Seuraa 
Viestejä5090

Olen tässä seurannut laiturilta miten pintavesi liikkuu kesän edetessä. Kesällä vesi veteen laiturilta heitetty roska liikkui oikealle, poispäin vasemmalla okevasta matalasta lahdesta. Nyt syksyllä rannan pintavesi liikkuukin vasemmalle kohti lahtea.
Olen tulkinnut tämän niin että matassa lahdessa vesi lämpenee ja jäähtyy voimakkaammin. Ilman kylmettessä lämmin vesi alkaa liikkua syvältä lahteen jossa jäähtyy ja ja valuu suoraan syvemmällä. Tässä on siis samanlainen ilmiö kuin Golf-virassa. Tässä vain virtaksen suunta muuttuu syksyn edetessä. Tuosta virtauksen suunnasta voisi siis indikoida tarkan päivän milloin Jaakko on heittänyt kiven järveen?

Kommentit (1)

lokki
Seuraa 
Viestejä5110

Voihan tuolla olla jokin äärimmäisen pieni veden lämpenemisen aiheuttamaan tiheyseroon liittyvä virtaus, mutten usko sen olevan niin suuri, että näkyisi roskien kulkusuunnan muuttumisena.

Minä tulkitsisin tuon niin, että kyse on paikallistuulista, jotka kesällä lämpenevän veden aikaan keskimäärin enemmän puhaltavat viileän veden päältä nopeammin lämpenevälle maalle päin ja syksyllä veden jäähtyessä maanpintaa hitaammin vaihtaa tuuli suuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat