Seuraa 
Viestejä4974

Harrastan pyöräilyä, soutamista ja lenkkeilyä kävellen.
Hyvissä sääolosuhteissa, kuten tänä kesänä, pyöräilen 2-3 kertaa viikossa 1-3 tunnin lenkkejä ja 2-3 kertaa viikossa 50 – 60 minuutin soutulenkkejä riippuen kelistä. Hyvällä säällä suorastaan nautiskelee tuollaisesta liikunnasta.
Jos joutuisin kuntopyörällä sisällä polkemaan 1-3 tuntia yhtä soittoa, en siihen kykenisi – siinä määrin tylsää hommaa se on. Jo 10 minuutin polkeminen käy tosi tylsäksi. Sama koskee soutamista.
Jos virtuaalilaseilla saataisiin kuntopyörällä kauniit maisemat vaihtumaan samalla tavalla, kuin luonnossa, hyvinkin ehkä voisi siinä polkea tuon 2 – 3 tuntia putkeen. Samalla tavalla soutulaitteella hommaan saisi mielekkyyttä. Vielä kun saisi mukaan luonnon ääniä mitä yleensä kuulee kuten lintuja tms ja tuulen huminaa, ja veneessä laineiden loiskintaa veneen keulaan.
Virtuaalimaiseman vaihtuminen pitäisi siis synkronoida polkemisen nopeuteen - ylämäissä vastus pitäisi kasvaa ja alamäissä laskea, ja maisemat pitäisi vaihtua juuri samaan tahtiin, kuin ne luonnossakin vaihtuvat. Samalla tavalla maiseman vaihtuminen pitäsi synkronoida soutunopeuteen.
Videot siis pitäisi kuvata todellisilla reiteillä, ja niitä voisi kuvata useampia eri reittejä.
Ei luulisi mikään mahdoton toteutettavaksi. Ja kysyntä olisi taattua, jos syteemin saisi kitkattomasti pelaamaan. Hinta vaan voisi tulla monille esteeksi.
Mutta mitä ongelmia pitäisi ratkaista, että systeemi tuntuisi luonnolliselta?

Sivut

Kommentit (20)

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

lokki kirjoitti:
Tuollainen on ollut muutaman vuoden yleisessä käytössä.

https://zwift.com/

Tässä video, miltä tuolla pyöräileminen näyttää. Tuo systeemi säätää vastusta mäkien mukaan ja muutenkin matkii näyttämäänsä virtuaalitodellisuutta. Käsittääkseni siihen on mallinnettu kaupunkeja niin, että voit tehdä pyörälenkkisi vaikka Lontoossa kiertelemällä. 

Noita screenipohjaisia on ihan yleisesti kuntokeskuksissa. Osassa pyörät on synkattu maiseman mukaan, osassa ei.

Virtuaalihommissa on toistaiseksi rasitteena se toteutus isolla ja kömpelöllä kypärällä. Iso osa ihmisistä pitää sitä epämiellyttävänä pitemmän päälle ja lajeissa, joissa pää liikkuu paljon, istuvuus pitää olla loistava. Mikä taas tuottaa ongelma hikoilun yms kanssa. Lisänä virtual sickness, joka tulee toisille hyvin nopeasti (riippuu tietysti simulaation tapahtumista). Joku cave taas on liian kallis.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kontra1
Seuraa 
Viestejä4974

MooM kirjoitti:
lokki kirjoitti:
Tuollainen on ollut muutaman vuoden yleisessä käytössä.

https://zwift.com/

Tässä video, miltä tuolla pyöräileminen näyttää. Tuo systeemi säätää vastusta mäkien mukaan ja muutenkin matkii näyttämäänsä virtuaalitodellisuutta. Käsittääkseni siihen on mallinnettu kaupunkeja niin, että voit tehdä pyörälenkkisi vaikka Lontoossa kiertelemällä. 

Noita screenipohjaisia on ihan yleisesti kuntokeskuksissa. Osassa pyörät on synkattu maiseman mukaan, osassa ei.

Virtuaalihommissa on toistaiseksi rasitteena se toteutus isolla ja kömpelöllä kypärällä. Iso osa ihmisistä pitää sitä epämiellyttävänä pitemmän päälle ja lajeissa, joissa pää liikkuu paljon, istuvuus pitää olla loistava. Mikä taas tuottaa ongelma hikoilun yms kanssa. Lisänä virtual sickness, joka tulee toisille hyvin nopeasti (riippuu tietysti simulaation tapahtumista). Joku cave taas on liian kallis.

Vai on sellaisia synkattuja screenejä Suomessakin? Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. Eli video reitistä pitäisi kuvata laajakuvana.

Ohjaustangon kääntäminen  pitäisi kääntää kuvaa vastaavasti, eli tietä pitäisi seuraisi ohjaamalla, muuten joutuisi ojaan.

Mäen asennon mukaan pyörä pitäisi kallistua pituussuunnassa, ja vastus muuttua mäen kallistuksen mukaan.

Oikein hienossa systeemissä tien kaartuessa mekanismi siirtäisi pyöräilijää sivuttain, eli hänen pitäisi ohjaustankoa kääntämällä saada pyörä kallistumaan vastasuuntaan. Eli pyöräilijän pitäsi pitää itse pyörä pystyssä ohjaamalla koko ajan. Kotikäyttöön sellainen systeemi vaatisi tilaa ja rahaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

Kontra1 kirjoitti:
Vai on sellaisia synkattuja screenejä Suomessakin? Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. Eli video reitistä pitäisi kuvata laajakuvana.

Ohjaustangon kääntäminen  pitäisi kääntää kuvaa vastaavasti, eli tietä pitäisi seuraisi ohjaamalla, muuten joutuisi ojaan.

Mäen asennon mukaan pyörä pitäisi kallistua pituussuunnassa, ja vastus muuttua mäen kallistuksen mukaan.

Oikein hienossa systeemissä tien kaartuessa mekanismi siirtäisi pyöräilijää sivuttain, eli hänen pitäisi ohjaustankoa kääntämällä saada pyörä kallistumaan vastasuuntaan. Eli pyöräilijän pitäsi pitää itse pyörä pystyssä ohjaamalla koko ajan. Kotikäyttöön sellainen systeemi vaatisi tilaa ja rahaa.

Ja ihan superviimeisenpäälle-systeemissä raivattaisiin luontoon reittejä ja urheilijalla olisi metallista (laitehulluilla lujitemuovista) tehty mekaaninen kulkuneuvo, jossa polkimien voima välitettäsiiin ketjulla takapyörään ja ohjata voisi kääntämällä etupyörää ohjaustangolla. Bonuksena olisi aito vaaran tunne mäkiä laskiessa ja lisäjännitystä varten reitille voisi myös laittaa AI:n ohjaamia isoja metallikulkuneuvoja, jotka voivat liiskata urheilijan. Jos vielä saisi niin, että joku drone seuraisia urheilijaa ja pudottaisi taivaalta välillä vettä, räntää ja lunta ajajan niskaan, valtava tuuletin puhaltaisi kovalla voimalla aina edestä ja se reitti olisi jäähdytetyssä kylmätilassa, niin voisi simuloida tosi hyvin sään vaihteluja.

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Kontra1 kirjoitti:
MooM kirjoitti:
lokki kirjoitti:
Tuollainen on ollut muutaman vuoden yleisessä käytössä.

https://zwift.com/

Tässä video, miltä tuolla pyöräileminen näyttää. Tuo systeemi säätää vastusta mäkien mukaan ja muutenkin matkii näyttämäänsä virtuaalitodellisuutta. Käsittääkseni siihen on mallinnettu kaupunkeja niin, että voit tehdä pyörälenkkisi vaikka Lontoossa kiertelemällä. 

Noita screenipohjaisia on ihan yleisesti kuntokeskuksissa. Osassa pyörät on synkattu maiseman mukaan, osassa ei.

Virtuaalihommissa on toistaiseksi rasitteena se toteutus isolla ja kömpelöllä kypärällä. Iso osa ihmisistä pitää sitä epämiellyttävänä pitemmän päälle ja lajeissa, joissa pää liikkuu paljon, istuvuus pitää olla loistava. Mikä taas tuottaa ongelma hikoilun yms kanssa. Lisänä virtual sickness, joka tulee toisille hyvin nopeasti (riippuu tietysti simulaation tapahtumista). Joku cave taas on liian kallis.

Vai on sellaisia synkattuja screenejä Suomessakin? Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. Eli video reitistä pitäisi kuvata laajakuvana.

Ohjaustangon kääntäminen  pitäisi kääntää kuvaa vastaavasti, eli tietä pitäisi seuraisi ohjaamalla, muuten joutuisi ojaan.

Mäen asennon mukaan pyörä pitäisi kallistua pituussuunnassa, ja vastus muuttua mäen kallistuksen mukaan.

Oikein hienossa systeemissä tien kaartuessa mekanismi siirtäisi pyöräilijää sivuttain, eli hänen pitäisi ohjaustankoa kääntämällä saada pyörä kallistumaan vastasuuntaan. Eli pyöräilijän pitäsi pitää itse pyörä pystyssä ohjaamalla koko ajan. Kotikäyttöön sellainen systeemi vaatisi tilaa ja rahaa.

Tuo on jo simulaattori, jossa maisema vain on hoidettu silmikon kautta. En tiedä, onko niitä pyöräilyyn. Hinta tosiaan rajoittanee harrastajien intoa.

Mutta jo ihan silmien kautta tuleva tasapainoinfo on hämmnetävän tehokasta. Pääsin kokeilemaan laskettelu-VR-systeemiä ja oikeasti lähes kaaduin tasaisella lattialla, kun ajoin hyppyristä. Yleinen reaktio aloittelijalla, kuulemma. Vaikka kuinka tiesi, että seisoo tukevasti paikallaan.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11623

Joo, noita näytöillä pyöriviä maisemavideoita, joissa on korkeusprofiili synkattuna, mitä laite käyttää vastuksenkin säätöön, on ollut jo toistakymmentä vuotta. Olin itse asiassa aikanaan mukana kehittämässä niitä juttuja.

Virtuaalikypärä tms. ei siis ole mitään muuta kuin uusi näyttötekniikka vanhan tilalle. Mutta on siinä etunsa, jos riittävän hyvä ja halpa tekniikka kehittyy/yleistyy. 

Pikkuruinen kiinteä näyttö ja jotkut virtuaalilasit tms. eroavat lähinnä sen suhteen jälkimmäisten eduksi, että näkökenttä on laaja ja siihen saa todellisuuden tuntua pään liikkeiden perusteella. Jyrkkäkin ylä- tai alamäki häviää kiinteällä näytöllä tai on lattea, mutta virtuaalilaseilla tms ne kallistukset todella voi aistia visuaalisestikin, eikä vain vastuksen perusteella. 

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Ab Surd Oy kirjoitti:
Joo, noita näytöillä pyöriviä maisemavideoita, joissa on korkeusprofiili synkattuna, mitä laite käyttää vastuksenkin säätöön, on ollut jo toistakymmentä vuotta. Olin itse asiassa aikanaan mukana kehittämässä niitä juttuja.

Virtuaalikypärä tms. ei siis ole mitään muuta kuin uusi näyttötekniikka vanhan tilalle. Mutta on siinä etunsa, jos riittävän hyvä ja halpa tekniikka kehittyy/yleistyy. 

Pikkuruinen kiinteä näyttö ja jotkut virtuaalilasit tms. eroavat lähinnä sen suhteen jälkimmäisten eduksi, että näkökenttä on laaja ja siihen saa todellisuuden tuntua pään liikkeiden perusteella. Jyrkkäkin ylä- tai alamäki häviää kiinteällä näytöllä tai on lattea, mutta virtuaalilaseilla tms ne kallistukset todella voi aistia visuaalisestikin, eikä vain vastuksen perusteella. 

On siinä sekin etu, että laseilla reaalimaailma katoaa näkökentästä täysin. Ryhmätilanteessa ei näy kavereita, ei screenin ulkopuolisia juttuja näkökentän reunalla jne. Eikä näe itseään, vaan sen virtuaalisen hahmon, jos vaikka katsoo käsiään/mahaansa ;) tms.

Immersio on paljon täydellisempi laseilla monessa suhteessa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1764

Kontra1 kirjoitti:
Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. 

Parempi voisi olla kypärä mikä on niin iso, ettei se kosketa päätä ollenkaan ja jota ei tarvitse itse kannatella.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4974

Neutroni kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Vai on sellaisia synkattuja screenejä Suomessakin? Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. Eli video reitistä pitäisi kuvata laajakuvana.

Ohjaustangon kääntäminen  pitäisi kääntää kuvaa vastaavasti, eli tietä pitäisi seuraisi ohjaamalla, muuten joutuisi ojaan.

Mäen asennon mukaan pyörä pitäisi kallistua pituussuunnassa, ja vastus muuttua mäen kallistuksen mukaan.

Oikein hienossa systeemissä tien kaartuessa mekanismi siirtäisi pyöräilijää sivuttain, eli hänen pitäisi ohjaustankoa kääntämällä saada pyörä kallistumaan vastasuuntaan. Eli pyöräilijän pitäsi pitää itse pyörä pystyssä ohjaamalla koko ajan. Kotikäyttöön sellainen systeemi vaatisi tilaa ja rahaa.

Ja ihan superviimeisenpäälle-systeemissä raivattaisiin luontoon reittejä ja urheilijalla olisi metallista (laitehulluilla lujitemuovista) tehty mekaaninen kulkuneuvo, jossa polkimien voima välitettäsiiin ketjulla takapyörään ja ohjata voisi kääntämällä etupyörää ohjaustangolla. Bonuksena olisi aito vaaran tunne mäkiä laskiessa ja lisäjännitystä varten reitille voisi myös laittaa AI:n ohjaamia isoja metallikulkuneuvoja, jotka voivat liiskata urheilijan. Jos vielä saisi niin, että joku drone seuraisia urheilijaa ja pudottaisi taivaalta välillä vettä, räntää ja lunta ajajan niskaan, valtava tuuletin puhaltaisi kovalla voimalla aina edestä ja se reitti olisi jäähdytetyssä kylmätilassa, niin voisi simuloida tosi hyvin sään vaihteluja.

Sinä nyt et ymmärrä. Kesäaikana tietysti poljetaan luonnossa, kun säät on mukavia, mutta muina vuodenaikoina huonoilla ilmoilla pitäisi ajotuntuma simuloitua mahdollisimman luonnolliseksi.

Vai poljetko sinä 3 tuntia kuntopyörää yhtä soittoa kotonasi? Vain lehmän hermot omaava sellaiseen kykenee. Ja ainahan hullunkurisia keksintöjä aluksi vastustetaan. 

.......

Eikä tuo vielä mitään -  tämän seuraavan innovaation luettuasi heität läppärisi seinään, mutta älä sitten syytä minua - olen varoittanut.

Tuolla aikaisemmin kehittelin ajatusta virtuaalilasien käytöstä talvella kävelypolulle, jonka penkkoja  koiran ulkoiluttajat käyttävät koiriensa vessana. Kun GPS kytkettäisiin synkkaamaan video, joka on juuri sataneen lumen jäljiltä kävelypolulta, niin koirien jätöksiä ei näkyisi silmissä ollenkaan – vain hohtavaa hankea. Videokamera siis kuvaisi polkua eteenpäin, ja tietokone ymppäisi sen kuvan ja tallenetun videokuvan yhteen, ja korvaisi saastumeet penkat puhtaalla lumella ja myös koko edessä aukeavan maiseman. Samaa systeemiä, jota risteilyohjukset käyttävät maaston tunnistamiseen, käytettäisiin tässäkin, ja näin kuvat synkkautuisivat yhteen.  Puhtaan hangen video kuvattaisiin tietenkin kaunissa aurinkoisessa kevätsäässä, niin räntäkelissäkin tallustelija saisi nauttia kauniista kevätsäästä. Sen verran reaalikuvaa tarvittaisiin näyttää, että keskellä polkua olevat kasat voisi kiertää. Tällainen konstruktio olisi tietysi toteutukseltaan ihan eri luokkaa vaikeusasteeltaan, kuin nuo sisäkuntoilukonstruktiot.

Epäiletkö ettei tuollasen systeemin konstruoiminen olisi mahdollista, ja ettei kysyntä olisi taattu - on tuo koiraporukka sen verran edesvastuutonta ja hävytöntä sakkia.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4974

MooM kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
MooM kirjoitti:
lokki kirjoitti:
Tuollainen on ollut muutaman vuoden yleisessä käytössä.

https://zwift.com/

Tässä video, miltä tuolla pyöräileminen näyttää. Tuo systeemi säätää vastusta mäkien mukaan ja muutenkin matkii näyttämäänsä virtuaalitodellisuutta. Käsittääkseni siihen on mallinnettu kaupunkeja niin, että voit tehdä pyörälenkkisi vaikka Lontoossa kiertelemällä. 

Noita screenipohjaisia on ihan yleisesti kuntokeskuksissa. Osassa pyörät on synkattu maiseman mukaan, osassa ei.

Virtuaalihommissa on toistaiseksi rasitteena se toteutus isolla ja kömpelöllä kypärällä. Iso osa ihmisistä pitää sitä epämiellyttävänä pitemmän päälle ja lajeissa, joissa pää liikkuu paljon, istuvuus pitää olla loistava. Mikä taas tuottaa ongelma hikoilun yms kanssa. Lisänä virtual sickness, joka tulee toisille hyvin nopeasti (riippuu tietysti simulaation tapahtumista). Joku cave taas on liian kallis.

Vai on sellaisia synkattuja screenejä Suomessakin? Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. Eli video reitistä pitäisi kuvata laajakuvana.

Ohjaustangon kääntäminen  pitäisi kääntää kuvaa vastaavasti, eli tietä pitäisi seuraisi ohjaamalla, muuten joutuisi ojaan.

Mäen asennon mukaan pyörä pitäisi kallistua pituussuunnassa, ja vastus muuttua mäen kallistuksen mukaan.

Oikein hienossa systeemissä tien kaartuessa mekanismi siirtäisi pyöräilijää sivuttain, eli hänen pitäisi ohjaustankoa kääntämällä saada pyörä kallistumaan vastasuuntaan. Eli pyöräilijän pitäsi pitää itse pyörä pystyssä ohjaamalla koko ajan. Kotikäyttöön sellainen systeemi vaatisi tilaa ja rahaa.

Tuo on jo simulaattori, jossa maisema vain on hoidettu silmikon kautta. En tiedä, onko niitä pyöräilyyn. Hinta tosiaan rajoittanee harrastajien intoa.

Mutta jo ihan silmien kautta tuleva tasapainoinfo on hämmnetävän tehokasta. Pääsin kokeilemaan laskettelu-VR-systeemiä ja oikeasti lähes kaaduin tasaisella lattialla, kun ajoin hyppyristä. Yleinen reaktio aloittelijalla, kuulemma. Vaikka kuinka tiesi, että seisoo tukevasti paikallaan.

Merekulkuhallituksen laivasimulaattorissa koin vastaavanlaisen elämyksen,  kun laiva merenkäynnissä keikkui - eli piti tasapainoilla liikkumattomalla tasasella kiinteällä lattialla. 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

Kontra1 kirjoitti:
Sinä nyt et ymmärrä. Kesäaikana tietysti poljetaan luonnossa, kun säät on mukavia, mutta muina vuodenaikoina huonoilla ilmoilla pitäisi ajotuntuma simuloitua mahdollisimman luonnolliseksi.

Vai poljetko sinä 3 tuntia kuntopyörää yhtä soittoa kotonasi? Vain lehmän hermot omaava sellaiseen kykenee. Ja ainahan hullunkurisia keksintöjä aluksi vastustetaan.

En todellakaan, minulle tekee tiukkaa puoli tuntia luonnossa kuumana kesänä kerran viikossa. Joo, ymmärsin kyllä, mutta jotenkin tuo tuntui sellaiselta hifistelyltä, että piti aukoa päätä. Ei millään pahalla, se oli epätoivoinen yritys siihen, mitä normaalit ihmiset kutsuvat huumoriksi.

En minä vastusta simulaattoria, joskin keksin itse paljon mielenkiintoisempia asioita simuloitavaksi. Tosin fillarointi voisi sikäli toimia, että siinä g-voimat ovat yleensä aika maltillisia ja helposti simuloitavia pienellä kallistuksella. Vaihtuvat maisemat olisi kyllä mielenkiintoinen, mutta minä en maksaisi lisää g-voimista tai ojaan ajoista. Paitsi jos se olisi täysiverinen maasto- ja alamäkiajosimulaattori, mutta röykkyisen maaston simuloimiseen vaadittasiiin omakotitalon hintaista hydrauliikkaa.

Lainaus:
Eikä tuo vielä mitään -  tämän seuraavan innovaation luettuasi heität läppärisi seinään, mutta älä sitten syytä minua - olen varoittanut.

Hitto minkä teit. Pitäisi sinun tietää, etten käytä mitään rimpuloita, vaan minulla on iso pöytäkone. Ja nyt on kipsilevyssä lapsen mentävä reikä. Harmi sinänsä, että lapset ovat jo niin isoja, ettei heistä ole mahtavaa, että isä teki uuden kulkureitin.

Lainaus:
Tuolla aikaisemmin kehittelin ajatusta virtuaalilasien käytöstä talvella kävelypolulle, jonka penkkoja  koiran ulkoiluttajat käyttävät koiriensa vessana. Kun GPS kytkettäisiin synkkaamaan video, joka on juuri sataneen lumen jäljiltä kävelypolulta, niin koirien jätöksiä ei näkyisi silmissä ollenkaan – vain hohtavaa hankea. Videokamera siis kuvaisi polkua eteenpäin, ja tietokone ymppäisi sen kuvan ja tallenetun videokuvan yhteen, ja korvaisi saastumeet penkat puhtaalla lumella ja myös koko edessä aukeavan maiseman. Samaa systeemiä, jota risteilyohjukset käyttävät maaston tunnistamiseen, käytettäisiin tässäkin, ja näin kuvat synkkautuisivat yhteen.  Puhtaan hangen video kuvattaisiin tietenkin kaunissa aurinkoisessa kevätsäässä, niin räntäkelissäkin tallustelija saisi nauttia kauniista kevätsäästä. Sen verran reaalikuvaa tarvittaisiin näyttää, että keskellä polkua olevat kasat voisi kiertää. Tällainen konstruktio olisi tietysi toteutukseltaan ihan eri luokkaa vaikeusasteeltaan, kuin nuo sisäkuntoilukonstruktiot.

Epäiletkö ettei tuollasen systeemin konstruoiminen olisi mahdollista, ja ettei kysyntä olisi taattu - on tuo koiraporukka sen verran edesvastuutonta ja hävytöntä sakkia.

En usko, että se olisi vielä mahdollinen. Ei se ehkä kuitenkaan ole mitään "ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa" -teknomagiaa, mutta systeemin pitäisi olla aika varma, että sitä voisi käyttää liikenteessä. En myöskään jaksa uskoa, että nin ronkeleita on kovin paljoa, jotka maksaisivat montaa sataa tuollaisesta. Suurin osa ihmisistä on niin kuin ne koiranulkoiluttajat, eivät piittaa mitä katujen varsilla on. Ja ne loput asuvat maalla, jossa on tilaa koirille ja tyhjänvalittajille (mutta kuitenkin valituksen aiheita sen verran, että pysyvät virkeinä).

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Neutroni kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Sinä nyt et ymmärrä. Kesäaikana tietysti poljetaan luonnossa, kun säät on mukavia, mutta muina vuodenaikoina huonoilla ilmoilla pitäisi ajotuntuma simuloitua mahdollisimman luonnolliseksi.

Vai poljetko sinä 3 tuntia kuntopyörää yhtä soittoa kotonasi? Vain lehmän hermot omaava sellaiseen kykenee. Ja ainahan hullunkurisia keksintöjä aluksi vastustetaan.

En todellakaan, minulle tekee tiukkaa puoli tuntia luonnossa kuumana kesänä kerran viikossa. Joo, ymmärsin kyllä, mutta jotenkin tuo tuntui sellaiselta hifistelyltä, että piti aukoa päätä. Ei millään pahalla, se oli epätoivoinen yritys siihen, mitä normaalit ihmiset kutsuvat huumoriksi.

En minä vastusta simulaattoria, joskin keksin itse paljon mielenkiintoisempia asioita simuloitavaksi. Tosin fillarointi voisi sikäli toimia, että siinä g-voimat ovat yleensä aika maltillisia ja helposti simuloitavia pienellä kallistuksella. Vaihtuvat maisemat olisi kyllä mielenkiintoinen, mutta minä en maksaisi lisää g-voimista tai ojaan ajoista. Paitsi jos se olisi täysiverinen maasto- ja alamäkiajosimulaattori, mutta röykkyisen maaston simuloimiseen vaadittasiiin omakotitalon hintaista hydrauliikkaa.

Lainaus:
Eikä tuo vielä mitään -  tämän seuraavan innovaation luettuasi heität läppärisi seinään, mutta älä sitten syytä minua - olen varoittanut.

Hitto minkä teit. Pitäisi sinun tietää, etten käytä mitään rimpuloita, vaan minulla on iso pöytäkone. Ja nyt on kipsilevyssä lapsen mentävä reikä. Harmi sinänsä, että lapset ovat jo niin isoja, ettei heistä ole mahtavaa, että isä teki uuden kulkureitin.

Lainaus:
Tuolla aikaisemmin kehittelin ajatusta virtuaalilasien käytöstä talvella kävelypolulle, jonka penkkoja  koiran ulkoiluttajat käyttävät koiriensa vessana. Kun GPS kytkettäisiin synkkaamaan video, joka on juuri sataneen lumen jäljiltä kävelypolulta, niin koirien jätöksiä ei näkyisi silmissä ollenkaan – vain hohtavaa hankea. Videokamera siis kuvaisi polkua eteenpäin, ja tietokone ymppäisi sen kuvan ja tallenetun videokuvan yhteen, ja korvaisi saastumeet penkat puhtaalla lumella ja myös koko edessä aukeavan maiseman. Samaa systeemiä, jota risteilyohjukset käyttävät maaston tunnistamiseen, käytettäisiin tässäkin, ja näin kuvat synkkautuisivat yhteen.  Puhtaan hangen video kuvattaisiin tietenkin kaunissa aurinkoisessa kevätsäässä, niin räntäkelissäkin tallustelija saisi nauttia kauniista kevätsäästä. Sen verran reaalikuvaa tarvittaisiin näyttää, että keskellä polkua olevat kasat voisi kiertää. Tällainen konstruktio olisi tietysi toteutukseltaan ihan eri luokkaa vaikeusasteeltaan, kuin nuo sisäkuntoilukonstruktiot.

Epäiletkö ettei tuollasen systeemin konstruoiminen olisi mahdollista, ja ettei kysyntä olisi taattu - on tuo koiraporukka sen verran edesvastuutonta ja hävytöntä sakkia.

En usko, että se olisi vielä mahdollinen. Ei se ehkä kuitenkaan ole mitään "ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa" -teknomagiaa, mutta systeemin pitäisi olla aika varma, että sitä voisi käyttää liikenteessä. En myöskään jaksa uskoa, että nin ronkeleita on kovin paljoa, jotka maksaisivat montaa sataa tuollaisesta. Suurin osa ihmisistä on niin kuin ne koiranulkoiluttajat, eivät piittaa mitä katujen varsilla on. Ja ne loput asuvat maalla, jossa on tilaa koirille ja tyhjänvalittajille (mutta kuitenkin valituksen aiheita sen verran, että pysyvät virkeinä).

Ei tuo mitenkään mahdotonta ole teknisesti (sovelluskohde on älytön). Periaate on sama kuin pokemonissa

https://www.bbvaopenmind.com/en/beyond-pokemon-go-how-virtual-reality-wi...

mutta tietysti tuossa pitää vielä tunnistaa ne korvattavat elementit ja ympätä jotain niiden päälle dynaamisesti. Jos ympäristö muuten tulee videon kautta, riski tärkeiden asioiden (kaivo keskellä kulkureittiä, kohti tuleva hiljainen sähkörekka tms) hukkumisesta on paljon pienempi kuin jos näkymä on todellisuudesta laskettu kokonaan virtuaalinen. Ja keyempi toteuttaa tietysti.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4974

Neutroni kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Sinä nyt et ymmärrä. Kesäaikana tietysti poljetaan luonnossa, kun säät on mukavia, mutta muina vuodenaikoina huonoilla ilmoilla pitäisi ajotuntuma simuloitua mahdollisimman luonnolliseksi.

Vai poljetko sinä 3 tuntia kuntopyörää yhtä soittoa kotonasi? Vain lehmän hermot omaava sellaiseen kykenee. Ja ainahan hullunkurisia keksintöjä aluksi vastustetaan.

En todellakaan, minulle tekee tiukkaa puoli tuntia luonnossa kuumana kesänä kerran viikossa. Joo, ymmärsin kyllä, mutta jotenkin tuo tuntui sellaiselta hifistelyltä, että piti aukoa päätä. Ei millään pahalla, se oli epätoivoinen yritys siihen, mitä normaalit ihmiset kutsuvat huumoriksi.

En minä vastusta simulaattoria, joskin keksin itse paljon mielenkiintoisempia asioita simuloitavaksi. Tosin fillarointi voisi sikäli toimia, että siinä g-voimat ovat yleensä aika maltillisia ja helposti simuloitavia pienellä kallistuksella. Vaihtuvat maisemat olisi kyllä mielenkiintoinen, mutta minä en maksaisi lisää g-voimista tai ojaan ajoista. Paitsi jos se olisi täysiverinen maasto- ja alamäkiajosimulaattori, mutta röykkyisen maaston simuloimiseen vaadittasiiin omakotitalon hintaista hydrauliikkaa.

Lainaus:
Eikä tuo vielä mitään -  tämän seuraavan innovaation luettuasi heität läppärisi seinään, mutta älä sitten syytä minua - olen varoittanut.

Hitto minkä teit. Pitäisi sinun tietää, etten käytä mitään rimpuloita, vaan minulla on iso pöytäkone. Ja nyt on kipsilevyssä lapsen mentävä reikä. Harmi sinänsä, että lapset ovat jo niin isoja, ettei heistä ole mahtavaa, että isä teki uuden kulkureitin.

Lainaus:
Tuolla aikaisemmin kehittelin ajatusta virtuaalilasien käytöstä talvella kävelypolulle, jonka penkkoja  koiran ulkoiluttajat käyttävät koiriensa vessana. Kun GPS kytkettäisiin synkkaamaan video, joka on juuri sataneen lumen jäljiltä kävelypolulta, niin koirien jätöksiä ei näkyisi silmissä ollenkaan – vain hohtavaa hankea. Videokamera siis kuvaisi polkua eteenpäin, ja tietokone ymppäisi sen kuvan ja tallenetun videokuvan yhteen, ja korvaisi saastumeet penkat puhtaalla lumella ja myös koko edessä aukeavan maiseman. Samaa systeemiä, jota risteilyohjukset käyttävät maaston tunnistamiseen, käytettäisiin tässäkin, ja näin kuvat synkkautuisivat yhteen.  Puhtaan hangen video kuvattaisiin tietenkin kaunissa aurinkoisessa kevätsäässä, niin räntäkelissäkin tallustelija saisi nauttia kauniista kevätsäästä. Sen verran reaalikuvaa tarvittaisiin näyttää, että keskellä polkua olevat kasat voisi kiertää. Tällainen konstruktio olisi tietysi toteutukseltaan ihan eri luokkaa vaikeusasteeltaan, kuin nuo sisäkuntoilukonstruktiot.

Epäiletkö ettei tuollasen systeemin konstruoiminen olisi mahdollista, ja ettei kysyntä olisi taattu - on tuo koiraporukka sen verran edesvastuutonta ja hävytöntä sakkia.

En usko, että se olisi vielä mahdollinen. Ei se ehkä kuitenkaan ole mitään "ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa" -teknomagiaa, mutta systeemin pitäisi olla aika varma, että sitä voisi käyttää liikenteessä. En myöskään jaksa uskoa, että nin ronkeleita on kovin paljoa, jotka maksaisivat montaa sataa tuollaisesta. Suurin osa ihmisistä on niin kuin ne koiranulkoiluttajat, eivät piittaa mitä katujen varsilla on. Ja ne loput asuvat maalla, jossa on tilaa koirille ja tyhjänvalittajille (mutta kuitenkin valituksen aiheita sen verran, että pysyvät virkeinä).

Ai niin, tietysti kävelypolulla on vastaatulijoita ja ohittajia. Tarvitaan tietysti etätunnistimet joka suuntaan sitä varten. Mutta yksi merkittävä ongelma olisi siinä, että kun vastatulijaa ei varsinaisesti näkisi, tutut pitäisivät v-maisena kun ei heitä moikkaisi. Pitäisi jokin sopiva anteeksipyyntölappu ripustaa kaulaan ja jokin selitys siihen.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Kontra1 kirjoitti:
MooM kirjoitti:
lokki kirjoitti:
Tuollainen on ollut muutaman vuoden yleisessä käytössä.

https://zwift.com/

Tässä video, miltä tuolla pyöräileminen näyttää. Tuo systeemi säätää vastusta mäkien mukaan ja muutenkin matkii näyttämäänsä virtuaalitodellisuutta. Käsittääkseni siihen on mallinnettu kaupunkeja niin, että voit tehdä pyörälenkkisi vaikka Lontoossa kiertelemällä. 

Noita screenipohjaisia on ihan yleisesti kuntokeskuksissa. Osassa pyörät on synkattu maiseman mukaan, osassa ei.

Virtuaalihommissa on toistaiseksi rasitteena se toteutus isolla ja kömpelöllä kypärällä. Iso osa ihmisistä pitää sitä epämiellyttävänä pitemmän päälle ja lajeissa, joissa pää liikkuu paljon, istuvuus pitää olla loistava. Mikä taas tuottaa ongelma hikoilun yms kanssa. Lisänä virtual sickness, joka tulee toisille hyvin nopeasti (riippuu tietysti simulaation tapahtumista). Joku cave taas on liian kallis.

Vai on sellaisia synkattuja screenejä Suomessakin? Eiköhän nuo virtuaalikypärät sentään kutistu vielä aika paljon.

Virtuaalikuvan pitäisi olla sellainen, että päätä käännettäessä maisema muuttuu samalla tavalla, kuin luonnossakin. Eli video reitistä pitäisi kuvata laajakuvana.

Ohjaustangon kääntäminen  pitäisi kääntää kuvaa vastaavasti, eli tietä pitäisi seuraisi ohjaamalla, muuten joutuisi ojaan.

Mäen asennon mukaan pyörä pitäisi kallistua pituussuunnassa, ja vastus muuttua mäen kallistuksen mukaan.

Oikein hienossa systeemissä tien kaartuessa mekanismi siirtäisi pyöräilijää sivuttain, eli hänen pitäisi ohjaustankoa kääntämällä saada pyörä kallistumaan vastasuuntaan. Eli pyöräilijän pitäsi pitää itse pyörä pystyssä ohjaamalla koko ajan. Kotikäyttöön sellainen systeemi vaatisi tilaa ja rahaa.

Maastopyöräsimu.

https://www.youtube.com/watch?v=nxSpWZjn3eg

Myöhemmin videossa on Oculus Rifti käytössä.

Ei sitä voi 360 videota kuvaamalla tehdä jos pyörää pitää kyetä ohjaamaan, vaan reitit pitää mallintaa 3D:nä tai skannata laserilla. Kahdella kameralla kuvattu 360 stereo 3D video toimii jos pyörä liikkuu kiskoilla samaa reittiä kuin kuvausauto.

MooM
Seuraa 
Viestejä8012

Kontra1 kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Sinä nyt et ymmärrä. Kesäaikana tietysti poljetaan luonnossa, kun säät on mukavia, mutta muina vuodenaikoina huonoilla ilmoilla pitäisi ajotuntuma simuloitua mahdollisimman luonnolliseksi.

Vai poljetko sinä 3 tuntia kuntopyörää yhtä soittoa kotonasi? Vain lehmän hermot omaava sellaiseen kykenee. Ja ainahan hullunkurisia keksintöjä aluksi vastustetaan.

En todellakaan, minulle tekee tiukkaa puoli tuntia luonnossa kuumana kesänä kerran viikossa. Joo, ymmärsin kyllä, mutta jotenkin tuo tuntui sellaiselta hifistelyltä, että piti aukoa päätä. Ei millään pahalla, se oli epätoivoinen yritys siihen, mitä normaalit ihmiset kutsuvat huumoriksi.

En minä vastusta simulaattoria, joskin keksin itse paljon mielenkiintoisempia asioita simuloitavaksi. Tosin fillarointi voisi sikäli toimia, että siinä g-voimat ovat yleensä aika maltillisia ja helposti simuloitavia pienellä kallistuksella. Vaihtuvat maisemat olisi kyllä mielenkiintoinen, mutta minä en maksaisi lisää g-voimista tai ojaan ajoista. Paitsi jos se olisi täysiverinen maasto- ja alamäkiajosimulaattori, mutta röykkyisen maaston simuloimiseen vaadittasiiin omakotitalon hintaista hydrauliikkaa.

Lainaus:
Eikä tuo vielä mitään -  tämän seuraavan innovaation luettuasi heität läppärisi seinään, mutta älä sitten syytä minua - olen varoittanut.

Hitto minkä teit. Pitäisi sinun tietää, etten käytä mitään rimpuloita, vaan minulla on iso pöytäkone. Ja nyt on kipsilevyssä lapsen mentävä reikä. Harmi sinänsä, että lapset ovat jo niin isoja, ettei heistä ole mahtavaa, että isä teki uuden kulkureitin.

Lainaus:
Tuolla aikaisemmin kehittelin ajatusta virtuaalilasien käytöstä talvella kävelypolulle, jonka penkkoja  koiran ulkoiluttajat käyttävät koiriensa vessana. Kun GPS kytkettäisiin synkkaamaan video, joka on juuri sataneen lumen jäljiltä kävelypolulta, niin koirien jätöksiä ei näkyisi silmissä ollenkaan – vain hohtavaa hankea. Videokamera siis kuvaisi polkua eteenpäin, ja tietokone ymppäisi sen kuvan ja tallenetun videokuvan yhteen, ja korvaisi saastumeet penkat puhtaalla lumella ja myös koko edessä aukeavan maiseman. Samaa systeemiä, jota risteilyohjukset käyttävät maaston tunnistamiseen, käytettäisiin tässäkin, ja näin kuvat synkkautuisivat yhteen.  Puhtaan hangen video kuvattaisiin tietenkin kaunissa aurinkoisessa kevätsäässä, niin räntäkelissäkin tallustelija saisi nauttia kauniista kevätsäästä. Sen verran reaalikuvaa tarvittaisiin näyttää, että keskellä polkua olevat kasat voisi kiertää. Tällainen konstruktio olisi tietysi toteutukseltaan ihan eri luokkaa vaikeusasteeltaan, kuin nuo sisäkuntoilukonstruktiot.

Epäiletkö ettei tuollasen systeemin konstruoiminen olisi mahdollista, ja ettei kysyntä olisi taattu - on tuo koiraporukka sen verran edesvastuutonta ja hävytöntä sakkia.

En usko, että se olisi vielä mahdollinen. Ei se ehkä kuitenkaan ole mitään "ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa" -teknomagiaa, mutta systeemin pitäisi olla aika varma, että sitä voisi käyttää liikenteessä. En myöskään jaksa uskoa, että nin ronkeleita on kovin paljoa, jotka maksaisivat montaa sataa tuollaisesta. Suurin osa ihmisistä on niin kuin ne koiranulkoiluttajat, eivät piittaa mitä katujen varsilla on. Ja ne loput asuvat maalla, jossa on tilaa koirille ja tyhjänvalittajille (mutta kuitenkin valituksen aiheita sen verran, että pysyvät virkeinä).

Ai niin, tietysti kävelypolulla on vastaatulijoita ja ohittajia. Tarvitaan tietysti etätunnistimet joka suuntaan sitä varten. Mutta yksi merkittävä ongelma olisi siinä, että kun vastatulijaa ei varsinaisesti näkisi, tutut pitäisivät v-maisena kun ei heitä moikkaisi. Pitäisi jokin sopiva anteeksipyyntölappu ripustaa kaulaan ja jokin selitys siihen.

No jaa, jos toikkaroi Darth Vaderin näköisenä lenkillään, niin ehkä nämä tajuavat syyn moikkaamattomuudelle muutenkin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat