Oliiveista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oliiveja on kaupan hyllyllä joka lähtöön. Halvimmat ovat mustia, kivettömiä, eivätkä maistu juuri miltään.

Mitä ovat Kalamata oliivit? Onko se joku eri lajike vai tuotantoalue? Satuin ostamaan tölkin ja maistuvat aika makoisilta. Ruskehtavia ovat, eivät mustia.

Fetasalaatissa toimivat oivallisesti

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Calamata/kalamata oliivit ovat kreikkalainen oliivilajike, jota kyllä jonkin verran viljellään muuallakin. Yleensä erinomaisia. Kuten kaikissa ruuissa, oliiveissakin on laatutuotteensa. Nuo ovat niitä oliiveissa.

Kaikkein halvimmat mustat oliivit ovat raakoina eli vihreinä poimittuja, jotka on kevyesti kypsytetty kuumentamalla pehmeämmiksi ja värjätty mustiksi rautaoksidilla. Ei tarvitse ihmetellä, miksi mustat pirkka-oliivit eivät maistu yhtään miltään.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Bomt Kneder

Kaikkein halvimmat mustat oliivit ovat raakoina eli vihreinä poimittuja, jotka on kevyesti kypsytetty kuumentamalla pehmeämmiksi ja värjätty mustiksi rautaoksidilla. Ei tarvitse ihmetellä, miksi mustat pirkka-oliivit eivät maistu yhtään miltään.

Olenkin asiaa ihmetellyt, ja nytpä sekin selvisi. Kiitos tästä tiedonmurusesta, ja perkele soikoon sitä elintarvikkeiden kauppaa ja valmistusta valvovaa viranomaista joka on tänä EU-direktiivien aikakautena katsonut moisen menettelyn olevan laillista ja hyväksyttävää kaikenmaailman kurkun- ja banaaninmittailun rinnalla.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Sitä se globalisaatio teettää.
Kuinkahan paljon työpaikkojakin(tulli-viranomaiset) meni maassamme, kun eu:n sisäiset tullit poistettiin. Varmaan aika monta, kun sinnepäin suurinosa kaupastammekin menee. Onneksi on tulevaisuudessa paljon työtä tarjolla, tulee työmiehen markkinat.

Vierailija

Rautaoksidia? Ei perhana. Minä kun olen elänyt siinä harhaluuossa, että mustat ovat kypsiä ja viheät raakoja. Niin siä ihminen erehtyy. No eipä silti, yleensä olen syönyt vihreitä kun olen pitänyt niitä paremman makuisina.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Musta oliivi on kypsä ja vihreä on raaka. Kypsä oliivi on punertavan musta ja täysin kypsynyt musta.

Oliiveja käytettiin aluksi vain öljyn vuoksi, koska oliivit tuoreeltaan maistuvat pahalta.

Antiikin Kreikassa muuten oliivipuun kaatamisesta seurasi kuolemanrangaistus.

Vihreissä oliiveissa on tuoreena erittäin kitkerä maku.Tämän poistamiseksi ne kylvetetään lipeälioksessa usean päivän, jonka jälkeen ne liotetaan vielä muutamia päiviä puhtaassa vedessä (joka vaihdetaan välillä), jonka jälkeen ne säilötään esimerkiksi suolaveteen tai öljyyn.

Vihreät oliivit sopivat hyvin marinoitaviksi kuivan vermutin (Noilly Prat) ja Ginin kanssa

Vihreät - raakoja kun ovat, ovat happopitoisempia ja niissä on siten kirpeähkö maku.

Kalamata-oliivit ovat kreikkalaisia ja ilmeisesti Suomesta Kreikkaan suuntautuvan matkailun ansiosta täällä niin suosittuja "parempia" oliiveja. Maailma on kuitenkin täynnä erinomaisia oliivilajikkeita, joita harvemmin kuitenkaan saa Suomesta. Hyviä lajikkeita ovat esimerkiksi Alfonso, Green Cerignola, Black Cerignola, Gaeta, Provencal, Picholine...

Vierailija

Pohjaton on ihmisen pahuus! Arvatkaa kuka osti justiinsa kolme suurta purkkia mustia oliiveja, kun olivat niin halpoja

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Pohjaton on ihmisen pahuus! Arvatkaa kuka osti justiinsa kolme suurta purkkia mustia oliiveja, kun olivat niin halpoja

Olen noita halpisoliiveja itse usein marnoinut. Marinadiin laitaan yleensä valkosipulia ja pepperonia sekä extra virgine oliiviöljyä. Sitten yleensä jotain yrttejä, kuten rosmariinia tai valmista herbs de provence yrtttiseosta. Raastettua sitruunan kuorta joskus. Muutamassa päivässä oliiveista tulee mukavia iltapaloja ja maustunutta öljyä voi käyttää vaikka missä.

Vierailija

AAh, kiitos pelastajani. Tosin pelkään pepperoneja, mutta varmaan ne voi jättää pois?

Muut aineet löytyvät valmiiksi kaapista, joten taidan ryhtyä jalostustoimiin vielä tänä yönä.

Miksei ihmisiä varoiteta julkisesti väärennetyistä oliiveista? Hallitus on asetettava tilille, EU-parlamentaarikot ryhtykööt taistelemaan puolestamme!

Vierailija
Bomt Kneder
Calamata/kalamata oliivit ovat kreikkalainen oliivilajike, jota kyllä jonkin verran viljellään muuallakin. Yleensä erinomaisia. Kuten kaikissa ruuissa, oliiveissakin on laatutuotteensa. Nuo ovat niitä oliiveissa.

Iääks. No, olen jo aiemmin tiputtanut Pirkan listaltani, mutta Euroshopper tuotetaan varmasti myös ko. menetelmällä ja sitä olen kumminkin einehtinyt. Ilmeisesti siinä on niin paljon suolaa että menee hyvin meikäläisen makuun.

Taidan mennä ensi kerralla varta vasten etsimään erikoisempia oliiveja... En oikein tykkää vihreistä joten pitäisi löytää oikeasti mustia -vinkkejä kenelläkään?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Mummo
AAh, kiitos pelastajani. Tosin pelkään pepperoneja, mutta varmaan ne voi jättää pois?

Pepperonit puree! Jätä vaan pois - itse napsin niitä joskus ihan suoraan purkista ja kännipäissä toisten kebabeista

Muut aineet löytyvät valmiiksi kaapista, joten taidan ryhtyä jalostustoimiin vielä tänä yönä.

Mummo

Miksei ihmisiä varoiteta julkisesti väärennetyistä oliiveista? Hallitus on asetettava tilille, EU-parlamentaarikot ryhtykööt taistelemaan puolestamme!

En oikein jaksa uskoa, että noita värjättyjä oliiveja hirveästi markkinoilla olisi. Eiköhän se tule edullisemmaksikin antaa oliivien olla hieman pidempään puussa, niin ei tarvitse keitellä ja liotella ja värjäillä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Viherät, joissa on anjovistäyte ,ovat mielestäni namusia

Niitä olen itsekin joskus ostanut. On muuten aitoa anjovista, eikä tätä pohjoismaalaista janssoninkiusaukseen laitettavaa "anjovista", joka onkin santelipuulla värjättyä ja mausteliemessä marinoitua kilohailia.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Bomt Kneder

Näin keväisin voi itse tehdä kaviaaria sammakonkudusta kenkälankilla värjäämällä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat