Asutko syntymäkunnassasi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Asutko syntymäkunnassasi vai oletko muuttanut? Veikkaanpa että suurin osa vastaa ettei asu (jos ei valehtele) koska suomalaisilla on tapana muutella ja varsinkin teillä opiskelijoilla joita tällä palstalla tuntuu olevan pilvin pimein. Kunnalla tarkoitan nyt asuinpaikkaa, kaupunkia tai kylää, esimerkiksi Espoo tai Rymättylä.

Ihminen voi vaihtaa kuntaansa vaikkei muuttaisi minnekään. Kuntia liitetään yhteen, niitä häviääkin.

Tämä tuli mieleen kun Hesarissa oli Kirstin kysymyspalstalla kysymys siitä, kuinka moni helsinkiläinen on syntynyt Helsingissä. Vain 42,6% taisi olla. Aika pieni määrä. Täällä Espoossa varmaan luku on suurempi, savolaisia ja lappalaisia tunkee tänne joka suunnalta. Itsekin muutin tänne Vantaalta -94.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Sellainen hupaisa tieto oli taannoin Helsingin tilastokeskuksen tutkimuksessa, että eniten syntyperäisiä helsinkiläisiä asuu itä- ja koillis-Helsingin lähiöissä, ei suinkaan ns. varakkaan väen asuma-alueilla.Vaikka maahanmuuttajat asutetaan näihin samoihin lähiöihin, silti paljasjalkaisten osuus säilyy.

Vierailija
Mummo
Sellainen hupaisa tieto oli taannoin Helsingin tilastokeskuksen tutkimuksessa, että eniten syntyperäisiä helsinkiläisiä asuu itä- ja koillis-Helsingin lähiöissä, ei suinkaan ns. varakkaan väen asuma-alueilla.

Mikähän tuo kanta-astujien vs. junantuomien suhde on kantakaupungissa? Oman arkikokemuksen perusteella täällä ei asu yhtään stadilaista, johtuneeko sitten minusta vai stadilaisista. Ventovieraiden kanssa keskustellessa on yksi ensimmäisiä jutunaiheita yleensä se, mistä kukin on kotoisin.

Jos joku ei tiedä niin stadilainen on Helsingissä syntynyt, me muut täällä asuvista ollaan hesalaisia.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Joskus kymmenisen vuotta sitten suhde oli 15% stadilaisia - 85% böndejä.
Ja varsinkin Jussina sen huomaa, kun kaikki heinäzebat lähtee kotinurkillensa

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kotikunnassani olen asunut aina, paitsi opiskeluaikana asuin Hesassa eikä ainakaan silloin voinut kotikuntaa opiskelun takia vaihtaa.
Sen jälkeen on kotikuntia ollut neljä .

Syntymäkunnastani muutin valmistuttuani, työpaikkani tuli olemaan toisella puolella Suomea.

Korjaus. Eipä se ollut syntymäkunta josta muutin, sitä ei ole enää olemassakaan, maalaiskunta liitettiin kaupunkiin 1960.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Aika moni meistä näet asuu nykyisessä kotikunnassaan eli paikassa, jossa on virallisesti kirjoilla. Esimerkiksi opiskelijat ovat kuitenkin usein kirjoilla muualla, kuin missä opiskelujen aikana asuvat. Heidän oleskelunsahan usein katsotaan tilapäiseksi eikä heitä edes huolita kirjoille opiskelupaikkakunnalle.
Itse asun nykyisessä kotikunnassani, jossa en tosin ole syntynyt enkä lapsuuttani asunut.

Vierailija
Piru Naiseksi
Aika moni meistä näet asuu nykyisessä kotikunnassaan eli paikassa, jossa on virallisesti kirjoilla. Esimerkiksi opiskelijat ovat kuitenkin usein kirjoilla muualla, kuin missä opiskelujen aikana asuvat. Heidän oleskelunsahan usein katsotaan tilapäiseksi eikä heitä edes huolita kirjoille opiskelupaikkakunnalle.
Itse asun nykyisessä kotikunnassani, jossa en tosin ole syntynyt enkä lapsuuttani asunut.

Minua ärsytti suunnattomasti kerran kun yksi Kelan virkailija (tai vastaava) ihmetteli tulojani (avovaimoni tulot vaikuttivat niihin), että "ainiin, sä asut vielä kotona". Olin jo kolme vuotta asunut itsekseni ja kyllä olen aina kotona asunut. Tarkoitti tietysti, että asun vielä vanhempieni luona. Sanoin kyllä topakasti että kyllä minä tässä kotonani asun mutta en vanhempieni kanssa.

Tarkoitin kyselyssä tietysti syntymäpaikkaa, eli olen näköjään itsekin fakkiutunut pitämään syntymäpaikkaa kotina. Ei auta selitellä. Totta kai jokainen kodissaan asuu, paitsi asunnottomat. Opiskelijat tosiaan eivät nimitä aina opiskelijakämppäänsä kodiksi mutta kylläpä vanhemmista tuntuu että linnut ovat lentäneet pesästä kun lapset lähtevät opiskelemaan.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Piru Naiseksi
Esimerkiksi opiskelijat ovat kuitenkin usein kirjoilla muualla, kuin missä opiskelujen aikana asuvat. Heidän oleskelunsahan usein katsotaan tilapäiseksi eikä heitä edes huolita kirjoille opiskelupaikkakunnalle.
Vuonna 1994 astui voimaan kotikuntalaki, jonka mukaan mm. opiskelijat voivat itse päättää asuinkuntansa. Korkeakoulupaikkakuntien väestö lisääntyikin tämän seurauksena useita vuosia, kunnes lainmuutoksen vaikutus vähitellen lakkasi opiskelijoiden valmistuessa ja alkaessa muuttaa työn tai asunnon perässä opiskelupaikkakunnaltaan pois.

Aiemmin opiskelija pysyi usein koko opiskeluaikansa lähtökuntansa asukkaana, ellei mennyt naimisiin. Pikkukunnat myös hyöty(i)vät käytännössä muualla asuvista opiskelijoista valtionosuuksien kautta. Siksipä vieläkin eräät kunnat voivat jopa maksaa opiskelijoille, jotta he eivät kirjautuisi opiskelukuntansa asukkaiksi.

Vierailija

Eli summa summarum, syntyperäiset helsinkiläiset ovat vähemmistö, ja silti maalaiset valittavat, että Helsinkiläiset ovat niin kopeaa sakkia.

Johtopäätös: Maalaiset muuttaessaan Helsinkiin alkavat käyttäytyä koppavasti ja v-mäisesti, koska olettavat, että Helsingissä käyttäydytään sillä tavalla.

Totuus: Helsinkiläiset eivät ole koppavaa sakkia, vaan nämä Helsinkiin muuttaneet maalaiset, ja he ovat syypäitä siihen, että Helsingin henki on kärsinyt enenevässä määrin kusipäisyydestä aina 80-luvulta lähtien.

Tästä eteenpäin: Kaikki Helsinkiin muuttaneet katsokoon peiliin ja kysyköön itseltään, tervehdinkö bussikuskia tai autanko neuvoa kysyvää. Vastauksen jo tiedän, nyt se on syytä teidänkin oppia tietämään.

Vierailija
Armitage
Totuus: Helsinkiläiset eivät ole koppavaa sakkia, vaan nämä Helsinkiin muuttaneet maalaiset, ja he ovat syypäitä siihen, että Helsingin henki on kärsinyt enenevässä määrin kusipäisyydestä aina 80-luvulta lähtien.

Olikos tämä hesalaisen vai stadilaisen mielipide?

Itse kyllä tervehdin aina bussikuskia. Harvemmin vastaa, ellei sitten ole maahanmuuttaja. No, taitavat ne muutkin bussikuskit olla enimmäkseen junantuomia.

Stadilaiset taksikuskit ovatkin sitten oma rotunsa.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Armitage ja Mummo; te todistatte yhdellä suulla, että yhä edelleen vallitsee syvä juopa "aitojen stadilaisten" ja böndejen välillä... (meniköhän taivutus oikein?)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat