Seuraa 
Viestejä17446

1986 ylitettiin Englannin kanaali ; https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger

Kone on edelleen pienin ( kv. 14.3 m ) aurinkoenergialla pelkästään lentänyt laite ihminen kyydissä.

lennämmekö tulevaisuudessa aurinkoenergian avustamana ?
1. Kyllä
1. Kyllä
57.1%
3. Odotellaan vielä 30 vuotta niin sitten patterit ja kennot ovat kehittyneet hieman.
3. Odotellaan vielä 30 vuotta niin sitten patterit ja kennot ovat kehittyneet hieman.
21.4%
2. Ei
2. Ei
7.1%
4. EVVK
4. EVVK
7.1%
5. Aurinkoenergia ja muut uskomustieteet on pepusta..persut rulettaa.
5. Aurinkoenergia ja muut uskomustieteet on pepusta..persut rulettaa.
7.1%
Ääniä yhteensä: 14

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17446

apassi kirjoitti:
Huonolta näyttää.. tuossa koneessahan ei ollut  ollenkaan akkuja.

Oli siinä koelennolla alussa..kun ei ollut kennoja.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

apassi
Seuraa 
Viestejä975

Koneen max. nopeus oli 64km.  Noilla nopeuksilla varmaan olisi fiksumpaa rakentaa ennemmin vaikka junaraide ja sähköttää se aurinkoenergialla jos sitä jostain tarpeeksi saisi.

Junasta tulikin mieleen.. junan raiteiden ympärillä on aina tyhjää tilaa. Eikö tuota tyhjä tilaa voisi täyttää aurinkopaneeleilla ja syöttää tuota virtaa suoraan junaliikenteen käyttöön?

Noin pikaseen laskettuna, jos meillä on 200km raidetta, ja varataan paneelille 3 metriä tilaa raiteen suuntaisesti, ja yksi paneeli on vaikka max. teholtaan 150w mutta lasketaan että koko matkalla saadaan noista puolet 75w, niin sehän on jo 4999kw.

Linkin mukaan juna kuluttaa n. 1000-1400kw sadan kilometrin matkalla:

https://yle.fi/uutiset/3-7266184

No jaa, eipä varmaan kannata.. jos tuolle matkalle asetetaan 66666 paneelia, ja yhden paneelin asennus maksaa 100e, on se n. 6.7 miljoonaa euroa + huoltokulut yms. varkaudet ja ilkivalta, ja hyötyä saadaan vaan kesäisin. Paska idea.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17446

Avauksen SOLAR CHALLENGER lensi kanaalin yli 1981 ja voitti siiitä luvatun palkinnon.

Vertailun vuoksi tuo oma luonnokseni saisi mahtumaan 14 kW edestä uutta 30% tehokasta ( hyötysuhde ) kennoa ja siipiväli 2 m lyhyempi ( 2.2 m ). 1981 isommassa laitteessa tehoa oli siis 2,5 KW eli about 6 x vähemmän.

Eli teoriassa alkaisi olla aika liikkua a-energialla.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17446

Täsä vielä lentävä(runko)siipi konsepti samassa kärkivälissä kuin SOLAR CHALLENGER.

Edut ovat ilmeiset ( yli 6 x teho ).

Nyt jos vielä lennetään korkealla kuten Helios ja saavutetaan suhteellinen 5 x nopeus maanopeuteen merenpinnan tasalla nähden  ja muutenkin 3 x nopeus SC alukseen verrattuna ollaan 64 km/tx 3 x 5 nopeudessa korkealla...eli 960 km/t...ei paha..transsoonista pukkaa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä17446

Ertsu kirjoitti:
Kyllähän mikä tahansa lentokone voi lentää aurinkoenergialla, kunhan se energia muutetaan ensin nesteeksi.

Juttu on juuri siinä, että ei oteta 660 kiloa akkuja mukaan..koska matka kulkee joutuisammin ilman niitä. Ainoa rajoite on  lentää päivällä ja aina idästä länteen.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6985

Major_Breakthrough kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:
Kyllähän mikä tahansa lentokone voi lentää aurinkoenergialla, kunhan se energia muutetaan ensin nesteeksi.

Juttu on juuri siinä, että ei oteta 660 kiloa akkuja mukaan..koska matka kulkee joutuisammin ilman niitä. Ainoa rajoite on  lentää päivällä ja aina idästä länteen.

En tarkoittanut mitään akkuja, vaan palavaa nestettä. Aurinkoenergialla tuotettaisiin jotain palavaa nestettä tai kaasua jollain elektrolyysillä ja tankattaisiin perinteiseen lentokoneeseen. Mitään vuorokausi-  ja lentosuuntarajoituksia ei olisi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat