Seuraa 
Viestejä5280

Tivi: ”Tietokoneet mullistavalle” suomalaisfirmalle tyly loppu – rahat eivät riitä konkurssiin

" 28.8.2018 19:02

Yhtiö haki koneen toteutukseen rahaa menestyksekkäästi joukkorahoituksella sekä Kickstarter- että Indiegogo-palvelusta.

Vuonna 2014 perustettu Solu Machines kehitti mullistavaa Solu-tietokonetta, josta odotettiin suuria.

Solu Machines julkisti ”tietokoneiden Spotifyn” vuonna 2015 ja herätti tuolloin kansainvälistä huomiota. Nyt tarinalle on lyöty lopullinen piste, kertoo Tivi.

Solun konsepti oli hieman vaikea ymmärtää. Itse laite oli pieni, vain kämmenen kokoinen. Käyttäjän piti saada noin 19 euron kuukausimaksulla pilvestä tallennustila sekä kaikki sovellukset. Yhtiö haki koneen toteutukseen rahaa menestyksekkäästi joukkorahoituksella sekä Kickstarter- että Indiegogo-palvelusta.

Asiat eivät kuitenkaan sujuneet toivotulla tavalla, ja viime syksynä Solu Machines hakeutui konkurssiin.

Nyt on käynyt ilmi, ettei konkurssistakaan tullut mitään: konkurssihakemus raukesi. Käytännössä se tarkoittaa, että varat eivät riittäneet edes konkurssipesän selvittämiseen. Konkurssissa on tarkoituksena jakaa pesän varat velkojien kesken.

Solun hallituksessa istui monia suomalaisia it-vaikuttajia, muun muassa Taneli Tikka ja kansanedustaja Jyrki J. Kasvi. He ovat kommentoineet Solun tarinan päättymistä Twitterissä.

Tikka kertoo, että Solu ehti toimittaa noin 50 laitetta asiakkaille.

”Konkurssipesän jäi myös uusia iskemättömiä laitteita. Voisikohan ne ostaa sieltä pois ikään kuin muistoesineeksi? Itse sijoitin firmaan ja silti minullakaan ei ole Solu-laitetta. T-paita Solu-logolla sentään on”, hän kirjoittaa. "

Sivut

Kommentit (39)

Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä91

Kun kuulin että laitteen hinnan lisäksi pitää maksaa kyseisen suuruista kuukausimaksua, totesin mielessäni että se sitten siitä konseptista. Tähän mennessä tietotekniikan käyttäjät ovat tottuneet maksamaan nettiyhteydestä, laitteista ja tuoreesta viihteestä. Kaikki muu halutaan joko ilmaiseksi tai kaupanpäälle. Tältä kannalta Solu-konsepti olisi voinut toimia, mikäli operaattorit olisivat tarjonneet laitteen "ilmaiseksi". Vieläkin on sisällöntuotannon rahoituksen graalinmalja löytymättä. Oikeastaan ainut järkevä tapa olisi nähdäkseni että sisällön laskutus tapahtuisi operaattorin toimesta ja laskun kerryttäminen jotenkin superturvallisella tavalla TAI oikeastaan mieluiten siten, että operaattorit jakaisivat kiinteästä liittymämaksusta rahaa sisällön tuottamiseen jollakin reiluksi koetulla tavalla (vähän kuten Netflix yms. videoviihteen puolella) - ei oma ideani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6860

Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

skaribo
Seuraa 
Viestejä109

HuuHaata kirjoitti:
Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

Voisi olla aika ikävä pelata vaikkapa cs:go:ta. Jo mobiilinetti isoine pingeineen ajheuttaa ongelmia, ainakin niille, jotka pelaavat enempi vakavissaan. Itse pelaan vain pasianssia.

Mutta ei muuta tosiasiaa, että edes rehellisesti yrittäessäni tieteellä on useimmiten aika vähän mitään järkevää sanottavaa suhteessaan mielipiteisiin.
Huuhaata

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6860

skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

Voisi olla aika ikävä pelata vaikkapa cs:go:ta. Jo mobiilinetti isoine pingeineen ajheuttaa ongelmia, ainakin niille, jotka pelaavat enempi vakavissaan. Itse pelaan vain pasianssia.

Pelataanko noita mobiilinetin kautta? Mallissani jokaiselle perille optimoitaisiin konerypäs laskemaan sitä peliä / ohjelmaa. Pyrkien viemään laitteistovaatimukset käyttäjälle kohti nollaa ja laskentatehoa koneryppäälle kohti ääretöntä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

ovolo kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Graalin malja on täällä; https://www.youtube.com/watch?v=1o9l_uUdnmI 

Just noin! Käy sinäkin äkkiä sijoittamassa tulevaisuuden ilmaiseen energiaan, kun armollisesti tarjoavat  "investment opportunity"-mahdollisuutta. https://segmagnetics.com/ Tai vaihtoehtoisesti tee samanlaiset huijaussivut koskien sitä artikuloivaa tuuliturbiinia.

Jos ei minullakaan ole mitään muuta kuin ideoita, niin ottaako ne semmoisia sijoituksina vastaan?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6596

o_turunen kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Graalin malja on täällä; https://www.youtube.com/watch?v=1o9l_uUdnmI 

Just noin! Käy sinäkin äkkiä sijoittamassa tulevaisuuden ilmaiseen energiaan, kun armollisesti tarjoavat  "investment opportunity"-mahdollisuutta. https://segmagnetics.com/ Tai vaihtoehtoisesti tee samanlaiset huijaussivut koskien sitä artikuloivaa tuuliturbiinia.

Jos ei minullakaan ole mitään muuta kuin ideoita, niin ottaako ne semmoisia sijoituksina vastaan?

En nyt tiedä sinun ideoista, mutta 95 - 105% hyötysuhteella artikuloiva VAWTolis kova sana sijoitusneuvotteluissa.

skaribo
Seuraa 
Viestejä109

HuuHaata kirjoitti:
skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

Voisi olla aika ikävä pelata vaikkapa cs:go:ta. Jo mobiilinetti isoine pingeineen ajheuttaa ongelmia, ainakin niille, jotka pelaavat enempi vakavissaan. Itse pelaan vain pasianssia.

Pelataanko noita mobiilinetin kautta? Mallissani jokaiselle perille optimoitaisiin konerypäs laskemaan sitä peliä / ohjelmaa. Pyrkien viemään laitteistovaatimukset käyttäjälle kohti nollaa ja laskentatehoa koneryppäälle kohti ääretöntä.

Se on se Ping (latenssi), joka estää tällaiset haaveet.

Ping on TCP/IP-protokollan työkalu, joka kokeilee määrätynselvennä laitteen saavutettavuutta. Ping lähettää laitteelle ICMP echo request-paketin, johon etätietokone vastaa omalla echo reply -paketilla.

Tyypillisesti työkalu tulostaa sekä lähetettyjen ja vastaanotettujen pakettien määrän että latenssin.

Nykyään suuri osa verkkoon kytketyistä koneista ei vastaa ping-paketteihin, sillä vieraiden koneiden pingaaminen on harvinaista muutoin kuin tietomurtoa edeltävässä kartoituksessa. Myös jotkin Internet-madot etsivät saastutettavia koneita ping-pakettien avulla. Tämän vuoksi suurin osa verkoista suodattaa ping-paketit, joiden kohteina on verkon työasemat, ja jopa osa tärkeistä sähköposti- ja web-palvelimista jättää vastaamatta niihin.

Echo request pyyntöihin vastaamatta jättäminen rikkoo kuitenkin Internet-standardia RFC 1122, joka suosittaa jokaisen verkon laitteen kuuntelemaan ja vastaamaan pyyntöihin. Vastaamatta jättäminen on ongelmallista, kun ping-ohjelmaa pyritään käyttämään sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, verkko-ongelmien selvittämiseen.

Kaikkien verkkojen tulisi suodattaa sisään tulevat ping-paketit, joiden kohdeosoitteena on verkon yleislähetysosoite. Muutoin verkkoa voi käyttää alustana smurf-hyökkäyksessä.

ICMP echo request-pakettien suodattamisen yhteydessä asiaan perehtymättömät ylläpitäjät usein suodattavat myös muuta ICMP-liikennettä. ICMP-liikenne on kuitenkin välttämätöntä verkon kunnolliselle toiminnalle, ja tämän vuoksi monissa verkoissa on hyvin oudosti käyttäytyviä ongelmia johtuen vääristä suodatinsäännöistä, jotka estävät IP-protokollan standardien mukaista toimintaa

Mutta ei muuta tosiasiaa, että edes rehellisesti yrittäessäni tieteellä on useimmiten aika vähän mitään järkevää sanottavaa suhteessaan mielipiteisiin.
Huuhaata

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6860

skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

Voisi olla aika ikävä pelata vaikkapa cs:go:ta. Jo mobiilinetti isoine pingeineen ajheuttaa ongelmia, ainakin niille, jotka pelaavat enempi vakavissaan. Itse pelaan vain pasianssia.

Pelataanko noita mobiilinetin kautta? Mallissani jokaiselle perille optimoitaisiin konerypäs laskemaan sitä peliä / ohjelmaa. Pyrkien viemään laitteistovaatimukset käyttäjälle kohti nollaa ja laskentatehoa koneryppäälle kohti ääretöntä.

Se on se Ping (latenssi), joka estää tällaiset haaveet.

Ping on TCP/IP-protokollan työkalu, joka kokeilee määrätynselvennä laitteen saavutettavuutta. Ping lähettää laitteelle ICMP echo request-paketin, johon etätietokone vastaa omalla echo reply -paketilla.

Tyypillisesti työkalu tulostaa sekä lähetettyjen ja vastaanotettujen pakettien määrän että latenssin.

Nykyään suuri osa verkkoon kytketyistä koneista ei vastaa ping-paketteihin, sillä vieraiden koneiden pingaaminen on harvinaista muutoin kuin tietomurtoa edeltävässä kartoituksessa. Myös jotkin Internet-madot etsivät saastutettavia koneita ping-pakettien avulla. Tämän vuoksi suurin osa verkoista suodattaa ping-paketit, joiden kohteina on verkon työasemat, ja jopa osa tärkeistä sähköposti- ja web-palvelimista jättää vastaamatta niihin.

Echo request pyyntöihin vastaamatta jättäminen rikkoo kuitenkin Internet-standardia RFC 1122, joka suosittaa jokaisen verkon laitteen kuuntelemaan ja vastaamaan pyyntöihin. Vastaamatta jättäminen on ongelmallista, kun ping-ohjelmaa pyritään käyttämään sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, verkko-ongelmien selvittämiseen.

Kaikkien verkkojen tulisi suodattaa sisään tulevat ping-paketit, joiden kohdeosoitteena on verkon yleislähetysosoite. Muutoin verkkoa voi käyttää alustana smurf-hyökkäyksessä.

ICMP echo request-pakettien suodattamisen yhteydessä asiaan perehtymättömät ylläpitäjät usein suodattavat myös muuta ICMP-liikennettä. ICMP-liikenne on kuitenkin välttämätöntä verkon kunnolliselle toiminnalle, ja tämän vuoksi monissa verkoissa on hyvin oudosti käyttäytyviä ongelmia johtuen vääristä suodatinsäännöistä, jotka estävät IP-protokollan standardien mukaista toimintaa

No milläs selität sen, etten pysty tekemään paljon laskentatehoa vaativaa videoeditointia pilvessä? Ja se etten pysty on täysin järjetöntä, koska tällöin pitää ostaa itse kallis kone turhaan.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

HuuHaata kirjoitti:
skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

Voisi olla aika ikävä pelata vaikkapa cs:go:ta. Jo mobiilinetti isoine pingeineen ajheuttaa ongelmia, ainakin niille, jotka pelaavat enempi vakavissaan. Itse pelaan vain pasianssia.

Pelataanko noita mobiilinetin kautta? Mallissani jokaiselle perille optimoitaisiin konerypäs laskemaan sitä peliä / ohjelmaa. Pyrkien viemään laitteistovaatimukset käyttäjälle kohti nollaa ja laskentatehoa koneryppäälle kohti ääretöntä.

Se on se Ping (latenssi), joka estää tällaiset haaveet.

Ping on TCP/IP-protokollan työkalu, joka kokeilee määrätynselvennä laitteen saavutettavuutta. Ping lähettää laitteelle ICMP echo request-paketin, johon etätietokone vastaa omalla echo reply -paketilla.

Tyypillisesti työkalu tulostaa sekä lähetettyjen ja vastaanotettujen pakettien määrän että latenssin.

Nykyään suuri osa verkkoon kytketyistä koneista ei vastaa ping-paketteihin, sillä vieraiden koneiden pingaaminen on harvinaista muutoin kuin tietomurtoa edeltävässä kartoituksessa. Myös jotkin Internet-madot etsivät saastutettavia koneita ping-pakettien avulla. Tämän vuoksi suurin osa verkoista suodattaa ping-paketit, joiden kohteina on verkon työasemat, ja jopa osa tärkeistä sähköposti- ja web-palvelimista jättää vastaamatta niihin.

Echo request pyyntöihin vastaamatta jättäminen rikkoo kuitenkin Internet-standardia RFC 1122, joka suosittaa jokaisen verkon laitteen kuuntelemaan ja vastaamaan pyyntöihin. Vastaamatta jättäminen on ongelmallista, kun ping-ohjelmaa pyritään käyttämään sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, verkko-ongelmien selvittämiseen.

Kaikkien verkkojen tulisi suodattaa sisään tulevat ping-paketit, joiden kohdeosoitteena on verkon yleislähetysosoite. Muutoin verkkoa voi käyttää alustana smurf-hyökkäyksessä.

ICMP echo request-pakettien suodattamisen yhteydessä asiaan perehtymättömät ylläpitäjät usein suodattavat myös muuta ICMP-liikennettä. ICMP-liikenne on kuitenkin välttämätöntä verkon kunnolliselle toiminnalle, ja tämän vuoksi monissa verkoissa on hyvin oudosti käyttäytyviä ongelmia johtuen vääristä suodatinsäännöistä, jotka estävät IP-protokollan standardien mukaista toimintaa

No milläs selität sen, etten pysty tekemään paljon laskentatehoa vaativaa videoeditointia pilvessä? Ja se etten pysty on täysin järjetöntä, koska tällöin pitää ostaa itse kallis kone turhaan.

Jos data  ja ohjelma on mennyt sinne pilveen, niin ei kai siellä tapahtuva prosessointi ole internetin ongelma.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6860

Tai taitanee olla, että periaatteessa on olemassa mahdollisuuksia tehdä tuota pilvessä, mutta tällöin näin miettimättä tuntuu idioottimaiselta tehdä tuota muualla kuin pilvessä (koska laitteistokulut ja sitoutuneena oleminen siihen). No ehkä tuohon joku syy on, jos ei muu niin hölmö kuluttajien tottumukset.

jaho
Seuraa 
Viestejä813

HuuHaata kirjoitti:
skaribo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Asia mitä en ymmärrä on, miksei kaikkea sellaista laskentaa joka siihen sopii tungeta automaattisesti pilveen? Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa. Eikö ihan jonkun pelin näkymän laskeminen ole muodoltaan laskentaintensiivistä ilman, että vastauksena saatava data olisi järin kookasta.

Voisi olla aika ikävä pelata vaikkapa cs:go:ta. Jo mobiilinetti isoine pingeineen ajheuttaa ongelmia, ainakin niille, jotka pelaavat enempi vakavissaan. Itse pelaan vain pasianssia.

Pelataanko noita mobiilinetin kautta? Mallissani jokaiselle perille optimoitaisiin konerypäs laskemaan sitä peliä / ohjelmaa. Pyrkien viemään laitteistovaatimukset käyttäjälle kohti nollaa ja laskentatehoa koneryppäälle kohti ääretöntä.

Kuinka ajattelit toteuttaa viiveettömän 4K videon 60fps? Ei mitään iloa vaikka miten kova laskentanopeus pilvessä. Nytkin on jo ideoita että siirretään laskentaa webbiselaimelle miljoonalle käyttäjälle jotta pilvipalvelun ei tarvitse laskea niitää miljoonaa laskua yhtä aikaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat