Seuraa 
Viestejä23019

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (117)

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2466

Highly reduced and protonated aqueous solutions of [P2W18O62]6− for on-demand hydrogen generation and energy storage

Energy storage in batteries or by conversion to chemical fuels are the two most flexible and scalable options, but are normally considered mutually exclusive. Energy storage solutions that can act as both batteries and fuel generation devices (depending on the requirements of the user) could therefore revolutionize the uptake and use of renewably generated energy. Here, we present a polyoxoanion, [P2W18O62]6−, that can be reversibly reduced and protonated by 18 electrons/H+ per anion in aqueous solution, and that can act either as a high-performance redox flow battery electrolyte (giving a practical discharged energy density of 225 Wh l−1 with a theoretical energy density of more than 1,000 Wh l−1), or as a mediator in an electrolytic cell for the on-demand generation of hydrogen.

Vaikuttaa hyvältä, kuin myös ne monet akkukeksinnöt, joiden toimimattomuus selvisi vasta kun rahoittajien rahat oli käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

jussipussi kirjoitti:
Tulosta tulee kun panostetaan.

"Battery breakthrough: Doubling performance with lithium metal that doesn't catch fire"

https://techxplore.com/news/2018-08-battery-breakthrough-lithium-metal-d... .

Ensin mainitussa linkissä 10 x varastoidun sähkön määrä...eli 2 x ei enää auta näissä karkeloissa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

Tokilogi kirjoitti:
Highly reduced and protonated aqueous solutions of [P2W18O62]6− for on-demand hydrogen generation and energy storage

Energy storage in batteries or by conversion to chemical fuels are the two most flexible and scalable options, but are normally considered mutually exclusive. Energy storage solutions that can act as both batteries and fuel generation devices (depending on the requirements of the user) could therefore revolutionize the uptake and use of renewably generated energy. Here, we present a polyoxoanion, [P2W18O62]6−, that can be reversibly reduced and protonated by 18 electrons/H+ per anion in aqueous solution, and that can act either as a high-performance redox flow battery electrolyte (giving a practical discharged energy density of 225 Wh l−1 with a theoretical energy density of more than 1,000 Wh l−1), or as a mediator in an electrolytic cell for the on-demand generation of hydrogen.

Vaikuttaa hyvältä, kuin myös ne monet akkukeksinnöt, joiden toimimattomuus selvisi vasta kun rahoittajien rahat oli käytetty.

Niin tämä vaara on olemassa jotta tutkimusrahoja saadaan aina jotakin helposti jätetään mainitsematta. Pitää tietää ja olla tarkkana jotta näissä oikesti ei vain menetetä aikaa ja rahaa. Tätät samaa esiintyy ilmailussa...uusi järjetön konsepti näyttää paperilla hyvältä jne.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289

Major_Breakthrough kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Tulosta tulee kun panostetaan.

"Battery breakthrough: Doubling performance with lithium metal that doesn't catch fire"

https://techxplore.com/news/2018-08-battery-breakthrough-lithium-metal-d... .

Ensin mainitussa linkissä 10 x varastoidun sähkön määrä...eli 2 x ei enää auta näissä karkeloissa.

Yksi muuttuja monista. koita ymmärtää tämä.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

jussipussi kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Tulosta tulee kun panostetaan.

"Battery breakthrough: Doubling performance with lithium metal that doesn't catch fire"

https://techxplore.com/news/2018-08-battery-breakthrough-lithium-metal-d... .

Ensin mainitussa linkissä 10 x varastoidun sähkön määrä...eli 2 x ei enää auta näissä karkeloissa.

Yksi muuttuja monista. koita ymmärtää tämä.

Niin tätä mä nimenomaan yritän painotan...vaikka joku olisi 2 x parempi se voi silti olla susi jo syntyessään.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289

"Kanadalaisen Waterloon yliopiston tutkijat väittävät, että litiummetallista tehtyjen negatiivisten elektrodien käyttö voi kasvattaa akun varastointikapasiteettia dramaattisesti. Se puolestaan voisi parantaa merkittävästi sähköautojen käyttömahdollisuuksia, kirjoittaa Electrek.

Silloin ajomatka yhdellä latauksella voisi jopa kolminkertaistua.

Akun kesto on se tekijä, joka on hidastanut merkittävästi sähköautojen yleistymistä.

Tutkijat kuvaavat Joule-tiedelehdessä, miten he lisäsivät fosforia ja rikkiä sisältävän yhdisteen elektrolyyttinesteeseen. Se vastaa akun varauksesta.

Tutkijat väittävät, että yhdiste reagoi akkujen litiummetallielektrodien kanssa ”spontaanisti” ja päällysti ne erittäin ohuella suojakerroksella.

Oletettavasti tämä suoja mahdollistaa litiummetallisten elektrodien käyttämisen akuissa, mikä lisää huomattavasti varastointikapasiteettia.

Ainakin pienessä mittakaavassa läpimurto voi lisätä akkujärjestelmien kapasiteettia. Sähköautojen isoissa akkujärjestelmissä sitä ei ole tiettävästi vielä kokeiltu.

Jos keksintö toimii autoissa, se voi vähentää merkittävästi fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja sitä kautta parantaa ympäristön tilaa."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yliopiston-akkukeksinto-lupaa-sahkoau... .

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32694

Major_Breakthrough kirjoitti:
Kuinka kauan ns. "vallankumouksellisen" akun testaaminen ja markkinoille vienti voi ottaa ? Mitä se maksaa ?

Sitä ei kukaan tiedä. Ei ole muuta keinoa selvittää uusien ideoiden todellinen käyttökelpoisuus kun tutkia ne perin pohjin. Se vie minimissäänkin useita vuosia ja maksaa miljoonia tai kymmeniä miljoonia ennen kuin akut ovat kaupallisessa tuotannossa edes pienen mittakaavan erikoissovelluksissa, ja jos matkalla tulee ongelmia, rahaa ja aikaa kuluu enemmän ja usein koko idea osoittautuu käytännössä toimimattomaksi. Esimerkiksi akkujen tapauksessa ei riitä, että varaus- ja virranantokyky ovat hyviä. Akkujen pitää olla myös turvallisia (myös ulkoisen väärinkäytön, kuten iskujen ja oikosulkujen suhteen), valmistuksessa käytettävät kemikaalit eivät saa olla liian myrkyllisiä tai ympäristölle haitallisia. Mikään komponentti ei saa olla liian kallis materiaaleiltaan tai valmistuskustannuksiltaan ja niin edelleen.

Autoteollisuuden vaatimat valtavat tuotantolaitokset ovat miljardien investointeja ja siinä mittakaavassa tulee koko joukko uusia huomioon otettavia tekijöitä. Esimerkiksi materiaalien saatavuus riittävän suurina määrinä stabiileilla hinnoilla vuosikymmenien ajan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32694

Thor Hammer kirjoitti:
Helvetin vaarallisia tuollaisia määriä labiilia kemiallista energiaa sisältävät akut, todellisia pommeja.

Se on yksi oleellinen kehityskohde. Jos akkuteknologiaa ei saada riittävän turvalliseksi, esimerkiksi ajoneuvoakun tapauksessa ulkoista iskua vastaan, se ei koskaan tule kaupalliseen käyttöön vaikka se olisi muuten kuinka hyvä tahansa. Kukaan ei tosiaan halua matkustaa pommin päällä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289

Neutroni kirjoitti:
Thor Hammer kirjoitti:
Helvetin vaarallisia tuollaisia määriä labiilia kemiallista energiaa sisältävät akut, todellisia pommeja.

Se on yksi oleellinen kehityskohde. Jos akkuteknologiaa ei saada riittävän turvalliseksi, esimerkiksi ajoneuvoakun tapauksessa ulkoista iskua vastaan, se ei koskaan tule kaupalliseen käyttöön vaikka se olisi muuten kuinka hyvä tahansa. Kukaan ei tosiaan halua matkustaa pommin päällä.

Hienoa jos joku pyrkisi tähän. Pommit ovat kyllä kauheita.

"Battery breakthrough: Doubling performance with lithium metal that doesn't catch fire"

https://techxplore.com/news/2018-08-battery-breakthrough-lithium-metal-d... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289

"Yleensä vesi on vihollinen akuissa, mutta nyt se onnistuttiin muuttamaan ystäväksi.

Kansainvälinen tiedemiesryhmä on löytänyt anodimateriaalin, joka mahdollistaa akkujen erittäin nopean latauksen. Akku myös kestää jopa kymmeniä tuhansia latauskertoja. Tutkijajoukon keksinnölle antaa painoa se, että siinä on mukana Yhdysvaltojen suurin energian tutkimuskeskus Argonne National Laboratory.

Akussa on kosteaa litiumtitanaattihydraattia, jonka on määrä korvata litiumioniakkujen anodeissa normaalisti käytetty grafiitti.

Jo aiemmissa tutkimuksissa litiumtitanaattia on pidetty lupaavana anodimateriaalina juuri sen nopeaan latautumisen ja pitkäikäisyyden vuoksi. Sitä pidetään myös turvallisempana käyttää kuin grafiittia.

Aikaisemmissa kokeiluissa vesi on kuitenkin kuivatettu pois kuumentamalla materiaali yli 500 asteeseen. Kuumentamista on pidetty tarpeellisena, sillä vesi voi reagoida elektrolyytin kanssa ja heikentää akun suorituskykyä.

Argonnen tutkija Khalil Amine kuitenkin totesi, ettei materiaalia tarvitse lämmittää näin kuumaksi, vaan alle 260 astetta riittää. Kovin korkea kuumuus näet muuttaa aineen karkeaksi, eikä se ole toivottu ominaisuus.

Vesi haihtuu 260 asteen lämpötilassa pinnasta, mutta sisus pysyy märkänä, jolloin myöskään aineen rakenne ei muutu.

Kun tutkijat testasivat materiaalia, he huomasivat, että sen vakaus parani ja kapasiteetti heikkeni vain hieman yli 10 000 latauskerran jälkeen. Materiaali myös latautui hyvin nopeasti – jopa alle kahdessa minuutissa.

Se merkitsee, että sähköauton voisi ”tankata” samassa ajassa tai jopa nopeammin kuin perinteisen polttomoottoriauton.

”Yleensä vesi ei sovi akkuihin, mutta tässä tapauksessa se voi olla suorastaan hyvä asia”, tutkija Jun Lu sanoo."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippulaboratoriossa-kehitettiin-erit... .

SpirulinaSuomi
Seuraa 
Viestejä58

Terppa,

olen tätä akkuteknologiaa sivusta seurannut ja osittain empiirisesti itsekin kehitellyt.

Käsitykseni mukaan, kannattaa satsata akkuihin vasta kun uuden sukupolven malli on valmis - tai edes siis löydös, jonka ympärille sen voisi rakentaa.

Induktiolataus itsessään kohautti, populistisesti mutta sen tieteellinen arvo on mykkä.

Asia on yksinkertaisesti lopulta niin, että mitä enemmän elektroneja: pakkaamme pienempään tilaan, hommat alkaa käymään epävakaammaksi.
Älykännykän akut hyvä esimerkki kun osa teknologiasta puhelimessa, laahaa siis perässä.

Varsinaisen akuston sijasta, tulisi siis ehkä keskittyä pikemminkin mikrobeihin ja vaikka vedyntuotantoon. Säätelemällä mikrobien elinoloja voidaan vedyntuotantoa osittain kontrolloida.

Ne vievät enemmän tilaa, mutta ovat "pitkäkestoisia" kun uusiutuvat. Lisäksi niitä ei erikseen tarvitse ladata, paitsi ravinteilla jne.

Varsinaisen akuston tulisi siis olla kodeissa jne. vain lyhytaikaisen, ison kuormituksen bufferi. Vastaavasti taas vedyntuotanto, aina välillä lataisi akkuja kun sähköä ei käytetä niin paljon.

En usko, että nykyisiä akkuja saadaan tehokkaammaksi joten pääpaino tulisi olla niiden iän lisääminen ja ekologisuus.
Jos ei sitten käytetä jotain plutoniumia. Olisipa ainakin "loppusijoituspaikka" kun niistä tehtäisiin akkuja. Hommahan ei tietty onnistu vain sen takia, että joku sitten alkaa jalostamaan aineita sieltä..
 

https://en.wikipedia.org/wiki/Biohydrogen

Spirulina mikrolevä Suomessa: https://spirulinasuomi.wordpress.com/

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

Boeing 787 Dream liner kaatui tähän...koska se luotti akkuteknologiaan mm ilmanvaihdossa. Sitten kaksi syttyi tuleen ilmassa...tosin pääsivät maahan ehjänä melkein.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51289

"Broadbit on kehittänyt uudenlaisen, entistä edullisemman akun, joka ei syty palamaan.

Akku perustuu natriumkloridiin eli tavalliseen suolaan. Lisäksi raaka-aineiden joukossa on halpoja jätemateriaaleja kuten hiiltä, hiekasta saatavaa piidioksidia ja öljyjalostuksen sivutuotetta rikkiä.

”Idea syntyi tarpeesta tehdä akku, joka on turvallinen, edullinen ja skaalautuva. Yhdistelimme sopivia aineita, jotka täyttivät vaatimuksemme. Näin löytyi sopiva yhdistelmä”, sanoo toimitusjohtaja David Brown.

Yritys on vielä tutkimus- ja kehitysvaiheessa ja valmistaa akut itse käsin Espoossa alusta loppuun. Tuotantolinjan rakentaminen on työn alla.

Lopullinen tavoite on, että Broadbit valmistaa tarvittavat komponentit ja ulkopuolinen taho kokoaa akut. Näin komponenttiosaaminen säilyy yrityksen omissa käsissä.

Broadbit

Mitä tekee: Kehittää uuden­laista akkuteknologiaa

Perustettu: 2015

Liikevaihto: 20 000 euroa (2017)

Työntekijät: Viisi

+ Mahdollisuudet: Akkumarkkinan suuri koko

- Uhat: Kilpajuoksu ajan ja ­teknologian kehityksen ­kanssa

Uuden akkuteknologian edullisuus perustuu halpoihin raaka-­aineisiin ja yksinkertaisiin valmistusmenetelmiin. Brownin mukaan akun hinnasta tulee halvempi verrattuna li-ion akkuihin.

”Akuissamme on korkea energiatiheys, eli samaan työhön tarvitaan vähemmän akkuja.”

Käytännössä niillä voidaan korvata li-ion akut esimerkiksi sähköautoissa ja lyijyhappoakut esimerkiksi perinteisissä starttimoottoreissa.

Parhaillaan on käynnissä yhteistyö Airbusin kanssa liittyen sähkölentokoneisiin. Yhteistyökumppaneita on eri puolilla maailmaa Japania myöten.

Aluksi yritys keskittyy 18650-akkukennoihin. Tavoitteena on tuottaa materiaalia vuoden kuluttua yhteen kennoon sekunnissa ja nostaa sen jälkeen tuotanto 10–20 kennoon sekunnissa."

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/yritykset/uusi-halpa-akku-... .

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat