Sivut

Kommentit (50)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5726
Liittynyt21.7.2017

Tutkimuksen koehenkilöt olivat vasta 24-vuotiaita. Kuinka monen uuden ihmisen he voisivat tiedostaa vielä olevan olemassa, unohtamatta lueteltuja? Luulen että muisti on rajaton. Harva vain elää niin aktiivista elämää, tai kokee ihmisten kohtaamisia niin merkittävänä, että kasvot jäisivät mieleen.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

ID10T
Seuraa 
Viestejä3105
Liittynyt3.10.2007

Ei muisti ole rajaton. Miten se voisikaan olla, jos aivojen tallennustapa on kuitenkin fyysinen ja perustuu sähköisiin hermoimpulseihin?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä5643
Liittynyt10.10.2011

ID10T kirjoitti:
Ei muisti ole rajaton. Miten se voisikaan olla, jos aivojen tallennustapa on kuitenkin fyysinen ja perustuu sähköisiin hermoimpulseihin?

Uskon että käytännössä muisti voi olla rajaton.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5726
Liittynyt21.7.2017

ID10T kirjoitti:

Nyt en ymmärtänyt, voisitko tarkentaa?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Keijona
Seuraa 
Viestejä11011
Liittynyt13.3.2015

Sellainen ilmiö, että vanhojen ihmisien sanotaan olevan hajamielisiä ja heillä olisi huonompi muisti, esim muistaa jonkin henmilön nimi, saataa johtua myös siitä, että vanhemilla ihmisillä on yksinkertaisesti enemmän tavaraa muistissa ja sentakia kestää kauemmi penkoa läpi.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä5643
Liittynyt10.10.2011

Zorba the Greek kirjoitti:
Muisti priorisoi.
Jos on tärkeempää mietittävää niin osa asioista pyyhkiytyy pois.

Minulla ainakaan ei pyyhkiydy, enkä näe sellaiseen tarvetta muidenkaan kohdalla.

Kapasiteettiongelmat saattavat kertoa esimerkiksi aivovammasta.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt13.7.2018

Minijehova kirjoitti:
Muisti priorisoi.

Minulla ainakaan ei pyyhkiydy, enkä näe sellaiseen tarvetta muidenkaan kohdalla.

Tai korkeammasta älystä.

Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt13.7.2018

Minijehova kirjoitti:
Muisti priorisoi.

Tai korkeammasta älystä.

https://fi.newsner.com/uutiset/tutkijat-paljastavat-asioiden-unohtelemin...

Tutkijat paljastavat: Asioiden unohteleminen voi olla merkki korkeammasta älykkyydestä

Newsner » Uutiset » Tutkijat paljastavat: Asioiden unohteleminen voi olla merkki korkeammasta älykkyydestä

Lokakuu 4, 2018

Meistä jokainen unohtelee välillä asioita. Voi olla, että unohdit esimerkiksi sateenvarjosi ravintolaan, tai yllättäen et enää muistakaan, missä se ravintola oli, jonka osoitteen olit painanut mieleesi. Minulla itselläni käy nykyään varsin usein niin, etten aina muista kaikkia salasanojani ja pin-koodejani, jotka pitäisi olla mielessä.

Vuosien varrella olen yrittänyt useita erilaisia muistiharjoitteita parantaakseni muistiani, mutta ainakaan omalla kohdallani niistä ei ole ollut paljoa hyötyä. Joskus voikin olla vain syytä hyväksyä se, että on hieman hajamielinen – sillä voit olla lahjakas jossain muussa asiassa.

Hiljattain ilmestyneen tutkimuksen tulokset ovatkin sellaisia, jotka ovat varmasti iloisia uutisia kaikille huonomuistisille.

Kyse on tutkimuksesta, jonka lopputulokset voivat yllättää monet. Kävi nimittäin ilmi, että huonomuistisuus ei välttämättä olekaan ainoastaan huono piirre ihmisessä. Toki se voi hankaloittaa elämää, jos asiat tuppaavat unohtumaan helposti, mutta toisaalta se voi olla merkki jostain, mistä kannattaa olla todella ylpeä, kertoo likewifty -sivusto.

Paljon risteävää informaatiota

Tutkimuksessa kävi nimittäin ilmi, ettei itseään kannata soimata surutta sen takia, että unohtelet asioita. Tämän tutkimuksen mukaan unohtelu voi olla merkki erittäin korkeasta älykkyysosamäärästä. Itse olisin kuvitellut asian olevan täysin toisin, mutta näin tutkimuksen tulokset ainakin väittävät.

Kuva: Likeswifty

Tehokkaimman muistin omaavilla ihmisillä on tapana unohtaa vähemmän tärkeitä yksityiskohtia nopeammin. Joten jos esimerkiksi unohdat reitin sinne tuttuun ravintolaan, niin se voi johtua siitä, että päässäsi on tärkeämpiä asioita, joita sinun tulee muistaa.

Jos taas muistat aina tismalleen kaiken, niin se voi tarkoittaa sitä, että sinun voi olla yleisesti vaikea keksiä ratkaisuja asioihin, koska päässäsi on niin paljon erilaista risteävää tietoa, jonka otat huomioon ajatusprosessissasi.

Lopeta murehtiminen

Viisaan ihmisen aivot tyhjentävät pääsi tiedoista, joita et enää tarvitse, jolloin ne tekevät tilaa uusille ajatuksille ja tärkeämmille asioille. Tästä on hyötyä ajattelussa sekä ratkaisujen tekemisessä.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11506
Liittynyt13.7.2015

Mitä tarkoittaa kasvojen muistaminen? (En jaksanut lukea artikkelia :P )

Kolme eri tasoa tulee mieleen ihan omakohtaisesti miettien.

Ensinnäkin tunnistaminen. Tuttuus. Tässä varmasti isot luvut pelaa. Tunnistan ulkonäöltä ihmisiä tasolla "tuttu" tai "ei tuttu" varmaan useita tuhansia, jos lasketaan julkkikset ja samassa kaupassa asioivat ihmiset, joita nyt vaan näkee toistuvasti. Saman ihmisen satunnaisesti pitkäkin ajan päästä voi tunnistaa tutuksi ja jääd äihmettelemään, missä on aiemmin nähnyt. 

Toisekseen tunnistamisesta tuntemiseen. Eli kun tietää ihmisen, ts. tälle on nimi, jokin relaatio, johon tämän yhdistää tai jonka kautta tämä yhdistyy itseen, jne. Tämä on jo hankalampi. Tuttu naama on usein ilmeisen tuttu, mutta nimeä tai muita em. tietoja ei vaan saa päähänsä. Itselläni tässä luotettava ihmiskatalogi on varmaan useamman sadan kokoinen enintään. Jos on aikaa miettiä, reilu puoli tuhatta voisi olla hyvä arvaus. 

Kolmas juttu on ihmisen ukonäön muistaminen nimen tms. perusteella, eli siis ns. todistajankuvailu. Minulle tuottaa hankaluuksia muistaa kunnolla edes läheisimpien ihmisten kasvoja. Saatan nähdä täysin tyhjää yrittäessäni miettiä, miltä poikani tai äitini näyttää, ainakin hetkittäin. Mutta jos otan satunnaisen tuttavan, jonka ilman muuta tunnistan tutuksi ja jonka nimet ja muut seikat tiedän, niin en usein lonkalta saa piirrettyä mieleeni heidän ulkonäköään kovinkaan tarkasti. Muistan tunnistettavat piirteet, kuten silmien värin, hiustyylin, naamakarvat, karkeasti pään muodon yms, mutta en "näe" tarkalleen henkilön ulkonäköä. 

Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt13.7.2018

Jos ihminen on tutussa ympäristössä, esim. kaupan kassa ja sitten näkee ihmisen jossain muualla, vaikka kapakassa, niin tunnistaa kyllä henkilön, mutta ei ainakaan heti välttämättä osaa kytkeä ihmisiä oikeaan asiayhteyteen.
Näin minulla täällä aasiassa usein tapahtuu. Eri rotuisten piirteiden tunnistaminen on vaikeampaa.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä5643
Liittynyt10.10.2011

Minulla on kasvojen suhteen hyvin sama tilanne. Lisäksi nimet tuppaavat unohtumaan, mutta annan lähes kaikille itse lempinimen, jonka sitten muistan.

Syytän ulkonäössä tapahtuvia nopeitakin muutoksia, jotka tekevät kasvoista epäluotettavan tunnistusvälineen.

asdf
Seuraa 
Viestejä11863
Liittynyt16.3.2005

Mä muistan huomattavasti useammat kasvot kuin nimet. Se voi olla nolo tilanne, kun joku moikkaa vieraassa kaupungissa ja kun kääntyy katsomaan, tunnistaa kasvot ja muistaa ehkä senkin, missä ollaan nähty ja mitä tehty, muttei kuollakseenkaan muista nimeä. Nykyään oon oppinut, että sanon suoraan "Moi, mikä sun nimi olikaan?" sen sijaan, että rupeisin arvailemaan, jos vaikka muistan, millä kirjaimella nimi alkoi. Se vasta noloa on, jos  ryhtyy siihen, että "Moi... Mari? Minna? Milja? Maarit?...." Se on yleensä ihan hyväksyttävä selitys, että mulla on ihan surkea nimimuisti.

Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt13.7.2018

Minijehova kirjoitti:
Minulla on kasvojen suhteen hyvin sama tilanne. Lisäksi nimet tuppaavat unohtumaan, mutta annan lähes kaikille itse lempinimen, jonka sitten muistan.

Syytän ulkonäössä tapahtuvia nopeitakin muutoksia, jotka tekevät kasvoista epäluotettavan tunnistusvälineen.

Jahas, provosoinko sinut muuttamaan mieltäsi kun otin älyn peliin?
Aikaisemmin sanoit näin.

Minijehova kirjoitti:

Tapani Kansalainen
Seuraa 
Viestejä2900
Liittynyt13.7.2018

asdf kirjoitti:
Mä muistan huomattavasti useammat kasvot kuin nimet. Se voi olla nolo tilanne, kun joku moikkaa vieraassa kaupungissa ja kun kääntyy katsomaan, tunnistaa kasvot ja muistaa ehkä senkin, missä ollaan nähty ja mitä tehty, muttei kuollakseenkaan muista nimeä. Nykyään oon oppinut, että sanon suoraan "Moi, mikä sun nimi olikaan?" sen sijaan, että rupeisin arvailemaan, jos vaikka muistan, millä kirjaimella nimi alkoi. Se vasta noloa on, jos  ryhtyy siihen, että "Moi... Mari? Minna? Milja? Maarit?...." Se on yleensä ihan hyväksyttävä selitys, että mulla on ihan surkea nimimuisti.

Toi nyt on ihan normaalia että kasvot muistaa paremmin kuin nimet, vaikka vihjaatkin nyt taas olevasi kova panomies.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat