Seuraa 
Viestejä25

Aina kuulee hirveätä hehkuttelua sähköautojen pienistä päästöistä, pienestä CO2-kuormasta. Ei tarvitse ottaa kuin vähän selvää asioista niin karu totuus paljastuu. Sähköautojen hehkuttelu on täyttä tuubaa, akuston tuottamisen CO2-ekvivalenssi on aivan hirveä. Pelkällä akuston tuottamisen CO2-ekvivalenssilla ajaa moposkootterilla 300-400tkm, kun taas akuston elinkaaari on vain 200tkm. Jopa jollain tyyliin perus Yariksella ajaa 100-130tkm pelkän sähköauton akuston CO2-ekvivalenssilla. Siihen päälle käytettävän sähkön aiheuttamat päästöt niin jopa Yaris pääsee lähelle sähköautoa CO2-ekvivalenssissa.

Taustafaktoja:

Itse käytän moposkootteria 12kk pk-seudulla. Mittaamani kulutuslukema on 1.8l/100km. Litium-pohjaisten akustojen tuotannon CO2-ekvivalenssi on 150-200kgCO2 per 1kWh akkukapasiteettia. Tesla Model S akku on 100kWh, eli Teslan akuston tuotannon CO2-ekvivalenssi on 15000-20000kgCO2. Tässä linkki ruotsalaisten tutkimusselvitykseen sähköautojen akustojen tuotannon päästöistä:

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---...

Bensalitran polttaminen aiheuttaa CO2-päästöjä 2.3kgCO2. Netistä löydetyn datan mukaan bensan tuotanto lisää 20% tuota CO2-lukemaa, joten bensalitran ekvivalenssi on n. 2.8kgCO2/l. Moposkootterilla voi pelkän Teslan akun päästöillä ajaa:
15000kg/(2.8*1.8kg/100km) = 297000km
20000kg/(2.8*1.8kg/100km) = 396000km
Eli bensamoposkootteri pääsee 300-400tkm samoilla päästöillä kuin Teslan pelkkä akusto aiheuttaa. Tähän päälle Teslassa kulutetun sähkön aiheuttamat CO2-päästöt ja moposkootteri pääsisi Teslan CO2-päästöillä 500tkm. Sähköautojen akustojen elinikä on vain 200tkm, joten totuus on että samoilla päästöillä bensamoposkootteri pääsee 2.5-kertaisen matkan verrattuna Teslaan!

Mitenkäs ihan normaali pienikulutuksinen bensa-auto? Esim. Yaris vie sen 5.5l/100km taloudellisella ajolla, eli kolminkertaisen määrän verrattuna moposkootteriin. Helpolla laskutoimituksella Yaris siis pääsee 170tkm Teslan akun+sähköntuotannon päästöillä, missä taasen Teslan akuston elinkaari tulee päätökseen 200tkm kohdalla. Eli, edes bensa-auto ei juurikaan häviä Teslalle verrattaessa todellisia CO2-ekvivalensseja. Auto joka kuluttaa 4.5l/100km on päästöissä tasoissa Teslan kanssa!

Sähköautojen hehkuttelu, jopa Euroopan ja Suomen viranomaistahoihin ulottuneena, on ihan täyttä tuubaa. Lopettakaa jo se akullisten sähköajoneuvojen hehkuttelu, myöntäkää faktat, ja siirtykää eteenpäin, kiitos. Käsiensä pesu akuston tuotannon CO2-päästöistä on suoranaista kusetusta. Emme voi ajatella että Suomi aiheuttaa pienet päästöt jos jossain Aasiassa tulee ne todelliset suuret sähköauton päästöt akustoa tuotettaessa. Sähköajoneuvot ovat erinomaisia jos ne saavat sähkönsä suoraan sähköverkosta, niinkuin esimerkiksi metro, juna ja raitiovaunu. Akustot ovat sekä kalliita että suuripäästöisiä. Ihmiskunnan olisi aika unohtaa akkuajoneuvot, myöntää faktat ja siirtyä eteenpäin. Mutta, eihän tällainen onnistu näiltä itteensä joka paikassa korostavilta maailmanparantaja-hehkuttelijoilta. Heidät pitäisi saada nyt heti aisoihin, ja yhteiskunnan tasolla pitäisi luopua akkuajoneuvokeskustelusta.

Jos oikeasti haluat ympäristöystävällisyyttä ja väitökselle olevasi mukana ilmastonmuutostalkoissa haluat oikeasti faktoihin perustuvaa pohjaa, ala kulkemaan päivittäiset matkasi mopo(skootteri)lla. Tätä minä olen jo tehnyt lähes 10v. Todellinen päästöekvivalenssi per matkustaja on pienempi kuin keskimääräisellä matkustajalla joukkoliikenteessä!

Sivut

Kommentit (41)

webster
Seuraa 
Viestejä1447

Tosipäästöt kirjoitti:

Eli bensamoposkootteri pääsee 300-400tkm samoilla päästöillä kuin Teslan pelkkä akusto aiheuttaa. Tähän päälle Teslassa kulutetun sähkön aiheuttamat CO2-päästöt ja moposkootteri pääsisi Teslan CO2-päästöillä 500tkm. Sähköautojen akustojen elinikä on vain 200tkm, joten totuus on että samoilla päästöillä bensamoposkootteri pääsee 2.5-kertaisen matkan verrattuna Teslaan!

Jos moposkootterilla ajaa 400000 kilometriä, menee siihen aikaa 27 vuotta kellon ympäri, vantaalaisella taksikuskilla siihen on mennyt neljä vuotta työaikaa.  Mitenkäs sitten ne matkustajat ja matkatavarat? Pitääkö jokaiselle ostaa oma mopo ja lähettää tavarat postissa? Eikä talvella ja sateessa mopoilu ole edes mukavaa.

Tosipäästöt kirjoitti:

Teslan akuston elinkaari tulee päätökseen 200tkm kohdalla.

Jaa, tässäpä jutussa samoilla akuilla on vedetty 400000 kilometriä ja: "Sadoistatuhansista kilometreistä huolimatta auton tehot ja ajettavuus eivät ole kärsineet. Vain toimintamatka on hieman hiipunut. Auton akun toimintamatka on Nyyssösen mukaan laskenut 400 kilometristä noin 370:een."

https://www.hs.fi/autot/art-2000005338572.html

Tosipäästöt kirjoitti:
 Eli, edes bensa-auto ei juurikaan häviä Teslalle verrattaessa todellisia CO2-ekvivalensseja. Auto joka kuluttaa 4.5l/100km on päästöissä tasoissa Teslan kanssa!

Auto joka kuluttaa4.5l/100km ei ole myöskään Teslan kokoinen. Teslaa pitäisikin verrata saman kokoluokan autoihin, seiskasarjan Bemareihin ja vastaaviin. 

Tosipäästöt kirjoitti:
Jos oikeasti haluat ympäristöystävällisyyttä ja väitökselle olevasi mukana ilmastonmuutostalkoissa haluat oikeasti faktoihin perustuvaa pohjaa, ala kulkemaan päivittäiset matkasi mopo(skootteri)lla. Tätä minä olen jo tehnyt lähes 10v. Todellinen päästöekvivalenssi per matkustaja on pienempi kuin keskimääräisellä matkustajalla joukkoliikenteessä!

Jos oikeasti haluaa ympäristöystävällisyyttä, ajaa polkupyörällä. Tai vaikkapa sellaisella nykyään niin muodikkaalla sähköfättiksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
webster
Seuraa 
Viestejä1447

webster kirjoitti:

Jos moposkootterilla ajaa 400000 kilometriä, menee siihen aikaa 27 vuotta kellon ympäri

Ja paskat siihen mitään 27 vuotta mene, kuka tomppeli sellaista väittää. Reilu vuosi vaan kun laskee oikein.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

Eräs toope arkkitehti Oulusta aikoinaan esitti täällä 3-paikkaista ja 3-pyörästä sähköautoa 10-20 KWH akuilla...jopa lyijyakuilla toimivaa ( 6-8 kpl ).

Järjetön idea..koska se säästäisi liikkaa luonnovaroja olisi aivan liian ekonominen...mutta järjettömän turvallinen..mm hirvikolarissa jne. Apuautona kauppakassina mieletön koska ruuat pysyisivät kylmänä ja ajajat lämpimänä toisin kuin nykyään..joka on aivan väärin

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

webster kirjoitti:
... Mitenkäs sitten ne matkustajat ja matkatavarat? Pitääkö jokaiselle ostaa oma mopo ja lähettää tavarat postissa? Eikä talvella ja sateessa mopoilu ole edes mukavaa.

Kuinka usein kehällä aamuruuhkassa töihin mennessä näet siinä isossa autossa tavaroita, tai matkustajia? Fakta on että lähes kaikki matkat autoilla tehdään yksin, ilman tavaroita. Mitä tuohon "epämukavuuteen" tulee, lämpöiset tai syksyllä sateenpitävät vaatteet on keksitty. Edes - 20C ei ole ongelma kun on toppahousut ja lämmin talvitakki ja alla kerrospukeutumista. Ja verrattuna sadevaatteissa tai topattuna pyöräilyyn, mopoilu ei hikoiluta (ei niillä vauhdeilla! :)) joten kertaluokkaa mukavampaa mennä noilla suojavaatteilla.

webster kirjoitti:
Jaa, tässäpä jutussa samoilla akuilla on vedetty 400000 kilometriä ja: "Sadoistatuhansista kilometreistä huolimatta auton tehot ja ajettavuus eivät ole kärsineet. Vain toimintamatka on hieman hiipunut. Auton akun toimintamatka on Nyyssösen mukaan laskenut 400 kilometristä noin 370:een."

https://www.hs.fi/autot/art-2000005338572.html

Okei, voi olla että ajaen lyhyehköjä matkoja tuollaisella massiivisella akulla saadaan akulle enemmän ikää koska akku ei ikinä syväpurkaudu, mikä on tunnetusti haitallista litium-pohjaisille akuille.

webster kirjoitti:
Auto joka kuluttaa4.5l/100km ei ole myöskään Teslan kokoinen. Teslaa pitäisikin verrata saman kokoluokan autoihin, seiskasarjan Bemareihin ja vastaaviin. 

Jep, tässä juurikin se totuuden siemen. Jos todella haluaa olla ilmastotalkoissa pitää olla valmis luopumaan jostain mukavuudesta, esim. siitä että aivan välttämättä tarvitsee sen massiivisen ison luokan auton siellä yksin kehällä seisoskeluun ruuhkassa. On se sitten pienempi auto, tai äärimmilleen vietynä pieni kaksipyöräinen näillä normaaleilla lyhyillä yksin tehdyillä kaupungin sisäisillä matkoilla.

webster kirjoitti:
Jos oikeasti haluaa ympäristöystävällisyyttä, ajaa polkupyörällä. Tai vaikkapa sellaisella nykyään niin muodikkaalla sähköfättiksellä.

Hikoilu... hitaus...

On testi, moposkootteri oli aamuruuhkassa 10min nopeampi kuin oma auto Konalasta Helsingin keskustaan ovelta ovelle! Lyhyehköillä matkoilla mopo on paras, pidemmillä matkoilla sitten kevari, johon itsekin tulen kyllä siirtymään, koska jopa kevariskootterilla bensankulutus on vain vähän päälle 2l/100km pintakaasulla.

Testi:
https://www.smoto.fi/?p=4933

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

Niin, ja minun skootteri on vanhanaikainen kaasarimalli, silti pääsen 1.8l/100km lukemaan huolellisella taloudellisella ajolla. Nykyään on ruiskukoneita moposkoottereissa. Ja kaksitahdeissa jopa suorasuihkutuskoneita millä jopa teinien kulutus 2l/100km. Tuollaisilla saattaisin päästä alle 1.5l/100km lukemiin!

Moposkootterien elinikä? Omalla kokemuksella sekä netistä lukien n. 50tkm laatumerkeillä. Runkoon kuluvat materiaalit hyvin marginaalisia autoon verrattuna, toki bensa-auton elinikä 400tkm että olisivatko tässä tasoissa elinkaariajatteluna?

lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Tosipäästöt kirjoitti:
Niin, ja minun skootteri on vanhanaikainen kaasarimalli, silti pääsen 1.8l/100km lukemaan huolellisella taloudellisella ajolla. Nykyään on ruiskukoneita moposkoottereissa. Ja kaksitahdeissa jopa suorasuihkutuskoneita millä jopa teinien kulutus 2l/100km. Tuollaisilla saattaisin päästä alle 1.5l/100km lukemiin!

Moposkootterien elinikä? Omalla kokemuksella sekä netistä lukien n. 50tkm laatumerkeillä. Runkoon kuluvat materiaalit hyvin marginaalisia autoon verrattuna, toki bensa-auton elinikä 400tkm että olisivatko tässä tasoissa elinkaariajatteluna?

Minäkin ajelin vuosikaudet 12 km työmatkaa kesät talvet moposkootterilla ja kokemukseni perusteella tuo 1,8l/100km kuulostaa yksittäiseltä ennätykseltä mittausvirheineen. Minulla pitkän ajan kulutus, vaikka erityisesti harjottelin vähällä kulutuksella ajamaan, oli 2,8 l/100km. Yksittäinen ennätys tankillisella 2,4 l/100km.

Skootterin omalla mittarilla mitattu matka näytti 4% liikaa, vaikka hankin erityisen suuret renkaat ja ajoin 3 bar paineilla. Pienemmillä ja matalapaineisemmilla renkailla mittarivirhe on vielä suurempi, jopa 10%.

Skootterin ongelma kulutuksen minimoinnissa on valtava ilmanvastus. Todellisuudessa skootterin ilmanvastus on suurempi kuin henkilöautossa, eikä skootterin renkaiden vierintävastuskerroinkaan ole autoa pienempi. Pienemmän painon takia vierintävastus on vähäisempi kuin autolla ja siksi polttoaineenkulutus on noin puolet auton kulutuksesta.

Matalakulutuksisia kaksipyöräisiä on tehty vähän. Parhailla päästään samaan kulutukseen, kuin autolla parhaimmillaan, eli noin litraan sadalla kilometrillä.

Tässä pari projektia aiheesta.

http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike.htm

https://www.youtube.com/watch?v=c014BoTLE24  .

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

lokki kirjoitti:
Minäkin ajelin vuosikaudet 12 km työmatkaa kesät talvet moposkootterilla ja kokemukseni perusteella tuo 1,8l/100km kuulostaa yksittäiseltä ennätykseltä mittausvirheineen. Minulla pitkän ajan kulutus, vaikka erityisesti harjottelin vähällä kulutuksella ajamaan, oli 2,8 l/100km. Yksittäinen ennätys tankillisella 2,4 l/100km.

Skootterin omalla mittarilla mitattu matka näytti 4% liikaa, vaikka hankin erityisen suuret renkaat ja ajoin 3 bar paineilla. Pienemmillä ja matalapaineisemmilla renkailla mittarivirhe on vielä suurempi, jopa 10%.

Skootterin ongelma kulutuksen minimoinnissa on valtava ilmanvastus. Todellisuudessa skootterin ilmanvastus on suurempi kuin henkilöautossa, eikä skootterin renkaiden vierintävastuskerroinkaan ole autoa pienempi. Pienemmän painon takia vierintävastus on vähäisempi kuin autolla ja siksi polttoaineenkulutus on noin puolet auton kulutuksesta.

Matalakulutuksisia kaksipyöräisiä on tehty vähän. Parhailla päästään samaan kulutukseen, kuin autolla parhaimmillaan, eli noin litraan sadalla kilometrillä.

Tässä pari projektia aiheesta.

http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike.htm

https://www.youtube.com/watch?v=c014BoTLE24  .


Mielenkiintoisia muoto-optimointeja. Tuo prätkän ja auton ilmanvastusvertailu on tosin 90km/h vauhdissa. Noissa vauhdeissa muoto tosiaan alkaa jo merkata enemmän kuin poikkipinta-ala neliömetreinä. Mutta veikkaisin että mopovauhdeissa, ja vielä kevarillakin 60-70km/h teillä olisi skootterin ilmanvastus selvästi alle autojen koska poikkipinta-ala on pienempi.

Ja skoottereiden tai pikkuprätkien moottoreitahan ei olla juurikaan optimoitu pienikulutuksisuuteen. Tämä jos tehtäisiin niinkuin nykyautoissa niin voitaisiin päästä pintakaasulla lähelle 1l/100km lukemia. Itse sain tuon 1.8l/100km tuloksen kun kerran mentiin Uudellemaalle tutun kaa käymään muutamissa luontokohteissa päiväreissuna. Kokonaismatka n. 150km. Tuohon lukemaan pääsemisessä auttoi varmasti, että olin juuri vaihtanut skootterini variaattoriin painavemmat rullat jolloin kone käy kiihdytyksissä pienemmillä kierroksilla, pienentäen kulutusta. Lisäksi, tutun skootteri kulkee alinopeutta, GPS:ään vain 41km/h joten ajoin koko matkan pintakaasulla, pienillä kierroksilla. Tuollaisella tyylillä pääsisi varmasti 2l/100km lukemiin taajamassa 40km/h teillä.

Pitäis mitata matkat yhdellä tankkausvälillä kännykän GPS:llä, ja yrittää ajaa taloudellisesti. Ilman mitään mietintää taloudellisesta ajosta, kaasu suurimman osan ajasta lähes pohjassa, kulutukseni on n. 2.3-2.5l/100km. Tuo lukema tosin vanhoilla kevyemmillä rullilla jolloin kone kävi kovemmilla kierroksilla.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

Tosipäästöt kirjoitti:
lokki kirjoitti:
Minäkin ajelin vuosikaudet 12 km työmatkaa kesät talvet moposkootterilla ja kokemukseni perusteella tuo 1,8l/100km kuulostaa yksittäiseltä ennätykseltä mittausvirheineen. Minulla pitkän ajan kulutus, vaikka erityisesti harjottelin vähällä kulutuksella ajamaan, oli 2,8 l/100km. Yksittäinen ennätys tankillisella 2,4 l/100km.

Skootterin omalla mittarilla mitattu matka näytti 4% liikaa, vaikka hankin erityisen suuret renkaat ja ajoin 3 bar paineilla. Pienemmillä ja matalapaineisemmilla renkailla mittarivirhe on vielä suurempi, jopa 10%.

Skootterin ongelma kulutuksen minimoinnissa on valtava ilmanvastus. Todellisuudessa skootterin ilmanvastus on suurempi kuin henkilöautossa, eikä skootterin renkaiden vierintävastuskerroinkaan ole autoa pienempi. Pienemmän painon takia vierintävastus on vähäisempi kuin autolla ja siksi polttoaineenkulutus on noin puolet auton kulutuksesta.

Matalakulutuksisia kaksipyöräisiä on tehty vähän. Parhailla päästään samaan kulutukseen, kuin autolla parhaimmillaan, eli noin litraan sadalla kilometrillä.

Tässä pari projektia aiheesta.

http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike.htm

https://www.youtube.com/watch?v=c014BoTLE24  .


Mielenkiintoisia muoto-optimointeja. Tuo prätkän ja auton ilmanvastusvertailu on tosin 90km/h vauhdissa. Noissa vauhdeissa muoto tosiaan alkaa jo merkata enemmän kuin poikkipinta-ala neliömetreinä. Mutta veikkaisin että mopovauhdeissa, ja vielä kevarillakin 60-70km/h teillä olisi skootterin ilmanvastus selvästi alle autojen koska poikkipinta-ala on pienempi.

Ja skoottereiden tai pikkuprätkien moottoreitahan ei olla juurikaan optimoitu pienikulutuksisuuteen. Tämä jos tehtäisiin niinkuin nykyautoissa niin voitaisiin päästä pintakaasulla lähelle 1l/100km lukemia. Itse sain tuon 1.8l/100km tuloksen kun kerran mentiin Uudellemaalle tutun kaa käymään muutamissa luontokohteissa päiväreissuna. Kokonaismatka n. 150km. Tuohon lukemaan pääsemisessä auttoi varmasti, että olin juuri vaihtanut skootterini variaattoriin painavemmat rullat jolloin kone käy kiihdytyksissä pienemmillä kierroksilla, pienentäen kulutusta. Lisäksi, tutun skootteri kulkee alinopeutta, GPS:ään vain 41km/h joten ajoin koko matkan pintakaasulla, pienillä kierroksilla. Tuollaisella tyylillä pääsisi varmasti 2l/100km lukemiin taajamassa 40km/h teillä.

Pitäis mitata matkat yhdellä tankkausvälillä kännykän GPS:llä, ja yrittää ajaa taloudellisesti. Ilman mitään mietintää taloudellisesta ajosta, kaasu suurimman osan ajasta lähes pohjassa, kulutukseni on n. 2.3-2.5l/100km. Tuo lukema tosin vanhoilla kevyemmillä rullilla jolloin kone kävi kovemmilla kierroksilla.

Voit olla väärässä...jos pystypyöräijän ilmanvastuskerroin on 1 ja auton 0,2 ja pintala pyöräilijällä 1 m2 ja autolla 2-2.5 M2 niin olet väärässä noin 50-60%.

Auto voittaa mennen tullen pienemmällä vastuksella.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä460

Tosipäästöt kirjoitti:
webster kirjoitti:
... Mitenkäs sitten ne matkustajat ja matkatavarat? Pitääkö jokaiselle ostaa oma mopo ja lähettää tavarat postissa? Eikä talvella ja sateessa mopoilu ole edes mukavaa.

Kuinka usein kehällä aamuruuhkassa töihin mennessä näet siinä isossa autossa tavaroita, tai matkustajia? Fakta on että lähes kaikki matkat autoilla tehdään yksin, ilman tavaroita. Mitä tuohon "epämukavuuteen" tulee, lämpöiset tai syksyllä sateenpitävät vaatteet on keksitty. Edes - 20C ei ole ongelma kun on toppahousut ja lämmin talvitakki ja alla kerrospukeutumista. Ja verrattuna sadevaatteissa tai topattuna pyöräilyyn, mopoilu ei hikoiluta (ei niillä vauhdeilla! :)) joten kertaluokkaa mukavampaa mennä noilla suojavaatteilla.

Ajelua autolla ilman lämmitystä pakkasella tuli kerran nuorempana kokeiltua, kun lämmityslaite oli hajonnut. Silloin auton tuulilasi jäätyi sisäpuolelta ja näkyvyyden katoaminen lopetti matkan teon. Talviautoilussa lämmityslaitetta voi pitää turvalaitteena.

Muuten olen samaa mieltä sähköautojen hiilidioksidipäästöistä. Akkujen lisäksi sähkökin pitäisi tuottaa hiilidioksidivapaasti. Kun sähköautoja kannattavat vihreät vastustavat ydinvoimaa, niin eipä taida ihmiskunnalla olla toivoa.

lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Ilmanvastusten suhteet säilyvät tietenkin samoina, sillä ilmanvastuksen kaavassahan muuttuu vain nopeus kaiken muun pysyessä samana. Skootterin ilmanvastukerroin on noin 1,1 ja otsapinta-ala 1 m², eli vastusala Cda= 1,1 m². Auton vastuskerroin on esim. 0,3 ja otsapinta 2 m², eli vastusala 0,6m². Auton ilmanvastus on siis kaikilla nopeuksilla 40% skootterin ilmanvastusta pienempi.

Edellisen viestini kuvassa näkyvään 90 km/h tehtyyn mittaukseen voit verrata pitämällä vierintävastusosiot samoina (eivät riipu nopeudesta) ja ottamalla molempien ilmanvastuksista neljäsosan.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

lokki kirjoitti:
Ilmanvastusten suhteet säilyvät tietenkin samoina, sillä ilmanvastuksen kaavassahan muuttuu vain nopeus kaiken muun pysyessä samana. Skootterin ilmanvastukerroin on noin 1,1 ja otsapinta-ala 1 m², eli vastusala Cda= 1,1 m². Auton vastuskerroin on esim. 0,3 ja otsapinta 2 m², eli vastusala 0,6m². Auton ilmanvastus on siis kaikilla nopeuksilla 40% skootterin ilmanvastusta pienempi.

Edellisen viestini kuvassa näkyvään 90 km/h tehtyyn mittaukseen voit verrata pitämällä vierintävastusosiot samoina (eivät riipu nopeudesta) ja ottamalla molempien ilmanvastuksista neljäsosan.

Autolla on nykyään jopa 0,25 ja parhailla 0,15 Cd.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17362

Errr siis 0.18 Cd.

Eli  "area ruled " car  pinta ala on 1.4 ja kerroin 0,18 silloin CdA on .18 x 1.4 = 0.252 ja mopedilla 1.1 x 1 = 1.2 eli ajonuevolla 1/4 !

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

^Joo, olette oikeassa noissa että ilmanvastuskerroin säilyy vakiona, eli auto voittaa kaksipyöräiset ilmanvastuksessa kaikilla nopeuksilla. Mun maalaisjärkilogiikka tuli tirtenkin siitä tyhmästä näppituntumasta että polkupyöräilyssä jota nuorena harrastin, pienillä nopeuksilla aerodynaamisuudella ei ole väliä. Mutta juuri näinhän se onkin. Ilmanvastus kun kasvaa räjähdysmäisesti nopeuden kasvaessa, jolloin lopputuloksena pienillä nopeuksilla vierintävastus dominoi ja vasta "suurilla" nopeuksilla ilmanvastuksella alkaa olla väliä.

Kysymys kuuluu, missä nopeudessa autolla ja skootterilla vierintävastus ja ilmanvastus ovat samansuuruiset, eli mitkä ovat "rajanopeudet" mistä alkaen ilmanvastukset alkaa dominoida?

Mikähän muuten tämän BMW:n flopanneen "skootterin" ilmanvastuskerroin mahtaa olla?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_C1

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat