Seuraa 
Viestejä12

Heip!
Oon jumissa yhdessä fysiikan tehtävässä... On annettu syklotronin säde ja protonisuihkun liike-energia, ja näillä tiedoilla pitäis selvittää nopeus, magneettivuon tiheys yms... Mutta miten ihmeessä pystyn hyödyntämään liike-energian tietoa... Saanko siitä siis jotenkin taajuuden tai nopeuden E=0.5mv2 kaavasta? Nopeus pitäisi saada, mutta laskettuani sen, tuli niin suuri luku että väärin täytyy olla.

Miten liike-energiaa voi ylipäätään hyödyntää laskuissa?

Kommentit (9)

PPo
Seuraa 
Viestejä14502

Käyttäjä7122 kirjoitti:
Heip!
Oon jumissa yhdessä fysiikan tehtävässä... On annettu syklotronin säde ja protonisuihkun liike-energia, ja näillä tiedoilla pitäis selvittää nopeus, magneettivuon tiheys yms... Mutta miten ihmeessä pystyn hyödyntämään liike-energian tietoa... Saanko siitä siis jotenkin taajuuden tai nopeuden E=0.5mv2 kaavasta? Nopeus pitäisi saada, mutta laskettuani sen, tuli niin suuri luku että väärin täytyy olla.

Linkistä

https://en.wikipedia.org/wiki/Cyclotron

löytyy tarvittavat laskukaavat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Käyttäjä7122 kirjoitti:
Nopeus pitäisi saada, mutta laskettuani sen, tuli niin suuri luku että väärin täytyy olla.

Tietenkin nopeus saadaan energiasta, jos partikkelin massa tunnetaan. Onko kurssillanne käsitelty erityistä suhteellisuusteoriaa tai muuten syytä olettaa, että vaaditaan sitä? Jos on, niin sitten pitää käyttää relativistista kaavaa. Nopeuden kuuluukin olla suuri, moderneilla syklotroneilla yleensä selvästi relativistinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
PPo
Seuraa 
Viestejä14502

Käyttäjä7122 kirjoitti:
Heip!

Kuinka suuri oli protonin liike-energia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Käyttäjä7122 kirjoitti:
10 MeV

Se on niin vähän verrattuna lepoenergiaan, joka oli muistaakseni vajaa GeV, että klassisen fysiikan käyttö on perusteltua, jos ei tehtävän anto muuta vaadi.

JPI
Seuraa 
Viestejä27212

PPo kirjoitti:
Käyttäjä7122 kirjoitti:
Heip!

Linkistä

Tuollaisen tee-se-itse tekeminen vois olla hauskaa eikä ehkä kovin mahdotonta koska naapurin isännällä sattuu kumma kyllä olemaan Kuopion Yliopistolta halvalla ostettu ylijäämä ultratyhjiöpumppu (vai mikä se nyt oli...jokatapauksessa tautisen tyhjiön sillä saa). Targetit ja detektorit tuskin ovat überpääsemätön ongelma nekään.
😯

3³+4³+5³=6³

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1833

JPI kirjoitti:
PPo kirjoitti:
Käyttäjä7122 kirjoitti:
Heip!

Linkistä

Tuollaisen tee-se-itse tekeminen vois olla hauskaa eikä ehkä kovin mahdotonta koska naapurin isännällä sattuu kumma kyllä olemaan Kuopion Yliopistolta halvalla ostettu ylijäämä ultratyhjiöpumppu (vai mikä se nyt oli...jokatapauksessa tautisen tyhjiön sillä saa). Targetit ja detektorit tuskin ovat überpääsemätön ongelma nekään.
😯

Hei mahtavuutta! Satuin juuri kesällä Pariisiissa käydessäni näkemään Museé des arts & metiers' issä ensimmäisen syklotronin. Oli semmoinen virvelirummun kokoinen ja näköinen laite.
Oma hiukkaskiihdytin autotallissa olis kyllä perkuleesti päheempi ku tuulivoimala kellarissa.
Eiku rakentamaan.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

PPo
Seuraa 
Viestejä14502

Käyttäjä7122 kirjoitti:
10 MeV

Eo=mc^2=938 MeV ja Ek=10 MeV.

Klassisen mekaniikan mukaan

Ek=1/2*mv^2—>v=√(2Ek/m)=√(2Ek/Eo)*c=0,146*c

EST:n mukaan

Ek=Eo/√(1-v^2/c^2)-Eo—>v=√(2Ek*Eo+(Ek)^2)/(Eo+Ek)=0,145*c

Tulosten vertailusta nähdään, että tilanne on aivan kuten Neutroni jo kertoi.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat