Nulikka

Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Tuli tässä tinkaa kaverin kanssa. Te etelän ihmiset. Kai siellä on olemassa sana nulikka. Hän väitti, ettette tiedä, nulikka sanaa. Minä olen sitä mieltä, että kaikki nulikan tietää. Kumpi oli oikeassa. Mummo huom. erityisesti. Valaiseos meitä pliiis.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Kommentit (21)

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Noh tässä Oulussa asustelen kyllä. Mutta vähäsen etelämpänä. Jossain helesinkissä siis tai siellä päin. Hän väitti, että nulikka on heille tuntematon sana, mutta minusta se on koko suomen laajuisesti tiedetty. kumminkako se asia lienee. Ken tietää, Ken ei.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

On se ainakin meikäläiselle aivan tuttu. Ja erittäin etelässä olen ikäni asustellut, mutta periferiaankin on tullut tutustuttua. Joka tapauksessa nulikka on kyllä ollut tuttu sana minulle niin kauan kuin suinkin muistan.

Vierailija

Marssilainen, olet oikeassa: kyllä kaikki sanan nulikka tietävät sekä etelässä että pohjoisessa. Olen juuri lukenut Vesa Puurosen kirjan Johdatus nuorisotutkimukseen. Sana nulikka juontaa juurensa 1600-1700-luvun maaseudulle. Talonpoikaisyhteisössä käytettiin Puurosen mukaan eri ikäisistä nuorista pojista eri nimiä. Alle 15-vuotiaita kutsuttiin kakaroiksi tai kersoiksi, 15-16-vuotiaita nulikoiksi ja klopeiksi ja yli 17-vuotiaita ikäpojiksi. Ikäpoika on hävinnyt kielenkäytöstä mutta kakara, kersa, nulikka ja kloppi ovat edelleen käytössä.

Vierailija

kakara, kersa, nulikka ja kloppi
Tuohon lisäisin vielä "läppi tai kläppi" joka on torniojokilaaksolainen / lappilainen ilmaisu alle 10 vuotiaista lapsista. Tarkemmin: kläpit on tyttöjä, pojat klosseja. Nykyään kyllä kutsutaan kumpaakin sukupuolta olevia kläpeiksi.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Oulun murteesta on nyt jo häviämäisillään poikaa tarkoittava sana kossi. Luulen että se tulee vanhasta ruotsin sanasta gosse.

"Saatta kossit mennä kartanolle jos että heitä kulijailemasta."

Suomeksi suunnilleen: "Joudutte pojat pihalle jos ette lopeta tuota levotonta käytöstä."

Vierailija

Nulikka on nuori poika, ja lievä torumasana. Myös erityisen pentumaiseksi äitynyttä aikamiestä torun nulikaksi. Kossit ovat keppostelevia pikkupoikia.

Kläpin olen oppinut turkulaissyntyiseltä Papalta. Siellä sana tarkoittaa poikaa. "Färil oli tutui flikoi ja kläpei vaik kui pal"

Kundi tarkoittaa nykyisin poikaa, itse opin sen tarkoittavan asiakasta.

Vierailija
Mummo

Kundi tarkoittaa nykyisin poikaa, itse opin sen tarkoittavan asiakasta.

Kundi on ollut pojan/miehen nimitys aika pitkään murretutkijoiden mukaan. Termi on alun perin peräisin 1800-luvun Helsingin ilotytöiltä, jotka olivat suomenkielisiä ja myivät palveluksiaan ruotsinkielisille. Termin kund (asiakas) muuntuminen miestä tarkoittavaksi sanaksi on aika ymmärrettävää.

Vierailija
K. K.
Tuohon lisäisin vielä "läppi tai kläppi" joka on torniojokilaaksolainen / lappilainen ilmaisu alle 10 vuotiaista lapsista. Tarkemmin: kläpit on tyttöjä, pojat klosseja. Nykyään kyllä kutsutaan kumpaakin sukupuolta olevia kläpeiksi.

Taidankin sitten olla liian nuori, kun en paljasjalkaisena tuota pelkästä tytöstä tiennyt..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat