Sivut

Kommentit (106)

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Neutroni kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Niinpä. Olin joskus konkkaronkassa fyysikon kanssa, joka intti spektroskopiasta 1/cm-yksiköissä. Hassua tietysti oli se, että Yliopiston fysiikan laitoksella ihmeteltiin ihan oikeasti kun puhuin hertseistä kun kerran oli kysymys valosta.

En ole koskaan nähnyt, että missään oppikirjassa tai spektroskopian alan artikkelissa tai opinnäytteessä tai luennolla tai kerta kaikkiaan missään olisi käytetty hertsejä ilmaisemaan valon taajuutta. Yleisin tapa lienee taajuutta vastaavan tyhjiöaallonpituuden käyttö, johon minäkin syyllistyin, vaikka puhuin taajuudesta. Sekin pitää toisinaan kertoa Ångströmeinä (10 Å = 1 nm), ettei lukija vallan tylsistyisi. IR-spektroskopiatyypit rakastavat 1/cm:äänsä ja puolijohdefysiikassa käytetään usein fotonin energiaa elektronivoltteina, koska se kertoo millaisia vuorovaikutuksia fotoni aineessaa aiheuttaa, kun tiedetään elektronivyörakenne.  Mutta hertsit, ne ovat radioinsinöörien ja tietokonenörttien outoja pervouksia. Toki niitä voidaan käyttää ilmaisemaan vaikka pulssilaserin pulssitaajuutta, mutta että valon taajuutta, kaikkea sitä kuulee.

Hertsien käyttö tyypillisimpänä yksikkönä taitaa lähteä mikroaaltoalueelta matalampiin energioihin (taajuuksiin ;)) päin, eli sinne radioalueelle ja sen alapuolelle (tai kai ne voice bandit ja muut on tavallaa RF:ää nekin).  Laitteissa (radiot ja lähettimet) taajuus hertseinä on oleellinenja siksi SM-säteilykin on järkevää käsitellä siinä yksikössä. Näkyvällä valolla aallonpituus on oleellinen, kun siihen skaalaan liittyy paljon materiaalien geometriaa, jossa on etäisyyksiä yms. pituuden yksikössä annettuja suureita. Ja korkeampienergisillä alueilla taas säteily vuorovaikuttaa aineen eri tasojen sidosenergioiden yms kanssa, ja näissä energia on se oleellinen suure. Noista kai se vaihtelu tulee + historiallinen painolasti.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2941
Liittynyt12.9.2012

Thor Hammer kirjoitti:
Kas, minut on taas päästetty tänne ilman proxykiertotietäkin. Viisas päätös.

Joten huhut kuolemastani olivat liioiteltuja, olen pahoillani turunen jos juhlit jo.

Katsoin kuitenkin peiliin, kuten viisaat carter ja neuroni neuvoivat ja totta kyllä, olen kohteluni ansainnut, pegasos karkaa usein kun joku tökkii ja silloin tulee tekstiä jota myöhemmin pimeässäkin punastuu.

Yritän parantaa tapani ja keskittyä tieteeseen. Ei pidä provosoitua kun provosoidaan (Manu).

Hieman surettaa että "MooM": kin alentuu patsasherjaan, on sentään entinen päätoimittaja Tuula Koukku, Paukun sanoin "Kovan luokan fyysikko ja käheä äänikin". Toivotti minut tervetulleeksi kirjoittajaksi "Tieteeseen" , mutta lomansa jälkeen oli Paukku valistanut että olin G.W.Bushin ihailija ja antoi ymmärtää että moiset hänen lehteensä kirjoittavat vain "ruumiinsa yli". Paukku myös heitti roskikseen toisen HS-tieteen pääjuttuni, jolle oli jo päivämäärä annettu ja kehuttu. Republikaanisen Amerikan ihailijoilla ei ole sijaa Sanoman majatalossa, nyttemmin ei Renwallien talossakaan (Otavamedia).

Hyvä että Tohtori on ottanut opikseen ja puhuu välillä muistkain, kuin itsestään.

Optinen vahistin jossin kaapelissa, siis ilman sähkön syöttöä, kummastutti joskus vuosia sitten, mutta nythän keksin, että siihen tarvitaan laaseri pumpaamaan, ei energiaa luodakkaan tyhjästä.

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä1033
Liittynyt21.7.2018

Jatkoa piilaakson tarinalleni.

Ikävä kyllä Silicon Walley ei ollut kiinnostunut kiteistäni. Ensimmäinen Santa Claran firma jossa sovittu meeting johdon kanssa ilmoitti sihteerinsä suulla, että johtaja oli juuri vaihtanut firmaa ja minulle varattu lohdutukseksi 600 taalan suite Red Lionissa, veskikin oli suurempi kuin olohuoneemme.

Toisen firman, ultrapuhtaaseen piihin pohjautuvia alfailmaisimia valmistavan, tekninen johtaja, pieni musta unkarilainen fyysikko nauroi, että tyypillisiä ryssän tuotteita, "Niillä on aikaa kytätä kuukausia tankin vieressä katsomassa kiteen kasvua" ja vei minut syömään "Devils Hole"-ravintolaan, jossa valoa toivat vain vesikaivojen pinnalla palavat kaasuliekit, kaikki oli grillattua ja sievillä tarjoilijattarilla mustat pitkät hameet nilkkaan asti, päässä sarvet, takana väkäpäinen häntä ja mekon halkio vesirajaan, olin myyty paholaiselle jos tuollaista.

Myöhemmin vierailin sanotun firman seminaarissa Edinburgissa, olin Glasgovissa Skotlannissa toisen firman kurssilla. Piifirma oli tehnyt mm. Minuteman-ohjuksen kärjen ydinaseen vuotoja valvovan anturin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30440
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
Näkyvällä valolla aallonpituus on oleellinen, kun siihen skaalaan liittyy paljon materiaalien geometriaa, jossa on etäisyyksiä yms. pituuden yksikössä annettuja suureita. Ja korkeampienergisillä alueilla taas säteily vuorovaikuttaa aineen eri tasojen sidosenergioiden yms kanssa, ja näissä energia on se oleellinen suure. Noista kai se vaihtelu tulee + historiallinen painolasti.

Niin, kyllä noilla erikoisilla yksiköillä on yleensä joku järjellinen peruste. Kuten sanot, jotkut on valittu samaksi kuin tutkittavan systeemin fysikaaliset ominaisuudet (esim. eV) ja toiset liittyvät siihen, että vielä muutama vuosikymmen sitten yksinkertaisetkin laskutoimitukset olivat työläitä ja virhealttiita. Valitsemalla yksikkö, jolla säästi kertolaskun tai pari, vähennettin virheitä ja tehostettiin työtä enemmän kuin hämärään yksikkön perhedyttäminen ja tottuminen vaati tai mahdollistettiin hieman tarkemman mallin laskeminen hitailla tietokoneilla. Nyt laskimet ja tietokoneet laskevat kaikki laskut, SI-järjestelmä on yksinkertaisin, ja nuo kaikki vanhat hienoudet ovat vain historiallista painolastia, josta marmatetaan mutta ei kukaan jaksa alkaa tosissaan muuttamaan mitään.

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä1033
Liittynyt21.7.2018

Tuo muutos SI-järjrstelmään sekoittikin pahasti, kun olin lukenut 1961-63 kemiaa/metallurgiaa Tekniska Läroverket i H:forss' issa, oppi oli giorgi-yksiköissä. Hyvin korkeatasoinen oppilaitos teknilliseksi opistoksi, yliopiston systeemi opintokirjoineen ja tentteineen joissa sai käyttää suomea, luennoijina monia samoja nimekkäitä proffia kuin yliopistolla, mm. Järnefeld, kemiassa von Konow ja tunnettu matemaatikko Elfing.

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Luulisin, että eV tulee ihan instrumentaalisista faktoista. Kun aikanaan on tutkittu ainetta (esim. valosähköinen ilmiö), on tarvittu beami, jonka hiukkasten energia on varaus*jännite, ja on luonnollista, että varaus on e (tai sen monikerta),  ja jännite voltteja. Sitä ei ole silloin tarvinnut muuttaa jouleiksi, kun sillä samalla hiekkalaatikolla on leikitty. Luonnonvakioistakin todennäköisesti käytetttiin eV:na ilmaistuja muotoja. Ja kyllähän lukuarvoina erityisesti atomin elektroneihin liittyvissä ilmiöissä eV on järkevää suuruusluokaa, joule on kovin iso yksikkö noihin. Ydinhommissa ollaankin sitten keveissä ja meveissä...

Mutta joo, tietysti SI jyrää ja non-SI-rinnakkaisyksiköistä  pitäisi yleisesti ottaen päästä eroon.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30440
Liittynyt16.3.2005

Thor Hammer kirjoitti:
Ikävä kyllä Silicon Walley ei ollut kiinnostunut kiteistäni.

Ilmeisesti se oli silloin niin erikoista teknologiaa, että sille ei nähty rahanarvoisia sovelluksia. Se oli varmaan totta, että venäläiset pystyivät paneutumaan eksoottisempiin ilmiöihin enemmän ihan tieteellisestä mielenkiinnosta.

hmk
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt31.3.2005

Tyypillisiä "taajuusyksiköitä" SM-säteilylle:

Radio- ja mikroaallot, suure = taajuus: MHz tai GHz

IR-säteily, suure = aaltoluku: cm^(-1)

Vis- ja UV-valo, suure = aallonpituus: nm

Röntgen- ja gammasäteily, suure = fotonin energia: eV, keV, MeV

SM-spektrin eri alueilla detektiomenetelmät ovat erilaiset, ja yleensä nuo eri alueiden "luonnolliset taajuusyksiköt" ovat seurausta siitä, miten säteilyä detektoidaan.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä1033
Liittynyt21.7.2018

neutroni,

Venäläiset vaikuttivat hieman pettyneiltä kun kerroin ettei kiinnostusta ollut piilaaksossa. Merkulov oli Helsingissä, vein oman firmani toimistoon Foorumissa, säästöpankin entisissä tiloissa. Sanoi että "joku teki niillä businesta Amerikoissa". Kun olin seuraavan kerran Pietarissa, olimme ranskalaisen toimittajan kanssa kauppaamassa kaivoskaasumonitoreja, Merkulov lensi Novosibirskista minua tapaamaan ja antoi listan harvinaisista maametalleista.

Puolen vuoden päästä Gorbunov varoitti minua, etten mainitsisi edes metallin nimeä telefaksien vaihdossamme (e-mail ei vielä ollut tullut), sillä Venäjän mafia oli sekaantuneet näiden kymmeniä kertoja kultaa kalliimpien metallien kauppaan. Myöhemmin kerrottiin, että Virossa oli tapettu vitisenkymmentä miestä tämän kaupan tiimoilta, mikä autopommilla, mikä löytyi satama-altaasta, vetäydyin busineksesta välittömästi, vähin mitä halusin ovelleni oli kaapinkokoinen mafioso.

Hupaisa episodi oli kun iltapimeällä vein Porschellani herroja takaisin, Merkulov oli ahtautunut kaksinkerroin lasten kuppi -istuimille taakse ja kuunteli synkkänä kun Gorbunov etupenkillä kehui miten hieno auto Pirsche oli. "Minne?", kysyin. Jonnekin Punavuoressa, oli vastaus. Gorbunov nauroi "Kerro vaan osoite". "Russian Embassy", tuhahti Merkulov harmistuneena. Eli virallisilla asioilla olivat.

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Thor Hammer kirjoitti:
No, tähänpä sitten keskustelu kiteistä jämähti ...

Tarkoitatko, että olisit halunnut lisää tilaisuuksia kertoa agenttifantasioitasi? Kiteiden fysikkaalisista ominaisuuksistahan et ole juuri puhunut.

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä1033
Liittynyt21.7.2018

MooM,

Vilpitön yritykseni oli elävöittää keskustelua omakohtaisilla kokemuksillani aiheesta. Eivät ne mitään "agenttitarinoita" ole vaan täyttä totta, käsi sydämellä.

Miksi ne herättävät niin paljon agressioita? Kateutta?

Kiteiden ominaisuuksista ... no, kun en tiedä, ajattelin antaa asiantuntijoiden puhua, toimia vain katalysaattorina keskustelulle ja onneksi näitä löytyikin, yllättävästi mm. "neutroni" näyttäisi olevan asiantuntija alalla.

Minä olin tuohon aikaan vain huipputekniikan myyntimies, vuosia myynti-insinöörin, tuotepäällikön ja osastopäällikön nimikkeillä isoissa taloissa, Orion, Tamro, Kaukomarkkinat ja lopulta ikioma yritykseni. Toki monella alalla tuli koulutettua itsensä, mm. sähkökemiallisiin kaasuantureihin sain valmistajajilla useita koulutuksia vuosien varrella, Bayer Compurilla Munchenissä, Interscanilla Kaliforniassa ja Bionics' lla Japanissa. Eipä ihme että Suomen ensimmäinen mikrolastutehdas Micronas Espoossa valitsi minut hyvin toksisten douppauskaasujensa hälyytyssysteemin rakentajaksi ja eräs suuri valtiollinen organisatio vastaavan systeemin ydinvoimalan turvaluokkaa okevan laitoksen vastaavan systeemin suunnittelijaksi/rakentajaksi, hermokaasujen havainnointi oli laji johon kukaan muu Suomessa ei silloin pystynyt, minä olin työskennellyt puolustusvoimien vastaavan laitoksen johtajan alaisuudessa aikaisemmin tutkimuskeskuksessa.

Mutta kiteistä neukut eivät kertoneet yksityiskohtia, antoivat näytteet, absorptiokäyrät ja patistivat jenkkeihin, yllättävästi näiltä sain ensimmäisen sariinianalysaattorinkin joita länsi kieltäytyi toimittamasta, uskomatonta maasta jossa vessapaperikin oli valtionsalaisuus. Houkuttelivat minua useasti Novosibirskin yliopistolle, lupasivat järjrstää asunnon ja kielikursseja, mutta minulle yksi kerta Siperiaa riitti, en mistään hinnasta sinne.

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Thor Hammer kirjoitti:
MooM,

Vilpitön yritykseni oli elävöittää keskustelua omakohtaisilla kokemuksillani aiheesta. Eivät ne mitään "agenttitarinoita" ole vaan täyttä totta, käsi sydämellä.

Miksi ne herättävät niin paljon agressioita? Kateutta?

Ainakin itse koen hilpeyttä. Tarinat ovat viihdyttäviä, mutta tässäkään ne eivät liity itse asiaan oikeastaan mitenkään. Huvitusta synnyttää myös se, miten lataat noihin juttuihin glamouria (kuljetat ihmisiä Porschellasi, majoitut luksushotelleissa jne) ja toisalta se, miten pettynyt olet, kun ketju hiljenee ja yleisö poistuu. 

Kiteisiin en osaa ottaa kantaa, kun en ole alan asiantuntija enkä edes soveltaja. Sen verran kiinnosti, että luin wikipediasta epälineaarisesta optiikasta yleensä ja katsoin pintapuolisesti, miten noita kiteitä hyödynnetään.

Thor Hammer
Seuraa 
Viestejä1033
Liittynyt21.7.2018

"Eivät liity itse asiaan mitenkään"

???

Minä kuljetin epälineaarisia kiteitä idän huippututkimuksesta lännen huippututkimukseen 1980-90 - lukujen taitteessa, jolloin niistä ei tiedetty täällä mitään.

Kyl mummo nyt on vaan kade?

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Thor Hammer kirjoitti:
"Eivät liity itse asiaan mitenkään"

???

Minä kuljetin epälineaarisia kiteitä idän huippututkimuksesta lännen huippututkimukseen 1980-90 - lukujen taitteessa, jolloin niistä ei tiedetty täällä mitään.

Kyl mummo nyt on vaan kade?

No ei se liity kiteiden ominaisuuksiin mitenkään. Se, että sinulla on ollut kiteitä hallussasi ja olet saanut niiden IR-spektrit (joista et tiedä, tai ainakaan kerro sen enempää), ei tuo mitään lisäarvoa itse asiaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat