Seuraa 
Viestejä328

Itse olen ehtinyt tähän eläkeikääni asti purkamaan satoja erilaisia laitteita. Näistä puretuista laiteista sitten saa paljon kompomenteja uusiin projekteihin ja kokeiluihin.
Ohessa tänään purkamani laiteen osia, mistä nämä ovat peräisin ?

Sivut

Kommentit (24)

JPI
Seuraa 
Viestejä27212

Vänni kirjoitti:
Itse olen ehtinyt tähän eläkeikääni asti purkamaan satoja erilaisia laitteita. Näistä puretuista laiteista sitten saa paljon kompomenteja uusiin projekteihin ja kokeiluihin.
Ohessa tänään purkamani laiteen osia, mistä nämä ovat peräisin ?

Aika makee osa tuo stepperi, jonka akselilla näyttäis olevan kuularuuvi.
Oisko joku kaikkein ensimmäisiä CD-lukijoita?

Itse purin joku aika sitten Epsonin skannerin ja irrotin siitä 10800 (muistaakseni.) pixelin lineaaarisen väri ccd-kennon. Mielenkiintoinen systeemi tuossa skannerissa sille miten kuvaa kimmotellaan kapeilla peileillä laitteen sisällä tuolle kennolle.
Tuota kennoa vois yrittää ajaa Arduinolla.

3³+4³+5³=6³

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5089

No eilen purin paineilmakäyttöisen suorahiomakoneen joka ei varsinaisesti kodinkone ole.
Jännä liikkuvien lameleiden avulla toimiva moottori siinä. Lamelit oli jumissa ja tarvitsee vielä uuden laakerin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vänni
Seuraa 
Viestejä328

Kuvassa olevat osat peräsin tietokoneen CD asemasta . Siis  osat ovat  laserluku/ kirjoitus laite , jota liikuttaa  ruuvilla varustettu steppimoottori , levyä pyörittää myös steppimoottori  ja vielä levyn poistokelkan  liikuttelu moottori joka on harjallinen ns. tasavirtamootto tämä osa on helpoin ottaa omaan käyttöön, pyörii taskulampun paristolla.  Steppimoottoreiden käyttöönotto vaatii jo enemmän elektroniikkaan perehtymistä.

Tietämyskone
Seuraa 
Viestejä198

Vänni kirjoitti:
Kuvassa olevat osat peräsin tietokoneen CD asemasta . Siis  osat ovat  laserluku/ kirjoitus laite , jota liikuttaa  ruuvilla varustettu steppimoottori , levyä pyörittää myös steppimoottori  ja vielä levyn poistokelkan  liikuttelu moottori joka on harjallinen ns. tasavirtamootto tämä osa on helpoin ottaa omaan käyttöön, pyörii taskulampun paristolla.  Steppimoottoreiden käyttöönotto vaatii jo enemmän elektroniikkaan perehtymistä.

Siitä on aikaa kun olen viimeksi CD-aseman purkanut. Viimeisin taisi olla kun rakentelin nettipöntön CD-aseman varaan ja piti puukottaa avausmekanismi, ettei live-linuxia saanut pois asemasta :)

Vuoden pari taisi se asema moista käyttöä kestää.

01000101 01001110 01001001 01000001 01000011

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

Kortinlukijan, vanhanaikaisen isoja muistikortteja CFC lukevan.
Piti vaihtaa mini-usb portti joka ei enää välittänyt PC:lle tietoa.
Mini-usb portti on susi, kaikissa laitteissa juurikin se on heikoin.

Vänni
Seuraa 
Viestejä328

Major_Breakthrough kirjoitti:
Muuttuuko esim tuulettimen sähkömoottori automaattisesti generaattoriksi ?
Jos tuulettimen moottori toteutettu kestomagneeteilla niin useimmissa tapauksessa pyöritettäessä kehittää myös sähköä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6616

Vänni kirjoitti:
Missä kuvassa olevaa osaa käytetään ?

Näyttää verhotankojen päissä olevalta stopparilta, jotta  liikkuvat verhonpitimet ei tipahda päädystä lattialle.

Vänni
Seuraa 
Viestejä328

ovolo kirjoitti:
Vänni kirjoitti:
Missä kuvassa olevaa osaa käytetään ?

Näyttää verhotankojen päissä olevalta stopparilta, jotta  liikkuvat verhonpitimet ei tipahda päädystä lattialle.

Aivan oikea vastaus oli.

Vänni
Seuraa 
Viestejä328

jaho kirjoitti:
Vänni kirjoitti:
Mistä puretusta laitteesta kuvassa on. 

Auton matkamittari säädettävällä lukemalla.

Kuva lankapuhelimen sykäyslaskijasta. Tällaisia oli joissain yleisissä paikoissa josta näki paljon puhelu tuli maksamaan. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat