Sivut

Kommentit (49)

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1677
Liittynyt12.5.2014

Kahvi on ollut lempijuomani jo 60 vuoden ajan. Nykyään en kuitenkaan voi mieliteosta huolimatta juoda kuin hyvin pienen määrän kerralla. Syy tähän on jalkojen suonikohjut, jotka kipeytyvät ja suurenevat juotuani kupinkaan. Joskus tehdessäni ruumiillista työtä tätä kipua ei huomaa, ja voin juoda jopa pari kupillista.

Kokemukseni perusteella voi siis kahvi vaikuttaa negatiivisesti joidenkin suonikohjuihin.

Kahvin miellyttävyyttä lisännee siinä oleva opiaatti (Nature, 1983).

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä12983
Liittynyt13.3.2017

Muhosella tänään 90 km pyörälenkilläni pysähdyin Minni kahvilaan...jossa tyttö kertoi ettei juo koskaan kahvia...ei pidä sen kitkerästä mausta.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Minijehova
Seuraa 
Viestejä3953
Liittynyt10.10.2011

Minulle riittää todisteeksi kahvin hyödyistä sen yleisyys. Hyvähän se on hyötyjä ja haittoja tutkia, mutta ei kahvinjuonti olisi voinut levitä niin laajalle ilman siitä koettuja hyötyjä; harva sitä maun takia juo.

Itse juon kupillisen tai kaksi viikossa, koska enempi nostaa toleranssia, eikä kahvista silloin "hyödy" riittävästi.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10364
Liittynyt20.1.2013

Minä juon kahvia maun takia, tai ainakin luulen niin, ns. mustana ja mielellään vahvana, laihaa plörökahvia en suuhuni laita, ja jotkut ovat loukkaantuneet kun sanon suoraan, että pahaa kahvia ja kyselen merkkiä, kuinka vanhaa jne. Viimeksi näin kävi viime vkloppuna anopin mökillä, ja syykin selvisi: saastainen keitin ja edelliskesästä purkissa seissyttä Kulta Katriinaa.

Hyi saatana!

😎

molaine
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt3.8.2011

Minijehova kirjoitti:
Minulle riittää todisteeksi kahvin hyödyistä sen yleisyys. Hyvähän se on hyötyjä ja haittoja tutkia, mutta ei kahvinjuonti olisi voinut levitä niin laajalle ilman siitä koettuja hyötyjä; harva sitä maun takia juo.

Itse juon kupillisen tai kaksi viikossa, koska enempi nostaa toleranssia, eikä kahvista silloin "hyödy" riittävästi.

Tuo toleranssin kehitys ainakin on yksilöllinen. Äitini ei voi olla puolta päivää ilman kahvia, ilman vakavia refloja. Itsellä menee normipäivänä n. 4 kuppia, mutta jos kahvia ei ole saatavilla, niin ihan yhtä hyvin voin olla ilman. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Zorba the Greek
Seuraa 
Viestejä1875
Liittynyt13.7.2018

https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/huomattava-vaikutus-tervey...

Huomattava vaikutus terveyteen! Tästä kahvinjuontitavasta kannattaa luopua

LIFESTYLE > MAKUJA JULKAISTU 21.10.2015 06:57

Eri kahvinvalmistusmenetelmillä on luultua suurempi vaikutus terveyteen.Unspecified

Juotko paljon kahvia? Ota huomioon, että kahvin valmistustapa voi vaikuttaa negatiivisesti terveyteesi. 

Pannu- vai suodatinkahvia? Vai kenties sittenkin espressoa? Kahvin valmistusmenetelmällä on luultua suurempi vaikutus kehon hyvinvoinnille. 

Kahvi sisältää kolesteroliin negatiivisesti vaikuttavaa kafestolia, jonka määrä valmiissa juomassa riippuu paljon valmistusmenetelmästä. Vaihtamalla valmistusmenetelmän toiseen, voit vaikutta kolesterolitasoosi huomattavasti. 

Pannukahvi haitallisinta 

Tutkimusten mukaan pannukahvilla voi olla huomattava vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen.  

Perinteinen pannukahvi valmistetaan kaatamalla kuuma vesi kahvinpurujen päälle ilman suodatinta. Tämän menetelmän vuoksi papujen rasva-aine, haitallinen kafestoli pääsee kulkeutumaan juoman joukkoon.

Pannukahvin juominen nostaa veren huonon LDL-kolesterolin määrää veressä muita kahvinvalmistusmenetelmiä enemmän. Tämä voi johtaa muun muassa veritulppien riskin kasvuun.

Espresso suodatinkahvia haitallisempaa

Suodatinkahvi ei nosta lainkaan kolesteroliarvoja. Kolesteroliarvoihin negatiivisesti vaikuttavat aineet jäävät suodatinpaperiin, eivätkä näin ollen kulkeudu kahvin joukkoon. Myöskään pikakahvit eivät nosta kolesterolitasoa.

Espresso ja espressopohjaiset juomat on valmistettu ilman suodatinta, joten ne sisältävät kolesterolin kannalta haitallista kafestolia. Määrät ovat kuitenkin pannukahvia vähäisemmät. Toisaalta myös espressokahvia nautitaan tyypillisesti hyvin pieninä annoksina, jonka vuoksi vaikutus on myös vähäisempää.

Määrä ratkaisee

Vaihtamalla pannukahvin tai espresson suodatinkahviin teet palveluksen sydämellesi. Jos olet kuitenkin vannoutunut suodattamattomien kahvien kuluttaja, kannattaa määriin kiinnittää entistä enemmän  huomiota.

Päivässä 5–6 kupillista suodattamatonta kahvia juovan veren kolesterolipitoisuus nousee noin 0,3–0,4 millimoolia, yli 10 kuppia juovilla jopa yhden millimoolin.

Henkilöillä joilla on todettu korkea kolesterolipitoisuus, voi vaikutus olla tätäkin suurempi.

Lähteet: sydan.fi, kahvijaterveys.fi 

22.10.2015 Korjattu LDL-kolesterolin nimi

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10364
Liittynyt20.1.2013

Hyvää tietoa tuossa.

Itse nautiskelen kahvit espressona, parin, kolmen päivän annoksen kerralla jauhaten, saa parhaimmat aromit, pavut jääkaapissa, suosittelen, säilyy paremmin kuin huoneenlämmössä kaapissa.
5-6 pientä kahvikuppia a 1.5 dl, eli vajaa litra/vrk kulutustahti, joten ei pitäisi olla terveydelle haitallista vaikutusta.
Ennen join suodatettua kahvia, ja sitä meni reippaasti toista litraa/vrk.
Nyt on ollut kahvinkulutus hieman normaalia suurempi, kun olen rajoittanut kaljanjuontia, ja se jostain syystä korvautuu kohonneena kahvinkulutuksena.

Ilman aamu ja päiväkahveja saan 70% todennäköisyydellä migreenin iltaan mennessä.

Koukussa siis ollaan.

Zorba the Greek
Seuraa 
Viestejä1875
Liittynyt13.7.2018

Mullakin menee aamull 2x2.5dl hieman laimeempaa kahvia ja sitten päivän aikana noin 2x1.5dl styrkempää kahvia.
Eli ehkä se viis-kuus kuppia pieninä kuppeina mitattuna.
Vaikuttaa sooivalta määrältä.
Oon juonnu suodattamatonta ja kolestroli ldl on yli 200 kun se pitäis olla kai 140 max.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä3953
Liittynyt10.10.2011

molaine kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Tuo toleranssin kehitys ainakin on yksilöllinen. Äitini ei voi olla puolta päivää ilman kahvia, ilman vakavia refloja. Itsellä menee normipäivänä n. 4 kuppia, mutta jos kahvia ei ole saatavilla, niin ihan yhtä hyvin voin olla ilman. 

Toleranssilla tarkoitin lähinnä kahvista saatavaa kofeiinitärinää, joka tykytyksineen pakottaa liikkumaan levottomasti. Tuolla on jotain herättävää efektiä, kunhan ei tosiaan totuta elimistöään jatkuvaan kofeiiniin.

Vieroitusoireista oikeastaan vain yksi realisoituu minussa: kirottu kahvipäänsärky, joka lähtee vain ja ainoastaan kofeiinilla. Ei se kova hedari ole, mutta kyllä sen huomioi ja auheuttajan tietää. Tuota kahvikitkuhedaria esiintyy tokana ja kolmantena päivänä ilman kahvia, mutta ei enää neljäntenä. Noin kuukausi piutää nappailla +4 kuppia päivässä saadakseen havaittavia vieroitusoireita. Olen joskus pari viikkoa jollain työmaalla vedellyt sumppia litratolkulla, mutta ei ihan riitä vieroitusoireisiin saakka. Jos vaikka koko kesän sumpittaa, niin 48h hedari lopettaessa on selviö.

Kahvi tuoksuu uskomattoman hyvälle ja kahvintuoksu on yksi lempeimpiä herätyskelloja.

Tuohon väitteeseeni, ettei kahvia maun takia juoda tulikin BW:ltä hyvä esimerkki. Kaikilla on ne omat värkkinsä ja jauhonsa (joillain pavut), jolla se kama vedetään kotona. Siitä lopputuotteesta toki nauttii, kun prosessi on tullut optimoitua itselleen, mutta kioskikahvi, bensiskahvit, lentokonekahvit ja pikakahvit ovat kaukana maun takia juomisesta, eli kyse on puhtaasti douppaamisesta.

Minä teen omani mutteripannussa, enkä enää muuta juo. Poikkeuksena oikeiden kahviloiden latet, jotka on kovin lähellä omaa lopputuotettani.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä3953
Liittynyt10.10.2011

Yllättävän harva pitää kahvejansa jääkaapissa. Säilyvyys ja ominaisuudet ovat ihan eri luokkaa.

Mutteripannussa kylmä jauho mielestäni käyttäytyy myös paremmin.

molaine
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt3.8.2011

Minijehova kirjoitti:
molaine kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Toleranssilla tarkoitin lähinnä kahvista saatavaa kofeiinitärinää, joka tykytyksineen pakottaa liikkumaan levottomasti. Tuolla on jotain herättävää efektiä, kunhan ei tosiaan totuta elimistöään jatkuvaan kofeiiniin.

Vieroitusoireista oikeastaan vain yksi realisoituu minussa: kirottu kahvipäänsärky, joka lähtee vain ja ainoastaan kofeiinilla. Ei se kova hedari ole, mutta kyllä sen huomioi ja auheuttajan tietää. Tuota kahvikitkuhedaria esiintyy tokana ja kolmantena päivänä ilman kahvia, mutta ei enää neljäntenä. Noin kuukausi piutää nappailla +4 kuppia päivässä saadakseen havaittavia vieroitusoireita. Olen joskus pari viikkoa jollain työmaalla vedellyt sumppia litratolkulla, mutta ei ihan riitä vieroitusoireisiin saakka. Jos vaikka koko kesän sumpittaa, niin 48h hedari lopettaessa on selviö.

Kahvi tuoksuu uskomattoman hyvälle ja kahvintuoksu on yksi lempeimpiä herätyskelloja.

Tuohon väitteeseeni, ettei kahvia maun takia juoda tulikin BW:ltä hyvä esimerkki. Kaikilla on ne omat värkkinsä ja jauhonsa (joillain pavut), jolla se kama vedetään kotona. Siitä lopputuotteesta toki nauttii, kun prosessi on tullut optimoitua itselleen, mutta kioskikahvi, bensiskahvit, lentokonekahvit ja pikakahvit ovat kaukana maun takia juomisesta, eli kyse on puhtaasti douppaamisesta.

Minä teen omani mutteripannussa, enkä enää muuta juo. Poikkeuksena oikeiden kahviloiden latet, jotka on kovin lähellä omaa lopputuotettani.

Joo, toleranssi tosiaan valkeni vasta kun olin lähettänyt viestin ja puhuin tietenkin addiktiosta, vaikka lienevät jollain tapaa yhteydessä. Totta tosiaan kyllä kahveissa on valtavan isoja eroja joita syntyy koko prosessin tuloksena pensaasta kuppiin. Itse en oikein mutterikahvista pidä, vaan nykyään käytän Aeropressia. Olen perheen ainoa kahvinjuoja ja kupillinen syntyy sillä aika nopeasti ja helpolla. Tulos on suodatinkahvin ja espersson välimaastossa. Olen jauhanut itse, mutta vain siksi että käyttö on niin pientä ja pavut säilyvät paremmin, kuin valmiiksi jauhettu. Nyt löytyi Lidlistä pieniä 200g pusseja Bellarom Guatemalan-kahvia (jauhettuna). Hemmetin hyvä, joten myllyllä pelleily saa jäädä. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Keijona
Seuraa 
Viestejä10099
Liittynyt13.3.2015

"Kahvi vaikuttaa yksilöllisesti"

Niin vaikuttaa amfetamiinikin, adhd lapsia tuo piriste rauhoittaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä10099
Liittynyt13.3.2015

Mutta yhtälö: suomessa käytetään eniten piristävää keskushermostostimulanttia nimeltä kohva ja käytetään eniten unilääkkeitä. Olisiko kenties yhteistä nimittöjää ?? Ei ole, jos ei sovi arvomaailmaan missä kahvi on yksipuolista hyvää ja pyhää.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat