ja mersu ei kestä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taas nähtiin se, joka on nähty niin monta kertaa aiemminin.

Kommentit (7)

Vierailija

Kun otetaan huomioon McLarenin tunnettu filosofia, jonka mukaan mitään ei oteta varman päälle ja kaikki jätetään sattuman varaan, niin en ole kovinkaan yllättynyt tämän päiväiseen tulokseen.

Kun Ilmor antaa speksit ehdottomille minimeille koskien esim. moottorin jäähdytystä, niin McLarenin mielestä ne ovat ehdottomia maksimeita. Taas paukkuu kone ja se on Mersun vika ettei McLaren osaa rakentaa sellaista autoa jolla voi myös ajaa hitaasti (esim. lämmittelykierros, varikkokäynnit ja mahdolliset pace car-kierrokset).

Jos joku vielä muistaa viimevuoden Nürburgringin osakilpailun. Kun itse katselin TV:n välityksellä sitä Räikkösen vibraavaa eturengasta, ehdin muutamaa kierrosta ennemmin todeta että rengas kannattaisi vaihtaa ja ottaa 10 pisteen sijasta 8-5 pistettä. McLarenin tutun hengenvaarallisen uhkapelin ansiosta käteen jäi luu, eli 0 poäng.

Vierailija
ilesoft
Jos joku vielä muistaa viimevuoden Nürburgringin osakilpailun. Kun itse katselin TV:n välityksellä sitä Räikkösen vibraavaa eturengasta, ehdin muutamaa kierrosta ennemmin todeta että rengas kannattaisi vaihtaa ja ottaa 10 pisteen sijasta 8-5 pistettä. McLarenin tutun hengenvaarallisen uhkapelin ansiosta käteen jäi luu, eli 0 poäng.

Eiköhän se ollut enemmänkin Kimin päätös ajaa sillä renkaalla. Tiimi on sanonut aiemminkin, ettei halua vaarantaa kuljettajiensa turvallisuutta ja varmasti kysyi Kimiltä mitä hän haluaa tehdä, ja Kimi halusi ajaa.

Mclarenilla olisi sitäpaitsi saattanut olla kolmaskin vaihtoehto. Nimittäin ajaa viimeinen kierros suosiolla todella hitaasti ja hävitä Alonsolle 2 pistettä. Silloin kolmantena ollut Heidfeld oli nimittäin 20 sekunnin päässä Kimistä, eikä olisi varmastikaan tullut ohi.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Jaa jaa misthän ne ongelmat Macilla johtuvat ?
Kimin kosla joko kulkee hithasti, ( verrattuna rellhun )tai jos siittä vähäki enämpi kisutethan kierroksia , se hajoaa. Montoyalla kestää, no mutta
ei se kuljekhan mihinkhän.
Onkhan asija niin , että Mersun pitäs ostaa koko talli , ja antaa
"fossiloitunheille" engelsmanneille monoa persheshen ?
Eipä ne ennää engelsmannit pärjää autokisoissa,ei ees tallien omistajina.
Italiaanot ja Ranskalaiset porskivat menemhän kokonhan eri tahtia.
No ei se Alonsollakhan taijja olla kaikki kotona, pöljyyksissäns on menossa Mac Larenille ensi vuonna.
Toivottavasti Kimi älyää mennä Rellulle töihin.
Siinäpä se sitte oliski lyömätön kaksikko Rellulla, Kovalainen & Räikkönen.
Ja taatusti löisin jokakisassa vetoa Alonson puolesta.
Seku on seki semmonen asija ,hetikkö löin vetoa Häkkisen puolesta ,se
saatanan auto hajos ja Mika meni methän itkemhän.
Saateri soikhon , seki kehathin näyttää ihmisille.
Ainako olen lyöny vetoa jonku puolesta son pirssi sipannu.
Räikköseltä meni rathat, tai kone sippas, Suutari parkeeras autons poikittain tienpäälle ja sai sakot , puotethin hännille.
Pirkelekkö se seki on ? Jos jotaki veikkaan sen matka loppuu ko kanan lento, tai muuten töpeksii voittons.
Son seki joku kirous eli kortto : Niin että Räikkönen jos satut lukemhan, niin pientä korvausta vasthan,veikkaan Alonsoa kaikissa tämän vuojen kisoissa.

Korvaus olis tosi pieni, Sulta varmasti variseeki taskuista sen verran , mitä tahtosin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Aslak
Jaa jaa misthän ne ongelmat Macilla johtuvat ?



Luulisisn, että McLarenin perinteistä, he haluavat ajaa aina voitosta. Nyt kun heillä on hieman heikompi kalusto kuin Renaultilla, he mieluummin virittävät sen kovalla riskillä riittävän nopeaksi voittotaisteluun, kun keräävät varman päälle kakkossijoja. Ei ehkä järkevin taktiikka pitkän päälle, mutta yleisölle näyttävä ja varmaan sponsoritkin pitävät mieluummin kovasta taistelusta kuin kakkossijan varmistelusta.


Onkhan asija niin , että Mersun pitäs ostaa koko talli , ja antaa
"fossiloitunheille" engelsmanneille monoa persheshen ?



Ei se ole välttämättä toimiva ratkaisu. Kyllä F1:siin on moni autotehdas tullut isolla rahalla ja rehvakkain puhein, mutta eipä tule nyt mieleen ainuttakaan, joka olisi saanut aikaan menestystä alle viidessä vuodessa.


Eipä ne ennää engelsmannit pärjää autokisoissa,ei ees tallien omistajina.
Italiaanot ja Ranskalaiset porskivat menemhän kokonhan eri tahtia.



Ehkä englantilaiset ovat perinteineen liian herrasmiesmäisiä nykyään härskiksi käyneeseen F1-bisnekseen. Kierot eteläeurooppalaiset ovat vahvemmilla, kun voittoa haetaan millä keinolla tahansa.


No ei se Alonsollakhan taijja olla kaikki kotona, pöljyyksissäns on menossa Mac Larenille ensi vuonna. Toivottavasti Kimi älyää mennä Rellulle töihin.



Ei tuo ole noin yksioikoista. Autonkehitys on yllätyksellistä ja ensi kauden voimasuhteita on mahdotonta arvioida. Aika harvoin minkään tallin tai kuljettajan ylivoima jatkuu paria kolmea vuotta pitempään.

Pari mestaruutta heikentää melkein jokaisen kuskin motivaatiota. Sitten kaikki on voitettu ja loppu on vain vähäpätöistä tilastonumeroiden kaunistelua. Moni saa jonkun vuoden lisämotivaatiota tallinvaihdosta, luulen ettei se tee ainakaan pahaa Alonsolle. Tuskin tallinvaihto tekisi pahaa Kimillekään, onhan hän sentään tahkonnut aika kauan McLarenilla.


Ja taatusti löisin jokakisassa vetoa Alonson puolesta.
Seku on seki semmonen asija ,hetikkö löin vetoa Häkkisen puolesta ,se
saatanan auto hajos ja Mika meni methän itkemhän.

Hullu siinä pitää olla, että lyö vetoa oman suosikkinsa puolesta. Itse löisin ainakin aina suosikkini vastustajan puolesta sellaisen sopivan summan. Silloin voittaisi varmasti, joko oma suosikki tai sitten oma lompakko.

Vierailija
Neutroni
Ei tuo ole noin yksioikoista. Autonkehitys on yllätyksellistä ja ensi kauden voimasuhteita on mahdotonta arvioida. Aika harvoin minkään tallin tai kuljettajan ylivoima jatkuu paria kolmea vuotta pitempään.

Mutta kun nyt otetaan huomioon Mclarenin realiteetit. Kuka suunnittelee ensi kauden auton? Suunnittelijaguru Adrian Newey lähti tallista Red Bullille ja nykyinen auto (MP4-21) on viimeinen hänen suunnittelemansa. Sen jälkeen aerodynamiikkaguru Nicolas Tombazis lähti Ferrarille, joten Mclaren menetti vuoden alussa jo 2 huippunimeä. Silloin veikkailtiinkin, että ensi vuoden auto tulee perustumaan aika pitkälti nykyiseen, kuten esimerkiksi Ferrari on tehnyt aika pitkälti. viime vuosina. Nyt kuitenkin on osoittautunut, että MP4-21 on melkoinen pettymys vauhtinsa puolesta ja viime kisassa myöskin luotettavuutensa puolesta. Sama vika pysäytti Kimin myös torstain harjoituksissa, eli sähköjohtojen palaminen.

Joten ei Mclarenin ensi vuosi ainakaan kovin lupaavalta näytä, ellei sitten joku uusi guru ilmesty puskista suunnittelemaan heille kokonaan uutta autoa, joka sinänsä vaikuttaa hiukan epätodennäköiseltä.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Neutroni

Ehkä englantilaiset ovat perinteineen liian herrasmiesmäisiä nykyään härskiksi käyneeseen F1-bisnekseen. Kierot eteläeurooppalaiset ovat vahvemmilla, kun voittoa haetaan millä keinolla tahansa.

Aslakki

Niinhän se tietenki on, mutta annappako venäläiset oppivat tekemhän
niitä formulateetti autoja. Ne ne vasta häikäilemättömiä ovakki.
No on se Suutariki, vai mikälie kengäntekijä , melko härski.

Neutroni

Ei tuo ole noin yksioikoista. Autonkehitys on yllätyksellistä ja ensi kauden voimasuhteita on mahdotonta arvioida. Aika harvoin minkään tallin tai kuljettajan ylivoima jatkuu paria kolmea vuotta pitempään.

Tähän vastaski tuo varamiehen varamiehen tuuraaja :
Mutta kun nyt otetaan huomioon Mclarenin realiteetit. Kuka suunnittelee ensi kauden auton? Suunnittelijaguru Adrian Newey lähti tallista Red Bullille ja nykyinen auto (MP4-21) on viimeinen hänen suunnittelemansa. Sen jälkeen aerodynamiikkaguru Nicolas Tombazis lähti Ferrarille, joten Mclaren menetti vuoden alussa jo 2 huippunimeä.

Niin että se näyttäs siltä ku rellu kerrää kaikki "ossaajat" leirhins.
Sehän se vanha sanonta pittää tässäki paikkans , että Rotat jättävät uppoavan laivan. Niin että kannattis Räikkösen pojanki vähäsen
vilkuilla mitä ympärillä tapahtuu.

Vierailija
2:n varamiehen tuuraaja
ilesoft
Jos joku vielä muistaa viimevuoden Nürburgringin osakilpailun. Kun itse katselin TV:n välityksellä sitä Räikkösen vibraavaa eturengasta, ehdin muutamaa kierrosta ennemmin todeta että rengas kannattaisi vaihtaa ja ottaa 10 pisteen sijasta 8-5 pistettä. McLarenin tutun hengenvaarallisen uhkapelin ansiosta käteen jäi luu, eli 0 poäng.

Eiköhän se ollut enemmänkin Kimin päätös ajaa sillä renkaalla. Tiimi on sanonut aiemminkin, ettei halua vaarantaa kuljettajiensa turvallisuutta ja varmasti kysyi Kimiltä mitä hän haluaa tehdä, ja Kimi halusi ajaa.

Nope. Lainaan ihan Ron-sedän omia mietteitä fiaskon jälkeen:
Ron Dennis
Elämä on täynnä riskejä. Me otimme laskelmoidun riskin. ei ollut painavia syitä epäillä, että ripustus pettäisi, mutta nähtävästi se valtava täristys oli jollekin komponentille liikaa. Juttelin asiasta Kimin kanssa ja hän hyväksyy, että päätöksemme oli oikea. Yritimme voittaa ja onnistuimme siinä melkein.

Kyllä se tallin aloitteesta lähti riskeerata kaikki turvallisuuden nimissä. Toki joskus riski kannattaa, muttakun McLaren vetää kokoajan rajalla, niin valtaosa tuloksesta on savua, romua ja nollasaldoja.

...ei ollut painavia syitä epäillä, että ripustus pettäisi...
...nähtävästi jollekin komponentille liikaa...

Kyllä tallin olisi pitänyt se tajuta, kun rengas televisiokuvassakin vibrasi hullun lailla.

Typeryys taktiikassa alkoi joskus sen jälkeen kun Senna lähti tallista. Esim. kaudella 1998 kun McLarenilla oli täysin ylivoimainen auto, olisivat he voineet hieman peitellä ylovoimaisuuttaan. Mutta ei, vaan kaikki piti voittaa kauden avauksessa vähintään kierroksella. FIA:n mielenkiinnon herättämä toinen jarrupoljin bannattiin samantien. En tietenkään ole asiantuntija, mutta olettaisin hieman pienemmän profiilin voineen tuoda vähemmän mielenkiintoa uusia, ja ei välttämättä niin hyvin päivänvaloa kestäviä innovaatioita kohtaan.

Uusimmat

Suosituimmat