Seuraa 
Viestejä146

Mitkä ovat sellaisia asioita, joita lapselleen olisi hyvä opettaa lapsena/nuorena? Monissa kodeissa ainakin opetetaan jotain jumalasta ja enkeleistä, jossain ehkä myös ufoista tai maahisista :)

MIelestäni saattaa olla hyvä, että lapsi oppisi pitämään avoimena myös mahdollisuuden kaikenlaiselle yliluonnolliselle. MIeltään on vaikea avata enää aikuisiällä tällaisille asioille, jos on lapsesta asti tottunut pitämään sellaista epätotena? Vai onko niin, että lapsen mielenterveyden ja turvallisuuden tunteen kannalta olisi parempi olla tällaisia mahdollisuuksia avaamatta?

Kommentit (9)

karahka3
Seuraa 
Viestejä146

Välillä tulen miettineeksi, että jos lapsia joskus saisin, niin miten heille kertoisin esim. enkeleistä. Uskookohan edes kukaan tällä palstalla sellaisiin? Toinen kysymys on, että  miksi tällaiset asiat tuntuvat monesti pelottavilta? Omasta henkisestä matkasta sen verran, että aluksi melkein kaikki tuntui tosi pelottavalta, mutta ajan saatossa ovat pelot osoittauttuneet täysin turhiksi. Itseäni auttoi ajatus siitä, että jos henkimaailma on olemassa, niin se on ollut olemassa jo ennen minun syntymääni, eikä mitään pahaa ole tapahtunut ennenkään, joten tuskin vastaisuudessakaan.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä1770

karahka3 kirjoitti:

MIelestäni saattaa olla hyvä, että lapsi oppisi pitämään avoimena myös mahdollisuuden kaikenlaiselle yliluonnolliselle.

Voi vain kuvitella, minkälaisia pelkotiloja henkimaailmalla pelottelu aiheuttaa lapselle, kun itse olen sellaiselta säästynyt.

Stressihormoni kortisolin jatkuva korkea taso voi vaikuttaa huomattavasti aivojen kehitykseen, varsinkin hippokampuksessa.

Ei ole liioiteltua kertoa, että tällaisella pelottelulla voi aiheuttaa lapselle aivovaurion, mikä näkyy vielä aikuisenakin kyvyttömyytenä ymmärtää, ja oppia uusia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
karahka3
Seuraa 
Viestejä146

Onkohan mahdollista kertoa lapselle enkeleistä tai jumalasta siten, ettei lapsi alkaisi pelkäämään sellaista. Nehän mielletään kuitenkin yleensä hyvään pyrkiviksi asioiksi. Avaruusolennot taas voivat olla mielenkiintoisia nuoresta lapsesta? Mutta muistaakseni olen kyllä  itse pelännyt niitä kaikkia jonkun verran. 

Pitäisi lähteä siitä, että saavutettaisiin jonkinlainen yhteisymmärrys aikuisten kesken siitä, että onko mitään henkimaailmaa ylipäänsä olemassa. Tai ainakin lapselle pitäisi opettaa, että näistä asioista ollaan montaa erimieltä??

karahka3
Seuraa 
Viestejä146

Minulle, vielä täsmennykseksi, ei juurikaan ole tällaisista kerrottu lapsena, muuta kuin iltarukous opetettiin  ja sain joululahjaksi ufoista kertovan kirjan kun olin sellaisesta kiinnostunut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

karahka3 kirjoitti:
MItä sanoa lapselle joka kyselee enkeleistä, jumalasta tai vaikkapa avaruusolennoista?

Että monet ihmiset, aikuisetkin, uskovat kaikenlaisiin hassuihin taruihin, mutta minkäänlaista vakavasti otettavaa havaintoa niistä tai niiden vaikutuksista ei ole.

Käyttäjä14423
Seuraa 
Viestejä3

On erittäin mielenkiintoista, mitä pienet lapset ajattelevat tällaisista aiheista. Pidän horoskoopista ja lapsistani, vaikka he ovat kiinnostuneita, heillä on aina ollut erilainen mielipide minusta. Aivan kuin kirjoittaisit kirjeen Joulupukille. Mielestäni on vaikea pitää väärä näkymä ja ehkä lapset ovat lähinnä tätä ajatusta.

jarppah
Seuraa 
Viestejä1396

Mitä ikinä kertookin, kannattaa harkita tarkkaan mitä litisee. Lapset ovat herkkiä ottamaan vastaan ihmeellisiä ja mystisiä asioita ja heiltä puuttuu (varsinkin halutessaan niin)kyky punnita asioita loogisesti.. jos kysyvät mitä vaan, kerron kyllä mistä vaan mutta aina tuon lopuksi esiin vaihtoehtoista tietoa sekä vähän omaa mielipidettäni perusteluineen..

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat