Seuraa 
Viestejä17362

Chuck Yaegeria pidetään tarunomaisen äänivallin ylittäjänä.

https://www.youtube.com/watch?v=L7-N_5JcvdE

Kuitenkin saksalaiset ylittivät äänennopeuden todennäköisesti 5 kertaa Me-262 koneella. Yksi heistä jäi jopa henkiin siitä kertomaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Guido_Mutke

Myös Me-262 käyttöhje kertoo miten toimia yliääniylityksessä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

Ylitettiinkö äänennopeus jo 1945 ?
1. Kyllä
1. Kyllä
75.0%
3. Ylitettiin vahingossa.
3. Ylitettiin vahingossa.
18.7%
2. Ei
2. Ei
6.2%
4. Chuck Yaeger vasta ylitti 1947.
4. Chuck Yaeger vasta ylitti 1947.
0%
Ääniä yhteensä: 16

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Kommentit (14)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

Considered an important testbed for high-speed flight, VW120 was readied for an attempt at the World Speed Record then held by a Gloster Meteor at 616 mph (991 km/h). The second prototype, TG306, was a "backup" for the attempt before it fatally crashed.[7] On 12 April 1948, VW120 established a new World Air Speed Record of 604.98 mph (974.02 km/h) on a 62-mile (100 km) circuit. Then, on 6 September 1948, John Derry is thought to have probably exceeded the speed of sound in a shallow dive from 40,000 ft (12,195 m) to 30,000 ft (9,145 m). The test pilot Captain Eric "Winkle" Brown, who escaped a crash in 1949, described the DH 108 as "a killer".[8]

Vastaavat olosuhteet kuin Motkella.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

Goswell kirjoitti:
Mitä väliä menikö se äänivalli rikki vahingossa vai tarkoituksella, rikki se menee molemmissa.

Itz oolopaut footzun än kloori.

Mutke also made the controversial claim that he broke the sound barrier in 1945 in an Me 262, but mainstream opinion continues to regard Chuck Yeager as the first person to achieve this milestone in 1947 in a Bell X-1.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1385

Kannattaisiko nyt ihan ensin selvittää itselleen mitä äänen nopeuden ylittymisellä oikeasti tarkoitetaan.

Sillä ei tarkoiteta sitä, että ilman virtausnopeus siellä missä siipi on sitä kiihdyttänyt, on äänen nopeutta suurempi.

Niinpä Me262 ei ole lainaustesi ja linkkiesi mukaan äänen nopeutta ylittänyt, vaikka toista väität.

Lentokoneiden osalta sillä tarkoitetaan äänen nopeuden ylittymistä vaakalennossa stabiilissa lentotilassa, eli ei sen jälkeen kun äänenn nopeus on saatu ylittymään ensin syöksyssä ja sitten käännettyä kone vaakalentoon.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mach-luku

Kertoo siis asian täysin oikein:

Lainaus:
Ensimmäinen lentokone, joka ylitti vaakalennossa äänennopeuden oli amerikkalainen Bell X-1 vuonna 1947. Äänennopeus oli sitä ennen ylitetty ohjuksilla ja esim. kiväärin luodin lähtönopeus on ylisooninen.

Jos kuitenkin haluat ottaa kaikki tapaukset huomioon, niin ajankohta on vuosisatoja aikaisemmin kun oletat.

https://www.arc.id.au/CannonBallistics.html

Kertoo 1800-luvun puolivälin jälkeen saavutetun 1700 ft/s nopeuksia pallonmuotoisella kuulalla tykistä ulos tullessaan, äänennopeus on kyllä ylittynyt jo selvästi aikaisemmin. Veikkaan että 1400-luku olisi lähempänä totuutta, mutta voi se olla vuosisadan aikaisemmin tai myöhemminkin. 1200- ja 1300-luvun kiinalaisraketeista ei paljon ole todisteita jäänyt, tai ainakaan niiden saavuttamista nopeuksista, eikä siihen aikaan ollut nopeuden mittaamiseen riittävän tarkkaa teknologiaa. Vanhoja tykkejä taas on säilynyt nykypäivään saakka, joten asia on helpommin todennettavissa.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

Spitfir syöksyssä M0.96.

On 5 February 1952, a Spitfire 19 of 81 Squadron based at Kai Tak in Hong Kong reached probably the highest altitude ever achieved by a Spitfire. The pilot, Flight Lieutenant Edward Ted Cyril Powles,[130]was on a routine flight to survey outside air temperature and report on other meteorological conditions at various altitudes in preparation for a proposed new air service through the area. He climbed to 50,000 ft (15,000 m) indicated altitude, with a true altitude of 51,550 ft (15,710 m). The cabin pressure fell below a safe level, and in trying to reduce altitude, he entered an uncontrollable dive which shook the aircraft violently. He eventually regained control somewhere below 3,000 ft (910 m) and landed safely with no discernible damage to his aircraft. Evaluation of the recorded flight data suggested he achieved a speed of 690 mph (1,110 km/h), (Mach 0.96) in the dive, which would have been the highest speed ever reached by a propeller-driven aircraft if the instruments had been considered more reliable.[127]

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat