Seuraa 
Viestejä1388

Eräissä transendenttisissä kirjoissa esitetyt seikat tuntuisivat puoltavan sellaista näkökulmaa, että demokratia ei ehkä sellaisena kuin me sen tunnemme säilyisi pääasiallisena välineenä vaikuttamiseen? Noissa kirjoissa puhutaan, että olisi maailmanlaajuisesti ehkä yli 80000 kuningasta ja kuningaskuntaa ja vielä, että tapahtuu hallinnon, vallan ja voiman alasajaminen ja elämän keston piteneminen. Yms.

Itse olen miettinyt tuota hallinnon alasajoa siitä näkökulmasta, että kansanedustajien määrää vain vähennettäisiin, mutta ei kokonaan poistettaisi. Lisäksi olen ajatellut, että tulisi välitön osittaisdemokratia etenkin noin 25-35 miljoonan asukkaan muodostettaviin uusiin Provinsseihin.

Suomessa olisi siten 200 edustajan asemesta 136 edustajaa jaoteltuna seuraavasti: Olisi 8 kappaletta 17 edustajan puoluetta.

1. Platina = Oikeistopuolue
2. Timantti = Ikisenaattoripuolue, Presidentti tms. valitsee jäsenet ikiedustajiksi tai elämänkestoisiksi edustajiksi.
3. Kulta = Keskustapuolue
4. Hopea = Vasemmistopuolue
5. Pronssi = Uskontopuolue
6. Rauta = Kansanpuolue, välitön suora demokratia ja kansalaisaloitteet, kuka tahansa voisi esiintyä Kongressissa
7. Savi = Vihreä Puolue
8. Kivi = Jokeri-puolue. Uusi kansan ja päättäjien yhdessä tahtoma nouseva puolue sen mukaan kuin uusia aatteita on.

8 x 17 edustajaa = 136 edustajaa.

Uusissa 25-35 miljoonan asukkaan provinsseissa olisi kultakin noin 5.2 miljoonan asukkaan valtiolta edustajana 17 edustajaa. Eli tämä olisi ehkä ns. YHDEKSÄS PUOLUE, joka hoitaisi kansainvälisemmässä ympäristössä tehtäviään kuin vain valtion aluella. Yhteensä edustajien kokonaismääräksi tulisi siis 153 edustajaa.

Tämä on tietenkin pelkkä fantasia, utopia tai unelma, mutta muuta ei nyt ole mieleeni juolahtanut sellaista kuinka demokratian kasvoja voisi muuntaa kohden puolittain aateliston nostamista jälleen osittain mukaan politiikkaan. Ja kuitenkin kansan vallan säilyttämistä lähes entisen veroisena mahdollisuutena.

Kuudes puolue eli Rauta eli Kansanpuolue käyttäisi siis suoraa välitöntä demokratiaa. Jokaisessa kaupugissa olisi ÄLYKIOSKI, josta voisi olla yhteydessä Kongressiin ja esim. videoneuvottelulaitteistolla esittää omaan mielipiteensä kokouksessa. Lisäksi voisi tehdä kansalaisaloitteita, joista on 300000 euron palkkio olemassa. Tämän Kansanpuolueen edustajat valittaisiin yhä demokraattisesti koko maata kattaen, mutta muiden puoluiden edustajat valittaiisin puolueiden sisällä luultavasti demokraattisesti.

Tämä on vasta alustavaa hahmotelmaa ja JÄRJESTELYN TOIMIVUUS OLISI KÄYTÄNNÖN ELÄMÄSSÄ HYVIN KYSEENALAINEN. Sitä pitäisi testata tarkoin, mutta miksi ylipäänsä jokin uusi juttu tarvittaisiin ja onko olemassa paljon parmempiakin uusia juttuja? Luultavasti on olemassa paljon, paljon parempia hahmotelmia.

Kommentit (7)

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Mites se, että arvottaisiin kansanedustajat? Siitähän oli tässäkin lehdessä artikkelia joku puoli vuotta sitten.

Tosin itse en suoranaisesti kannata koko porukan vaihtoa kerralla, vaan edustuskausi olisi esim. 6 vuotta, ja joka toinen vuosi arvotaan 1/3 porukasta uusiksi, jotta "vanhemmat" voivat siirtää talon opit aina seuraavalle sukupolvelle.

ID10T
Seuraa 
Viestejä3915

Noista puolueista voisi saman tien poistaa uskontopuolueen. Uskontoa ja politiikkaa ei pidä sekoittaa.

Paikkojen jakaminen tasan eri puolueiden kesken ei myöskään ole kannatettava idea, koska mitä mieltä äänestämisessä tai puoluejärjestelmässä ylipäätään on siinä tapauksessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Titanic
Seuraa 
Viestejä1388

Jaa tuo arpominen soveltuisi ehkä siinä tapauksessa, että kansanedustajia olisi suuri määrä eli 200-500 edustajaa, mutta itse ajattelin, että edustajien määrä sen sijaan vähennettäisiin johonkin ehdottomaan minimiin, jota pidän juuri lukuina 136-153 edustajaa.

Nykyinen tietotekniikka laitteisto tarjoaisi mahdollisuudet esim. siihen, että voitaisiin järjestää lukemattomissa kysymyksissä neuvoantavia kansanäänestyksiä. Tuo Kansanpuolue eli kuudes 17 edustajan puolue olisi mielestäni riittävän kokoinen kyseiseen puuhaan.  Se voisi edustaa koko kansan kantaa kaikkiin asioihin ei pelkästään edustuksellisesti, vaan myös suorana ja välittömänä kansan vaikutusvaltana.

Pitäisi olla vain sellainen järjestely, että noihin seitsemään muuhun puolueeseen PÄÄSISI JÄSENEKSI HELPOSTI; niin että kussakin noissa puolueissa olisi laaja edustus myös kansan piirissä. 

ID10T
Seuraa 
Viestejä3915

apassi kirjoitti:
Mites se, että arvottaisiin kansanedustajat? Siitähän oli tässäkin lehdessä artikkelia joku puoli vuotta sitten.

Tosin itse en suoranaisesti kannata koko porukan vaihtoa kerralla, vaan edustuskausi olisi esim. 6 vuotta, ja joka toinen vuosi arvotaan 1/3 porukasta uusiksi, jotta "vanhemmat" voivat siirtää talon opit aina seuraavalle sukupolvelle.

Mistä joukosta ne edustajat arvottaisiin? Puolueen jäsenistäkö? Millä valtasuhteilla?

Eduskunnassa on jo nyt täysin typerää sakkia (vrt. Touko Aalto, Aino Pennanen, Jani Toivola...), joten onko niitä syytä arpoa sinne lisää?

Keijona
Seuraa 
Viestejä12218

Tuolla kommentilla olisi tarkoitus herättää kysymys mikä oikeasti on se niiin tärkeäksi koettu "minun oma" mielipide tai omaisuus. Ei se mielipide tai tahto ole koskaan oma, se riippuu ja on muodostunut täysin ympäristöstä, muiden ihmisten mielipiteistä. Jotta harhaa ka uskontoa on se "minun oma", se viikunanlehtikultin illuusioperintö.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1388

No niin, nää mun jutut on aika ÄLYTTÖMIÄ. Tutustuin vain yhteen Efraimin heimon lääkkeiden väärinkäytön takia huonoon asemaan ajautuneeseen mieheen, jolla oli mahtava tahdonvoima. Aloin saada vaikkutteita hänen tahdonvoimastaan ja aioin lyödä läpi pelkällä tahdonvoimalla asioita. Mutta multa puuttuu se kärsivällinen suostuttelutaito, joka hänellä on tahdonvoiman lisäksi. Olen kärsimätön.

Nykyisin olen niin innoissani TAHDONVOIMAN vaikutusvallasta, että tahdon lyödä miljardi hullua ideaa lävitse yhdessä sekunnissa. Pitäkää ÄLYNNE korkeassa arvossa sillä ÄO:ni on vain 102 nykyisten testien mukaan (119 entisten testien mukaan). Eivät nämä ideat ole ÄLYKKÄITÄ, vaan EGOISTISIA, narsistisia ja psyykkisen sairauden tuottamia. Freud varmasti keksisi ovatko ne jopa neuroottisia ta muulla tavalla häiriintyneitä.

Tarkoitan, että arvostan ÄLYÄ vielä enemmän kuin tahdovoimaa, mutta siihen en suostu, että tahdonvoimaa vähätellään. Hyvissä käsissä se on tehokas työkalu.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat