Seuraa 
Viestejä278

Niin, kun mulla on taas se projektiauto, jota olen virittelemässä. Ja painoa pitäisi säästää.
Yksi painava osa konehuoneessa on plenumi eli painekotelo, joka tulee mun tapauksessa tuplawebereiden taakse.
Mietin vaan, että voisikohan onnistua tuon plenumin teko hiilikuidusta, proseduurihan menisi suurinpirtein näin.

1. Tehdä raakamalli uretaanista.
2. Laminoida raakamallin päälle lasikuitua, niin että plenumi on tarvittavat 9cm korkea.
3. Pakkeloida laminaatin pinta tasaiseksi ja ihan suoraksi ja sen jälkeen maalata malli akryylimaalilla, tämä on tärkeä vaihe, koska kaikki muodot siirtyy suoraan valmiiseen kappaleeseen.
4. Käsittely irrotusaineella, jonka jälkeen sen annetaan tasaantua.
5. Ensimmäisen kerroksen hartsin levitys, tässä voi käyttää halvempaa polyesterihartsia.
6. Laminointi siten, että muotista tulee 5mm paksu.
7. Muotin irrotus raakamallista.
8. Muotin pinnalle levittää irrotusaine.
9. Ensimmäisen kerroksen hartsin, tässä pitää käyttää epoksihartsia, levitys.
10. Hiilikuitukankaiden levitys ja hartsin levitys siten että kappaleen seinämävahvuus on noin 4mm.
11. Valmiin plenumin irrotus muotista.
12. Plenumiin liimataan joka puolelle, sille avonaiselle sivulle 1cm leveä 3mm lattarauta, johon on porattu 6reikää, jonka takana on pultit 8mm kierteelle.
13. Kaasuttimia vasten tulevan levyn reunoille levitetään liimamassaa noin 3mm korkea vana.
14. kaasuttimia vasten tuleva levy ruuvataan kiinni plenumiin.
15. Plenumiin leikattava 3" kokoinen reikä.
16. Reikään liimataan kiinni 3" vahvuinen 45mm pituinen putki.

Voisiko moinen toimia. Keksin heti parannuksia. lattarautojen tilalle pitäisi liimata ja ruuvata l -profiilit, eli kulmaraudat.
Sen ahtoputken päähän hitsattaisiin peltilevy, joka laminoitaisiin suoraan plenumiin kiinni ja tiivistettäisiin mustalla liimamassalla. Samoin plenumin voisi ruuvien lisäksi liimata koko pituudeltaan liimamassalla kiinni levyyn, johon on työstetty kaasuttimien kurkuille reiät ja muutkin reiät, esim. kohokammiolle menevä pieni paineistusreikä.
Tuloksena olisi erittäin kevyt, mutta silti hyvin luja rakenne, tuon voisi tehdä myös lasikuidusta, mutta hiilikuituinen on kevyempi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat