Seuraa 
Viestejä6615

Tästä yleisestä , mutta vaaratilanteita aiheuttavasta tavasta voi saada rikesakon. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201808212201149963_oa.shtml Mutta nykyisten itseoppineiden kotitarvetuomareiden nettiaikakaudella syntynee tästäkin kiivas keskustelu puolesta ja vastaan.

Samalla voisi puida itseoppineiden tuomareiden avulla sitä, poistaako auton mahdollinen kuollut kulma väistämisvelvollisuuden ja syntyykö tuota kuollutta kulmaa auton sivupeiliin, jos auto on viereisellä kaistalla hieman takana. Mielestäni ei synny, jos sivu- (ja tausta-) peilit on oikein säädetty, eikä käytä niitä meikkipeileinä.

Nykyisten autojen paksujen etupilareiden takia kuollut kulma kylläkin syntyy etuoikealle, mutta vapauttaako se väistämisvelvollisuudesta, jos esim. hurauttaa kolmion takaa toisen auton eteen? Tuohon ongelmaan auttaa mielestäni vain se, että risteystä lähestyttäessä pitää vilkaista oikeallekin useammin kuin kerran.

Sivut

Kommentit (52)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6986

Kyllä minä väistän aina rampista tulijaa ohituskaistalle silloin kun se on vapaa. Pelkkä peiliin katsominen ei riitä, vaan myös päätä pitää kääntää sen varmistamiseksi. Kyllä noilla liikenneasiantuntijoilla on kummallinen logiikka. Ensin kehotetaan joustavuuteen liikenteessä ja heti perään uhataan sakolla, jos oot joustava.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11623

Ertsu kirjoitti:
Kyllä minä väistän aina rampista tulijaa ohituskaistalle silloin kun se on vapaa. Pelkkä peiliin katsominen ei riitä, vaan myös päätä pitää kääntää sen varmistamiseksi. Kyllä noilla liikenneasiantuntijoilla on kummallinen logiikka. Ensin kehotetaan joustavuuteen liikenteessä ja heti perään uhataan sakolla, jos oot joustava.

Joustavuudella ei tarkoiteta liikennesääntöjen rikkomista. Tuossa tapauksessa joustaa voi laillisesti ja turvallisesti antamalla tilaa pitkittäissuunnassa, esim. hidastamalla omaa vauhtiaan hieman, jos se on ruuhkaisen liikenteen vuoksi tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Ajoneuvoa on kuljetettava ajoradan oikeassa laidassa. Näin sanoo pykälät. Joustavaa on että moottoritielle tuleva väistää moottoritiellä kulkevaa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Mahtaisiko olla erittäin joustavaa jos pysäyttettäisiin ajoneuvo kun joku haluaa kolmion takaa maantielle? Tai vihreät valot tarkoittaisivat sitä että pitää väistää punaisia tuijottavia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

martin x
Seuraa 
Viestejä2085

Aikoinaan saatoin väistää liittymästä tulevaa vasemmalle kaistalle, en enää. Sieltä liittymästä tullut oli sitten minun vierellä ja takaisin pääsy takaisin oikealle kaistalle tapahtui omaa vauhtia hidastamalla, vaikka tämä kaista on käsittääkseni tarkoitettu ohittamista varten.

Pitäköön tunkkinsa ja säätäköön ne liittymästä tulevat ajonopeutensa sellaiseksi, että pääsevät sujuvasti moottoritien liikennevirtaan. Niillähän on se kolmiokin siellä omalla kaistallaan.

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

No kyllä minä raskaalle liikenteelle annan tilaa, jos vasemmalla ei ole ketään, jota vaihtaminen haittaisi ja jos muuten joutuisi jompi kumpi hidastamaan. Henkilöautoille vain, jos näyttää, että on kovin arasti sieltä tulossa.

Esim 100 tai 120 km/h alueella kuorma-auto tai rekka ei voi säätää nopeuttaan liikennevirtaan sopivaksi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6986

Ab Surd Oy kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:

Joustavuudella ei tarkoiteta liikennesääntöjen rikkomista. Tuossa tapauksessa joustaa voi laillisesti ja turvallisesti antamalla tilaa pitkittäissuunnassa, esim. hidastamalla omaa vauhtiaan hieman, jos se on ruuhkaisen liikenteen vuoksi tarpeen.

Missä vaiheessa/milloin liikennesääntöihin on lisätty, että kaistaa ei saa vaihtaa? Miksi moottoritiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan, jos kaistaa ei saa vaihtaa? Silloin, kun minä väistän rampista tulijaa, niin katson sen ohitustilanteeksi. Mun tietääkseni kaistaa saa vaihtaa ohitustilanteessa?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6986

Kyllä mua sellainenkin ärsyttää, että oon itse tulossa rampilta moottoritielle ja siinä oikealla kaistalla ajava ei viitsi päästää mua liittymään ajokaistalle.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11623

Ertsu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:

Missä vaiheessa/milloin liikennesääntöihin on lisätty, että kaistaa ei saa vaihtaa? Miksi moottoritiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan, jos kaistaa ei saa vaihtaa? Silloin, kun minä väistän rampista tulijaa, niin katson sen ohitustilanteeksi. Mun tietääkseni kaistaa saa vaihtaa ohitustilanteessa?

Sinun katsomuksellasi ei ole merkitystä. Vasen kaista toden totta on ohittamista varten. Ohittaessa ohitetaan oikeanpuoleista kaistaa ajava auto, ei tyhjää kaistankohtaa. Jos tulija on vasta liittymärampin kiihdytyskaistalla eikä motarin kaistalla, niin tätä ei voi ohittaa vasemmanpuoleista kaistaa käyttäen vaan se tulkitaan laissa kielletyssä tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11623

Ertsu kirjoitti:
Kyllä mua sellainenkin ärsyttää, että oon itse tulossa rampilta moottoritielle ja siinä oikealla kaistalla ajava ei viitsi päästää mua liittymään ajokaistalle.

Et siis osaa itse hakeutua tyhjään väliin ja tasata ajonopeuttasi liikennevirtaan sopivaksi liittyäksesi tielle. Harmi, mutta kyllä se on ihan opetettavissa oleva taito. Ei siitä muille pidä ärsyyntyä jos ei taidot riitä ja homma ei onnistu. Ennakointi on avainsana. Se sujuvoittaa liikennettä ja vähentää harmitusta kaikilta osapuolilta. Sen "oman" välin voi bongata yleensä jo kaukaa, satoja metrejä ennen varsinaista kaistanvaihtoa, jolloin voi mutkattomasti ja muita häiritsemättä liittyä liikenteeseen. Jos huomaa ajavansa kylki kyljessä tasavauhtia toisen kanssa ja kiihdytyskaistalla uhkaa loppua, on itse kämminyt pahoin.

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Ab Surd Oy kirjoitti:
 Jos huomaa ajavansa kylki kyljessä tasavauhtia toisen kanssa ja kiihdytyskaistalla uhkaa loppua, on itse kämminyt pahoin.

Tuo onkin luonteeltaan  äkillinen ja vakava kriisi, josta saattaa selvitä sankarillisella ponnistuksella, jossa vähäsen keventää kaasuaan ja siirtyy nätisti sen rinnalla olleen auton perään. Ja siinä sitten tasaa välin järkeväksi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11623

MooM kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
 Jos huomaa ajavansa kylki kyljessä tasavauhtia toisen kanssa ja kiihdytyskaistalla uhkaa loppua, on itse kämminyt pahoin.

Tuo onkin luonteeltaan  äkillinen ja vakava kriisi, josta saattaa selvitä sankarillisella ponnistuksella, jossa vähäsen keventää kaasuaan ja siirtyy nätisti sen rinnalla olleen auton perään. Ja siinä sitten tasaa välin järkeväksi.

Niinhän sitä luulisi, mutta moinen nöyristely ei kaikkien pirtaan sovi, varsinkin jos alla sattuu olemaan saksalaisvalmisteinen ns. elinsiirto- tai olympialaismallinen vaunu. Se niin sydänalassa kuristaa ja ohimoista sieppaa, jos se paskaa Nissania ohjastava maalainen ei ymmärrä antaa herraskaisemmille tietä vaikka nyt sitten laittomasti ohituskaistalla siirtyen ja koko liikenteen tukkien. Siinä on kuule rystynen äkkiä valkeana, kun puna siirtyy otsalle. On ilman muuta selvää, että häpeällisen manööverin kompensaatioksi on ainakin ilmaistava tuohtumus pitkiä valoja räpsimällä, ja jos oikein pahastuttaa, miksipä ei torvea soittamalllakin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330

Ab Surd Oy kirjoitti:
Et siis osaa itse hakeutua tyhjään väliin ja tasata ajonopeuttasi liikennevirtaan sopivaksi liittyäksesi tielle. Harmi, mutta kyllä se on ihan opetettavissa oleva taito.

Sinulla on aika optimistinen suhtautuminen kanssaeläjiisi. Moottoriteiden rampeilla törmää jatkuvasti arkajalkoihin, jotka ajavat kiihdytyskaistaa 70 km/h ja tuskailevat kun autojono painaa reilusti lujempaa ohi eikä väleihini uskalla mennä (mikä olisikin sillä nopeuserolla vaarallista). He eivät tajua, että jos kiihdyttää ajoissa ja kovaa niin, että nopeutta on 120 km/h kun kiihdytyskaista alkaa, liki samaa vauhtia liikkuvasta liikennevirrasta on helppo katsoa väli ja mennä siihen pienellä kaasun nostolla tai kiihdytyksellä. Varmaan se olisi opeteltavissa, mutta kukapa sen opettaisi älykääpiölle, joka ei itse asiaa tajua.

Lainaus:

Se on käytännössä paljon harvinaisempi moka kuin madella kiihdytyskaistalla.

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Neutroni kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Et siis osaa itse hakeutua tyhjään väliin ja tasata ajonopeuttasi liikennevirtaan sopivaksi liittyäksesi tielle. Harmi, mutta kyllä se on ihan opetettavissa oleva taito.

Sinulla on aika optimistinen suhtautuminen kanssaeläjiisi. Moottoriteiden rampeilla törmää jatkuvasti arkajalkoihin, jotka ajavat kiihdytyskaistaa 70 km/h ja tuskailevat kun autojono painaa reilusti lujempaa ohi eikä väleihini uskalla mennä (mikä olisikin sillä nopeuserolla vaarallista). He eivät tajua, että jos kiihdyttää ajoissa ja kovaa niin, että nopeutta on 120 km/h kun kiihdytyskaista alkaa, liki samaa vauhtia liikkuvasta liikennevirrasta on helppo katsoa väli ja mennä siihen pienellä kaasun nostolla tai kiihdytyksellä. Varmaan se olisi opeteltavissa, mutta kukapa sen opettaisi älykääpiölle, joka ei itse asiaa tajua.

Lainaus:

Se on käytännössä paljon harvinaisempi moka kuin madella kiihdytyskaistalla.

Ja noiden perässä onkin kiva tulla rampille. Raskaan liikenteen perässä sentään pääsee vähän kuin perskärpäsenä samassa imussa, niille löytyy se tila aina.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat