Sivut

Kommentit (106)

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä632
Liittynyt15.5.2018

Thor Hammer kirjoitti:
Minä "kuolen" tältä foorumilta näinä hetkinä kun proxy lakkaa toimimasta, en haluaisi jättää jälkeeni itsestäni ikävää kuvaa.

Kiitän kaikkia.

Sammuta tietokone ja modeemi ja kun käynnistät ne uudelleen, kone hakee uuden ip osoitteen automaattisesti.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005

Neutroni kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Tiedoksi: nm ei ole SI-järjestelmässä taajuuden yksikkö.

Jos ei se saivartelu nyt lopu, niin alan käyttää 1/cm -yksikköä. Se kelpaa nyt ainakin taajuuteen, aallonpituuteen ja energiaan näin ensi alkuun. Siinäpähän kärvistelette sitten, kun minä muunnan sähkötekniikassakin kWh:t cm^-1:ksi.

Miten olisi jos valon nopeus ilmoitettaisiin furlongs/fortnight? Entäs jos arssinoita olisi osoittajassa?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005

Tokilogi kirjoitti:
Thor Hammer kirjoitti:
Minä "kuolen" tältä foorumilta näinä hetkinä kun proxy lakkaa toimimasta, en haluaisi jättää jälkeeni itsestäni ikävää kuvaa.

Kiitän kaikkia.

Sammuta tietokone ja modeemi ja kun käynnistät ne uudelleen, kone hakee uuden ip osoitteen automaattisesti.

Kerro yksikin hyvä syy, miksi tohtorin kannattaisi käynnistää tietokone uudelleen.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3832
Liittynyt15.9.2015

Neutroni kirjoitti:
Thor Hammer kirjoitti:
Epälineaariset kiteet, jotka kehittävät laservalosta femtosekunnissa harmoonisia monikertoja ja lyhentävät aallonpituutta ovat varsin erikoisia. Minä vein niitä aikoinani Novosibiskin yliopistolta Kalifiornian piilaaksoon, matkalla oli monia erikoisia seikkaluja.

Ne olivat varmasti hyvin eksoottisia tuohon aikaan, mutta ovat nyt arkipäivän teknologiaa. Jokaisessa vihreässä laserpointterissa on 1064 nm:n taajuuden 532 nm:ksi kahdentava kide. Niillä on myös paljon oudompia sovelluksia, kuten optiset parametrioskillaattorit tai taajuuskammat.

Nyt on materiaaleja monille taajuusalueille ja myös CW -kahdennus on mahdollinen. Korkeampia harmonisia ja monimutkaisempia taajuuksien summauksia tai erotuksia voidaan myös tuottaa.

On niin pitkät tarinat netissä noista kiteistä, mutta minua askarruttaa lähinnä sen toiminta valovahvistimena. Sähkökentälläkö sen saa vahvistamaan, vai toisella valolla, vai miten?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

Kontra1 kirjoitti:
On niin pitkät tarinat netissä noista kiteistä, mutta minua askarruttaa lähinnä sen toiminta valovahvistimena. Sähkökentälläkö sen saa vahvistamaan, vai toisella valolla, vai miten?

Toisen harmonisen generoituminen ei tarkoita valon vahvistumista. Yhden tuplataajuisen fotonin muodostamiseen tarvitaan kaksi perustaajuuden fotonia, joten energia säilyy mutta siirtyy vain taajuudelta toiselle. Ja todellisuudessa tapahtuu myös tehoa hukkaavia sivuprosesseja.

En osaa selittää sitä mitenkään yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi. Idea on se, että kun aineessa kulkeva valon intensiteetti on riittävän suuri, valon sähkökenttä muuttaa aineen elektronitiloja (polarisaatio). Pienillä kentillä polarisaatio on lineaarisesti verrannollinen kenttään ja sitä voidaan kuvata taitekertoimella. Energiaa ei siirry taajuudelta toiselle. Mutta jos sähkökenttä on tarpeeksi suuri, polarisaation epälineaarisuus tulee merkittäväksi ja perustaajuuden lisäksi muodostuu korkeampia harmonisia (tai jos perustaajuuksia on useita, summa- ja erotustaajuuksia).

Laskuja löytyy Wikipediasta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Second-harmonic_generation

-

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Minun muistaakseni KTP-kiteitä on käytetty joskus Kernin etäisyysmittareissa valon modulointiin. Ei noissa varsinaisesti suojakaasua ollut, kide kun oli hermeettisesti paketoitu. Nummelassa tuli tuommoisella perusviivaa mitatuksi.

Varmaan tohtorin patsaan paikankin saisi asetetuksi 0,1 mm tarkkuudella. Joku GPS on silkkaa pelleilyä.

Korjataan kirjoitusvirhe: KDP eikä KTP.

Sitten asiaan: Pitäisikö tohtorin patsas asettaa Nummelan torille vai lentokentälle vai jonnekin muualle?

Oisko tuossa ympyrän keskellä hyvä? Asentona voisi olla Dalin Narkissoksen muodonmuutos ja pienen lätäkön voisi siihen eteen rakentaa

https://en.wikipedia.org/wiki/Metamorphosis_of_Narcissus../

Mahtaisiko onna hyvä valinta. Tuo ympyrästä erkautuva tie viittaa siihen, että kehästä saattaisi päästä poiskin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

Merkittävään toisen harmonisen muodostumiseen tarvitaan arkipäivän mittakaavassa hyvin voimakkaita kenttiä. Käytännössä siihen käytetään pulssilasereita, jossa pulssin pituus on piko- tai femtosekunteja, tai kahdentava kide sijoitetaan optiseen kaviteettiin, jossa on suuri intensiteetti. Usein taajuuskahdennuskide on laserin kaviteetissa ja muuttaa osan energiasta halutulle taajuudelle. Päätypeili on silloin mahdollisimman läpinäkyvä tuplataajudelle ja mahdollisimman heijastava perustaajuudelle.

Toisen harmonisen muodostumiseen ei tarvita välttämättä ihmeellisiä kiteitä. Se muodostuu missä tahansa läpinäkyvässä aineessa, vaikka silmän lasiaisessa, jos silmään osuu infrapunaisten laserpulssien diffuusisti heijastunut valo. Se näyttää oudolta, en kuitenkaan suosittele kokeilemaan kotona. Yksi laserinkorjaaja joskus näytti ilmiön, ei kai se niin vaarallista ole kuin oli vanha äijä ja näki niin tarkasti että pystyi huoltamaan pikkutarkkaa nysväämistä vaativia instrumentteja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

o_turunen kirjoitti:
Miten olisi jos valon nopeus ilmoitettaisiin furlongs/fortnight? Entäs jos arssinoita olisi osoittajassa?

No se on etäisyyden yksikkö per ajan yksikkö ja muunnos on vain triviaali kerroin, jonka laskee kerran tai katsoo jostain. Mutta 1/cm on perverssi mittayksikkö. On niitä muitakin (cgs-järjestelmä ja amerikkalaiset fyysikot, katson teitä), mutta 1/cm:ää käytetään oikeasti muuallakin kuin koulukirjoissa.

miilu
Seuraa 
Viestejä727
Liittynyt25.1.2011

Kontra1 kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Thor Hammer kirjoitti:
Epälineaariset kiteet, jotka kehittävät laservalosta femtosekunnissa harmoonisia monikertoja ja lyhentävät aallonpituutta ovat varsin erikoisia. Minä vein niitä aikoinani Novosibiskin yliopistolta Kalifiornian piilaaksoon, matkalla oli monia erikoisia seikkaluja.

Ne olivat varmasti hyvin eksoottisia tuohon aikaan, mutta ovat nyt arkipäivän teknologiaa. Jokaisessa vihreässä laserpointterissa on 1064 nm:n taajuuden 532 nm:ksi kahdentava kide. Niillä on myös paljon oudompia sovelluksia, kuten optiset parametrioskillaattorit tai taajuuskammat.

Nyt on materiaaleja monille taajuusalueille ja myös CW -kahdennus on mahdollinen. Korkeampia harmonisia ja monimutkaisempia taajuuksien summauksia tai erotuksia voidaan myös tuottaa.

Valovahvistimet kuiduissa pyörittää juurikin meidän tietoverkkoja. Vahvistimissa erbiumilla on avainrooli.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/2872/jukka+samonen+0301900....
Korumessuilta tuli joskus ostettua yksimuotokidettä erbiumseosteisena. Laitettu myyntiin kaiketi siksi että kidevirheitä oli liiaksi vahvistinkäyttöön.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005

Neutroni kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:

No se on etäisyyden yksikkö per ajan yksikkö ja muunnos on vain triviaali kerroin, jonka laskee kerran tai katsoo jostain. Mutta 1/cm on perverssi mittayksikkö. On niitä muitakin (cgs-järjestelmä ja amerikkalaiset fyysikot, katson teitä), mutta 1/cm:ää käytetään oikeasti muuallakin kuin koulukirjoissa.

Niinpä. Olin joskus konkkaronkassa fyysikon kanssa, joka intti spektroskopiasta 1/cm-yksiköissä. Hassua tietysti oli se, että Yliopiston fysiikan laitoksella ihmeteltiin ihan oikeasti kun puhuin hertseistä kun kerran oli kysymys valosta.

MooM
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt29.6.2012

o_turunen kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:

Niinpä. Olin joskus konkkaronkassa fyysikon kanssa, joka intti spektroskopiasta 1/cm-yksiköissä. Hassua tietysti oli se, että Yliopiston fysiikan laitoksella ihmeteltiin ihan oikeasti kun puhuin hertseistä kun kerran oli kysymys valosta.

Ah, nuo optiikan spektroskopit... Nille se aaltoluku yksikössä 1/cm on joku historiallinen reliikki. Kyllä ydinfyysikoiden tapa puhua spektrin taajuuksista energiana elektronivolteissa on järkevämpää ;)

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

o_turunen kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt, että missään oppikirjassa tai spektroskopian alan artikkelissa tai opinnäytteessä tai luennolla tai kerta kaikkiaan missään olisi käytetty hertsejä ilmaisemaan valon taajuutta. Yleisin tapa lienee taajuutta vastaavan tyhjiöaallonpituuden käyttö, johon minäkin syyllistyin, vaikka puhuin taajuudesta. Sekin pitää toisinaan kertoa Ångströmeinä (10 Å = 1 nm), ettei lukija vallan tylsistyisi. IR-spektroskopiatyypit rakastavat 1/cm:äänsä ja puolijohdefysiikassa käytetään usein fotonin energiaa elektronivoltteina, koska se kertoo millaisia vuorovaikutuksia fotoni aineessaa aiheuttaa, kun tiedetään elektronivyörakenne.  Mutta hertsit, ne ovat radioinsinöörien ja tietokonenörttien outoja pervouksia. Toki niitä voidaan käyttää ilmaisemaan vaikka pulssilaserin pulssitaajuutta, mutta että valon taajuutta, kaikkea sitä kuulee.

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä925
Liittynyt21.7.2018

Kas, minut on taas päästetty tänne ilman proxykiertotietäkin. Viisas päätös.

Joten huhut kuolemastani olivat liioiteltuja, olen pahoillani turunen jos juhlit jo.

Katsoin kuitenkin peiliin, kuten viisaat carter ja neuroni neuvoivat ja totta kyllä, olen kohteluni ansainnut, pegasos karkaa usein kun joku tökkii ja silloin tulee tekstiä jota myöhemmin pimeässäkin punastuu.

Yritän parantaa tapani ja keskittyä tieteeseen. Ei pidä provosoitua kun provosoidaan (Manu).

Hieman surettaa että "MooM": kin alentuu patsasherjaan, on sentään entinen päätoimittaja Tuula Koukku, Paukun sanoin "Kovan luokan fyysikko ja käheä äänikin". Toivotti minut tervetulleeksi kirjoittajaksi "Tieteeseen" , mutta lomansa jälkeen oli Paukku valistanut että olin G.W.Bushin ihailija ja antoi ymmärtää että moiset hänen lehteensä kirjoittavat vain "ruumiinsa yli". Paukku myös heitti roskikseen toisen HS-tieteen pääjuttuni, jolle oli jo päivämäärä annettu ja kehuttu. Republikaanisen Amerikan ihailijoilla ei ole sijaa Sanoman majatalossa, nyttemmin ei Renwallien talossakaan (Otavamedia).

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

Ei kun hetkinen, kuuntelin joskus luennon äärimmäisen stabiileista lasereista ja ajan mittaamisesta. Ne käyttivät hertsejä. Niillä oli laserin taajuutena joku älytön määrä numeroita, mitä nyt näkyvällä tai lähi-infrapunaisella valolla on, pilkku ja pari desimaalia perässä. Se oli sub Hz line width -hommia. Kuulemma se, jos detektori on muutaman sentin ylempänä tai alempana lähdettä, näkyy taajuudessa, koska yleinen suhteellisuusteoria.

Ja laserfysiikassa hertseillä voidaan kertoa kaistanleveys, vaikka keskitaajuus annetaan nanometreinä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt29.6.2012

Thor Hammer kirjoitti:

Hieman surettaa että "MooM": kin alentuu patsasherjaan, on sentään entinen päätoimittaja Tuula Koukku, Paukun sanoin "Kovan luokan fyysikko ja käheä äänikin".

Mitä ihmettä, olen aistivinani huumoria ja jopa itseironian tuikahduksen tässä muokatussa sitaatissa. Hienoa!

Patsaasta: halusin vain ehdottaa keskeistä paikkaa ja persoonaan sopivaa viittausta taidehistoriaan ja antiikin tarustoon. En tunne itse patsastarinaa muuten kuin täällä jonkun irvileuan muistutuksista. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat