Seuraa 
Viestejä3387

Muistelo menneeltä vuosituhannelta. Maalla kesällä viljan puintiajat joutui sopimaan naapuritilojen kanssa, sinne hieman syrjäkylälle sähkö tuli jotain paukkulankaa pitkin, joten puimakoneiden sähkmoottorien kuormat laskivat jännitettä.

Tuolla toisessa ketjussa pohditaan sähkön varastointia off-grid asukkaille, esim. tuulimylly per 10 omakotitaloa ja flywheel (+ luultavasti akut). Nyky sähkölaitteet on tietenkin vähävirtasia, mutta ehkä kinkun paistamiseen taloissa olisi hyvä olla oikeat puulla toimivat leivinuunit ( myös lämmitykseen, ei suoraa sähkölämmitystä).

Kommentit (6)

ovolo
Seuraa 
Viestejä6616

NytRiitti kirjoitti:
Muistelo menneeltä vuosituhannelta. Maalla kesällä viljan puintiajat joutui sopimaan naapuritilojen kanssa, sinne hieman syrjäkylälle sähkö tuli jotain paukkulankaa pitkin, joten puimakoneiden sähkmoottorien kuormat laskivat jännitettä.

Tuolla toisessa ketjussa pohditaan sähkön varastointia off-grid asukkaille, esim. tuulimylly per 10 omakotitaloa ja flywheel (+ luultavasti akut). Nyky sähkölaitteet on tietenkin vähävirtasia, mutta ehkä kinkun paistamiseen taloissa olisi hyvä olla oikeat puulla toimivat leivinuunit ( myös lämmitykseen, ei suoraa sähkölämmitystä).

On mulla maailmanlopun varalta kiinalainen 5kVA 3-vaihe dieselaggregaatti ja Lidlin vajaan 1kVA digiaggregaatti. Piti tuo diesel ostaa, kun sain halvalla, mutta jännitesääsin oli rikki. Kiinasta tilasin 2 kpl säätimiä, yht. noin 50€ postikuluineen. Nuo säätimet ovat valettu epoksiin, eli ovat hankalia korjata itse.

Ei osaa Lidlin Parkside-merkillä myytävä (kiinalainen?) tehdä polttomoottoreita.  Huono käynnistymään. Mulla ikivanha 4-tahti 2hv Honda perämoottori, mutta lähtee aina ensi nykäsyllä pyörimään. Pitäs joskus rassata tuon Parksiden kaasuttajaa, josko sen sain helpommin pyörimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17818

Mulla on mielenkiintoinen suunnittelu projekti Lapissa...kennoja ja tuulivoimala 6 asunnon lomakyllään Ruotsin Lappiin. Oli kuulmemma ruotsalainen yrittäjä hyppinyt ilosta tasajalkaa nähdessään suunnitelman.

Toista kuin täällä savolaisten vääräleukojen maassa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10479

Semi off-grid:

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat