Sivut

Kommentit (106)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

JPI kirjoitti:
Thor Hammer kirjoitti:
Kiteissä joita vein Piilaaksoon oli erikoinen fosfaattikide, jossa vetyatomit oli korvattu deuteriumilla, raskaalla vedyllä, sen IR-käyrä oli mielenkiintoinen.

No missähän fosfaatissa sitten oli vetyä? Oliko kyseessä orgaanisen yhdisteen fosfaatti vai oliko vety suolan kidevedessä?

Jos nyt pitäisi arvata, niin veikkaukseni on tämä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_dideuterium_phosphate

Ei ole orgaanista eikä deuterium ole kidevedessä. Ei noissa taajuuskahdennuskiteissä voi tietääkseni olla kidevettä. Monet niistä ovat erittäin arjoka kosteudelle ja vaativat suojakaasun tai ainakin silikageelikuivauksen ja korkeamman lämpötilan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

Thor Hammer kirjoitti:
Ei ollut vesi kidevedessä, vaan molekyylissä sanooko nimi  DLAP jotain?

No arvasin sitten pieleen sen DKDP:n.

En ole koskan kuullutkaan tuosta DLAP:sta, vaikka olen puuhannut vähän epälineaarisen optiikan kanssa. Näköjään siitä löytyy jotain artikkeleja 90-luvun vaihteesta, mutta liekö sittemmin paremmat aineet syrjäyttäneet sen.

Lainaus:
Hyvin erikoista oli, että kun olin seuraavana päivänä lähdössä Piilaaksoon, minulle illalla soitti kotiin tohtoriksi itsensä esitellyt venäläinen Lontoosta ja muistutti, etteivät kiteet saaneet joutua röntgensäteilyyn, "Ota ne taskuusi turvatarkastuksessa". Syytä ei kerrottu.

Röntgensäteily aiheuttaa kidevirheitä. Kidevirheet heikentävät toisen harmosen generointia ja absorboivat valoa. Se voi olla tuhoisaa, jos intensiteetti on gigawatti neliömillille. Se absurdilta kuulostava luku on arkipäivää ja selittyy sillä, että laservalo on äärimmäisen lyhyitä pulsseja ja keskimääräinen teho on tyypillisesti sadoista milliwateista kymmeniin watteihin.

Lainaus:
Jos vaikenen, tiedätte. Vedotkaa Jukka Ruukkiin jos haluatte, että olen jatkossakin täällä!

No voisit sinä itsekin tehdä jotain sen eteen ja lopettaa vaikkapa noin ensi alkuun lehtifirman ja sen työntekijöiden alatyylisen arvostelun joka kerta kun ne julkaisevat jotain, josta olet eri mieltä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

jaho kirjoitti:
Niin ja eikös se pii transendenttilukuna sisälläkin koko maailmankaikkeuden salaisuuden. Tosin ilmeisesti myös äärettömän määrän vääriä versioita tästä salaisuudesta.

Jos se "maailmankaikkeuden salaisuus", mikä se sitten lieneekään, on ilmaistavissa äärellisenä numerojonona, sitten se esiintyy äärettömän monta kertaa piissä. Jos se sisältää äärettömästi informaatiota, tilanne on monimutkaisempi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13943
Liittynyt16.3.2005

Minun muistaakseni KTP-kiteitä on käytetty joskus Kernin etäisyysmittareissa valon modulointiin. Ei noissa varsinaisesti suojakaasua ollut, kide kun oli hermeettisesti paketoitu. Nummelassa tuli tuommoisella perusviivaa mitatuksi.

Varmaan tohtorin patsaan paikankin saisi asetetuksi 0,1 mm tarkkuudella. Joku GPS on silkkaa pelleilyä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

Thor Hammer kirjoitti:
Epälineaariset kiteet, jotka kehittävät laservalosta femtosekunnissa harmoonisia monikertoja ja lyhentävät aallonpituutta ovat varsin erikoisia. Minä vein niitä aikoinani Novosibiskin yliopistolta Kalifiornian piilaaksoon, matkalla oli monia erikoisia seikkaluja.

Ne olivat varmasti hyvin eksoottisia tuohon aikaan, mutta ovat nyt arkipäivän teknologiaa. Jokaisessa vihreässä laserpointterissa on 1064 nm:n taajuuden 532 nm:ksi kahdentava kide. Niillä on myös paljon oudompia sovelluksia, kuten optiset parametrioskillaattorit tai taajuuskammat.

Nyt on materiaaleja monille taajuusalueille ja myös CW -kahdennus on mahdollinen. Korkeampia harmonisia ja monimutkaisempia taajuuksien summauksia tai erotuksia voidaan myös tuottaa.

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä932
Liittynyt21.7.2018

neutroni,

Kiitos lisätiedoista. Nämä tapahtumat olivat juuri tuossa 1990-luvun vaihteessa, Novosibirskin yliopiston aerosolilaboratorion päällikkö, tri Boris Gorbunov oli vierailulla firmassani ja päivällisellä kotonammekin kun kommunismi kaatui ja Jeltsin tuli valtaan, paikallislehti syöksyi haastattelemaan meitä. Nämä ovat varmaankin kehittyneet pian 30 vuoden aikana ja tietoni vanhentuneita. En silloin paljoa ymmärtänyt noista, DLAP oli vain minulle annettu nimi kiteelle ja infrapunakäyrä siitä. Tri Merkulov samasta laitoksesta jonka tapasin Pietarissa sanoi vain: "Huomaat että Piilaaksossa ovat kiinnostuneita". 

Kun laukkasin silloin korkean teknologian parissa maailmaa, kahdeksankin kertaa vuodessa yksin Yhdysvalloissa, he kai katsoivat minun sopivan kaupparatsuksi tuotteilleen.

o_turunen,

Kiitos lopultakin osin asiallisesta kommentista, herjaa "patsaastani" et kuitenkaan malttanut jättää kertomatta?

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä932
Liittynyt21.7.2018

Nuo netin ilmaiset proxypalvelimet ovat tuskastuttavan hitaita, ei niiden kanssa viitsi pelailla saati maksaa niistä. F-securen toimi alkuun erinomaisesti, nyt alkoi pätkiä, vihjaa kai että olisi maksun aika.

Ja jo periaatteesta, en halua täällä olla jos lehti ei niin halua. "Vieras tulee tavallaan, talo palaa aikanaan" sanoo wanha kansa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13943
Liittynyt16.3.2005

Neutroni kirjoitti:
Thor Hammer kirjoitti:
Epälineaariset kiteet, jotka kehittävät laservalosta femtosekunnissa harmoonisia monikertoja ja lyhentävät aallonpituutta ovat varsin erikoisia. Minä vein niitä aikoinani Novosibiskin yliopistolta Kalifiornian piilaaksoon, matkalla oli monia erikoisia seikkaluja.

Ne olivat varmasti hyvin eksoottisia tuohon aikaan, mutta ovat nyt arkipäivän teknologiaa. Jokaisessa vihreässä laserpointterissa on 1064 nm:n taajuuden 532 nm:ksi kahdentava kide. Niillä on myös paljon oudompia sovelluksia, kuten optiset parametrioskillaattorit tai taajuuskammat.

Nyt on materiaaleja monille taajuusalueille ja myös CW -kahdennus on mahdollinen. Korkeampia harmonisia ja monimutkaisempia taajuuksien summauksia tai erotuksia voidaan myös tuottaa.

Tiedoksi: nm ei ole SI-järjestelmässä taajuuden yksikkö.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13943
Liittynyt16.3.2005

o_turunen kirjoitti:
Minun muistaakseni KTP-kiteitä on käytetty joskus Kernin etäisyysmittareissa valon modulointiin. Ei noissa varsinaisesti suojakaasua ollut, kide kun oli hermeettisesti paketoitu. Nummelassa tuli tuommoisella perusviivaa mitatuksi.

Varmaan tohtorin patsaan paikankin saisi asetetuksi 0,1 mm tarkkuudella. Joku GPS on silkkaa pelleilyä.

Korjataan kirjoitusvirhe: KDP eikä KTP.

Sitten asiaan: Pitäisikö tohtorin patsas asettaa Nummelan torille vai lentokentälle vai jonnekin muualle?

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä932
Liittynyt21.7.2018

o_turunen,

Minä elän toivossa että sinulla jossain syvällä on kykyä asialliseenkin keskusteluun?

Ethän petä luottamustani?

Kerro mikä sai sinut vihaamaan minua? Voinko tehdä asialle jotain?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

o_turunen kirjoitti:
Tiedoksi: nm ei ole SI-järjestelmässä taajuuden yksikkö.

Jos ei se saivartelu nyt lopu, niin alan käyttää 1/cm -yksikköä. Se kelpaa nyt ainakin taajuuteen, aallonpituuteen ja energiaan näin ensi alkuun. Siinäpähän kärvistelette sitten, kun minä muunnan sähkötekniikassakin kWh:t cm^-1:ksi.

MooM
Seuraa 
Viestejä6892
Liittynyt29.6.2012

o_turunen kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:

Korjataan kirjoitusvirhe: KDP eikä KTP.

Sitten asiaan: Pitäisikö tohtorin patsas asettaa Nummelan torille vai lentokentälle vai jonnekin muualle?

Oisko tuossa ympyrän keskellä hyvä? Asentona voisi olla Dalin Narkissoksen muodonmuutos ja pienen lätäkön voisi siihen eteen rakentaa

https://en.wikipedia.org/wiki/Metamorphosis_of_Narcissus 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä642
Liittynyt15.5.2018

Thor Hammer kirjoitti:
o_turunen,

Minä elän toivossa että sinulla jossain syvällä on kykyä asialliseenkin keskusteluun?

Ethän petä luottamustani?

Kerro mikä sai sinut vihaamaan minua? Voinko tehdä asialle jotain?

Turunen on kommenteista päätellen 12 vuotias, ja voisi lopettaa jos sinäkin osaat käyttäytyä, etkä häiriköi avaamalla joka päivä samasta aiheesta ketjuja.

Yhtään järkevää viestiä ei ole siltä koskaan tullut, saattaa olla vajakki.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat