Seuraa 
Viestejä1

Olen tekemässä restonomin opinnot päättävää AMK-opinnäytetyötä ja siihen liittyen kyselytutkimusta hyönteisruuan suosion edistämisestä. Mikäli omaat jonkinlaisen ajatuksen siitä, kuinka hyönteisiä voisi elintarvikkeina monipuolisesti hyödyntää ja niiden suosiota kasvattaa, olisin todella kiitollinen kyselyyn osallistumisesta :) Tutkimuksessa kartoitetaan mm. sitä, millaisia hyönteiselintarvikkeita kuluttajat kauppojen hyllyille haluavat. Aihe on ajankohtainen sillä kasvava lihankulutus on maailmanlaajuisesti merkittävä ongelma sekä ympäristön että ihmisten terveyden näkökulmasta ja hyönteiset ovat varteenotettava vaihtoehto lihalle proteiininlähteenä. Linkki kyselyyn alla:

https://fi.surveymonkey.com/r/SLD92DZ

Kommentit (6)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

Vastasin tuohon. En tiedä onko se markkinointimielessä viisainta, ehkä ei, mutta minä haluan syödä hyönteiseni hyönteisinä eikä sotkettuna epämääräiseksi massaksi muuhun ruokaan. Koska ravinnoksi käytettävät hyönteiset ovat pieniä, ne sopivat mainiosti pizzoihin, wokkeihin ja vastaaviin, joissa ruoka-aineet pilkotaan pieniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä10479

Minäkin vastasin.

Itse painotin lähiluomuomatuotannon kautta kehittyvää asenneilmastoa, eli kotitarveviljely voisi olla ratkaiseva tekijä hyönteisproteiinin läpilyönnissä, joka on kuitenkin tuloillaan.

Myös kuivatun ja jauhetun sekoittaminen muiden tuotteiden jatkeeksi toisi ruokaan pitoa, ekologisuutta sekä totuttaisi massojen maku- ja hajuaistia tulevaisuuteen.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

Minijehova kirjoitti:
Itse painotin lähiluomuomatuotannon kautta kehittyvää asenneilmastoa, eli kotitarveviljely voisi olla ratkaiseva tekijä hyönteisproteiinin läpilyönnissä, joka on kuitenkin tuloillaan.

Laajamittakaavainen kotitarvekasvatus ei ole realistinen visio. Suurimmalla osalla on niin pienet asunnot, ettei se onnistu. Se on myös hyvin työlästä.

Lainaus:
Myös kuivatun ja jauhetun sekoittaminen muiden tuotteiden jatkeeksi toisi ruokaan pitoa, ekologisuutta sekä totuttaisi massojen maku- ja hajuaistia tulevaisuuteen.

Hyönteisten ongelma ei yleensä ole maku tai haju. Ne ovat hyvin mauttomia ja maku pitää luoda maustamalla. Paljaaltaan ne haisevat ja maistuvat vanhalle perhoskokoelmalle (ei hyvä), joten jotain niille pitää tehdä. Suurempi tottumista vaativa ongelma on suutuntuma. Hyönteiset ovat täynnä raajoja, tuntosarvia, siipiä, okia ja muita suussa tuntuva ulokkeita. No, kai sen voi kiertää jauhamalla ne näkymättömiin, mutta minulle se tuo mieleen eko- tai terveysruuan, jonka syöminen on jonkun tavoitteen saavuttamista. Kunnon gourmet-safkassa pitää olla aistittavissa mistä se on tehty.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5901

En pystynyt vastaamaan kyselyyn, sillä minulle esi. maku ja terveellisyys ovat sama asia.

Mitä suurempi makunautinto, sitä terveellisempää. (Mässäily ei liity enää suoraan makunautintoon, vaikka siihen väkisin pyritäänkin.) Jos ravinto ei maistu hyvälle, siinä on jokin pielessä, ja elimistö tietää sen heti.

MooM
Seuraa 
Viestejä8021

Neutroni kirjoitti:
Suurempi tottumista vaativa ongelma on suutuntuma. Hyönteiset ovat täynnä raajoja, tuntosarvia, siipiä, okia ja muita suussa tuntuva ulokkeita. No, kai sen voi kiertää jauhamalla ne näkymättömiin, mutta minulle se tuo mieleen eko- tai terveysruuan, jonka syöminen on jonkun tavoitteen saavuttamista. Kunnon gourmet-safkassa pitää olla aistittavissa mistä se on tehty.

Mulla on ongelma nimenomaan tuo suutuntuma. Samasta syystä en suuremmin tykkää seafoodistakaan, liian niljaista ja usein liian kokonainen elukka syötävänä. Ja sitä ei edes mausteta kunnolla. Töissä oli tässä pari päivää sitten salaattipöydässä sirkkoja ja kyllä niitä söi, mutta tuo tikkuisuus häiritsee, en ostaisi kotiin muuta kuin erikoisuuden nimissä kerran.

Mutta yleisesti, hyönteisten osalta taitaa olla kaksi eri suuntaa. Tuo gourmet, jossa saakin näkyä se rakenne ja johon liittyy vähän uskaltamista ja erikoisuudenhakuisuutta (ainakin meillä ja toistaiseksi). Ja sitten se toinen, pyrkimys korvata lihaa ekologisemilla proteiininlähteillä, ja siinä tulee väkisin sitten nuo jauheet yms, muuten jäädään kuriositeetiksi. En näe, että ensimmäisellä on suurempaa merkitystä globaalissa mittakaavassa, mutta jälkimmäisellä voi olla.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat