Kiinalaiset

Seuraa 
Viestejä400
Liittynyt23.3.2005

Hiljattain oli mm. TV-uutisissa maininta tutkimuksesta koskien sosiaalista kiertoa eri maissa.

Sinänsä itsestään selvä tulos oli, että Pohjoismaissa tämä kierto toimii tehokkaimmin laadukkaan ja tasa-arvoisen koulutusjärjestelmän ansiosta. Ne tarjoavat kansalaisilleen parhaat mahdollisuudet menestymiseen.

Selvemmin kerrostuneet luokkayhteiskunnat USA ja Iso-Britannia olivat vertailun häntäpäässä. Niistä todettiin että se joka köyhänä syntyy, myös köyhänä kuolee, päinvastaisesta propagandasta huolimatta. Syykin on selvä. Köyhät saavat huonomman koulutuksen alusta alkaen, ja harvoilla on käytännössä varaa korkeakoulutukseen.

Mitenkähän tilanne mahtaa olla Kiinassa? Siellähän on historian painolastina vanha virkatutkintojen perinne, ja kun muutenkin on paljolti palattu keisarikunnan aikaiseen hallintomalliin, olisiko myös tämä menettely rehabilitoitu. Virkatutkintojen järjestelmähän ei mitenkään uhannut keisaria (= kommunistinen puolue nykyään), mutta tarjosi lahjakkaille ja ahkerille nuorille miehille selkeän etenemistien korkeimpiinkin valtion virkoihin, ja niihin liittyvään suureen vaurauteen.

Vastaava menetelmä antaisi Kiinalle kilpailuedun väestön lahjakkuuksien löytämisen ja hyödyntämisen kannalta. Väestömäärästä tulisi todella merkittävä resurssi.

Intiassahan perinne on täysin päinvastainen, kastijärjestelmästä johtuen. Tosin esim. sikhien muodostama soturikansa elää silti omaa elämäänsä ja pärjäilee.

Kommentit (1)

Vierailija

Kiinassa päätettiin kuluneen kevään aikana siirtymisestä vapaaseen (maksuttomaan) koulujärjestelmään. Nyt se ei sitä ole vaan meidän lukiotamme ja yliopisto&amk -tasoa vastaava koulutus on maksullista.

Kaikki kiinalaiset opettajat joiden kanssa olen puhunut ovat periaatteessa maksuttoman koulun kannalla, mutta pelkäävät (laillani) sen saattavan muuttaa koulunkäynnin mahdollisuudesta ja oikeudesta pakoksi ja velvollisuudeksi, kuten meillä on pitkästi käynyt.

Kiinan valtava väestöpohja yhdistettynä ihmisten keskuudessa vallitsevaan optimistiseen asenteeseen merkitsee tietysti suurta mahdollisuutta. Koulujärjestelmässä on kumminkin kehitettävää, tällä hetkellä tuntuu määrä usein korvaavan laatua. Kiinalaiset itse tietävät tämän ja tekevät töitä koulutuksen laadun nostamiseksi.

Huom. Jo tällä hetkellä köyhien alueiden kouluista on varattu kiintiöpaikkoja yliopistoihin. Siinä on vaan sitten semmoinen ongelma, ettei sieltä maalta tahdo löytyä töitä niille yliopistosivistyneille vaan jäävät kaupunkeihin..

Uusimmat

Suosituimmat