Seuraa 
Viestejä8012

https://yle.fi/uutiset/3-10426916
"Matinkylän metroasemalle Espoossa joudutaan ehkä louhimaan uusi kääntöraide metron ruuhkautumisen vuoksi.

Helsingin seudun liikenne eli HSL perustelee ehdotustaan sillä, että sen mielestä lisäraide on ainoa vaihtoehto, jolla metron toiminta näköpiirissä olevilla matkustajamäärillä voidaan turvata."

Onko tämä vain epäpätevyyttä liikennemäärien ennustamisessa, osaamisen puutetta siinä, ettei suunnitteluvaiheessa tiedetä, miten homma toimii VAI ihan laskelmoitua? Laskelmoinnilla tarkoitan sitä, että kun rakentaminen on hyvässä vauhdissa, sitä on käytännössä pakko jatkaa ja rahoittaa, vaikka ilmantuu tällaisia "yllättäviä" lisäjutskia, jotka sekä viivästyttävät että nostavat kustannuksia.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Kommentit (24)

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7584

MooM kirjoitti:
...VAI ihan laskelmoitua? Laskelmoinnilla tarkoitan sitä, että kun rakentaminen on hyvässä vauhdissa, sitä on käytännössä pakko jatkaa ja rahoittaa, vaikka ilmantuu tällaisia "yllättäviä" lisäjutskia, jotka sekä viivästyttävät että nostavat kustannuksia.

Suomessa on aina osattu tuo metrorahas...kentaminen - ainakin siis rakentajan vinkkelistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864

Sinänsä itselleni on lievä mysteerinäytelmä miten vaikkapa Tero Anttila kehtaa. Luulisi ettei sellaista mielenterveyden sairauttakaan ole, jossa alan lisenssiaattina näyttää täydeltä ääliöltä kaikkien silmissä. Luokkaa hei me laskettiin metron käyttöä huomioimatta sitä, että kun metro on valmistunut on kaupungissa suurempi joukko ihmisiä.

Sellaisen verhojen takana tehtävän kähmimisen ymmärrän paremmin. Onhan se hauskaa varastaa itselleen ja mahdollisille tuleville työnantajilleen suuret rahat, kun ketään ei kiinnosta eikä siis voi jäädä kiinni.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7584

Tämä on ymmärtääkseni ihan normaalia suomalaisessa julkisrakentamisessa, että tarjous tehdään reilusti alakanttiin, jotta voitetaan kilpailu,  ja projektin aikana tulee sitten "yllättäviä" kuluja. Joku sanoisi, että kyse on maan tavasta, toinen puhuisi rakenteellisesta korruptiosta.

Mäntyniemi maksaa 13 kertaa enemmän kuin alussa arvioitiin Kalliit materiaalit, suunnittelu ja käsityö moninkertaistivat presidentin virka-asunnon hintaa

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000003185774.html

.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6864

Toinen mitä en ymmärrä on, että miten se menee kenenkään läpi, kun tässäkin jutussa olevat poliitikot Kasvit ja Kokoomuslaiset tulevat lautasen kokoisin silmin lässyttämään, kuinka muka vahingossa myöhästellään ja ylitellään budjetit. Tottakai niin tapahtuu, kun siihen on tahtotila.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12933

On hupaisaa että on kilpailutuspakko, mutta kilpailutuksen jälkeen saa voittaja olla kuin ellun kanat, tarjouksen saa ylittää moninkertaisesti eikä ketään kiinnosta, voi kumpa suomessakin joskus järki voittaisi ja nuo epärehelliset vatipäät putsattaisiin sitä mukaan pois kuleksimasta kun hämärää ilmaantuu, mutta ei, samat pallinaamat jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut, säälittävää.

Helsinki muutenkin on kuin suomen syöpä, montakohan  miljardia sinne joka vuosi pumpataan rahaa pitämään kulissit pystyssä, muu suomi kuihtuu silmissä.

Minun mielestä noin.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17738

Sweco oli tehnyt erään kaavaan hutaisemalla jonka jälkeen olin siellä tekohengittämässä...pitivät pakkiotani symbolisena pikkurahana.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10439

Minä luulin sitä valmiiksi jo.  =D

Hyvin menee metro lauttasaareen asti, sen kauemmas ei juuri tule asiaa, eli lännemmäksi se menee kuin ennen, eikä 3 minuutin vuoroväli harmita ainakaan minua.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Näinhän sitä annetaan spekuloidusta Tallinnatunnelistakin kymmenesosa todellisesta kustannusarvioita, tiedetään että kun sitä on kilometri kaivettu, eihän sitä lopettaakaan voi ...

apassi
Seuraa 
Viestejä987

Ainakin omalla alallani julkisen sektorin tarjouskilpailutuksissa on tuotteen määrittelyt niin epämääräiset ja yleiset, että niiden pohjalta ei pystytä tekemään tarkkaa aikataulutusta ja hinta arviota, ja lähes aina paukkuu yli.
Tuollaisen metronkin teko on varmaan kuitenkin niin harvinaista suomessa, että mitään referenssitoteutuksia, joihin voisi arvioita suhteuttaa, ei varmasti juurikaan ole, joten sinänsä on ihan ymmärrettävää, että aikataulu paukkui.

Mutta toisaalta, tuota heikkoa speksausta, määrittelyjen ja premissien puuttumista kyllä siis ihan käytetään hyväksikkin, minun mielestä, ja sehän on sitten vaan pelkkää rahastusta.

Toisaalta, kolikon kääntöpuolena tuossa on, että ei se kaikki raha katoa minnekkään bahamille, vaan niillä maksetaan oikeasti palkkoja, tarvikehankintoja, alihankkijoita, ja voitoistakin yleensä suuri osa jää firman kassaan tuleviin projekteihin, sijoituksiin yms.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

Mikseivät kaupungit ja valtio voi tehdä isojen firmojen kanssa sopimuksia, jossa firma sitoutuu tarjottuun hintaan ja aikatauluun ja ottaa itse riskin kustannusten tai ajan ylittymisestä? Sellaiset sopimussakot päälle, että se on firma nurin jos ei homma toimi ja jonkinlaiset oikeasti toimivat vakuusjärjestelyt sen varalle, ettei joku tahallaan varattomaksi tehty sivufirma kähmi rahoja ja jätä hommaa tahallaan kesken. Toki tarjoussummat olisi varman päälle yläkanttiin, mutta tuollainen järjetön puliveivaaminen jäisi pois.

Onko se suoranaisesti laitonta (eli sopimukset eivät sido isoja firmoja) vai unohtuvatko sellaiset pikkuseikat kaupunkien päättäjiltä ihan inhimillisten heikkouksien takia, kun firmojen markkinointitilaisuuksissa on hulppeat tarjoilut ja ties vaikka tyhjä salkkukin vaihtuisi vaihtoehtojen intensiivisessä pohdinnassa seteleillä täytettyyn.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11623

Neutroni kirjoitti:
Mikseivät kaupungit ja valtio voi tehdä isojen firmojen kanssa sopimuksia, jossa firma sitoutuu tarjottuun hintaan ja aikatauluun ja ottaa itse riskin kustannusten tai ajan ylittymisestä? Sellaiset sopimussakot päälle, että se on firma nurin jos ei homma toimi ja jonkinlaiset oikeasti toimivat vakuusjärjestelyt sen varalle, ettei joku tahallaan varattomaksi tehty sivufirma kähmi rahoja ja jätä hommaa tahallaan kesken. Toki tarjoussummat olisi varman päälle yläkanttiin, mutta tuollainen järjetön puliveivaaminen jäisi pois.

Varmaan siinä on se puoli, että tuolla tavalla tulee ainoastaan niin korkeita tarjouksia, että yhteenkään ei ole varaa, eikä siis mitään tehdä. Noissa jättihankkeissa, jossa muuttuvia/tuntemattomia tekijöitä on niin paljon, että koko hanke voi moninkertaistua kooltaan niiden vaikutuksesta, on pakko jakaa riskiä jotenkin, ja mitä suurempia riskit ovat, sen enemmän käytännössä tilaaja joutuu ottamaan niiden suhteen jollain tapaa joustoa.

Isossa mittakaavassa uskoisin tällaisen järjestelyn olevan kokonaisedullisempi, jossa on sovittu puitteet työn hinnalle mutta työmäärän vaihdellessa sitten aikataulu ja/tai hinta seuraavat mukana. Silloin saadaan niitä tiukkoja tarjouksia, eli se, ken pystyy tekemään saman työn halvemmalla, voittaa. Olosuhteiden johdosta myöhemmin osoittautunut lisätyöhän on jokaiselle tarjoajalle kuitenkin samansuuruinen, joten on silti parempi, että sillä kertoimella kerrotaan hieman pienempää yksikköhintaa. Asia on tietenkin eri jotain standardituotetta hankittaessa, tai kohtalaisen vakiintunutta ja helposti arvioitavaa projektityyppiä, kuten normaali rakentaminen vaikkapa asuin- tai toimistokäyttöön. Niissä kiinteäkin hinnoittelu onnistuu, koska variaatiota harvoin pystyy niin paljoa syntymään tuntemattomista riskeistä kustannuksiin ja koska hintaluokka on silti sellainen, että alan isot, vakiintuneet toimijat kärsivät ottaa silloin tällöin takkiinsakin epäonnistuneesta hinnoittelusta menemättä konkurssiin.

On sitten myös tapauksia, joissa nimenomaan julkinen sektori on harvinaisen jäykkä ja vaikea asiakas, koska sillä on liian tiukat vaatimukset ja se vaatii ehdottomia hintoja ja aikarajoja, vaikka itse kohteena oleva projekti olisi vielä sisällööltään jossain määrin avoin ja vaikka kaikkea lopputulokseen vaikuttavaa on mahdoton arvioida. Olen tehnyt IT-alalla tarjouksia julkisille toimijoille näissä puitteissa, ja se on yhtä persettä se. Yksityisen asiakkaan kanssa on helppo sopia joustavammista malleista, mutta ei jonkin valtion viraston.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat