Kuntokärpänen pääsi puremaan ja nyt mietään miten varastossa lojuvista vanhoista pyöristä saisi tehtyä oman kuntopyörän.

Mitä mahdollisuuksia tulee mieleen säädettäväksi vastukseksi, sekä käyttäjän tuottaman tehon mittaamiseksi, jos jätetään pois markkinoiden tyyriit härvelit?

Kommentit (4)

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033

teho = energia / aikayksikkö = työ / aikayksikkö = voima * matka / aikayksikkö = F * s / t.

Kuormitusvoima (kuormitusvastus) tuotetaan kaupallisissa kuntopyörissä nykyisin magneettivastuksen avulla, eli se on käytännössä sähkömoottori jota pyöritetään polkemalla ja jonka käämin virtaa säädetään halutun kuormituksen saamiseksi (eli siis dynamo jota kuormitetaan halutun kuormituksen saavuttamiseksi).

Muita mahdollisuuksia olisi kenties jarruttaa takapyörää säädettävällä vastuksella. Tämä kuluttaa jarrupalaa varsin kovasti, ja ei ole välttämättä kovinkaan helppo tapa saada tasainen kuormitus eri nopeuksilla.

Kenties jokin nestejarru voisi toimia eli pakotetaan nestettä jonkin säädettävän venttiilin läpi. Polkeminen pyörittäisi pumppua ja pumpun vastusta säädetään tuolla venttiilillä.

lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Ehkä yksinkertaisin tapa olisi hankkia sähköavusteisen polkupyörän suoravetoinen napamoottorillinen takapyörä ja rakentaa sen moottorille jarruttava kuorma. Mittaaminen ja säätö on helppoa ja toiminta melko äänetöntä.

Suoravetoiset napamoottorit ovat jo poistuvaa kalustoa, joten käytetyn sellaisen saa varmasti halvalla jostain. Kuntopyörän vastukseksi riittää hienosti takapyörävetoisen napamoottorin kytkeminen vastuskuormaan. Sähkövirta muuttuu vastuksessa lämmöksi ja jarruttaa polkemista sitä enemmän, mitä isompi virta, eli pienempi vastus on.

Uudet napamoottorit ovat hiiliharjattomia ja vaihteella ja vapaanavalla varustettuja. Hiiliharjattomuus ei haittaa, ne vain täytyy kytkeä kolmivaiheisesti vastuksiin, mutta vapaanavallinen kiekko ei saa olla, jotta se pyörittää moottoria takapyörää pyörittämällä, siksi suoravetoisuus on välttämätöntä.

Viisainta olisi, että hankkii koko sähköpyörän tai asentaa tuon suoravetonapamoottorillisen takapyörän käyttöpyöräänsä, niin samaa kuntopyörää voi käyttää asiointiajoon pelkän akun hommaamalla. Tarvitaan vain teline, jossa takapyörä pääsee vapaasti pyörimään, kun pyörää poljetaan kuntopyöränä paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jakob
Seuraa 
Viestejä1342

lokki kirjoitti:
Viisainta olisi, että hankkii koko sähköpyörän tai asentaa tuon suoravetonapamoottorillisen takapyörän käyttöpyöräänsä, niin samaa kuntopyörää voi käyttää asiointiajoon pelkän akun hommaamalla. Tarvitaan vain teline, jossa takapyörä pääsee vapaasti pyörimään, kun pyörää poljetaan kuntopyöränä paikallaan.

Sähköttömällä kesämökillä voisi sitten polkea puolet kauppareissun rasituksesta jo vaikka edellisenä päivänä talteen.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat