Keliakia ja alkoholi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve vaan kaikille!

Oluttahan ei voi paljoo juoda jos on keliakia, ei mielellään yhtään. Mutta miten on viskin laita? Kysyin alkossa viskin sopivuudesta keliakikolle ja sanoivat että ei käy. Mutta sama myyjä vaitti ettei vodkatkaan sovi koska ne tislataan viljasta monesti. Oon vodkaa juonut useesti eikä oireita ole tullut. Veikkaisinpa jopa että gluteeni häviää tislaus vaiheessa.

Kommentit (10)

Vierailija
Crowmoor
Terve vaan kaikille!

Oluttahan ei voi paljoo juoda jos on keliakia, ei mielellään yhtään. Mutta miten on viskin laita? Kysyin alkossa viskin sopivuudesta keliakikolle ja sanoivat että ei käy. Mutta sama myyjä vaitti ettei vodkatkaan sovi koska ne tislataan viljasta monesti. Oon vodkaa juonut useesti eikä oireita ole tullut. Veikkaisinpa jopa että gluteeni häviää tislaus vaiheessa.

Tislatuissa juomissa ei ole gluteenia, niitä voi juoda muut paitsi absolutistit.

Vierailija
tiäremiäs
miks pitää juoda jos ei voi juoda?. Ajaako sosiaaliset paineet juomaan?.

Mulla mitään paineita ole Miksi ei voisi juoda vaikka onkin keliakia? Viintä voi juoda, siidereitä, lonkeroita, ligöörejä, konjakkia, rommia, vodkaa, tikkuviinaa, kiljua, sakee.. Vain muutaman mainitakseni.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Crowmoor
tiäremiäs
miks pitää juoda jos ei voi juoda?. Ajaako sosiaaliset paineet juomaan?.

Mulla mitään paineita ole Miksi ei voisi juoda vaikka onkin keliakia? Viintä voi juoda, siidereitä, lonkeroita, ligöörejä, konjakkia, rommia, vodkaa, tikkuviinaa, kiljua, sakee.. Vain muutaman mainitakseni.

Seli seli, oot ihminen kuitenkin. On sulla sosiaalisiapaineita.

Vierailija

"Beer and whisky are made from grain containing gluten, but other alcoholic drinks, such as wine or cider are gluten-free."

http://www.netdoctor.co.uk/diseases/fac ... llergy.htm

Hoito

* Hoitona on pysyvä gluteeniton ruokavalio, jossa vältetään vehnää, ruista, ohraa ja niistä valmistettuja tuotteita; hoito on elinikäinen ja on pyrittävä mahdollisimman tiukkaan ruokavalioon.

Vierailija

Kiitti MD. Juuri tuon viskin osalta halusinkin tietoa. Suomalaiset keliakia sivustot on aika sekavia ja niistä löytää aika vähän tietoa taudista.

Tiäremies, tuohon on paha sanoa vastaan. Mutta ei ole tapani hoitaa tuota mitätöntä ongelmaa alkoholilla.

Vierailija
Crowmoor
Terve vaan kaikille!

Vodkahan voidaan tehdä myös perunasta. Mitään viljasta tehtyjä juomia ei suositella sen takia, ettei niiden valmistuksessa mitenkään pyritä gluteenittomuuteen joten jämiä voi päästä pulloonkin asti.

Punkku on vatsaystävällisin, ja silläkin pääsee kyllä ihan kiitettävään humalaan, jos ei syö paljoa ennen juontia tai samaan aikaan. Krapula sitten tosin on ihan yhtä karsea riippumatta mömmöistä

Vierailija

Ei siitä tislauskolonnista mene gluteiini läpi, koska sen pitäisi höyrystyä näin tehdäkseen. Lopputulos on puhdasta pirtua, joka lantrataan veteen ja siihen pistetään sokeria sekaan.

Aromaattiset öljyt lähinnä kulkevat höyryn mukana, ja vissiin koskenkorvaan sekoitetaan vielä perinteiden mukaan tippa rankkia tai mitä sikunaa sekaan laitetaankin - maun vuoksi.

Vierailija

Pappa, innokas olutkerholainen, tiesi kertoa, että Laitilan Kukko -olut on gluteiiniton. Kannattaa vielä varmistaa panimon sivulta.

Vierailija

Laitilan kukko alko kiinostamaan. Onhan tuota Bi agluttia mutta maistuu vain etäisesti oluelta. En itsekkään usko että vodkassa olisi jämiä gluteiinista. Ei tule oireita vaikka jois sen 0.7 pullon.

Uusimmat

Suosituimmat