Porvoon tuomiokirkko syttyi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Porvoon tuomiokirkko syttyi klo 2 yöllä palamaan ”luonnollisella tavalla”; mitä mahtaakaan olla ”luonnollinen” syttymis-syy?
Valitettavasti asia on kyllä niin, että kaikenlaiset ateistiset ja pirulliset kirkkoa vastustavat yksilöt katsovat saavansa jonkinlaisen oikeutuksen riehua, mitä enemmän kirkon vastaisia mielialoja esiintyy yhteiskunnassa.
Millaisia moraalikäsitteitä ateistit tarjoavat vanhojen Kristillisten tilalle, vai löytyvätkö niitä lainkaan?
Koska kouluaikanani asuin Porvoossa ja tämä kaunis ja komea vanha kirkko dominoi Porvoon kaupunkikuvaa, asia tuntuu jotenkin läheiseltä ja haikealta.
Jo tänään tämä uutinen esiintyy ainakin ruotsinkielisessä Wikipediassa:
Borgå domkyrka
Wikipedia

Borgå domkyrka blev i sin nuvarande form färdig omkring 1480. På samma plats fanns tidigare en äldre stenkyrka, som i sin tur troligen ersatte en ännu äldre träkyrka. Kyrkans arkitektur är i stort sett densamma som den i de kringliggande kustsocknarnas kyrkor: Helsinge, Sibbo, Pernå. Vissa estniska och nordtyska drag kan spåras. Det hänger sannolikt samman med att Borgå under medeltiden lydde under Padis kloster i Estland.
Brand 2006
Natten till måndagen den 29 maj 2006 utbröt en brand i kyrkan. Yttertaket förstördes totalt men interiören klarade sig med smärre skador tack vare att innertaket inte rasade in. På morgonen då branden var släckt stod brandorsaken ännu oklar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borg%C3%A5_domkyrka

Suomeksi

http://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_tuomiokirkko

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

No enpä ota meidän ateistien piikkiin Tuomiokirkon paloa.

Porvoossa on pitemmän aikaa riehunut pyromaani sytytellen vanhan kaupungin taloja. Kundi saatiin sitten pitkän poliisityön jälkeen kiinni. Viime lokakuussa sai ehdollisen tuomion. Luultavasti nuorukainen istuu parhaillaan Kissalan poikien kanssa jutustamassa.

Ja HSTA, vaikka ei tunnusta minkäänmoista jumaluskoa, voi silti ihailla historiallisia kirkkorakennuksia. Itte perskohtaisesti olen tosi pahoilla mielin.

Vierailija

"Hedelmistään puu tunnetaan"

Missäs tässä juuri massiivisesti pirua halleluujattiin ?

Ja sitten:

Heti samana yönä kaadettiin hautakiviä Kirkkonummella.

Nyt palaa kirkko ja pervobaarin asiakas tapettiin.

Piru vastaa kutsuun

Vierailija

Ateisti <> pyromaani.

Olin itse katsomassa tyttäreni kuorokonserttia kirkossa pari viikkoa sitten ja kyllä harmittaa, jos joku idiootti vatipää on mennyt tuhoamaan niin kauniin ja historiallisen rakennuksen.

Vierailija

Olen aina ihmetellyt, miksi kaikkivaltias Jumala ei itse suojele näitä pyhättöjään vaikkapa salamaniskuilta tai pyromaaneilta?

Vierailija
tiäremiäs
ootko ajatellu rikostutkijan uraa kuin tiedät heti, että ateistit poltti.

Luonnollinen palosyy on yleensä sähkövika tai joku muu oikosulku, salama, tai jotain. Kyllähän se on harmillista kuin historialliset rakennukset palaa oon siinä samaa mieltä.

Ateistit eivät ainakaan, eihän Suomessa edes ole montakaan aitoa ateistia.
Sen sijaan on melkoinen joukko vapaa-ajattelijoita ( eli epäilijöitä eli agnotikkoja) ynnä Pirun/Seidan palvojia ja muita pakanoita.

Sattui palamaan juuri, kun tällä palstallakin ovat jotkut kailottaneet taistelusta eliitin asemia vastaan. VRn makasiineissa ei menettty yhtikäs mitään, ja ne oli tarkoitus virallisestikin tuhota. Noin se meni nopeammin.
Porvoon tuomiokirkkoa sen sijaan oli arvokas. Se tosin oli vakuutettu täydestä omaisuusarvostaan, mutta historiallisesti se oli jopakorvaamattoman arvokas. Kirkko ja sen esineet. Ruotsinmaan hallittsijain käyntejä. Siellä myös Venäjän Aleksanteri I Suomen autonomiaa perustettaessa vannoi jotakin, mistä vielä myöhemminkin paljon kiisteltiin.

Piru on siis tullut näkyuväösti näkyviin Lordin myötä. Se tosin oli taide- ja taitoesitys, ja sanomaakin sanotaan huumoriksi, jota Eurooppa nyt ymmärsi. Mutta on Suomesa aitoja Pirun palvojia, siis paljon enemmän kuin aitoja ateisteja. Ja heistä ainakin osa saattaa suhtatua sanomaansa ja sen julsitamiseen hyvinkin vakavasti.

Sattui sii Porvoon tuomiokirkko palamaan sopivassa vaiheessa kuin tilauksesta. On myös Suomessa usein palanut suojeltavia tai suojeltaviksi aiottuja ihan kokopuisiakin rakennuksia kuin oikeistolaisten öhyrikkaiden tai fasistien tilauksesta. Pienihän tuokin kirkko oli, pitäisi sentään Nykyjan maailmassa olla sielläkin olla tilava ynnä viimeisen päälle rakennettu uusi temppeli - - -.

Euroopassa tuhotekoja tekevät myös fasistit. Silloinhan niitä onkin heidän hyvä tehdä, kun ensin ovat anarkistiset ja trostsikilaiset sekopäät
puhuneet hyökkäsyksestä " eliitin asemia vastaan" tai kun kansalle on esitelty palvottava Piru/Seita.

Vierailija
SUURTROLLI

Ja sitten:

Piru vastaa kutsuun

Tuota en sanonut minä.

Vierailija

Älkää nyt hyvät ihmiset Lordia tähän sekoittako.

Saattaahan olla jopa niin, että joku patavanhoillinen uskis haluaa nostattaa käärmeissään Lordivihaa ja olematonta yhteyttä satanismiin esille ja tuikkaa kirkon tuleen

Palo on lähtenyt käyntiin kirkon ulkopuolelta, kertoi juuri radio.

Odotetaan nyt tutkintojen tuloksia, niitä ei ole vielä saatu edes käyntiin.

Vierailija
Tarkkailija
Olen aina ihmetellyt, miksi kaikkivaltias Jumala ei itse suojele näitä pyhättöjään vaikkapa salamaniskuilta tai pyromaaneilta?

Tämä on henkilökohtainen näkemykseni asiasta (ehkä tuntuu hieman vieraalta niin Kristitylle kuin ateistille). Kaikki me kuulumme siihen samaan maailmaan, näkemyseroista huolimatta.

Kaikkivaltiaat jumalat, niitä on kolme, ovat jo enne aikojen alkua lyöneet kiinni aika-avaruuden lait ja pelisäännöt. Asia johon niillä ei ole halua eikä valtaa puuttua, on niitten omien pelisäätöjen ja periaatteitten muuttamiseen.

Täten ne eivät yleensä puutu Maailmankaikkeudet luonnolliseen pitkäaikaiseen kehityskulkuun, vaan luottavat siihen, että kukin pienempi tähtijärjestelmä pystyy hoitamaan omat asiansa, mikäli ne eivät ole kaikkein perustavampaa laatua olevien periaatteitten vastaisia.

Ihminen tietää valitettavasti toistaiseksi hyvin, hyvin vähän näistä suuren maailman (avaruudessa vallitsevista) pelisäännöistä, ja vielä ikävämpää asia on jos ei edes halua tietää.

Käsitykseni on, että kyllä Planeettaamme yritetään vähitellen sivistää, mutta vain periaatteitten suhteen. Konkreettisella tavalla tapahtumiin ei puututa, yleensä. Planeettaa kokevat yksityiskohdat meidän on ratkaistava vähitellen itse.

Vierailija
ArKos itse
SUURTROLLI

Ja sitten:

Piru vastaa kutsuun

Tuota en sanonut minä.

Etpä sanonut, sen sanoin MINÄ

Eikä kukaan tässä väitä, että "Lordi" kirkon poltti,
mutta paholaisella villitseminen ei hyvää tiedä, aina
löytyy bimboja, jotka toteuttavat hullut haaveensa
kun innostusta saavat ja "tulityöhän" oli
tunnusmerkillistä esityksille ...

"Lordin vanhoillinen vastustaja olisi..." , epäili joku.
No, tämä on sitä "homologiikkaa"; jos olet meitä vastaan,
olet varmaan "piilohomo". Jos en pidä tupakan-
savusta asunnossani, olenko "piilotupakoitsija" ?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Porvoossa on pitemmän aikaa riehunut pyromaani sytytellen vanhan kaupungin taloja. Kundi saatiin sitten pitkän poliisityön jälkeen kiinni. Viime lokakuussa sai ehdollisen tuomion.

En tiennytkään että Suomessa pyromaaneja ei vangita.

Jos kyseinen pyromaani tämän tuhopolton takana on, hänet vapaalle jalalle päästäneen tuomarin tulisi minun mielestäni korvata kirkon korjauksesta aiheutuneet vahingot.

Samoin muissakin tapauksissa: jos tuomittu mutta vapautettu pahoinpitelijä tai muu roisto jatkaa rikoksiaan, tuomari korvatkoon. Hehän ovat rikkaita, kyllä heillä pitäisi olla varaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat