Sivut

Kommentit (59)

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

En kyl menis kovin nälkäsenä Michelin raflaan, tai ylipäätään mitään fine diningia. Nielasee kerran ja lautanen on tyhjä, sit juo ylihintasen viinin maksaa laskun ja menee skebelle. :)

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Kuulostaa velvollisuudelta aviovuoteessa.

Velvollisuudet on ikäviä.

Tottunu kokkaan ite kun haluun hyvää, eikä mun täydy vaan mä saan. Varsinkin pienriistaa on hauska kokata, siihen lihaan on muodostunu tietynlainen tunneside, kun siihen yhdistyy muistoja siitä metsästystilanteesta.

Söitkö niitä kalkkunoita mitä ruokit haudutetuilla sydämmillä? Maistuko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900

jussipussi kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Sanotaan, että nälkä on paras mauste.
Olet viikon syömättä niin keitetty perunakin maistuu makealle kuin hunaja. Voit kokeilla.

Oon ollu kymmenen päivää syömättä. Ei mitenkään erikoiselta maistunu paistetut munat ja salaatti, jolla aloitin syömisen. Pitää olla nälkä että maistuu. Paasto ei ole nälkää ja 7 päivää on jo paasto. Nälkä loppuu kolmannen päivän jälkeen.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Ei nälkäsenä juuri huomaa miltä ruoka maistuu saati miltä se tuntuu suussa. En mä ainakaan.

Peruna maistuu makealle myös jos ei pistä viikkoon yhtään sokeria suuhunsa missään muodossa, vaikka muuten söiskin ihan riittävästi. Enempi taitaa olla kyse siitä et normaalisti makuaisti on turtunu makeaan kun sokeria on kaikkialla.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä48258

Ja nivelet oli kuin öljytyt ja herääminen aamulla tapahtui "sekunnissa". Ei rähmää eikä uneliaisuutta silmissä/päässä. "Kuonaa" kehossa vähemmän. Uloste tuli lopussa käytännössä pikimustana ulos.

Muutaman kilometrin juoksulenkkikin onnistui. 

Kolmas päivä kaikista vaikein.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

jussipussi kirjoitti:
Keitetty peruna maistui kuin hunajalta viikon  syömättömyyden jälkeen. 

Niin tota tarkotin. Ei kannata satsata hirveesti mihinkään gastronomisiin mestariteoksiin, kun ei maista juuri mitään makuja vaan kaikki misson hiilaria maistuu hunajalta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Paras esimerkki tästä on mielestäni sipsit: ajattele, jos maku olisi kohdallaan, mutta söisit ne lötköinä! Rapeuden TUNTEMINEN on tosiaan osa sitä elämystä. Ei mitään halkeamispisteeseen turvonnutta tärkkelystä... vaan ehtaa tavaraa, joka suorastaan imee sylkesi. Siihen pääsevät entsyymit ym. aivan eri tavalla pureutumaan, eikä energiasisältö ole työn takana. Siksi mieli kiittää?

Viikon avattuna huoneilmasta kosteutta imeneet sipsit on sellasii mitkä kannattaa jättää syömättä jo oman terveyden vuoksi. :> Tai siis se epätervellisyys/makunautintosuhde ei oo kohdallaan.

Mut sit taas tuoreet oikein rapeet flavour maxit ja jääkylmä kola, .. ei voi vastustaa.

Mun tapa pitää herkuttelu aisoissa on olla helvetin ronkeli/perfektionistinen tiettyjen asioiden suhteen. Muuten mättäisin aivan liikaa kaikkea.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6167

Siis kun vedän kourallisen sipsejä ja oon tyytyväinen, seuraavana päivänä ne on jo nahkeita enkä syö. Sit menee viikko kunnes ostan uuden pussin, ja syön kourallisen.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6126

mdmx kirjoitti:
En kyl menis kovin nälkäsenä Michelin raflaan, tai ylipäätään mitään fine diningia. Nielasee kerran ja lautanen on tyhjä, sit juo ylihintasen viinin maksaa laskun ja menee skebelle. :)

Jos pikaset kiinnostaa enemmän, voi panostaa volyymiin.

mdmx kirjoitti:
Varsinkin pienriistaa on hauska kokata, siihen lihaan on muodostunu tietynlainen tunneside, kun siihen yhdistyy muistoja siitä metsästystilanteesta.

Söitkö niitä kalkkunoita mitä ruokit haudutetuilla sydämmillä? Maistuko?

Don Juan kuoli pudottuaan tärpättipurkkiin, vain linnun alaosa kastui mutta ilmeisesti peräaukko oli liian herkkä aineelle; olin aika pieni itsekin silloin, ja eka reaktioni oli sännätä linnun kanssa vesihanalle... mutta tärpätti ei ole vesiliukoista. Veden virtaus, ehkä myös lämpötila (jos vähänkin liian lämmintä/kylmää) oli liikaa.

Oliko lintu kuollut, vain pelkästään shokissa liian voimakkaasta kivusta? Tässä ensiapuohjeita, jos epäilee että esim. koira on shokissa:

Shokki on verenkierron vakava häiriötila, jossa veren määrä on riittämätön tai verenkierto on heikentynyt. Solut eivät saa riittävästi happea ja ravinteita eikä kuona-aineita ja hiilidioksidia saada poistettua soluista. Taustalla olevia syitä voivat olla esim. massiivinen verenvuoto, palovammat, lämpöhalvaus, anafylaktiset yliherkkyysreaktiot, voimakas kipu, sydämen toimintahäiriöt ja verenmyrkytys.

Oireet. Shokkipotilas on veltto, pulssi on kohonnut, limakalvot ovat vaaleat ja raajat viileät.

Ensiapu. Eläin tulee asettaa oikealle kyljelle, kaula suoraksi ojennettuna ja takapää hiukan koholle. Eläimen kieli vedetään ulos ja tarkistetaan, että hengitystiet ovat auki. Tukokset sijaitsevat usein nielussa, joten katso aina nieluun. Jos havaitset tukoksen, voit yrittää roikottaa takajaloista pientä koiraa/kissaa tai nostaa isompaa koiraa takajaloista ylös ja läimäyttää selkään viisi kertaa lapaluiden väliin. Kokeile myös Heimlichin otetta, jos muut keinot eivät auta: paina voimakkaasti ja äkillisesti vatsaa, jolloin keuhkot ja hengitystiet tyhjentyvät ja vieras esine lennähtää ulos paineen vaikutuksesta. Pidä shokkieläin lämpimänä ja tyrehdytä massiiviset ulkoiset verenvuodot. Shokki on erittäin hengenvaarallinen tila ja lemmikki on välittömästi vietävä eläinlääkärille.

Elvytys. Jos syke tuntuu, mutta eläin ei hengitä, aloitetaan tekohengitys. Tarkista aina ensin, että ilmatiet ovat auki. Eläimen suu suljetaan ja puhalletaan sieraimien kautta 10–12 puhallusta minuutissa. Jos sydän on pysähtynyt, aloitetaan sydänhieronta. Lemmikin sydämen sykkeen tuntee parhaiten eläimen maatessa oikealla kyljellään painamalla kämmen vasemman kyynärnivelen taakse rintakehän päälle. Eläin asetetaan oikealle kyljelleen. Pienellä eläimellä (< 7 kg) laitetaan sormet sydämen kohdalle rintakehän molemmin puolin ja suuremmilla lemmikeillä kämmenet laitetaan päällekkäin vasemman kyynärnivelen taakse rintakehän päälle korkeimmalle kohdalle. Aloitetaan tasaiset painallukset; koiralla 100–120 kertaa/min ja kissalla 120–140 kertaa/min. Sydänhieronnassa ei saa pitää taukoja. Jos sekä hengitys että sydän ovat pysähtyneet ja lemmikkiä elvyttää vain yksi henkilö, tulisi antaa 30 painallusta ja 2 puhallusta vuorotellen jatkuvasti, kunnes lemmikki saadaan eläinlääkärin hoitoon. Nykysuosituksena sydänhieronta menee tekohengityksen edelle, jotta verenkierrossa jäljellä oleva happi saadaan pumpattua aivoihin.

http://www.reviiri.info/sites/default/files/Ensiapuohjeet.pdf

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6126

mdmx kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Paras esimerkki tästä on mielestäni sipsit: ajattele, jos maku olisi kohdallaan, mutta söisit ne lötköinä! Rapeuden TUNTEMINEN on tosiaan osa sitä elämystä. Ei mitään halkeamispisteeseen turvonnutta tärkkelystä... vaan ehtaa tavaraa, joka suorastaan imee sylkesi. Siihen pääsevät entsyymit ym. aivan eri tavalla pureutumaan, eikä energiasisältö ole työn takana. Siksi mieli kiittää?

Viikon avattuna huoneilmasta kosteutta imeneet sipsit on sellasii mitkä kannattaa jättää syömättä jo oman terveyden vuoksi. :> Tai siis se epätervellisyys/makunautintosuhde ei oo kohdallaan.

Mut sit taas tuoreet oikein rapeet flavour maxit ja jääkylmä kola, .. ei voi vastustaa.

Mun tapa pitää herkuttelu aisoissa on olla helvetin ronkeli/perfektionistinen tiettyjen asioiden suhteen. Muuten mättäisin aivan liikaa kaikkea.

Mulla sama juttu, olen erittäin ronkeli. Viimeksi vedin sipsejä Ruotsissa suunnistuskisoissa, onkohan siitä jo 5 vuotta...  Sipsien piti olla vaaleita - en siedä mitään palanutta. Avatun sipsipussin suljen aina ilmatiiviisti, ja säilytän jääkaapissa tai viileässä, silloinkin enintään pari päivää. 

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6126

mdmx kirjoitti:
Siis kun vedän kourallisen sipsejä ja oon tyytyväinen, seuraavana päivänä ne on jo nahkeita enkä syö. Sit menee viikko kunnes ostan uuden pussin, ja syön kourallisen.

Heh, mä joskus valkkasin vain vaaleat ja heitin loput roskiin. Muutamalla eurolla sain sen, mitä halusin. Tietty jos sipsit on massasta tehty, esim. Hot Rod, ei olis tuota valkkaamista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat