Seuraa 
Viestejä6

Haluaisin kovasti eläinlääkäriksi. Olen nyt lukion ensimmäisellä.
Te, jotka olette eläinlääkiksessä:

Onko pitkä matematiikka pakollinen, vai voiko lyhyellä matematiikalla pärjätä? Jos panostan fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan?

Kommentit (4)

MooM
Seuraa 
Viestejä8021

Helpommalla pääset varsinkin fysiikan kanssa, jos luet pitkän matikan. Ihan koko pitkän oppimäärän hallintaa ei pääsykokeessa edellytetä (esim. integrointi, eikä derivointiakaaan käytännössä ole, vaikka periaatteessa voisi olla), mutta laskurutiini on aivan avainasemassa sekä fysiikan että kemian tehtävissä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Käyttäjä13145
Seuraa 
Viestejä6

Otin pitkän matematiikan, mutta nyt tulin siihen tulokseen, että olen tällä  hetkellä aivan liian uupunut.  Minulla on myös opinnoissa paljon kiinniotettavaa, koska en peruskoulussa (7 ja 8 lk. )  nähnyt juurikaan vaivaa matematiikan eteen.  Olen päättänyt käydä uudestaan koko peruskoulun oppimäärän sekä tunnollisesti lyhyen matematiikan.  

Toivottavasti teen oikean päätöksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1778

Käyttäjä13145 kirjoitti:
Otin pitkän matematiikan, mutta nyt tulin siihen tulokseen, että olen tällä  hetkellä aivan liian uupunut.  Minulla on myös opinnoissa paljon kiinniotettavaa, koska en peruskoulussa (7 ja 8 lk. )  nähnyt juurikaan vaivaa matematiikan eteen.  Olen päättänyt käydä uudestaan koko peruskoulun oppimäärän sekä tunnollisesti lyhyen matematiikan.  

Toivottavasti teen oikean päätöksen. 

Yritä suoriutua muusta tarvittavasta, kuin matematiikasta mahdollisimman hyvin, niin matematikka ei ole suuri ongelma.

Tutustu edellisten vuosien pääsykokeisiin ja niiden vastauksiin etukäteen.

Jotain maksullisia valmennuskurssejakin löytyy, mutta sinulla on aikaa valmentautua ilman niitäkin.

--

"Vuonna 2017 eläinlääketieteelliseen tiedekuntaan pyrki yhteensä 746 hakijaa ja heistä 526 osallistui pääsykokeeseen. Opiskelemaan pääsi yhteensä 72 (13,7 % kokeeseen osallistuneista) tulevaa eläinlääkäriä.

Valintamenettely

Hakijat voivat pyrkiä joko pääsykokeen ja ylioppilastutkinnon arvosanojen yhteispisteillä tai pelkän pääsykokeen pisteillä. Yhteensä uusia opiskelijoita otetaan sisään 68, joista puolet valitaan yhteispistekiintiössä ja puolet pääsykoekiintiössä.

Molemmissa kiintiöissä on ns. ensikertalaisille varattuja paikkoja 27. Ensikertalaisia ovat ne, jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet Suomen koulutusjärjestelmän mukaista korkeakoulututkintoa eivätkä vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa syyslukukaudella 2014 tai sen jälkeen alkaneesta koulutuksesta.

Yhteispistekiintiössä ylioppilastutkinnosta saatavien lähtöpisteiden maksimi on vuonna 2017 36 pistettä. Pääsykokeen maksimipistemäärä on 72, joten yhteispistekiintiössä on yhteensä mahdollista saada korkeintaan 108 pistettä.

Ylioppilastodistuksesta otetaan huomioon neljän eri kokeen arvosanat:

äidinkieli

vieras kieli (pitkä) tai toinen kotimainen kieli (pitkä/keskipitkä)

ainereaali (biologia, fysiikka tai kemia)

matematiikka (pitkä/lyhyt) TAI mikä tahansa muu reaalikoe (poislukien kohdassa 3 käytetty)"

https://www.studentum.fi/tietoa-hakijalle/paasykokeet/elainlaaketieteell...

Jos saat suomesta, ruotsista, biologiasta ja kemiasta ällän, mahdollisuutesi ovat hyvät ilman pitkää matematiikkaakin.

Lukion kemian laskut eivät ole kovin vaativia ja niihin voi perehtyä erikseen.

Koko lukion kemian voi opiskella helposti kuukaudessa, on hyvä osata asiat etukäteen, jo ennen kuin niitä opetetaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat