Seuraa 
Viestejä278

Niin, onkos täällä ketään teräsexperttiä, joka tietäisi mistä teräslaadusta pitäisi ruveta tekemään autoon kallistuksenvakaaj-aa, jos semmoisen tekisi itse?

Niin, kun mä tykkään rakennella noita autoja, nyt on työn alla yksi Volvo 240, vm 1980 ja siitä pitäisi parin vuoden aikana tehdä kunnon sleeper erittäin hyvällä alustalla ja noin 350-400hp moottorilla.

Moottoripuoli mulla on nyt aivan fine, kannen tekevät ammattilaiset työstökoneineen, alakerta on valmis custom-männillä,

Aluksi teen tuon turbokoneen ihan kaasuttimilla, myöhemmässä vaiheessa ne vaihtuu ruiskuun, mutta kun nuo tulot on niin pienet ja osat maksaa, niin siksi on tärkeää saada tehtyä mahdollisimman paljon itse.

Noita vakaajia saisi ihan tilaamallakin, mutta halvimmat on jotain 400€ sarja suomeen tuotuna, mikä on aika paljon kahdesta terästangosta.

Varsinkin tuo Volvon takavakaaja on hyvin yksinkertaisen muotoinen suora tanko, jonka molemmat päät on taivutettu jotain 300mm sisäänpäin.

Mulla olisi kyllä mahdollisuus valmistaa jigi, jossa tuo taivutus voitaisiin tehdä ja tuttavilta löytyy myös kaasupullot. Mutta eikös jousiteräs pehmene, jos sitä lämmittää ellei sitä sen jälkeen lämpökäsitellä oikein? Semmoista uunia mulla ei ole eikä tule, jossa pystyisi kuumentamaan kokonaisen vakaajan.

Niin, eikä sitä oikein voi kylmänäkään taivuttaa, semmoisia vehkeitä nyt ei ole kellään, jolla 25mm pyörötangon kylmätaivuttaa 90 astetta.

Mutta asiaan, tietäisikö joku että onko olemassa semmoista teräslaatua, jota voisi kuumataivuttaa ja tämän jälkeen vaikka päästää vain sen taivutetun osan, voiko niin tehdä, siis päästää vain jonkin tietyn osan terästangosta.
Koska jos voi, niin pitäköön rahansa, minä marssin teräskauppaan ja ostan 180cm tangon jousiterästä ja taivutan itselleni takavakaajan, eteen saa kelvata kaksi yhdistettyä Dieselin vakaajaa.

Jos tankoa voisi päästää vain pieneltä osin, niin homma onnistuisi, tehdään nyt semmoinen oletus ettei sille ole estettä.

Mitä jousiteräslaatua minun kannattaisi valita tähän hommaan, eikös niitä laatuja ole vaikka kuinka paljon, sen tiedän että ihan tavallinen ns. musta rauta on fe37:aa,

Sivut

Kommentit (22)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Juurikin_Niin2 kirjoitti:

Mutta asiaan, tietäisikö joku että onko olemassa semmoista teräslaatua, jota voisi kuumataivuttaa ja tämän jälkeen vaikka päästää vain sen taivutetun osan, voiko niin tehdä, siis päästää vain jonkin tietyn osan terästangosta.

Eipä tarvitse enää päästää, jos on karkaistu teräs kerran kuumennettu. Kyllä se on jo pehmeäksi päästettyä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1346

Löytyisikö jotain valmista aihiota toisenmerkkisestä autosta? Voisi laittaa vaikka koiranluut jos ei muuten saa käymään.

Jos suora tanko mahtuu alle niin kokeilisin hitsata siihen varret päähän (esilämmitys 300 C ja sopivalla puikolla esim.). Monilla hitsaukset ovat pysyneet kiinnikin.

Suora tanko kannattaa kiinnittää niin että se pystyy lyhenemään, eli ei kiinnitystä tukivarteen ihan tangon päitten kohdalta. Muutaman millin voisi jättää varaa venymisellekin. Pitää tietysti ajatella kannakkeet siltäkin kannalta että mihin osat putoavat jos toinen hitsaus irtoaa.

Itse en alkaisi taivuttelemaan mitään yli 20mm tankoja mutta tekeehän ne sepät kaikenlaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Ainoa teräslaatu, jolla saatat saada aikaan mutkan ilman kuumennusta ja uudelleenkarkaisua on bainiittinen teräs. Sellaisen kovuus riittänee kallistuksenvakaimeen, mutta mittasuhteista riippuu, onnistuuko taivutus halutulla säteellä ilman kuumentamista.

Pelkkä taivutuskohtien kuumentaminen taivutuksen ajaksi ja sammutus vaikka veteen ja päästö onnistuu sekin, mutta kuumennusalueen rajalle tulee rakeenkasvua ja  siksi heikompi kohta.

Teräsrenki Oy on paikka, josta voit ostaa tähän sopivaa tankoa tai putkea. Osaavat myös neuvoa, miten tuo taivutus ja päiden tekeminen onnistuu parhaiten myös ilman koko osan lämpökäsittelyä muotoilun jälkeen, joka tietysti olisi se paras tapa.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11451

Niin, onkos täällä ketään teräsexperttiä, joka tietäisi mistä teräslaadusta pitäisi ruveta tekemään autoon kallistuksenvakaaj-aa, jos semmoisen tekisi itse?

Niin, kun mä tykkään rakennella noita autoja, nyt on työn alla yksi Volvo 240, vm 1980 ja siitä pitäisi parin vuoden aikana tehdä kunnon sleeper erittäin hyvällä alustalla ja noin 350-400hp moottorilla.

Moottoripuoli mulla on nyt aivan fine, kannen tekevät ammattilaiset työstökoneineen, alakerta on valmis custom-männillä,

Aluksi teen tuon turbokoneen ihan kaasuttimilla, myöhemmässä vaiheessa ne vaihtuu ruiskuun, mutta kun nuo tulot on niin pienet ja osat maksaa, niin siksi on tärkeää saada tehtyä mahdollisimman paljon itse.

Noita vakaajia saisi ihan tilaamallakin, mutta halvimmat on jotain 400€ sarja suomeen tuotuna, mikä on aika paljon kahdesta terästangosta.

Varsinkin tuo Volvon takavakaaja on hyvin yksinkertaisen muotoinen suora tanko, jonka molemmat päät on taivutettu jotain 300mm sisäänpäin.

Mulla olisi kyllä mahdollisuus valmistaa jigi, jossa tuo taivutus voitaisiin tehdä ja tuttavilta löytyy myös kaasupullot. Mutta eikös jousiteräs pehmene, jos sitä lämmittää ellei sitä sen jälkeen lämpökäsitellä oikein? Semmoista uunia mulla ei ole eikä tule, jossa pystyisi kuumentamaan kokonaisen vakaajan.

Niin, eikä sitä oikein voi kylmänäkään taivuttaa, semmoisia vehkeitä nyt ei ole kellään, jolla 25mm pyörötangon kylmätaivuttaa 90 astetta.

Koska jos voi, niin pitäköön rahansa, minä marssin teräskauppaan ja ostan 180cm tangon jousiterästä ja taivutan itselleni takavakaajan, eteen saa kelvata kaksi yhdistettyä Dieselin vakaajaa.

Jos tankoa voisi päästää vain pieneltä osin, niin homma onnistuisi, tehdään nyt semmoinen oletus ettei sille ole estettä.

Mitä jousiteräslaatua minun kannattaisi valita tähän hommaan, eikös niitä laatuja ole vaikka kuinka paljon, sen tiedän että ihan tavallinen ns. musta rauta on fe37:aa,

Unohda koko juttu, siis se diy vakaajatangon ” taivuttelu” - ei onnistu kotikonstein - sille nimittäin on ihan selvä syynsä että ovat hinnakkaat, ja liittyy juurikin teräslaatuun ja sen työstämiseen.
Jos haluat jäykempää auton vakausta halvalla, niin laita kaksi vakiota rinnan, purkaamoilta niitä saa ”kilohinnalla”.
Toinen neuvo, tee suoraan se polttoaineensyöttö ruiskulla, ei kannata räpellellä kaasareilla, kun on parempi ja tehokkaampi keino, ja joka on sitä paitsi loppupelissä edullisempaa.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Semmoista uunia mulla ei ole eikä tule, jossa pystyisi kuumentamaan kokonaisen vakaajan.

En osaa tuohon teräksenlaatuun sanoa mitään, mutta jos on tiloja, niin uunin rakentaminen voisi olla ihan kannattava projekti. Itse ainakin jossain vaiheessa ajattelin pienen rakentaa. Olisi kiva takoa puukkoja yms.

Tiiliä saa puoli ilmaiseksi torista, niitä jää aina rakentajilla yli ja myyvät ylimääräiset pois. Polttimiksi voi keräillä vanhoja grillejä, ja biltemasta ja puuilosta kannettava juotin jolla liitokset.

Tuossa on yksi ohje, mutta parempikin löytyy jos jaksaa etsiskellä:

https://www.youtube.com/watch?v=u9YN9TCtPTs

Keijona
Seuraa 
Viestejä12218

On tuo itseensä uskominen huvittavaa, denaijisti väittää fanaattisesti ettei onnistu ja joku päinvastaista, molemmilla tietenkin 50%mahdollisuus olla väärässä.

Mites romikset ja harrastajat ?, tuollaista ja ruonikäistä ns. erikoispurkupalikkaa laittaa alan jannut useimiten talteen, eikä yleensä maksa paljoa samanmielisten seurassa, lisäksi voi aina kuulla vinkkejä.
https://m.facebook.com/suomenvolvokerho/

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17662

Brainwashed kirjoitti:

Unohda koko juttu, siis se diy vakaajatangon ” taivuttelu” - ei onnistu kotikonstein - sille nimittäin on ihan selvä syynsä että ovat hinnakkaat, ja liittyy juurikin teräslaatuun ja sen työstämiseen.
Jos haluat jäykempää auton vakausta halvalla, niin laita kaksi vakiota rinnan, purkaamoilta niitä saa ”kilohinnalla”.
Toinen neuvo, tee suoraan se polttoaineensyöttö ruiskulla, ei kannata räpellellä kaasareilla, kun on parempi ja tehokkaampi keino, ja joka on sitä paitsi loppupelissä edullisempaa.

Mähän tein kolmipyörämalliini lähes kaiken myös eturipusrtuksen puukomposiitista...niin ja takapyörän kehto oli puukomppaa.

Ikävää tietty kun se on terästä lujempaa ja 1/6 painoltaa...ei tarvi enää veekasia vaan pieni sähkis riiittää.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Juurikin_Niin2
Seuraa 
Viestejä278

Brainwashed kirjoitti:

Joo, polttoaineen syöttö muutetaan ruiskuksi sitten kun on yks kesä ajettu kaasareilla. Mulla on ollut turbovolvo yhdellä tuommoisella kaasuttimella ja se toimi ihan hyvin, niin miksei toimisi kahdella kaasuttimellakin.

Ensin on tavoitteena rikkoa se 300hv raja, se menee varmaan jo 0.7 bar paineilla, mulle kun tekee eräs koneistaja/ammattiporttaaja kannet, niihin vaihdetaan 3mm isommat pakoventtiilit ja 2mm isommat imuventtiilit, lisäksi pakokanaville tehdään ns. full porting.

Itse porttaan imusarjan ja preparoin ja synkronisoin kaasuttimet ja teen niille sopivan ahtopainekotelon eli plenumin, kaasuttimille hitsataan imutorvet plenumin sisään virtauksien parantamiseksi silloin kun ajellaan ilman ahtoja. Aihiosta hiotaan nokka, jonka tehoalue on jotain 4000-7500rpm, ja se onkin tavoitteeni, eli 3500rpm isoa vääntöä, vääntöalue on takuulla tarpeeksi suuri.

Sitten kun nuo on tehty yritetään asentaa megasquirt polttoaineensyöttöä ohjaamaan, silloin tavoitteena on 400hv.

Kun tuo on onnistunut vaihdetaan kiertokanget ja männät ja mennään dynoon 1.6bar ahtopaineella, tarkoitus olisi kohtuu tasainen vääntökäyrä siitä 4000rpm:stä sinne 7500 asti, todella nopeasti nousee tehontuotto tuossa 4000rpm kohdalla, kun ahdin spoolaa jo täysillä, nokan toiminta-alue alkaa, ja tuolloin se teetetty/portattu kansikin alkaa näyttää kyntensä. Mutta kun vääntö on ensin nopeasti noussut, niin sen jälkeen se on suht tasainen aivan kierrosalueen loppuun saakka.

Mutta mutta, tulipahan jaariteltua ot:tä, kokeillaan keskittyä niihin vakaajiin. Lienee kuitenkin se optimi taitaa olla tuhlata se 360€ ja tilata tällainen sarja.

[img]https://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_990.jp...

Juurikin_Niin2
Seuraa 
Viestejä278

Semmoinen tuli mieleen, että ennen muinoin tehtiin varsijousiakin metallista, nykyään ne tehdään lasi/hiilikuidusta, optimitapauksessa tietysti puukuidusta. :)

Mitenhän onnistuisi tuommoisen vakaajan tekeminen ihan vaan hiilikuidulla ja epoksilla, tekisi ensin semmoisen u-muotoisen muotin lasikuidusta, mallina voisi käyttää vanhaa vakaajaa. Se pitäisi tehdä siten että sinne u-profiilisen mallin sisään voisi laminoida suoraan hiilikuitua kerros kerrokselta, niin kauan että muotti on täynnä, eli siitä ei tulisi tankoa, vaan u:n mallinen komposiittivakaaja, kuinkahan jäykkä tuo olisi.

Ilmainen se ei ainakaan olisi, muotti maksaisi, ehkä 40€, sitten hiilikuitumatto maksaisi ehkä arviolta satasen, onko se sen hintasta? Tuossa kannattaisi kyllä käyttää hiilikuitunauhaa, sitten epoksihartsia kaks litraa taas 40€. Ja vielä gelcoatit päälle, 20€.

Tuossa menisi siis 200€ ja parhaimmillaan saisi todella vääntöjäykän mutta hyvin kevyen kallistuksenvakaimen, huonoimmillaan siinä menisi 200€ ja saisi ihan liian löysän ja ilmakuplia täynnä olevan kötöstyksen, jolla ei tekisi mitään...

Tosin, jos käyttäisi valmista hiilikuitusauvaa ja teräsholkeilla toteuttaisi nuo 90asteen mutkat. Sekin voisi toimia, olisi aika hifi btw.

Juurikin_Niin2
Seuraa 
Viestejä278

apassi kirjoitti:
Ja sit jos kone kestää tuon 1.6barin paineen, myyt koko paskan pois alihintaan?

Ei vaan se pidetään harrasteautona, jolla voisi käydä useammankin kerran kesässä ihan ratapäivillä ajamassa moottorirataa, sitten kun haluaa lisää potkua, niin iskee koneen 200kg kevyempään koriin ja vaihtaa kannen 16-venttiiliseksi, jonka tietystikin taas porttauttaa, ja ei muuta kuin taas dynamometrille.

Volvon kampiakseli kestää sen 700hv tehoa, siinä vaiheessa kun lähestytään sitä pitäisi ostaa taottu akseli ja taas kerran uudet männät samalla saisi iskutilavuutta 2.5litraan ja ei muuta kuin isompaa turboa vaan kehiin.

Suomen teillä ajelee yks Volvo Amazon,  josta on penkitetty yli tuhat hevosvoimaa...

Harrastus se on tämäkin, eikä ihan halpa, mutta kyllä noilla osilla jälleenmyyntiarvoakin on.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Tässä olisi taas Arkkitehti Majurille mitä erinomaisin tilaisuus näyttää kyntensä, ja kyniä rahat rahvaalta, kun rupeisi valmistamaan noita kallistuksenvakaimia. Varmaan JuuriNiin suostuisi jotain protoa & poccia koestamaan? Jos vaan tämmönen näpertely maailmankaikkeuden pelastamisen ohessa kiinostaisi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kysy mieluummin majurilta ohjeita siitä, kuinka tuommoinen mitoitetaan puukomposiitista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Harrastus se on tämäkin, eikä ihan halpa, mutta kyllä noilla osilla jälleenmyyntiarvoakin on.

Sepäse. Kyllähän siitä motista saadaan heppoja hurjasti, kun vielä lisätään kaasut mukaan, mutta onko se sitten enää volvon moottori, jos siellä on vaan kuoret jäljellä?

Olisi noita kyllä kiva rakennella, mutta kulut on aika kohtuuttomat saavutettuun hyötyyn nähden. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat