Seuraa 
Viestejä3

Auton massa on 1500 kg. Se kiertää nopeudella 95 km/h vastapäivään ympyräradalla, jonka säde on
100 m. Renkaiden ja radan välinen kitkakerroin on 0.80.

b) Auto halutaan pysäyttää mahdollisimman nopeasti niin, etteivät renkaat lähde luistoon. Laske
maksimihidastuvuus ja maksimi jarrutusvoima, jolla jarrutus voidaan aloittaa.

Osaisiko joku auttaa tämän kanssa? Ei aukea

Kommentit (4)

PPo
Seuraa 
Viestejä14501

Käyttäjä14746 kirjoitti:
Auton massa on 1500 kg. Se kiertää nopeudella 95 km/h vastapäivään ympyräradalla, jonka säde on
100 m. Renkaiden ja radan välinen kitkakerroin on 0.80.

b) Auto halutaan pysäyttää mahdollisimman nopeasti niin, etteivät renkaat lähde luistoon. Laske
maksimihidastuvuus ja maksimi jarrutusvoima, jolla jarrutus voidaan aloittaa.

Osaisiko joku auttaa tämän kanssa? Ei aukea

Lähtökitka Fµo=µmg

Auton ympyräradalla pitävä kitka Fµ1=mv^2/r

Jarruttava kitka Fµ2

Kokonaiskitka Fµ=√((Fµ1)^2+(Fµ2)^2)

Ei lähde liukumaan josFµ≤Fµo—> Fµ2:n suurin arvo

Suurin hidastuvuus a=Fµ2/m

Laskujen suorittamisen ja  lukuarvojen laskeminen toivottavasti onnistuu.

Käyttäjä14746
Seuraa 
Viestejä3

Kiitos paljon! Kysyisin vielä, että mikä käytännön ero on lähtökitkalla ja auton ympyräradalla pitävällä kitkalla? Eikös alkutilanteessa ennen jarrutusta autoon vaikuta ainoastaan tuo voima, joka pitää auton ympyräradalla  eli Fu1=mv^2/r? Mitä lähtökitka Fu0=umg tarkoittaa nyt tässä tilanteessa käytännössä, kun sen numeerinen arvokin on erisuuri kuin Fu1?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä14746
Seuraa 
Viestejä3

PPo kirjoitti:
Käyttäjä14746 kirjoitti:
Auton massa on 1500 kg. Se kiertää nopeudella 95 km/h vastapäivään ympyräradalla, jonka säde on
100 m. Renkaiden ja radan välinen kitkakerroin on 0.80.

b) Auto halutaan pysäyttää mahdollisimman nopeasti niin, etteivät renkaat lähde luistoon. Laske
maksimihidastuvuus ja maksimi jarrutusvoima, jolla jarrutus voidaan aloittaa.

Osaisiko joku auttaa tämän kanssa? Ei aukea

Lähtökitka Fµo=µmg

Auton ympyräradalla pitävä kitka Fµ1=mv^2/r

Jarruttava kitka Fµ2

Kokonaiskitka Fµ=√((Fµ1)^2+(Fµ2)^2)

Ei lähde liukumaan josFµ≤Fµo—> Fµ2:n suurin arvo

Suurin hidastuvuus a=Fµ2/m

Laskujen suorittamisen ja  lukuarvojen laskeminen toivottavasti onnistuu.

Kiitos paljon! Kysyisin vielä, että mikä käytännön ero on lähtökitkalla ja auton ympyräradalla pitävällä kitkalla? Eikös alkutilanteessa ennen jarrutusta autoon vaikuta ainoastaan tuo voima, joka pitää auton ympyräradalla  eli Fu1=mv^2/r? Mitä lähtökitka Fu0=umg tarkoittaa nyt tässä tilanteessa käytännössä, kun sen numeerinen arvokin on erisuuri kuin Fu1?

PPo
Seuraa 
Viestejä14501

Käyttäjä14746 kirjoitti:
PPo kirjoitti:
Käyttäjä14746 kirjoitti:
Auton massa on 1500 kg. Se kiertää nopeudella 95 km/h vastapäivään ympyräradalla, jonka säde on
100 m. Renkaiden ja radan välinen kitkakerroin on 0.80.

b) Auto halutaan pysäyttää mahdollisimman nopeasti niin, etteivät renkaat lähde luistoon. Laske
maksimihidastuvuus ja maksimi jarrutusvoima, jolla jarrutus voidaan aloittaa.

Osaisiko joku auttaa tämän kanssa? Ei aukea

Lähtökitka Fµo=µmg

Auton ympyräradalla pitävä kitka Fµ1=mv^2/r

Jarruttava kitka Fµ2

Kokonaiskitka Fµ=√((Fµ1)^2+(Fµ2)^2)

Ei lähde liukumaan josFµ≤Fµo—> Fµ2:n suurin arvo

Suurin hidastuvuus a=Fµ2/m

Laskujen suorittamisen ja  lukuarvojen laskeminen toivottavasti onnistuu.

Kiitos paljon! Kysyisin vielä, että mikä käytännön ero on lähtökitkalla ja auton ympyräradalla pitävällä kitkalla? Eikös alkutilanteessa ennen jarrutusta autoon vaikuta ainoastaan tuo voima, joka pitää auton ympyräradalla  eli Fu1=mv^2/r? Mitä lähtökitka Fu0=umg tarkoittaa nyt tässä tilanteessa käytännössä, kun sen numeerinen arvokin on erisuuri kuin Fu1?

Boldattu pitää paikkaansa mutta jarrutuksen alkaessa tilanne muuttuu, kun peliin tulee jarruttava kitka.

Fµ1 (ja Fµ2) on lepokitkaa ja se se pitää auton renkaan tiehen nähden paikoillaan. Nopeuden kasvaessa myös Fµ1 kasvaa.

Lepokitka ei kuitenkaan voi kasvaa loputtomasti vaan sillä on suurin arvonsa, jota sanotaan lähtökitkaksi ja on Fµo.

Nyt Fµo>Fµ1, koska kokonaislepokitka muodostuu ympyräradalla pitäväastä kitkasta Fµ1 sekä jarruttavasta kitkasta Fµ2.

En tiedä, selvittikö yhtään?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat