Seuraa 
Viestejä26666

Kallista se ei ole...mutta nopeaa.

Ostin eilen 8 kpl valmishamppareita K-marketista. 50 centtiä kpl. Sisukset maksoivat enemmän.

Laitoin suolakurkkua siivuina, tomaattisiivuja, cheddarjuustoa ja sipulia ja jäävuosrisalaattia ja sinappia ja kepsuttia lisäksi. Pihvi ja kuoret tuli K-marketista valmiina...lämmitin pihvin. Yhteen laitoin munan paistettuna väliin.

5 olen nyt syönyt niistä.

Hyvää oli.

• ylös 3
  • alas 0

Sivut

Kommentit (54)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä36923

No hyvä hampurilainen ei ole ihan halpaa eikä varsinkaan nopeaa.

Grillaan pihvit hyvästä jauhelihasta hiiligrillillä (kaikkein rasvattominta ei kannata käyttää), muutama mesquitelastu ei tee pahaa. Sämpylät paahtuvat leivänpaahtimessa (kokeile ensin, oman paahtimesi soveltuvuus), sitten majoneesia (itse tehtyä), emmetaljuustoa, salaatinlehtiä, tomaattivipaleita, pihvi, etikkakurkkuja, cheddarjuustoa ja BBQ-kastiketta mainitussa järjestyksessä. Hyvää vahvaa olutta kyytipojaksi, vaikka IPAa tai vehnäolutta.

Hitto minkä teit, arvaa alkoiko tehdä mieli. Jos sitä viitisi huomenna...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
-Maija-
Seuraa 
Viestejä1735

Neutroni kirjoitti:

Grillaan pihvit hyvästä jauhelihasta hiiligrillillä (kaikkein rasvattominta ei kannata käyttää), muutama mesquitelastu ei tee pahaa. Sämpylät paahtuvat leivänpaahtimessa (kokeile ensin, oman paahtimesi soveltuvuus), sitten majoneesia (itse tehtyä), emmetaljuustoa, salaatinlehtiä, tomaattivipaleita, pihvi, etikkakurkkuja, cheddarjuustoa ja BBQ-kastiketta mainitussa järjestyksessä. Hyvää vahvaa olutta kyytipojaksi, vaikka IPAa tai vehnäolutta.

Sinä, senkin hienostelija!

Oluet on kyllä hyviä, mutta tuo perkeleellinen kihti ei salli niiden(kään) nauttimista

-Pörrätäänkö?

Vierailija

Neutroni ei pidä sipulista. Tuskin juo oluttakaan..varmaan vain Halpa-Hallin siideriä.

John Carter
Seuraa 
Viestejä17257

-Maija- kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:

Oluet on kyllä hyviä, mutta tuo perkeleellinen kihti ei salli niiden(kään) nauttimista

Sama vaivaa allekirjoittanutta, suosittelen hommaamaan allopurinolia, tai febuksostaattia ennalta ehkäisyyn ja Arcoxiaa akuuttiin kohtaukseen. Tai vähentämään juopottelua ja siirtymään terveellisempään ruokavalioon.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Neutroni
Seuraa 
Viestejä36923

Major_Breakthrough kirjoitti:
Neutroni ei pidä sipulista.

Häh? Toki jos joku viitsii paistaa sipulirenkaita, ne käyvät erinomaisesti. En ole puristi pihvienkään suhteen, sipuli antaa makua, mutta tekee ne liian työläiksi ja hajoaviksi, että viitsisin itse laittaa sipulia pihveihin. Yleensä kippaan lihan sekaan majoneesin teosta jääneen valkuaisen ja 0,8-1 % suolaa.

Lainaus:
Tuskin juo oluttakaan..varmaan vain Halpa-Hallin siideriä.

Sinähän tunnut tietävän kaikki minun asiani paremmin kuin minä ja pilaat aina huolella rakentamani nettikulissit. Et kai harrasta vakoilua nurkissani? Mutta et selvästikään ole käynyt sniffaamassa niitä siideritölkkejä ja saanut tietää, että laitan niihin kiljua. Vaimo luulee, että litkin 2,8 % kevytsiideriä mutta minullapa onkin 15 % kiljua tölkissä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2318

Minä paistan hampurilaispihvin valurautapannussa. "Paistijauheliha" on paras raaka-aine.

Muotoilen pelkkää jauhelihaa pihviksi ja paistan todella kuumalla pannulla vain pari minuuttia puoleltaan. Sitten suolaa ja pippuria päälle. Saa olla pieni tauko ennen kuin tekee hampurilaiseksi.

Ketsuppia pitää olla hampurilaisessa ja salaattia, juustoa en itse käytä näissä.

Jos lämmittää sämpylät leivänpaahtimessa niin alle 10 minuuttia menee kun pääsee syömään ensimmäisiä.

Vierailija

Zorba the Greek kirjoitti:
Sipulirenkaat raakana kuuluu hampurilaiseen.

Ja jos pitää myös paistetusta, niin punasipuli raakana ja perussipulia hieman käristelee. Raakana sipuli on parasta, myös oleellinen osa salaattia.

Vierailija

Zorba the Greek kirjoitti:
Sipulirenkaat raakana kuuluu hampurilaiseen.

Raakana mäkin juuri böökerini  sipulit söin.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä12350

-Maija- kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:

Eikö vehnäoluttakaan?

I see...

Lyde19
Seuraa 
Viestejä9709

John Carter kirjoitti:
-Maija- kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:

Sama vaivaa allekirjoittanutta, suosittelen hommaamaan allopurinolia, tai febuksostaattia ennalta ehkäisyyn ja Arcoxiaa akuuttiin kohtaukseen. Tai vähentämään juopottelua ja siirtymään terveellisempään ruokavalioon.

0-olut ei taida vaikuttaa kihtiin? En tiedä miksi ei vaikuta.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä10059

Neutroni kirjoitti:

Pien kulinaristi..!! :D Mikä on mosquito... mesquitelastu.

ÄLÄ LAINAA TEKSTIÄNI, KIITOS.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä10059

Olen syönyt viimeksi hamurilaisen 6-luokkalaisena.  Ai että se maistui hyvälle aurinkoisena talvipäivänä, majoneesit ja kaikki... Joskus vielä teen itse hampurilaisen, parhaimmilla aineksilla mitä rahalla saa... Ainoastaan sämpylästä en tiedä, mikä olisi paras? Tekisin itse, taikinajuureen ja hyvin kohottamalla, mutta voi olla liian chiapattamainen silti... toisaalta väliäkö, kunhan maku on kohdallaan ja pinta kevyesti rapea?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä10059

Jakob kirjoitti:
Minä paistan hampurilaispihvin valurautapannussa. "Paistijauheliha" on paras raaka-aine.

Muotoilen pelkkää jauhelihaa pihviksi ja paistan todella kuumalla pannulla vain pari minuuttia puoleltaan. Sitten suolaa ja pippuria päälle. Saa olla pieni tauko ennen kuin tekee hampurilaiseksi.

Ketsuppia pitää olla hampurilaisessa ja salaattia, juustoa en itse käytä näissä.

Jos lämmittää sämpylät leivänpaahtimessa niin alle 10 minuuttia menee kun pääsee syömään ensimmäisiä.

Valurautapannu on hyvä, grillikin kelpaisi..! Joo tärkeää antaa pihvin hiukan jäähtyä ennen hampurilaisen latomista, ettei muut täytteet muuta makua/lässähdä.

Voi että, kerrostaloa rakennetaan vielä tähän aikaan... mä herään viideltä aamuisin, ja kauheet sahaukset käynnissä!  Haaveilen vielä hetken hampurilaisista, tai laitan korvatulpat...

Juustoja kyllä rakastan, mun hampparissa ois kahta juustoa. Sopisikohan Manchego? Rakastan myös Roquefortia mutta se on ehkä turhan vahvan makuista... Arlan kermajuusto on mielestäni hyvää, ja tykkään myös emmentaleista.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä10059

Ab Surd Oy kirjoitti:
Sipuli raakana on hyvää, mutta parasta on karamellisoitu.

Kunhan on mietoa, mehukasta ja makoisaa sipulia - ja sen leikkaa JUST ennen hampurilaiseen laittamista... hyvin ohuesti. Karamellisoitu kuulostaa kans hyvältä.

Seesami kuuluu sämpylän päälle.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä12350

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Sipuli raakana on hyvää, mutta parasta on karamellisoitu.

Kunhan on mietoa, mehukasta ja makoisaa sipulia - ja sen leikkaa JUST ennen hampurilaiseen laittamista... hyvin ohuesti. Karamellisoitu kuulostaa kans hyvältä.

Seesami kuuluu sämpylän päälle.

Joo, väkevä sipuli vie vähän liiaksi huomiota hampurilaisen oleellisilta asioilta, eli pihvi, salaatti ja majoneesi, joista muodostuu se epäpyhä makunystyröiden tritonus, jota sitten voi varovasti koristella muilla mausteilla ja täytteillä.  Eineshampurilaiseen tai valmislihapiirakkaan sopii väkevä sipuli ja vahva sinappi sen sijaan oikein hyvin. Mutta jos on kunnollinen pihvi ja hyvät muut ainekset, niin sipulin on paras olla miedohko ja makea - joko lajikkeeltaan tai sitten esim. karamellisoituna. Pihvi on se burger, kaikki muu on vain täydentämässä ja tukemassa sitä. 

Omatekoisen arkiburgerin teen yleensä seuraavasti (variaatioita kyllä tulee tehtyä liki aina):

- naudanlihaa, jossa on riittävästi rasvaa, muovataan pihveiksi, ilman mitään jatkeita tai mausteita (tässä vaiheessa)

- pihvit paistetaan arkikokatessa pannulla tai ehkä parilapannulla, ja jos on aikaa panostaa, niin puuhiiligrillissä; max pari minuuttia puolelleen kuumassa, riippuen vähän ruokailijoiden tottumuksista ja pihvien koosta

- sämpylät yleensä valmiita kaupan briossisämpylöitä, joskus erityistilaisuuksiin voi leipoa itsekin (seesaminsiemenet kuuluvat asiaan). Sämpylät yleensä paahdan uunissa, tai jos teen ulkona, puuhiiligrillissä sivuritilällä.

- Pohjasämpylänpuolikkaalle kuuluu ketsuppi. Kattosämpylänpuolikkaalle sivellään reseptistä riippuen majoneesia tai BBQ-kastiketta. 

- Mahdollinen juusto sulatetaan pihvin päälle pannussa tai grillissä, kun pihvi on käännetty. Ennen juustoa maustetaan se puoli suolalla ja pippurilla, kenties myös grillimaustesekoituksella, riippuen kastikkeista ja täytereseptiikasta. Jos kastikkeita ei ole tai ne ovat blancoja, pihviin kannattaa riputella jotain umamista grillausmaustetta, jossa on ainakin paprikaa ja ehkä vähän chiliä, sipulijauhetta, sun muuta oleellista. Jos hamppariin täytetään pekonia, aurajuustoa tms, voimakasta ja täyteläistä, on pihvi paras maustaa neutraalimmin, samoin, jos kastikkeet ovat vahvanmakuisia, esim. maustettu majo ja BBQ. 

- Sipuli tosiaan voi olla karamellisoitu tai kuullotettu, jotta se on pehmeää, täyteläistä ja makeaa. Tai sitten tuoreena/raakana, mietoa ja makeaa lajiketta. 

- Salaatti on tärkeä. Sen on oltava raikasta ja rapeaa. Se täydentää pihvin tekstuuria, jos ja kun pihvi on pehmeä, liki raaka, kuten kuuluu olla. Se täydentää raikkaudellaan ja pienellä kitkeryydellään muun paketin täyteläisyyttä. 

- Majoneesi on aina itse tehty omien kanojen munista. Ja jos mahdollista, omista öljyistäkin. Aitoa munaa, aitoa kasviöljyä. Dijon-sinappia, valkopippuria, valkoviinietikkaa tai sitruunaa. Helppoa, halpaa ja herkullista. Ei ole mitään järkeä ostaa kaupan einestölkkimajoneesia, ja jos joku vielä menee panostamaan nk. kevytmajoneeseihin, ansaitsee niskalaukauksen. Majoneesia voi maustaa haluamallaan tavalla. Siitä voi myös tehdä pikkelssimäisen kastikkeen, jotain Remouladen tyyliin, mikä sopii hampurilaiseen oikein hyvin. 

- Oikeaan hampurilaiseen kuuluu lisäksi pihvitomaatin viipale. Jos ja kun sitä ei ole, tavan tomskukin käy. 

- Normaalit, mutta vaihtelevat lisätäytteet ovat; pekoni, aurajuusto, ananas, kananmuna (paistettu). Juusto pihvin päällä on liki vakiokamaa. Vain vakava logistinen häiriö voi sen estää (ts. kauppalappuvirhe).

I see...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat