fish oil supplements consumed across the prior three months. Semen and blood samples were taken alongside a complete physical examination.

The results revealed a significant correlation between fish oil supplement consumption and higher sperm count. The fish oil was also linked to larger testicular size and a healthier profile of two hormones related to sperm production. The study notes the correlation was not seen with any other vitamins or supplements noted by the subjects.

A number of experts not associated with this particular study suggest that, while the research is rigorous and compelling, it is still only generating observational correlations, and any causation could only be established through a randomized clinical trial. Richard Sharpe, from the University of Edinburgh, calls the new study “well-conducted,” but affirms the need for a clinical trial to confirm causation.

“… these findings need to be followed up using a randomized double-blind clinical trial before we’d be able to know whether taking fish oil supplements can improve reproductive function in men from the normal population,” says Sharpe, who didn't work on this new study. “Such a trial would be able to exclude the possibility that remains in this study, which is that men taking fish oil supplements may simply be more health conscious and in a better reproductive state because of this, rather than the supplement itself having any effect.”

Kevin McEleny, from the British Fertility Society, also says that, although there is increasing evidence of numerous links between diet and reproductive health, it is unclear in this study whether the subjects taking fish oil supplements simply led healthier lives.

“In the study, there were very few men who took only fish oil and no other supplement,” says McEleny. “They also tended to have healthier lifestyles and in particular tended not to smoke. Being fit and healthy is important for male and female reproductive health. This doesn’t help us to say whether fish oil specifically is helpful.”

Despite these inherent limitations, this is not the first published study to investigate links between fish oil and male fertility. In fact, a large systematic review published last year examined 16 studies on the topic, comprising over 1,000 individual subjects with potential fertility issues. The conclusion was by no means certain but it did conclude, “omega-3 supplements and dietary intake of omega-3 might improve semen quality parameters in infertile men and men from couples seeking fertility treatment.”

https://newatlas.com/health-wellbeing/fish-oil-male-fertility-reproducti... ,

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat