Seuraa 
Viestejä975

Kyselin asiaa lattialämmitykseni maahantuojalta, mutta vähän jäi sellainen mielikuva, että tiesiköhän ne nyt mistään mitään..

Eikös tuo oumanin eh-203 pysty ohjaamaan tuollaista siemenssin 24VAC servoa?

Oumanin kytkentäohje, sivu 25, 3-tilaohjattu moottori, 24VAC: http://ouman.fi/documentbank/EH-203__manual__fi.pdf

Siemensin servomalliston speksi speksi, 2 sivu, tyyppitaulukko, ja sieltä SSA81: https://www.downloads.siemens.com/download-center/Download.aspx?pos=down...

Sivut

Kommentit (19)

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Kyllä se sitä servoa ohjaa oikein hyvin.

Seuraavaksi tuli hankintalistalle sisälämpötilan tunnistin. Hintaa hyllytuotteelle olisi tullut n. 55e toimituksineen päivineen.

Tutkin vähän noita laitteen speksejä, ja 203:n näyttää käyttävän 10kohm termistoria kaikkiin lämpötilamittauksiin. Tilasin niitä ebaysta ( kiinasta ) juuri  pussillisen, raakakappaleita, sekä metallisuojuksella nipun. Hintaa tuli semmonen 2.5 dollaria.

Eipä tuota olisi enää tarvinnut, mutta helpottaa huomattavasti laitteen säätämistä, joten säästän tuon 2.5$ moneen kertaan kun ei tarvitse ravata tekniseen tilaan käyränsäätöhommiin.

Sääli, että maksoin aikaisemmin n. 50e laitteen menovesi-, sekä ulkolämpötila anturoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Lyde19
Seuraa 
Viestejä5072

Jos huvittaa itse servomoottoria rakennella niin mikroaaltouunin lautasenpyöritin pyörii noin 6rpm 220vac moottorilla.
Ajattelin tuosta tehdä tuloilman venttiiliin ohjausmoottorin.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Diam kirjoitti:
Sopiiko se moottori mekaanisesti venttiiliin, Ouman kenties.

Sopii. Lattialämmitys on kytketty teknisessä tilassa paritalon lämmitysverkostoon. Koska toinen huoneisto käyttää patteriverkostoa, jossa pitää pyöriä kuumempaa vettä, siihen piti asentaa erillinen termostaatilla ja moottorilla varustettu sekoitusyksikkö. Tässä sekoitusyksikössä on nyt siis ihan normaalin patteritermostaatin kiinnitys, ja siinä oli ihan tavallinen patterin termari, jonka nyt siis vaihdoin sähköiseen.

http://www.emmeti.com/portal/en/products/termo/typology/62916_productTip...

Servoja olisi vaikka kuinka paljon pussissa ohjainpiireineen, tilasin niitä joskus kiinasta pari euroa kipale. Arduino ja muut roinat 3d tulostinta myöten löytyisi, että kaikki olisi voinut rakentaa periaatteessa itse, mutta kyseessä on sen verran kriittinen komponentti, että en uskaltanut.

Tulee kallis lasku jos tämä poc sekoaisi tuotannossa kun ulkona on -20c ja ollaan reissussa.

Olen kanssa itse miettinyt noihin ilmanvaihdon venttileihin automaattisia säätimiä.  Innostus vähän lopahti kun löysin olemassa olevan tuotteen, eli mitään mallisuojia tms. rakennelmalle ei voi hakea, mutta ehkä jonain päivänä kuitenkin.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Minun mielestä se venttiili on rakenteltaan hyvin pitkälle samanlainen, kuin minkä tahansa lämpöpatterin venttiili, kerran siihen käy ihan normaali termarikin.

Eli varmasti yhtä jäykkä, vaikka sitä venttiilin sisäosan herkkyyttä kai voidaan ainakin uudemmissa malleissa säätää..

Diam
Seuraa 
Viestejä2750

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Omassa projektissa kaikki on jo ostettu, ja asennettu, huoneiston termistoria lukuunottamatta.

Tuommoinen magneettiventtiili, joka sulkeutuu sähkökatkosessa, ei ole turvallinen tämmöisessä tilanteessa, jos on jäätymisen vaara.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Minulla on emmetin huonekohtaiset toimilaitteet ohjausyksikköineen, ja ne toimii juuri päinvastoin, eli kun virransyöttö katkeaa, toimilaite avautuu. Kyse ei ole ainoastaan kiinteistön virransyötön katkeamisesta, vaan toimilaitetta ohjaava ohjainyksikkö voi hajota, tai siitä katketa virta, tai ohjainyksikköön yhteyttä ottavasta radiotermostaatista loppuu paristo, tai hajoaa tms,

Diam
Seuraa 
Viestejä2750

Vesi-glykoli on ainut keino suojata jäätymiseltä. Tärkeämpää on, että moottoreihin palautuu virta automaattisesti sähkökatkon jälkeen. Vanhoissa laitteissa ajaa usein vikatilanteissa kiinni, Hätilanteessa töpseli irti ja käsin venttiili auki. Suntti menee oletuksena kiinni, koska lämpö muuten nousee verkossa, putket voi tulla lattiasta läpi. Mahdollisesti suuntaa voi vaihtaa pinnillä, täytyy vain ti-miehenkin ottaa selvää, mitä siitä seuraa.

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Jep, ja ymmärtääkseni glygolit on kierroissa kielletty, koska jos lämpö siiretään lämmitysverkostoon käyttövesivaraajasta kierukalla, ja sinne tulee vuoto, on ihan potentiaalinen myrkytysvaara.

Minun rakennelmassa kaikki venttiilit aukeaa sähkökatkoissa, ja moottori ottaa virran suoraan sähköverkosta.

Teen varmaan jossain vaiheessa vielä yhden haaran varaston lämpöpatterille, ja pitää katsoa jos tekisi vielä toiset haarat pahan päivän varalle, jos kävisikin niin että kaukolämpöä, tai sähköä ei syystä tai toisesta saa, voi kierron moottoria ja vettä kuumentaa generaattorilla ja boilerilla.

Menee jo ehkä vähän maailmanlopun överiksi, mutta hauskaa näpertelyä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2750

Tänä päivänä ei lattialämmityskierto ole missään tekemisissä käyttöveden kanssa kuin välillisesti kattialssa. Saman järkeilysi mukaan lämpöpumput pitäisi kieltää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat