Seuraa 
Viestejä10

Uskotteko siihen, että jokaisella keholla on oma biologinen hyvinvointipaino, mitä ei voi määrittää painoindeksin avulla? Biologinen hyvinvointipaino toteutuu silloin, kun syö ja liikkuu monipuolisesti eli keho on normaalissa tilassa. Biologiseen hyvinvointipainoon vaikuttaa olennaisesti myös ruumiinrakenne ja geneettiset tekijät. (Lue lisää, http://www.satamegaa.fi/biologinen-hyvinvointipaino-on-hyva-tavoite-laih...)

Mielestäni biologisen hyvinvointipainon ajatuksessa on järkeä. Ainakin omalla kehollani on taipumus pysyä suunnilleen samassa painossa (viimeiset 20 vuotta). Loma-aikojen ylensyönnit ovat toki nostaneet painoa, mutta yleensä paino on palautunut pikku hiljaa normaaliin, kun arki on normalisoitunut. Vanhemmiten normalisoituminen vie tosin enemmän aikaa, joten tiedostan sen, että vähän rajaa on vedettävä, niin pystyy käyttämään samoja vaatteita vuodesta toiseen.

Mielestäni laihduttamisen tavoite olisi päästä juuri tähän mukavaan tilaan, missä keskittyisi vaan liikkumaan säännöllisesti ja syömään pääasiassa terveellisesti, eikä niinkään tavoittelisi jotain painoa, mikä voi omalle keholle olla liian alhainen ja aiheuttaisi sitten ylimääräistä stressiä ja painon jojoilua.

Kommentit (10)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10447

Minä uskon juuri noin. BMI ei kerro kuin yleisellä tasolla suuntia.

Oma ihannepainoni on välillä 75-80kg ja painon ollessa tuolla välillä, on minulla paras fyysinen vointi. Vaikka se BMI-käyriin sopiikin (180cm), niin erilaisella luustolla tai muilla välityksillä se voisi olla ylempänä tai alempana yhtä hyvin.

Se paino on siis oikea, jossa elo tuntuu parhaalta.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

Herma kirjoitti:
Uskotteko siihen, että jokaisella keholla on oma biologinen hyvinvointipaino, mitä ei voi määrittää painoindeksin avulla?

Varmaan jokaiselle on joku optimaalinen paino, mutta en usko, että kenenkään perusterveen ihmisen optimaalinen paino on lääketieteellisen normaalipainon rajojen ulkopuolella.

Lainaus:
Biologinen hyvinvointipaino toteutuu silloin, kun syö ja liikkuu monipuolisesti eli keho on normaalissa tilassa.

Minun on vaikea uskoa, että jos joku liikkuu ja syö suositusten mukaan määrällisesti ja laadullisesti, paino asettuu pitkäaikaisesti normaalipainon ulkopuolelle. Silloin on varmastikin kyse jostain hoitoa vaativasta aineenvaihduntasairaudesta, esimerkiksi kilpirauhasongelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä8013

Vanhuksilla terveyden kannalta optimaalinen paino on lievä ylipaino. En muista, mitkä mittarit tuossa oli, oliko vain kuolleisuus vai myös sairastavuus. 

Normaalipainon haarukka on iso. Minun pituisellani ihmisellä jostain 60 kilon tuntumasta  liki 80 kiloon. Siihen mahtuu monenlaista kroppaa ja ainakin tällainen pitkäkinttu kuin minä olen varsin läski ylärajalla.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

MooM kirjoitti:
Vanhuksilla terveyden kannalta optimaalinen paino on lievä ylipaino. En muista, mitkä mittarit tuossa oli, oliko vain kuolleisuus vai myös sairastavuus.

Aika erikoinen tulos. Kun mietin tuttuja vanhuksia, tulee mieleen yksi ylipainoinen, joka on elänyt yli 85 vuotta. Melkein aina ne ovat kuivia kääkkiä ja pullukat kupsahtavat ennen 80 vuotispäiviään. Ehkä se on niin, että kaikilla on tapimusta näivettyä ennen kuolemaansa ja ne jotka aloittavat lievästä ylipainosta, sinnittelevät pitempään ja jäävät mieleen kuivina kääkkinä.

Lainaus:
Normaalipainon haarukka on iso. Minun pituisellani ihmisellä jostain 60 kilon tuntumasta  liki 80 kiloon. Siihen mahtuu monenlaista kroppaa ja ainakin tällainen pitkäkinttu kuin minä olen varsin läski ylärajalla.

Olet jotakuinkin yhtä pitkä kuin minä (vai oliko naisilla eri rajat). Minä laskin kanssa joskus, että olisin vielä 60 kiloisena normaalipainoinen. Painoin jotain vajaat 70 kun menin armeijaan ja olin silloin aikamoinen nälkäkurki.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10447

Neutroni kirjoitti:

Minun on vaikea uskoa, että jos joku liikkuu ja syö suositusten mukaan määrällisesti ja laadullisesti, paino asettuu pitkäaikaisesti normaalipainon ulkopuolelle. Silloin on varmastikin kyse jostain hoitoa vaativasta aineenvaihduntasairaudesta, esimerkiksi kilpirauhasongelmista.

Mikä sitten on normaali? Rajaan 18-30 BMI kyllä luulisi jo perusterveiden mahtuvan, mutta esim 18 BMI:llä voi olla hyvinkin terve, vaikkakin hieman hoikka, ja samoin 29 BMI:llä voi olla terve ja normaalipainoinen, mutta lihasta on kertynyt hieman tavallista enemmän.

Esim meidän pikkurouvan BMI painuu ajoittain 17 pintaan, joka olisi jo merkittävä alipaino, mutta hento rakenne sen aiheuttaa olematta oikeasti vaikea alipaino, tai edes alipaino.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338

Minijehova kirjoitti:
Mikä sitten on normaali? Rajaan 18-30 BMI kyllä luulisi jo perusterveiden mahtuvan, mutta esim 18 BMI:llä voi olla hyvinkin terve, vaikkakin hieman hoikka, ja samoin 29 BMI:llä voi olla terve ja normaalipainoinen, mutta lihasta on kertynyt hieman tavallista enemmän.

Oliko se 18-25 tai jotain sinne päin.

Hyvin lihaksikas menee varmaan ulos tuosta luokituksesta, vaikka rasvaprosentti on pienehkö, mutta se on mielestäni hyvin kyseenalaista miten optimaalinen terveydentila raskaalla keinotekoisella treenillä luotu ylisuuri lihaksisto on. Sikäli kun tiedän, kilpaurheilijan treeni aiheuttaa myöhemmällä iällä yleensä kaikenlaisia terveysongelmia jotakuinkin kaikilla lajeilla. Terveellisellä kuntoliikunnalla ei saa sellaisia lihaksia, että paukkuisi ulos normaalipainosta.

MooM
Seuraa 
Viestejä8013

Neutroni kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

Hyvin lihaksikas menee varmaan ulos tuosta luokituksesta, vaikka rasvaprosentti on pienehkö, mutta se on mielestäni hyvin kyseenalaista miten optimaalinen terveydentila raskaalla keinotekoisella treenillä luotu ylisuuri lihaksisto on. Sikäli kun tiedän, kilpaurheilijan treeni aiheuttaa myöhemmällä iällä yleensä kaikenlaisia terveysongelmia jotakuinkin kaikilla lajeilla. Terveellisellä kuntoliikunnalla ei saa sellaisia lihaksia, että paukkuisi ulos normaalipainosta.

25 on raskasrakenteiselle miehelle tiukka raja, vaikkei mitenkään hirveän lihaksikas olisikaan. Esim. oma mieheni on yli tuosta, mutta ei mitenkään ole lihava. Ei kyllä laihakaan, ei sixpäkki näy, mutta tuntuu.

Mutta jo sen rintakehä vaan on niin iso, esim omaani verrattuna, että pakkohan se on jollain täyttää ;). Ollaan aika tasan saman pituisia, niin on helppo nähdä raamien vaikutus massaan. Jos minä painaisin sen 85-90, olisi selvästi lihava. Nytkin alle 70 kg painosta olisi missikroppaan (heh) matkaa ainakin 10 kg.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Herma
Seuraa 
Viestejä10

Osa on tosiaan siinä 18 BMI:n kieppeillä vielä omalle keholle sopivassa painossa, jos tosiaan ruumiinrakenne on muutenkin hentoinen. Paljon on myös sitä, että ihanteet ohjaavat ajattelemaan niin, että pitäisi sijoittua normaalipainon haarukassakin siihen alkupäähän, vaikka itselle paremmin sopiva paino olisikin hieman suurempi. 

Itse olen myös kuullut tuosta, että vanhemmiten lievä ylipaino voi olla hyväksi.  Että liekö sekin tarkoituksenmukaista, että keski-iässä alkaa pikku hiljaa paino nousemaan sinne normaalipainon ja lievän ylipainon rajamaille, niin on sitten pidempään mahdollista kuihtua ja menettää lihaksia ennen kuolemaa.  

Minijehova
Seuraa 
Viestejä10447

MooM kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:

25 on raskasrakenteiselle miehelle tiukka raja, vaikkei mitenkään hirveän lihaksikas olisikaan. Esim. oma mieheni on yli tuosta, mutta ei mitenkään ole lihava. Ei kyllä laihakaan, ei sixpäkki näy, mutta tuntuu.

Mutta jo sen rintakehä vaan on niin iso, esim omaani verrattuna, että pakkohan se on jollain täyttää ;). Ollaan aika tasan saman pituisia, niin on helppo nähdä raamien vaikutus massaan. Jos minä painaisin sen 85-90, olisi selvästi lihava. Nytkin alle 70 kg painosta olisi missikroppaan (heh) matkaa ainakin 10 kg.

25 on tarpeettoman tiukka raja, sillä minä olen juuri noissa luvuissa ja pidän itseäni laihana. Salilla en käy ikinä, mutta lihasta kertyy selkään vatsaan, jalkoihin ja hartioihin ihan luonnollisellakin liikunnalla. 

apassi
Seuraa 
Viestejä987

Mä painan tällä hetkellä 87, jonka koen sopivaksi painoksi lihas läski pituuskomboon, ja olo on hyvä ja jaksava, mutta polviin vihloo nousu kun olen ne joskus 15 kesäsenä hajottanut viritetyllä mopolla sekoillessa.

Joku 80-83 voisi olla optimaalinen paino mutta sitten taas joutuisi luopumaan lihasmassasta, ja muutenkaan ei tän ikäsenä enää oikein tuolla pysytä ilman että elämä olisi jatkuvaa dieettiä.

Mä en usko mihinkään yksiselitteiseen MBI, tai biologiseen hyvinvointipainoon, koska koen että mulla ei voi olla yksiselitteistä painoa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat