Seuraa 
Viestejä8046

Ketjun tarkoituksena on selvittää millaisilla autoilla kannattaa ajaa, jos miettii CO2 päästöjä. Itse esimerkiksi en mieti, mutta siitä on jo muita ketjuja yllinkyllin.

Ketjun avauksen motivaattorina Bernerin lausunto, jossa hän vaatii autoveroja alas ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

  • ylös 2
  • alas 1

Kommentit (9)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä8046

Autojen CO2 päästöissä lienee selvästi kaksi merkittävää tekijää 1) auton tekeminen, ja 2) autolla ajaessa syntyneet päästöt. Näinollen ei pidä alkuunkaan paikkaansa, että aina kannattaisi ostaa uusi auto, jos haluaa ajatella CO2 päästöjä, vaan päinvastoin vanhan muuten romutettavaksi menevän auton pelastaminen on monesti ympäristöteko.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä15822

HuuHaata kirjoitti:
Autojen CO2 päästöissä lienee selvästi kaksi merkittävää tekijää 1) auton tekeminen, ja 2) autolla ajaessa syntyneet päästöt. Näinollen ei pidä alkuunkaan paikkaansa, että aina kannattaisi ostaa uusi auto, jos haluaa ajatella CO2 päästöjä, vaan päinvastoin vanhan muuten romutettavaksi menevän auton pelastaminen on monesti ympäristöteko.

Se olisi väärin sammutettu, se autojen ”pelastaminen”, koska niin menetellen ei koidu rahallista hyvää tahoille joka hyötyvät nykyisestä ”pikakierrätysmallista”, vaan vähät kolikot jäisivät lähinnä pyörimään sinne tänne ruohonjuuritasolle autobisneksen taloudellisessa ifrastruktuurissa, eli paikallisesti autoilijoilta korjaamoille ja jobbareille jne, mikä ei ole globaalin markkinatalouden kannalta lainkaan toivottavaa. Isot setelit tulevat autojen valmistamisesta ja kuluttajille toimittamisesta, jossa verottajat, rahoitusyhtiöt et al byrokratiat monissa vaiheissa rahastamassa milloin milläkin verukkeella, joten siksi ei jatkoon, ja ei pelkästään autojen kohdalla, vaan tämä systeemii toimii ihan kaiken krääsän kanssa, jota luulet tarvitsevasi.
Eikös olekin ihanaa?

”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä8046

Erityisesti sähköautoa kannattaa ostaa harvoin, koska yleisesti sähköautot kuuluvat kalliimman hintaluokat autoihin, joiden valmistuksessa yleisesti tuotetaan merkittävästi enemmän CO2 päästöjä:
https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/ca...

Nyt on siis kysymyksessä optimointiongelma. Yleisesti ottaen kannattaa ajaa vanhalla, halvalla ja pienellä autolla.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä8046

Suomalainen ajaa autollaan keskimäärin 17 000 km vuodessa:
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/1e1200ab-0cb1-4a0d-9a2c-97d6914e...

Näinollen puhutaan halvimpien ja pienimpien automallien osalta siis siitä, että ajaessa on tuotettu sama määrä CO2:sta noin viiden vuoden kohdalla, kuin mitä sen tuottaminen on synnyttänyt. Kalliimpien mallien osalta puhutaan ainakin kymmenestä vuodesta.

Selkeä nyrkkisääntö kuitenkin tietenkin on, että jos ajaa vähän kannattaa ympäristöä ajattelevat pelastaa muutoin romuttomamolle menevä autovanhus, joka ei kuitenkaan vaadi kohtuuttoman suuria remontteja.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä8046

Auto kestää linkin mukaisesti ainakin 15 vuotta ja puoli miljoonaa ajokilometriä:
https://www.apu.fi/kysymykset/kuinka-monta-kilometria-ajoa-normaali-henk...

Kysymykseksi tällöin nouseekin kannattaako ympäristötietoisen ajaa auto loppuun? Uuden auton päästövähennyksen pitää ainakin olla hyvin merkittävä vanhaan nähden, että uuden auton hankintaa pystyy perustelemaan päästösyillä. Poikkeuksena tästä tietysti tilanne, jossa ympäristötietoinen kansalainen vaihtaa pieneen edulliseen autoon, ja myy vanhan suuremman auton sellaista tarvitsevalle.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä8046

Nyt vaihtoehtoiseen tapaan toimia ympäristötietoisena. Päästöoikeuksiahan voi ostaa EU-tasolla. Näinollen jos tekee ihan mitä vaan. Lentelee, ajaa autolla tai piereskelee paljon pystyy päästöt nollaamaan ostamalla päöstöoikeuksia.

Heikosti ympäsristötietoinen siis nollaa kerskakulutuksensa, ja vahvasti ympäristötietoinen pelastaa maailman ajamalla ympäristötekona vanhalla pienellä autolla j laittamalla kaikki rahansa päästöoikeuksiin:
https://co2esto.com/kauppa/henkiloauton-ajokilometrit

Siis sadalla eurolla vuodessa voi ihminen nollata autoilunsa päästöt.

Vahvasti ympöristötietoinen perustaa vaikka sitten miten saastuttavan yrityksen ja käyttää voitot päästövähennysten hyväksi. Jo kymmenellä miljoonalla vuodessa voi nollata sadan tuhannen auton päästöilyt. Se on pieni hinta maksettavaksi kaikille paremmasta tulevaisuudesta.

Sudenjälki
Seuraa 
Viestejä82

Tässä hiukan vertailutietoa. Normaalin eläväisen ihmisen hengityksen hiilidioksipäästö vuodessa on n.1000kg. Eli se vastaa tavallisen ha ajomäärässä n.10 000 km/vuosi. Tavallinen perhe jossa 2 aikuista, 2 lasta ja 2 koiraa ja jotka tekevät kaikki matkat ilman autoa tuottavat enemmän hiilidioksidia kuin yksinäinen ihminen joka ajaa autolla 20 000 km/vuosi.

Sudenjälki
Seuraa 
Viestejä82

Kumman hiljaista on. No vihannesten vaikka tomaatin tai kurkun tuonti lentorahtina ei ole järkevää. Ja mitä enemmät haluat eksotiikkaa niin tuhoat samalla maapallon.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat