Seuraa 
Viestejä25

Kaikki päästövähennyksiä hehkuttelevat haluaisivat ihmisten siirtyvän joukkoliikenteen käyttäjiksi. Totuus on haaveita karumpi! Päästöjä analysoitaessa paljastuu että bussiliikenteen järjestäminen aiheuttaa 50% enemmän CO2-päästöjä kuin se jos kaikki menisivät senioriskoottereilla tai bensamoposkoottereilla.

Tästä HSL-julkaisusta paljastuu heidän järjestämänsä bussiliikenteen aiheuttamat CO2-päästöt per matkustaja, sivu 27:

https://www.hsl.fi/sites/default/files/tts2018-2020.pdf

Päästöt on 62.3g/km per matkustaja, eli 6.23kgCO2/100km. Samassa julkaisussa hehkutetaan raitiovaunuja päästöttömiksi, eli mitä ilmeisimmin ei olla pyritty arvioimaan liikennevälineiden todellisia kokonais-CO2-ekvivalensseja, huomioiden mm. kivihiilen suuren osuuden Helsingin energiantuotannossa.

Olen mitannut oman moposkootterini bensankulutuksen. Keskittyen taloudelliseen ajoon pääsen 1.8l/100km lukemaan. Koska bussiliikenteen päästöissäkin ollaan ilmeisimmin huomioitu vain pakoputkipäästöt, pysytään moposkootterinkin arvioinnissa samaa. Bensan polttaminen aiheuttaa pakoputkipäästöjä 2.3kgCO2/l. Täten moposkootterilla C02-päästöt on 1.8l/100km * 2.3kgCO2/l = 4.14kgCO2/100km.

Eli siis, HSL-BUSSILIIKENTEESSÄ TULEE 50% enemmän CO2-päästöjä kuin moposkootterilla. Aiemmassa ketjussani perustelin että edes (akku)sähköauto ei pärjää todellisessa CO2-ekvivalenssissa moposkootterille:

https://www.tiede.fi/keskustelu/77837/sahkoauto-ei-oikeasti-niin-pienipa...

Miksi silti sähköautoja tuetaan verorahoilla ja tarjotaan mm. julkista ilmaista latausta, mutta moposkoottereita vain kiusataan, ei mm. tarjota bonusjärjestelmää liikennevakuutukseen?? Olisiko jo aika luopua kalliista sähköautotuista ja siirtyä moposkoottereiden tukemiseen, JOS SIIS PIENET PÄÄSTÖT EDES OIKEASTI ON YHTEISKUNNAN TAVOITE??

Minusta alkaa vaikuttaa että yhteiskuntaa, yhteisöä ja päättäjiä ei edes oikeasti kiinnosta päästövähennykset. Halutaan vaan että ihmiset ostaisi lisää kalliita tuotteita niinkuin sähköautoja. Miten on?? Miksi moposkootterointia ei tueta?

Kommentit (8)

offmind
Seuraa 
Viestejä17172

Tosipäästöt kirjoitti:
Kaikki päästövähennyksiä hehkuttelevat haluaisivat ihmisten siirtyvän joukkoliikenteen käyttäjiksi. Totuus on haaveita karumpi! Päästöjä analysoitaessa paljastuu että bussiliikenteen järjestäminen aiheuttaa 50% enemmän CO2-päästöjä kuin se jos kaikki menisivät senioriskoottereilla tai bensamoposkoottereilla.

Joukkoliikenteessä pitää huomioida myös se, että se on joukkoliikennettä. Jos kaikki bussimatkustajat menisivät jollainen koppimopolla, niin kuinka monta sellaista kulkupeliä ilmaantuisi aamuruuhkaa pahentamaan jossakin Helsingin kaltaisessa pitäjässä.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

offmind kirjoitti:
Joukkoliikenteessä pitää huomioida myös se, että se on joukkoliikennettä. Jos kaikki bussimatkustajat menisivät jollainen koppimopolla, niin kuinka monta sellaista kulkupeliä ilmaantuisi aamuruuhkaa pahentamaan jossakin Helsingin kaltaisessa pitäjässä.

Yhden henkiköauton tilalle mahtuu ruuhkajonoon liikennevaloissa neljä moposkootteria. Yhden bussin tilalle vastaavasti n. 12 skootteria. Ei toki niin paljon kuin ruuhkabussissa on ihmisiä mutta ei paha. Mutta selitäpäs mulle miksi sähköautoihin törsätään veronmaksajien rahoja??

martin x
Seuraa 
Viestejä2085

Haluisin todellakin nähdä, 92 vee. mummon vetelevän moposkootterilla paikalliseen terveyskeskukseen hakemaan lääkäriltä troppia ja lähetettä silmäpolille. Vaikka ei kait tämä ollut se aloittajan pointti, vaan saada seuraava skootteri verovapaana?

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

martin x kirjoitti:
Haluisin todellakin nähdä, 92 vee. mummon vetelevän moposkootterilla paikalliseen terveyskeskukseen hakemaan lääkäriltä troppia ja lähetettä silmäpolille. Vaikka ei kait tämä ollut se aloittajan pointti, vaan saada seuraava skootteri verovapaana?

Katso aloitusta. Mainitsin senioriskootterit...Hitaita ja 3/4-renkaisia ja kuljetaan kävelyteillä. Ja joka ei pääse silläkään saa yhteiskunnan varoin maksetun taksisairaskyydin.

JPI
Seuraa 
Viestejä27212

Ei ole juuri järjen häivääkään verrata julkisen kiikenteen päästöjä siihen kuinka paljon niitä olisi jos kulkuvälineeksi vaihdetaisiin moposkootterit, koska sellaista ei tule tapahtumaan ja vaikka tapahtuisikin, niin silti ko. vertailu ei osu ongelman ytimeen.
Sen sijaan mielekästä on verrata päöstöjä todellisiin yksityisautoilun päästöihin, jolloin on tutkimattakin selvää, että julkisen liikenteen päästöt ovat erittäin paljon pienemmät.

3³+4³+5³=6³

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

JPI kirjoitti:
Ei ole juuri järjen häivääkään verrata julkisen kiikenteen päästöjä siihen kuinka paljon niitä olisi jos kulkuvälineeksi vaihdetaisiin moposkootterit, koska sellaista ei tule tapahtumaan ja vaikka tapahtuisikin, niin silti ko. vertailu ei osu ongelman ytimeen.
Sen sijaan mielekästä on verrata päöstöjä todellisiin yksityisautoilun päästöihin, jolloin on tutkimattakin selvää, että julkisen liikenteen päästöt ovat erittäin paljon pienemmät.

Halpa perus Yaris kuluttaa 5.5l/100km taloudellisella ajolla. Bussiliikenne VAIN puolittaa sen, ja palvelutaso umpisurkea.

Tuttu menee Espoosta Vantaalle töihin. Matka-aika 21min suuntaansa henkilöautolla. Joukkoliikenteellä menee 1h40min suunta. Edestakaisin 3.5h joka päivä!

Ja jos palvelutasoa bussiliikenteessä nostettaisiin, nousisi päästöt merkittävästi, lähentyen Yarista. Moposkootteri on aito vaihtoehto, tämä tuttu myös hommasi sellaisen. Työmatka 41min suuntaan.

Ja tämä, kun sanot että moposkoottereilla ajamista ei tule tapahtumaan, todistaa sen tosiasian että kukaan ei ole valmis juuri mihinkään vähentääkseen päästöjä. 99% ihmisistä on nössöjä, 70% ei kykene älylliseen ajatteluun. Moposkootteroinnin kaikki kokonaiskulut yhteensä on 12000km vuosittaisella ajolla vähemmän kuin seutulippu. Käytetty laatumerkkimoposkootteri maksaa 500e. Kuka tarvitsee joukkoliikennettä? Köyhät (vaikka mopoilu kokonaisuutena oikeasti halvempaa) ja nössöt.

Konalasta Helsingin keskustaan mopo nopeampi kuin henkilöauto:

https://www.smoto.fi/?p=4933

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

Olen positiivisesti yllättynyt! Ministeriössä jollakin sentään on faktat hallussa. Kaksipyöräisillä, myös mopoluokan yläpuolella, voitaisiin päästä merkittäviin vähennyksiin liikenteen päästöissä. Ja nimenimaan sellaisilla henkilökohtaisilla rahallisilla panostuksilla jotka ovat läjes kaikkien tavoitettavissa. Ministeriössä onkin meneillään lausuntokierros liittyen ympäristöystävällisten kaksipyöräisten käytön edellytysten parantamiseen!

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=6bd3...

Ylivoimaisesti helpoin ratkaisu: Muuttakaa liikennevakuutus henkilökohtaiseksi, ei ajoneuvokohtaiseksi. Näin prätkän tai mopon omistamisesta ei rankaistaisi ja lähes heti ensimmäisestä kilometristä alkaen tulisi sekä rahallista että ekologista säästöä jos ihminen käyttäisi työmatkallaan kaksipyöräistä auton sijaan.

Toivottavasti ministeriö oikeasti saa jotain aikaan, eikä taas päädytä tyhmiin nollaratkaisuihin.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat