Seuraa 
Viestejä1684

Nyt iski semmoinen ajatus, että tarvitsen akkupaketin 48V ja sille autoon oman laturin. Tarkoitus olisi ladata ajaessa akkupaketti täyteen ja käyttää sähkövaraus perillä kohteessa.

En löytänyt mistään semmoista myytävänä, pitääkö käämittää itse vai löytyykö jostain? Tietysti voisi ajatella myös DC/DC-muunninta 12V--> 48V jos sopiva löytyisi. Niitäkään vaan ei taida noille tehoille löytyä hyllystä.

Auton konehuoneessa on vielä tilaa normilaturin kokoiselle möykylle ja moniurahihnojahan saa pidempiä.

Sivut

Kommentit (59)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5090

48V kasattaneen 4x12V akkuista? Silloin akkuja voi ladata rinnankytkettynä auton oman akun rinnalla. Laturi puskee sen minkä jaksaa ja sähkölaitteitta voi käytellä vähemmän. Led-polttimot kantsii laittaa muutenkin mutta säästävät myös laturia. Nykylaturit taitavat pukata max jotain 100A joten siitä voi arvioida latausaikoja. Oman laturin speksit kannattaa toki tarkistaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Miksi käämiä? Magnetointia isommalle. Laturista löytyy kyllä voltteja.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jakob
Seuraa 
Viestejä1348

Paul M kirjoitti:
Miksi käämiä? Magnetointia isommalle. Laturista löytyy kyllä voltteja.

Kuorma-auton 24 voltin laturi voisi olla hyvä lähtökohta. Semmosesta vaan säädintä hieman virittää niin ei ole 48v/3000w kaukana.

lokki
Seuraa 
Viestejä5110

George Hanson kirjoitti:
Nyt iski semmoinen ajatus, että tarvitsen akkupaketin 48V ja sille autoon oman laturin. Tarkoitus olisi ladata ajaessa akkupaketti täyteen ja käyttää sähkövaraus perillä kohteessa.

En löytänyt mistään semmoista myytävänä, pitääkö käämittää itse vai löytyykö jostain? Tietysti voisi ajatella myös DC/DC-muunninta 12V--> 48V jos sopiva löytyisi. Niitäkään vaan ei taida noille tehoille löytyä hyllystä.

Auton konehuoneessa on vielä tilaa normilaturin kokoiselle möykylle ja moniurahihnojahan saa pidempiä.

Korma-auton 24 V järjestelmän laturista saa säädintä zenereillä huijaamalla 48 V ja tehoakin yli 4kW. Staattorikäämi kuulemma palaa, jos jännitteen antaa nousta liiaksi. 150 V jännitteellä palaa eriste, mutta onhan tuossa 48V käyttäen marginaalia.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7584

Miten mahtaisi toimia 24V laturi ja sen perään (ennen tasasuuntausta) 110V->230V (1:2) muuntaja?

Toinen, ehkä helpompi tapa olisi ladata nuo akut 24V (2x12V + 2x12V) pakettina ja vasta perillä yhdistää 48V (4x12V) paketiksi. Latausvirta tällöin 125A, eli melko järeä systeemi on, jos pitää olla tuo 3kW.

Käyttäjä1324
Seuraa 
Viestejä48

Kuinka paljon energiaa tarvitset perille tullessa akuihin ladata ja kuinka pitkä ajomatka sinulla on siihen käyttää?

3000 W jatkuvaa tehoa ulos laturista on jo aika merkittävä kuormitus auton moottorille. Auton käynnistysmoottorilla teho on luokkaa 2500 W.  Oikean suuruusluokan latureita löytyy rekkakäyttöön, mutta niilläkin tehontuotto edellyttää korkeita kierroslukuja.  Tässä nopsaan googlattu esimerkki 24 V:n systeemiin http://www.delcoremy.com/Alternators/Find-by-Model-Family/55SI 

Tuosta saa 24V ja 250 A kun kierrosluku on riittävä. Sen pitäisi riittää pienemmilläkin kierroksilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

ekavekara kirjoitti:
Miten mahtaisi toimia 24V laturi ja sen perään (ennen tasasuuntausta) 110V->230V (1:2) muuntaja?

Muuntaja ei toimi kunnolla kuin suhteellisen kapealla taajuuskaistalla sen ympärillä, jolle se on tehty. Laturin taajuus vaihtelee kierrosluvun mukaan. Lisäksi tuossa pitää käyttää tolkutonta ylimitiusta VA-lukemalle, että saa riittävän virrankeston. Muuntajan pitää olla kolmivaiheinen tai sitten laturin mitoitettu 3 kertaiseksi.

Toteutus riippuu siitä kuinka virityksen ja mitkä riskitasot (esim. palovaaran)  sietää. 48 V 3 kW voi saada ihan tavallisesta 12 V 100 A laturista tekemällä oman jännitteen säätäjän. Latausjännitettä säädetään roottorin magnetointia säätämällä. Koska autossa halutaan lataus jo pienillä kierroksilla, magnetointikäämi mitoitetaan isolle virralle. Kierrosten noustessa magnetointia pienennetään niin että jännite pysyy vakiona. Omalla säätimellä saa isoilla kierroksilla helposti 4 kertaisen jännitteen. Koska staattorin käämit on mitoitettu virralle, jännitteen noustessa teho nousee samalla. Minä laittaisin sellaisen välityksen, että laturi pyörii hieman ylikierroksilla niin että se lataa maantieajon kierroksilla.

Tietysti isompi kuorma-auton laturi on parempi lähtökohta, jos halutaan luotettavuutta. Kannattanee huomata, että jos virittelee yli speksien kuormitettuja latureita autoon, ei kannata mainita vakuutusyhtiölle mitään, jos auto sattuu palamaan. Ne eivät tykkää propellipäiden luomuksista.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6616

Tuo vakiojännitelataus on siitä huono, että latausvirta pienenee sitä mukaa, kun akku täyttyy. Loppulataus kestää pitkään, vaikka laturi olisi kuinka tehokas tahansa. Eli lyhyellä ajomatkalla ei tule täyteen.

Parempi olisi vakiovirtalataus ja automaattikatkaisu sitten, kun akku alkaa olla täysi. Tai reilu ylijännite latauksessa ja tuo em. automaattikatkaisu lopettaisi latauksen akkujännitteen tultua tiettyyn pisteeseen.

Eli (vakiojännite-)laturin teho pelkässä akunlatauksessa on toisarvoinen asia. Autoissa on tehokkaita latureita sen takia, jotta kulutuslaitteet saisivat sähkönsä pääasiassa laturista, eikä akusta. 

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7584

Käyttäjä1324 kirjoitti:
Kuinka paljon energiaa tarvitset perille tullessa akuihin ladata ja kuinka pitkä ajomatka sinulla on siihen käyttää?

3000 W jatkuvaa tehoa ulos laturista on jo aika merkittävä kuormitus auton moottorille .

Totta tämäkin. Vaihtovirtalaturin hyötysuhde on luokkaa 50%, joten 3kW lataustehoa vaatii liki 10hv moottoritehoa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

Diam kirjoitti:
Helpointa on laittaa 4x12 V akkuja, ja latailla niitä 14,4 V;lla.

No jos tehdään 3 kW:n systeemi, niin en sanoisi niin. Se vaatii useita tavallisia latureita tai erityisjäreän laturin. Tavallisten autojen laturit on mitoitettu noin 100 A:lle, eli 1,4 kW:lle. Sitten pitää tehdä massiiviset kaapeloinnit ja jonkinlainen kytkennänvaihtojärjestelmä riittävällä virrankestolla. Tuossa ei voi myöskään kuormittaa ja ladata akkuja samaan aikaan (en tiedä onko se tarpeen).

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

ovolo kirjoitti:
Tuo vakiojännitelataus on siitä huono, että latausvirta pienenee sitä mukaa, kun akku täyttyy. Loppulataus kestää pitkään, vaikka laturi olisi kuinka tehokas tahansa. Eli lyhyellä ajomatkalla ei tule täyteen.

Parempi olisi vakiovirtalataus ja automaattikatkaisu sitten, kun akku alkaa olla täysi. Tai reilu ylijännite latauksessa ja tuo em. automaattikatkaisu lopettaisi latauksen akkujännitteen tultua tiettyyn pisteeseen.

Yleensä paremmat lyijyakkulaturit lataavat vakiovirralla, kunnes saavutetaan maksimijännite, ja sitten vakiojännitteellä. Ylijännite rasittaa akkua ja aiheuttaa voimakasta elektrolyysiä. Ja tuhoaa nykyaikaisen suljetun akun, johon ei voi lisätä nestettä. Se tuottaa myös suuria määriä vetykaasua.

Lyijyakun lataamiseen on olemassa valmiita piirejä ja sellaisella voinee ohjata magnetointia sopivalla kytkennällä toivotun tuloksen saavuttamiseksi.

Lainaus:
Eli (vakiojännite-)laturin teho pelkässä akunlatauksessa on toisarvoinen asia.

Yleensä kyllä ja neljän tavallisen starttiakun lataamiseen ei tarvita 3 kW. 0.5 kW antaa jo 10 A latausvirran, mikä on järkevää suurusluokkaa. Mutta jos on iso patteri 300 Ah:n kuorma-autonakkuja, niin kyllä niihin 3 kW uppoaa aika helposti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

ekavekara kirjoitti:
Totta tämäkin. Vaihtovirtalaturin hyötysuhde on luokkaa 50%, joten 3kW lataustehoa vaatii liki 10hv moottoritehoa.

Aika heikko laturi. 80-90 % lienee normaalimpi arvo ja hyötysuhde paranee, kun jännitettä nostaa. Harvassa ovat nykyään ne autot, jotka hyytyvät 10 hevosvoiman pöllimiseen. Mutta se on syytä huomioida, että se normaali hihna ei ole speksattu sellaisten tehojen siirtämiseen. Noilla tehoilla laitetaan yleensä useampi hihna rinnan.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1684

Käyttäjä1324 kirjoitti:
Kuinka paljon energiaa tarvitset perille tullessa akuihin ladata ja kuinka pitkä ajomatka sinulla on siihen käyttää? 

Parisen tuntia olisi tarkoitus ajella ja kulutus on mitoitettava tuolle 3000Watille.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1684

Neutroni kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuo vakiojännitelataus on siitä huono, että latausvirta pienenee sitä mukaa, kun akku täyttyy. Loppulataus kestää pitkään, vaikka laturi olisi kuinka tehokas tahansa. Eli lyhyellä ajomatkalla ei tule täyteen.

Parempi olisi vakiovirtalataus ja automaattikatkaisu sitten, kun akku alkaa olla täysi. Tai reilu ylijännite latauksessa ja tuo em. automaattikatkaisu lopettaisi latauksen akkujännitteen tultua tiettyyn pisteeseen.

Yleensä paremmat lyijyakkulaturit lataavat vakiovirralla, kunnes saavutetaan maksimijännite, ja sitten vakiojännitteellä. Ylijännite rasittaa akkua ja aiheuttaa voimakasta elektrolyysiä. Ja tuhoaa nykyaikaisen suljetun akun, johon ei voi lisätä nestettä. Se tuottaa myös suuria määriä vetykaasua.

Lyijyakun lataamiseen on olemassa valmiita piirejä ja sellaisella voinee ohjata magnetointia sopivalla kytkennällä toivotun tuloksen saavuttamiseksi.

Ajatuksena oli käyttää Li-Ion akkupakettia jolloin ilmeisesti lataussäätimen on oltava vielä tarkempi kuin lyijyakuilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat