Seuraa 
Viestejä6962

Kuvan siltapalkki koostuu esijännittämällä yhteen liitetyistä elementeistä: pylonivalillä on neljä elementtiä, pyloni on keskellä elementtiä.

Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.

Satun tuntemaan sattumalta asiaa, sillä olen tehnyt noin 40 vuotta sitten diplomityöni rakennustatiikasta silloisella TTKK:lla juuri sen tyyppisitä, sittemmin harvinaisiksi jääneistä rakenteista, joita tässä betonielementtirakenteissa, esijännitetyssä sillassa on käytetty. Tämä silta on siis rakennettu 10 vuotta aikaisemmin.

https://www.rt.com/news/436020-genoa-collapse-salvini-eu/

Salvini says EU budget rules risk safety of Italians after Genoa bridge collapse

Published time: 15 Aug, 2018 13:10

Italy’s Deputy Prime Minister Matteo Salvini has laid the blame for the Genoa bridge collapse on the European Union, saying that spending restrictions has limited the country’s investment in its infrastructure.

Salvini, the leader of the eurosceptic Northern League, told reporters in Sicily that the fall of the 100-meter-long stretch of the A10 motorway in the port city on Tuesday showed that budgetary strictures imposed by the EU are putting lives of Italians at risk.

READ MORE: ‘It was a miracle’: Survivor of Genoa bridge collapse shares his story (VIDEO)

“If external constraints prevent us from spending to have safe roads and schools, then it really calls into question whether it makes sense to follow these rules,” said Salvini, according to Reuters. “There can be no tradeoff between fiscal rules and the safety of Italians.”

At least 35 people are reported to have died in the incident. The bridge, known as the Ponte Morandi, was built in the late 1960s and has undergone various redevelopment works over the years. The director of motorway operator Autostrade said the collapse of the bridge was impossible to predict, but its design has come in for criticism in the past.

Antonio Brencich, a professor specializing in reinforced concrete construction at the University of Genoa, called the Morandi bridge “a failure of engineering” in an interview with an Italian broadcaster in 2016. The academic told Primocanale: “That bridge is wrong. Sooner or later it will have to be replaced. I do not know when. But there will be a time when the cost of maintenance will be higher than a replacement.”

Salvini is pushing for the EU to relax its deficit-reduction targets which will allow Italy to raise its spending and cut taxes. He has been joined by Transport Minister Danilo Toninelli and budget committee chief Claudio Borghi who railed against budgetary restrictions on Twitter. “The safety of the Italians must come first,” he wrote on the social media platform.

READ MORE: ‘This is hell’: Eyewitnesses relay tragic Genoa bridge collapse (VIDEOS, PHOTOS)

Italy currently has a national debt of around €2.3 trillion ($2.7 trillion), a figure that has forced the European Commission to insist on stricter rules governing deficit reduction, according to Bloomberg. "

  • ylös 7
  • alas 9

Sivut

Kommentit (180)

Tokkura
Seuraa 
Viestejä6962

https://yle.fi/uutiset/3-10352703

14.8.2018 klo 16:47päivitetty 14.8.2018 klo 17:56

Genovan romahtanutta siltaa oltiin vahvistamassa – "Silta oli aikoinaan italialaisen insinöörityön helmi"

1,2 kilometriä pitkä Ponte Morandi oli rakennettu 1960-luvulla. Sitä remontoitiin toissa vuonna. Eräs insinööri sanoi jo kaksi vuotta sitten, että se olisi pitänyt korvata kokonaan.

" Polceveran maasilta (ital. Viadotto sul Polcevera) [1], joka tunnetaan myös suunnittelijansa mukaan nimellä Morandin silta (ital. Ponte Morandi) on vinoköysisilta Genovassa Italiassa. Vuonna 1967 avattu silta romahti osittain 14. elokuuta 2018. [2] Onnettomuudessa kuoli yli 30 ihmistä. [3]

Vaikka en ole betonirakenteiden asiantuntija diplomityöstäni huoilimatta, joka oli lujuusopin teoriaa, voin sanoa, että tulloin tällaisten ns. ei-monolittiten tai epämonoliittisten betonipalkkrakenteiden toimintaa ei tunnettu kunnolla. Tuollainen pätkäpalkki ei toimi massiivipalkin tavoin, vaan muodonmuutokset ja myös suurimmat jännitykset keskittyvät siihen saumakohtaan. Sellaiset selvitettiin teoreettisesti - ja jossakin määrin kokeellisesti vasta meidän tutkimusten yhteydessä. Asiaa ei muuta se, että myös aivan tavallinen teräsbetonilakki muuttuu murtotilannetta lähestyttäessä sellaiseksi epämonoliittipalkiksi: myös siinä käyttäytymisessä ilmeni uusia seikkoja.
Myös itse betonissa tapahtuu ulkotiloissa ja vaihtelevissa lämpötuloissa ja kosteusaloissa muutoksia kuten hydratoitumisra (hydroksidien muuttumista karbonaateiksi), joka ei välttämättä heikennä betonin lujuutta, mutta aiheuttaa terästen korroosiota betonin sisällä.

EU:n "uudessa ("hyöty")tiedesysteemissä, joka Suomessa alkoi jo tuolloin Suomen "Akatemian" toimenkuvan muutoksella, jota on sittemmin matkittu myös eräissä EU-organisaatiossa, tuollaita tiedettä ei saanut tehdä, tai sitä ei ainakaan rahoittanutkukaan, ellei sitten olsi ollut jokin tuollainen valtava projekti tekeillä puolivillaisn tiedoin... vaikka nimenmomaan turvallisuuden takia ja vanhojenkinrakenteiden käyttökuntoisuuden arvioimiseksi perustutkimustietoa ehdottomasti aina tarvitaan, ja siihen on tartuttava silloin, kun sitä löytyy,

Silta oli osittain nivelsilta. e ei kutenkaan romahtanut konstikkaimmaltta osaltaan: molemmt pylonet vinoköysineen jäivät pystyyn, vaan siltä "tavallisemmalta" osaltaan toisen pylonin vierestä,osalta joka oli huomattavasti hontelmpien pilareiden varassa.

Vierailija

Vihdoinkin asiaa täällä.

Laitteeseen osui kesähelteissä vesisateen aikana salama...jonka jälkeen se sortui.

Edellämainitut ja tämä olivat sille liikaa..ja 50 vuoden ikä.

Morandin maine oli suurempi kuin järki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ekavekara
Seuraa 
Viestejä14161

Tokkura kirjoitti:

Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.

 Melko paksua kritiikkiä vailla mitään pohjaa. Paljon luultavampi syy on, että sillan tarkastusrahat ovat valuneet mafian taskuun ja kunnostustyöt laiminlyöty niin kuin iso osa muistakin Italian infrahankeista. Napolin jätehuolto on asiasta surullisin esimerkki, jossa mafia haudannut surutta kaikki ongelmajätteet maaperään ja paikalliset lapset nyt sairastelevat.

Komission tiedottaja kertoo EU:n myöntäneen Euroopan rakenne- ja investointirahastoista vuosina 2014-2020 Italialle 2,5 miljardia euroa infrastruktuuriprojekteihin, kuten teihin ja rautateihin. Huhtikuussa 2018 komissio hyväksyi Italian 8,5 miljardin euron investointisuunnitelman Italian moottoriteihin.

Lisäksi tiedottaja korostaa, että budjettikurisäännötkin sallivat jäsenmaiden valita rahankäytölleen painopistealueita. Ja EU on nimenomaan kannustanut Italiaa panostamaan liikenneväyliinsä, muun muassa tämänvuotisessa maasuosituksissaan.
...

EU-komissio varoitti vuonna 2014 julkaistussa raportissa, että infrastruktuurihankkeet ovat Italian julkisista hankinnoista kaikkein altiimpia korruptiolle ja järjestäytyneen rikollisuuden kähminnöille. Lahjontaa esiintyy yleisimmin laatutarkastusten yhteydessä.

https://yle.fi/uutiset/3-10354918

.

Vierailija

ekavekara kirjoitti:
Tokkura kirjoitti:

Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.

 Melko paksua kritiikkiä vailla mitään pohjaa. Paljon luultavampi syy on, että sillan tarkastusrahat ovat valuneet mafian taskuun ja kunnostustyöt laiminlyöty niin kuin iso osa muistakin Italian infrahankeista. Napolin jätehuolto on asiasta surullisin esimerkki, jossa mafia haudannut surutta kaikki ongelmajätteet maaperään ja paikalliset lapset nyt sairastelevat.

Komission tiedottaja kertoo EU:n myöntäneen Euroopan rakenne- ja investointirahastoista vuosina 2014-2020 Italialle 2,5 miljardia euroa infrastruktuuriprojekteihin, kuten teihin ja rautateihin. Huhtikuussa 2018 komissio hyväksyi Italian 8,5 miljardin euron investointisuunnitelman Italian moottoriteihin.

Lisäksi tiedottaja korostaa, että budjettikurisäännötkin sallivat jäsenmaiden valita rahankäytölleen painopistealueita. Ja EU on nimenomaan kannustanut Italiaa panostamaan liikenneväyliinsä, muun muassa tämänvuotisessa maasuosituksissaan.
...

EU-komissio varoitti vuonna 2014 julkaistussa raportissa, että infrastruktuurihankkeet ovat Italian julkisista hankinnoista kaikkein altiimpia korruptiolle ja järjestäytyneen rikollisuuden kähminnöille. Lahjontaa esiintyy yleisimmin laatutarkastusten yhteydessä.

https://yle.fi/uutiset/3-10354918

.

Nyt vaan joku lahjomaton juristi tutkimaan asiaa, ettei toistu.

ID10T
Seuraa 
Viestejä13335

Eiköhän todelliset syypäät ole kuitenkin sillan kunnossapidosta vastaavat tahot. Jos rahat eivät riitä kunnostamiseen, niin silloinhan silta pitää laittaa käyttökieltoon. Eri asia tietysti on, jos EU on lähettänyt insinöörejä tarkastamaan siltaa ja he ovat todenneet sen kelvolliseksi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä64682

Tokkura kirjoitti:

Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.

Populistipolitiikan satoa korjataan tässä?

"Viiden tähden liike väitti aiemmin varoituksia Morandi-sillan kunnosta saduksi – "Silta kestää vielä sata vuotta"

Italian populistinen päähallituspuolue joutui puolustelemaan aiempia lausuntojaan tuhoisan siltaonnettomuuden jälkeen."

https://yle.fi/uutiset/3-10354972 .

Eli voidaan osaltaan Venäjää syyttää.

  • ylös 10
  • alas 7
Tokkura
Seuraa 
Viestejä6962

Tässä kuvassa näkyy tuo nivelöity ja liikuntasumoitettu elementti alapuolelta.

Vastaavanlainen elementti vasemman pylonin takana putosi.

Salvini on siis pääministeri eikä presidentti.

Tokkura kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10352703

14.8.2018 klo 16:47päivitetty 14.8.2018 klo 17:56

Genovan romahtanutta siltaa oltiin vahvistamassa – "Silta oli aikoinaan italialaisen insinöörityön helmi"

1,2 kilometriä pitkä Ponte Morandi oli rakennettu 1960-luvulla. Sitä remontoitiin toissa vuonna.

Eräs insinööri sanoi jo kaksi vuotta sitten, että se olisi pitänyt korvata kokonaan.

" Polceveran maasilta (ital. Viadotto sul Polcevera) [1], joka tunnetaan myös suunnittelijansa mukaan nimellä Morandin silta (ital. Ponte Morandi) on vinoköysisilta Genovassa Italiassa. Vuonna 1967 avattu silta romahti osittain 14. elokuuta 2018. [2] Onnettomuudessa kuoli yli 30 ihmistä. [3]

Vaikka en ole betonirakenteiden asiantuntija diplomityöstäni huoilimatta, joka oli lujuusopin teoriaa, voin sanoa, että tulloin tällaisten ns. ei-monolittiten tai epämonoliittisten betonipalkkrakenteiden toimintaa ei tunnettu kunnolla. Tuollainen pätkäpalkki ei toimi massiivipalkin tavoin, vaan muodonmuutokset ja myös suurimmat jännitykset keskittyvät siihen saumakohtaan. Sellaiset selvitettiin teoreettisesti - ja jossakin määrin kokeellisesti vasta meidän tutkimusten yhteydessä. Asiaa ei muuta se, että myös aivan tavallinen teräsbetonilakki muuttuu murtotilannetta lähestyttäessä sellaiseksi epämonoliittipalkiksi: myös siinä käyttäytymisessä ilmeni uusia seikkoja.
Myös itse betonissa tapahtuu ulkotiloissa ja vaihtelevissa lämpötuloissa ja kosteusaloissa muutoksia kuten hydratoitumista (hydroksidien muuttumista karbonaateiksi), joka ei välttämättä heikennä betonin lujuutta, mutta aiheuttaa terästen korroosiota betonin sisällä.

EU:n "uudessa ("hyöty")tiedesysteemissä, joka Suomessa alkoi jo tuolloin Suomen "Akatemian" toimenkuvan muutoksella, jota on sittemmin matkittu myös eräissä EU-organisaatiossa, tuollaista tiedettä ei saanut tehdä, tai sitä ei ainakaan rahoittanut kukaan, ellei sitten olisi ollut jokin tuollainen valtava projekti tekeillä puolivillaisin tiedoin... vaikka nimenomaan turvallisuuden takia ja vanhojenkin rakenteiden käyttökuntoisuuden arvioimiseksi perustutkimustietoa ehdottomasti aina tarvitaan, ja siihen on tartuttava silloin, kun sitä löytyy,

Silta oli osittain nivelsilta. Se ei kutenkaan romahtanut konstikkaimmalta osaltaan: molemmt pylonit vinoköysineen jäivät pystyyn, vaan siltä "tavallisemmalta" osaltaan toisen pylonin vierestä, osalta joka oli huomattavasti hontelompien pilareiden varassa.

Roikkuvat kaapelit ovat jotakin muuta roinaa.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2438529/foto-van-elegante-brug-genua-toont-loshangende-kabels

Foto van ’elegante’ brug Genua toont loshangende kabels

Door Redactie

Updated Gisteren, 17:10

Gisteren, 16:42 in BUITENLAND

GENUA - Wie kijkt naar recente foto’s van de rampbrug in Genua ziet direct dat de Morandi niet in de beste staat verkeerde. Op Twitter is een foto opgedoken waarop te zien is dat er zelfs kabels loshingen.

Een groot deel van de Morandi-brug stortte dinsdag in; tientallen mensen kwamen om het leven.

Het regende dinsdag hard en ook de bliksem sloeg volgens ooggetuigen in. De daadwerkelijke oorzaak van de ramp is volgens de Italiaanse minister van Vervoer Danilo Toninelli echter achterstallig onderhoud. Het vele en prijzige onderhoud dat het bouwwerk jarenlang vergde was al tijden het onderwerp van debat.

Elegant

De brug werd tussen 1963 en 1967 gebouwd. De architect, Riccardo Morandi, vond het belangrijk dat de brug elegant was. Dus werd er gekozen voor zo weinig mogelijk steunkabels. Hij koos voor betonkabels en niet voor de staalkabels die steviger en minder vatbaar zijn voor corrosie.

Volgens het hoofd van de dienst wegbeheer was er echter geen reden om de brug als gevaarlijk te beschouwen. De ineenstorting kwam „onverwacht en onvoorspelbaar.” „De brug werd voortdurend gemonitord, zelfs meer dan de wet voorschrijft.”

De minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini zegt dat al de schuldigen gestraft zullen worden: „Ze zullen moeten betalen, betalen voor alles, en veel betalen.”

Er moeten koppen rollen na brugdrama Genua

Käyttäjä6458
Seuraa 
Viestejä1476

ekavekara kirjoitti:
Tokkura kirjoitti:

Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.

 Melko paksua kritiikkiä vailla mitään pohjaa. Paljon luultavampi syy on, että sillan tarkastusrahat ovat valuneet mafian taskuun ja kunnostustyöt laiminlyöty niin kuin iso osa muistakin Italian infrahankeista. Napolin jätehuolto on asiasta surullisin esimerkki, jossa mafia haudannut surutta kaikki ongelmajätteet maaperään ja paikalliset lapset nyt sairastelevat.

Komission tiedottaja kertoo EU:n myöntäneen Euroopan rakenne- ja investointirahastoista vuosina 2014-2020 Italialle 2,5 miljardia euroa infrastruktuuriprojekteihin, kuten teihin ja rautateihin. Huhtikuussa 2018 komissio hyväksyi Italian 8,5 miljardin euron investointisuunnitelman Italian moottoriteihin.

Lisäksi tiedottaja korostaa, että budjettikurisäännötkin sallivat jäsenmaiden valita rahankäytölleen painopistealueita. Ja EU on nimenomaan kannustanut Italiaa panostamaan liikenneväyliinsä, muun muassa tämänvuotisessa maasuosituksissaan.
...

EU-komissio varoitti vuonna 2014 julkaistussa raportissa, että infrastruktuurihankkeet ovat Italian julkisista hankinnoista kaikkein altiimpia korruptiolle ja järjestäytyneen rikollisuuden kähminnöille. Lahjontaa esiintyy yleisimmin laatutarkastusten yhteydessä.

https://yle.fi/uutiset/3-10354918

.

Ei niitä pelkaääal rahalla tarakasteta, jos ei ole oiketa paikkansapitävää tieteellistä tietoa, koska mm. EU ja läpimätä "innovaatiojärjestelmä ovat estäneet luomasta ja kun on kumminkin luotu niin levittämästä sitä.

Silloin kun tuo silta on rakennettu, EI OLE OLLUT RIITTÄVÄN PAIKKANSAPITÄVÄÄ  TIETOA sellaisen esijännitetyn pätkäpalkkirakenteen lujuusopillisesta toiminnasta varsinkin silloin kun se ylikuormittuu standardinormaalitilaan verrattuana, jolloin se viimeistään käyttäytyysuuresti eri tavoin kuin masiivipalkki, ja noin ollen ei ole tunnettu myöskään sen todellista murtokestävyyttä. Minä tiedän ihan tarkkaan olin niitä oikeita malleja luomassa ja tein niistä diplomityönikin.

Esimerkiksi täältä niitä julkaisuja löytyy, mm. Italiassa pidettyjä esitelmiä, kun italialaiset kyselivät:

http://rmseura.tkk.fi/rmlehti/1997/nro1/RakMek_30_1_1997_Herman_Parland.pdf

Edeleen tässä on muitskin asioita, jotka eivät olleet silloin selvillä kuten betonin hydraroituminen (hydroksidien muuttuminen karbonaateiksi hiilidioksidin sekä kosteuden- ja lämmönvaihteluiden alaisena) ja betonin, ja teräksenkin väsyminen.

(Kaikenlaista on varmaan kuitenkin kovasti patentoitu... mikä sekin estää tutkimustiedon leviämistä.

On ollut pirusti syitä pitää siltaa erittäin vaarallisena ja yli-ikäisenä, jotka syyt on sivuutettu.)

Käyttäjä6458
Seuraa 
Viestejä1476

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kenraali_Rafael_Urdanetan_silta

Kenraali Rafael Urdanetan silta on Venezuelassa sijaitsevan Maracaibojärven suun ylittävä vinoköysisilta. Se valmistui vuonna 1962, ja sen pituus on 8,7 kilometriä.[1]

6. huhtikuuta 1964 siltaa alittamassa ollut laiva törmäsi siihen, jolloin yksi sillan jänneväleistä sortui veteen. Onnettomuudessa kuoli seitsemän ihmistä.[1]

ekavekara
Seuraa 
Viestejä14161

Tokkura kirjoitti:
Tässä kuvassa näkyy tuo nivelöity ja liikuntasumoitettu elementti alapuolelta.

Vastaavanlainen elementti vasemman pylonin takana putosi.

Putoamisen syystä ei vain taida olla vielä mitään tietoa, eikä edes siitä, mikä sillassa ensin petti. Radiossa joku arveli, että viistotuki saattoi pettää, kun sama iski.

Se on kyllä surkuhupaisaa populismia yrittää laittaa tämä EU:n syyksi.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä6962

ekavekara kirjoitti:
Tokkura kirjoitti:
Tässä kuvassa näkyy tuo nivelöity ja liikuntasumoitettu elementti alapuolelta.

Vastaavanlainen elementti vasemman pylonin takana putosi.

Putoamisen syystä ei vain taida olla vielä mitään tietoa, eikä edes siitä, mikä sillassa ensin petti. Radiossa joku arveli, että viistotuki saattoi pettää, kun sama iski.

Se on kyllä surkuhupaisaa populismia yrittää laittaa tämä EU:n syyksi.

Ne vinokannattimet ovat ehjän näköisenä paikallaan, mutta salamaniskusta, joka on järeää vinokaapelia pitkin, on voinut kyllä kärähtää palapalin huomattavasti hoikempi esijännityskaapeli. Ja se on ollut nopeata menoa, jos niin käy.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä6962

http://www.dailymail.co.uk/news/article-6064547/Are-39-dead-Genoa-paying-price-years-collusion-Italian-officials-mafia.html

" NINE bridges in Italy have collapsed in five years. How can anyone feel safe driving there? TOBIAS JONES asks if the 39 dead in Genoa are paying the price of years of collusion between Italian officials and criminal gangs

Tobias Jones details the sordid history of dodgy deals between Italian local governments and the mafia

Criminals got lucrative government contracts in exchange for votes, which they did on the cheap

Mafia would often cut corners in making concrete, such as mixing it with sand to make it go further,

This led to thousands of poorly constructed buildings and bridges across the country

Jones also argues the Geona bridge's designer, Riccardo Morandi, was not as competent as his reputation

By Tobias Jones For The Daily Mail

Published: 22:22 BST, 15 August 2018 | Updated: 16:20 BST, 16 August 2018  "

Tokkura
Seuraa 
Viestejä6962

Historiallinen kuva, kun meidätn graniittipalkit hakesivatkin pituussuunnassa! Loppujen lopuksi juuri niin laskujenkin mukaa PITIKIN KÄYDÄ - uskomatonta mutta totta. ika ei ollut kivifirman porauksissa, ne olivat esimerkiksillisiä...

Tämä ei välttämättä liity juuri noihin nivelpalkkeihin, vaan pykoneihin tukeutuviin elementteihin, jotka toin näyttävät säilyneen ehjinä; sanotaan näin, että vahva vaara on ainakinpyörinyt sielläkin, koska tätä teoriaa ei ole tunnettu:

Suunnittelija on patentoinutkin tekniikan, jota ei ole todellisuudessa osannut laskea eikä muutenkaan käyttää, tarkoitan nyt nimenomaan sitä palapalkkitekniikkkaa.

Paikkansapitävä mallinnus ja laskenta kehitettiin 10 vuotta myöhemmin Tampereen Teknillisellä korkeakoululla professori Herman Parlandin (1916 - ) johdolla.
 

Ensimmäinen, joka ohjelmoi ja laski numerreisesti oikein, olin minä diplomityössäni. Aion pistää sen nettiin. Herman Parland oli johtanut ensimmäisen pelaavan matemaattisen mallin.

https://www.finna.fi/Record/tutcat.1130

Sellainen palkki ei käyttäydy samoin kuin massiivinen, nomoliittinen, prismaattinen palkki.

Täällä oikeastaan onkin ihan hyvä esitys:

http://rmseura.tkk.fi/rmlehti/1990/nro4/RakMek_23_4_1990_3.pdf

ON THE MECHANICS OF CONTACT AND CRACKING OF SEGMENTAL BEAMS

H. Parland

Rakenteiden Mekaniikka, Vol. 23 No 4 1990, s. 62 - 89

Summary The opening of vertical cracks and dry joints may by linearization be reduced to local dilatations and rotations of the centroid axis of the beam.

The contact analysis for joints or cracks of beams with finite crack-spacing reveals  that the positions of the rotation axis, the compressive force and the centroid of the crack volume comply with the known rules concerning beams with infinitesemal crack-spacing if the tendons are unhanded.

This renders possible simple graphical methods to determine the positions mentioned, of beams with various cross-sections and provide information about the relation between the dilatational and rotational parameters.

Also the stress distribution and the initiation of longitudinal cracks of the beam block is investigated.

Estimates of the location of the longitudinal cracks are deduced. Some of the theoretical results are compared with corresponding tests with post-tensioned segmental beams with dry joints.

1. Introduction

Research concerning the elastic contact problems of cracked beams started in the first half of this century. The first investigation carried out by H. M. Westergaard (1933), was based on the use of stressfunctions in polar coordinates, which led to an approximately parabolic stressdistribution in the compressive zone of the cracked section [1].   
Among other investigations worth mentioning is the work led by P. J. Vasiliev 1970 - 81 where the contact problem of the cracked section has been solved by using Greens functions [2].
For beams with rectangular cross-section and unhanded tendons graphs of the structural quantities where given. At the chair of structural mechanics of Tampere University of Technology, these problems have been investigated by a different approach using the extremum principles of stiffness [3].
The total state of stress and strain has by superposition been separated into the state, corresponding to the uncracked beam, and the state induced by the edge effect of the cracks.  Furthermore this approach makes it possible to incorporate the contact theory into the framework of the classical theory of bending of reinforced concrete beams with zero tensile stresses.

...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä64682

Tokkura kirjoitti:

Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.

Miksi puoskaritetelijä Tokkura on alkanut Venäjän rengiksi?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä64682

"CNN: Jopa tuhansia siltoja romahdusvaarassa

CNN:n mukaan asiantuntijat varoittavat nyt, että Italiassa romahdusvaarassa voi olla satoja tai jopa tuhansia siltoja.

– Kaikki 1950-luvun ja 1960-luvun välisenä aikana betonista tehdyt italialaiset sillat ovat elinkaarensa päässä. Ne eivät ole ikuisia, siltatarkastuksia tekevän 4EMME Service -yhtiön johtaja Settimo Martinello kommentoi.

– Romahdusvaarassa on satoja, pikemminkin tuhansia siltoja.

Martinellon mukaan suurin ongelma on tiedon puute Italian noin 1,5 miljoonasta sillasta. Niiden ylläpitovastuu jakautuu paikallishallintojen sekä useiden yksityisten ja julkisten toimijoiden kesken.

– Genovan kaltainen romahdus on melko harvinainen, mutta maassa romahtaa noin 15–20 siltaa joka vuosi."

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005793709.html .

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat