Seuraa 
Viestejä5

Millaisia rakenteita voi olla molekyyleillä, joiden kaava on a) CH4O, b) C2H7N, c) C3H6?

hmm

Kommentit (8)

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1385

Nuori kirjoitti:
Millaisia rakenteita voi olla molekyyleillä, joiden kaava on a) CH4O, b) C2H7N, c) C3H6?

a) H3-C-O-H , jossa - kuvaa yhtä kovalenttista sidosta hiiliatomien taikka hiiliatomin ja happiatomin välillä.

c) CH2=CH-CH3, jossa = kuvaa kahta kovalenttista sidosta hiiliatomien välillä, ja - kuvaa yhtä kovalenttista sidosta hiiliatomien välillä. Vetyatominen sidoksia ei ole tässä kuvattu, mutta jokaisella on tietysti tasan yksi sellainen.

Kumpaankaan ei tule mieleen ainuttakaan muuta vaihtoehtoista molekyylirakennetta, mikä ei todista etteikö sellaista voisi olla olemassa. En kuitenkaan usko sellaisen olemassaoloon ennenkuin joku todistaa toisin. Lisäksi saattaa tarkempaan 3D kuvaukseen siirryttäessä ilmetä, että tässä kuvatuilla rakenteilla on (oikea- tai vasen-) kätisyys ketjun mutkaisuudessa tai kierrossa tai molemmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

Nuori kirjoitti:

Unohdit opettajasi sähköpostiosoitteen. Voisimme säästää sinulta paljon vaivaa lähettämällä ratkaisut kotitehtäviin suoraan opettajallesi.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1782

C2H7N on CH3CH2NH2 eli etyyliamiini.

Vety sitoutuu yleensä aina yhdellä sidoksella, hiili neljällä ja typpi kolmella sidoksella muihin atomeihin.

Sitten on tietysti reaktiokykyisiä yhdisteitä, joista atomeja puuttuu, esim. hiilimonoksidi C=O

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1385

Neutroni kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:
Kumpaankaan ei tule mieleen ainuttakaan muuta vaihtoehtoista molekyylirakennetta, mikä ei todista etteikö sellaista voisi olla olemassa. En kuitenkaan usko sellaisen olemassaoloon ennenkuin joku todistaa toisin.

Tottakai kelpaa. Tuollaista minä nimenomaan kutsun todisteeksi siitä ettei mieleeni tullut kaikkea mitä olisi pitänyt tulla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

hmmm kirjoitti:
@Neutroni

Parempi se on tietää oikea vastaus väärän sijaan, vai kuinka? Sillä tavalla ainakin itse opin. Kotiläksythän tehdään itseään varten.

Koulutehtävissä vastaukset eivät ole tärkeitä, vaan se, että osaa ratkaista tehtävän. Sitten töissä kun eteen lyödään tehtäviä, joiden vastauksilla on oikeasti väliä, ei ole enää opettajan opasta tai nettilunttaamista. Et sinä osoittanut tuossa minkäänlaista yritystä ratkoa tehtäviä itse, vaan vain saada helposti meriitti niiden tekemisestä. Vastaukset ovat asiallisempia, jos näytät mitä olet itse tehnyt ja missä kohdassa kohdannut ongelman.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat